Видео урок: Неорганична химия. Задача 22

06:10
967
39
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Яко! Схематично решение на задача 22, Неорганична химия, от сборника за кандидатстудентски изпит по химия на МУ-Варна. Задача по аналитична химия. В четири епруветки без етикет има водни разтвори на следните соли: K2S, ZnSO4, AgNO3, BaCl2. Показано е как ще се разпознае всяка една от солите, ако разполагаме с индикатор и се използват дадените разтвори. Дадени са обяснения и са изразени химични уравнения.
Раздел:
Химия, кандидат-студенти в МУ Варна. Неорганична химия
Ключови думи:
водни разтвори, четири епруветки, калиев сулфид, сребърен нитрат, цинков сулфат, бариев дихлорид, доказване, индикатор,

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (39)
Профилна снимка
22.04.2014

Ученик

+4
Здравейте , Вярно ли ще е ако напишем , че сребърният нитрат е получен при неутрализацията на силна основа и силна киселина и не хидролизира , защото тогава и двете епруветки със BaCl2 ще дават виолетов лакмус . След това ако добавим дикалиев сулфид към епруветките (син лакмус) то тогава ще се получи бяла утайка от цинков сулфид и дисребърен сулфид , която е черна утайка и така да разпознаем ZnSo4 и AgNo3 и после бариевият дихлорид със сребърен нитрат ще даде сребърен хлорид , която потъмнява . Така става ли да се реши задачата ?
Профилна снимка
22.04.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей Димитър, Браво, решението ти е вярно и много добро!
Профилна снимка
22.04.2014

Ученик

+1
Здравейте! Аз сега се обърках:) Сребърният нитрат последно хидролизира или не? :)
Профилна снимка
23.04.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Маринела, За изпитите в МУ сребърният нитрат НЕ хидролизира. Всички останали знания са си за вас, но не и за комисията.
Профилна снимка
23.04.2014

Ученик

+2
Ами аз се зачудих, защото във вашето решение на задачата сте написали, че хидролизира:)
Профилна снимка
23.04.2014

Учител на уча.се

+3
Да, вярно е, така съм написала, защото е така. Но после говорих с колеги от МУ-Варна и те ми казаха, че според техните изисквания сребърният хидриксид е силна основа и солта не хидролизира. Затова на изпита така ще пишете.
Профилна снимка
23.04.2014

Ученик

0
Добре. Благодаря ви госпожо!
Профилна снимка
13.02.2014

Друг

+4
Страхотно описана и обяснена задача!Благодаря Ви,че започнахте да решавате и новите задачи от сборника за Варна!
Профилна снимка
13.02.2014

Учител на уча.се

+3
Благодаря, Ани, за признанието! Целият екип се стреми да сме максимално полезни на всички, които са избрали да учат за изпита с Уча.се. Очаквайте в следващите дни още задачи. Пожелавам успешна подготовка и те очаквам с въпроси по задачите :)
Профилна снимка
13.02.2014

Ученик

-7
Ехо правете уроци за 7-ми клас сега са матурите! Още няма урок за хлороводород!
Профилна снимка
14.03.2016

Друг

+1
Какво да му се обяснява на НСL, бе малък, цъкаш в Гугъл и четеш, тук се коментират неща, които са не лесни и са доста далеч от външното оценяване за седми клас, тук се подготвят кандидат-студенти и не малко студенти! Успех със солната киселина! :)
Профилна снимка
29.02.2016

Ученик

+2
Не може ли да се изолзва направо, че K2S оцветява лакмуса в синьо, по тази логика AgNO3 непроменя цвета на лакмуса. По този начин се разпознават. при прибавянето на K2S към останалите соли се получават бяла и черна утайка. Така всички соли са разпознати
Профилна снимка
01.03.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей megisito, да, възможно е, това е друг верен вариант за решение на задачата, като разбира се, не забравиш да докажеш и BaCl2...
Профилна снимка
01.03.2016

Ученик

+1
БаCl2 не може ли да се докаже/разпознае като при прибавянето на k2S BaS се разлага във вода и не съчествува, а другите образуват утайки? или ще трябва да използвам ZnSO4. Макар че видимо би трябвало да се различат
Профилна снимка
01.03.2016

Учител на уча.се

+1
О, не, задължително BaCl2 ще го докажеш с цинковия сулфат!
Профилна снимка
20.04.2016

Ученик

+1
Здравейте.След като във Варна са казали, че сребърният нитрат не хидролизира излиза че в едната епруветка лакмусът се оцветява в синьо, в другата-червено, а в останалите две остава виолетов.Ако към двете епруветки,където лакмусът е виолетов прибавим цинков сулфат, в едната епруветка ще падне бяла утайка(бариев сулфат), а в другата -светложълта(сребърен сулфат), с което доказваме в коя епруветка са бариевият дихлорид и сребърният нитрат. Вече разпознатият сребърен нитрат добавяме към епруветката чиито лакмус е оцветен в синьо, при което ще падне черна утайка от дисребърен сулфид ,което доказва в коя епруветка се намира дикалиевият сулфид. Искам да попитам това решение приема ли се за вярно според вас?
Профилна снимка
20.04.2016

Учител на уча.се

+1
Да, Екатерина, ще ти признаят решението. Дребна поправка - дисребърният сулфат е бяло малкоразтворимо вещество. За изпит решението ти става. На практика обаче, сребърен сулфат не пада (получава се едва забележима мътилка), но това също е признак и може да ти помогне в разпознаването на солите.
Профилна снимка
21.04.2016

Ученик

+1
Благодаря ви!
Профилна снимка
18.04.2016

Ученик

+1
Здравейте , ще може ли да ми кажете каква теория да включа ?
Профилна снимка
19.04.2016

Учител на уча.се

0
Дадени са соли - започваш с определение за соли, после иска доказване - казваш какво са качествени реакции, после иска хидролиза - всичко за хидролиза. На този етап на подготовка е добре да ми предлагате вашите идеи какво мислите да включите и аз да правя само преценка...
Профилна снимка
19.04.2016

Ученик

+1
Аз писах определение за хидролиза , за соли , какво е йоннообменна реакция , но не писах за качествени реакции
Профилна снимка
26.10.2015

Ученик

+1
от всичко което разбрах до тук ,значи всяка сол трябва да се докаже по отделно с различни реактиви така ли ? и според различното оцветяване се доказват?
Профилна снимка
27.10.2015

Учител на уча.се

0
Здравей nesrin, Ако правилно съм разбрала въпроса ти - не, не трябва всяка сол да се докаже с различни реактиви. Солите трябва да се разпознаят с помощта на индикатор и само с дадените разтвори. Думичките "доказвам" и "разпознавам" имат различен смисъл в Аналитичната химия. В случая пише "докажете", но с ограничението, което са сложили - да се използва индикатор и самите разтвори, смисълът на задачата е "разпознайте". Да разпознаем дадени вещества означава по различни признаци на реакции - образуване или разтваряне на утайки, различни цветове на утайки и т.н. да открием в коя епруветка кое вещество се намира. Предлагам да изгледаш още веднъж задачата и ако и тогава има неясноти - пак ще питаш :)
Профилна снимка
07.02.2015

Друг

+1
Защо не протича реакция между бариевия дихлорид и водата ?
Профилна снимка
07.02.2015

Друг

+1
Сега разбрах, извинете. :)
Профилна снимка
07.02.2015

Друг

+1
Здравейте! От къде разбираме, че концентрацията на хидроксидните аниони е по-голяма от концентрацията на водородните катиони? Съжалявам за може би глупавия въпрос, но тези неща май съм ги забравила. Ще съм Ви благодарна, ако ми помогнете.
Профилна снимка
07.02.2015

Учител на уча.се

0
Здравей elis, Мога да помогна и ще го направя с удоволствие, ако конкретизираш въпроса. За хидролиза на соли ли питаш? И как да определиш след извършване на хидролизата кои йони са в повече?
Профилна снимка
07.02.2015

Друг

+1
Да, госпожо, точно това имах предвид.
Профилна снимка
07.02.2015

Учител на уча.се

+1
Ясно, сега ще обясня. Хидролизата на соли е йонообменна реакция между йоните на разтворимите соли и йоните на водата. Тя протича само в случаите, в които се получава утайка, газ или слаб електролит. В началото, когато сме сложили водата и солта, концентрацията на водородните и хидроксидните йони, получени при дисоциацията на водата са равни. След протичане на хидролизата в зависимост какво се получава по реакцията един от двата вида йони се свързват в утайката, газа или слабия електролит. Другия вид йони остават в излишък и те определят характера на разтвора след хидролизата. Най-лесно това се определя като гледаш какво РАЗТВОРИМО съединение получаваш по реакцията - основа или киселина. Когато това разтворимо съединение се дисоциира на йони, ако е киселина ти дава Н+ и средата е кисела, ако е основа при дисоциацията дава ОН- йони и средата е основна. Това е.
Профилна снимка
07.02.2015

Друг

+1
Добре, сега вече разбрах, благодаря Ви за отговора, госпожо. :)
Профилна снимка
31.05.2014

Ученик

+1
Здравейте! Ако приемем, че сребърния нитрат хидролизира съответно се получава сребърен хидроксид и азотна к-на, може ли да докажем солта по това че се получава червено-кафеникава утайка от дисребърен оксид , вследствие разлагането на сребърни хидроксид.
Профилна снимка
31.05.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Нина, След последни консултации и информация, подадена ми от проведения подготвителен курс към МУ-Варна сребърният нитрат не хидролизира :). Предложението солта сребърен нитрат или която и да е друга хидролизираща сол да се докаже по продуктите на хидролизата не е приемливо и няма да се приеме като решение. Утайката от дисребърен оксид е черно-кафява, а не червенокафеникава.
Профилна снимка
19.02.2014

Ученик

+1
Защо тябва и на разтвора на К2S да действаме с ZnSO4, нали неговият разтвор се разпознава по това , че променя лакмуса в син.Не е ли е излишно това?
Профилна снимка
19.02.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей emma, Браво за въпроса! Има логика, ако аз правя разпознаването в лаборатория, бих се задоволила с резултата от индикатора. Но на изпита със сигурност ще искат да го докажеш този разтвор, което става с белия цинков сулфид :) Затова те съветвам да не си спестяваш уравнението :)
Профилна снимка
19.04.2014

Друг

+1
Здравейте госпожо, защо трябва К2S да се доказва със цинковия сулфат, не може ли със сребърния нитрат, с който би се образувала черна утайка от дисребърен сулфид :) ?
Профилна снимка
19.04.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Marina, Не е проблем, може и със сребърен нитрат, естествено, въпрос на желание и на вариант на решение.
Профилна снимка
19.04.2014

Друг

0
Благодаря Ви.
Профилна снимка
31.05.2014

Друг

+2
Г-жа Николова обяснява уникално добре. Никога досега не съм разбирал така ясно как и защо!
Профилна снимка
31.05.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Micky Mickson, Много благодаря за сърдечността и топлите думи. Опитвам се да бъда от полза на всички ви, улеснявайки подготовката за нелеките изпити :) Успешна подготовка!
feedback
feedback