Видео урок: Органична химия. Задача 14

06:22
1 071
31
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Яко! Схематично решение на задача 14, Органична химия, от сборника за Кандидатстудентски изпит по химия на МУ-Варна. От возен газ са получени 2-бромобензоена и 3-бромобензоена киселина. Представено е получаването на четири производни на 3-бромобензоената киселина. Дадени са обяснения и са изразени уравнения.
Раздел:
Химия, кандидат-студенти в МУ Варна. Органична химия
Ключови думи:
Воден газ, 2-бромобензоена киселина, 3-бромобензоена киселина, синтетична задача, производни на карбоксилните киселини

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (31)
Профилна снимка
06.07.2013

Ученик

+3
Толуенът също може да ориентира брома на о място нали? И вместо да се ме минава през стирен,може да се ползва Фридел-Крафтс?
Профилна снимка
07.07.2013

Учител на уча.се

+2
Да, естествено може да се мине през толуен. За да ползваш Фридел-Крафтс алкилирането ти трябва халогенометан, който трябва да получиш и изпишеш задължително верижно-радикалов механизъм. За да избегнеш ВРМ - през стирен ! :))))
Профилна снимка
26.06.2018

Ученик

+1
Здравейте, бих искала да попитам възможно ли е етин да взаимодейства директно с бензен до получаване на стирен и има ли някакви условия, при които става това?
Профилна снимка
26.06.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Петя, да, при нагряване етин и бензен се свързват и се получава стирен.
Профилна снимка
04.06.2018

Друг

+1
Здравейте, въпроса не е по задачата, но как взаимодейства фенол с формалдехид?
Профилна снимка
05.06.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, за поликондензацията на фенол и формалдехид може да научиш от видеоурока "Методи за получаване на полимери" в химия за 9. клас. Получава се полимер под наименованието полифенолформалдехид или фенолформалдехидна смола.
Профилна снимка
13.03.2015

Друг

+1
И при второто окисление ,тоест на бромостирена се получава късайки се двойната връзка и мравчена киселина която се.......... и т.н? Логично е
Профилна снимка
13.03.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Христо, Напълно си прав. Стиренът се окислява с конц. разтвор на калиев перманганат като се къса въглеродната верига след двойната връзка и се получава смес от бензоена и мравчена киселина. Мравчената се доокислява да въглеродна, тя се разпада до въглероден диоксид и вода. Това е.
Профилна снимка
23.02.2014

Друг

+1
Здравейте!Как е най-добре да се започне тази задача?С каква теория?
Профилна снимка
23.02.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Ани, Задачата е върху карбоксилни киселини и производните им, затова започни с определение за карбоксилни киселини и класификацията им. После кажи няколко думи за бензоена киселина, класифицирай я и кажи какви свойства има (зависещи от карбоксилната група, от бензеновото ядро и взаимното им влияние). След което преминаваш съм синтетичната част на задачата. Обръщаш голямо внимание на това кой заместител как ориентира следващите заместители в бензеновото ядро, обосновавайки последователността на действията при синтеза на двете бромозаместени киселини. Когато стигнеш до производните даваш определение и за всеки клас производни, който получаваш. Всяко уравнение си има предхождащ текст, а след всяка реакция се пише вида и. Пишат се и определения за видовете реакции (по веднъж за вид реакция в задача).
Профилна снимка
23.02.2014

Друг

0
Страшно изчерпателен отговор!Благодаря Ви!Много ми помагате!
Профилна снимка
11.04.2013

Друг

+1
Много добре обяснена задача ! Благодарим и ние ! :)
Профилна снимка
11.06.2013

Друг

0
Когато бромираме без никакъв катализатор и дори температура става 3 бромобензоена к-на, а кога използваме FeBR3 става 2 бромобензоена к-на така ли ? Просто искам пак да питам защото може да има някакъв катализатор за 3 бромобензоената :)
Профилна снимка
11.06.2013

Друг

+1
И за получаването на стирен ми трябва само кислород, без калиев перманганат така ли ?
Профилна снимка
11.06.2013

Учител на уча.се

+3
Райко, по първия ти въпрос. В огромно заблуждение си, изгледай задачата отново. Когато бромираш бензоената киселина това става с кат. железен трибромид и се получава 3-бромобензоена киселина винаги, защото карбоксилната група е зедактивиращ бензеновото ядро мета ориентант. За да получиш 2-бромобензоена киселина първо трябва стиренът да се бромира
Профилна снимка
11.06.2013

Учител на уча.се

+3
при катализатар железен трибримид, след което полученият 2-бромостирен да се окисли до 2-бромобензоена киселина. На втория ти въпрос: всеки алкилбензен с един въглеводороден остатък с права верига, включително и стирена се окислява с кислород от калиев перманганат при нагряване до бензоена киселина. При окисление на стирена се къса двойната връзка и се получава още мравчена киселина, която се доокислява да въглеродна, а тя се разлага до въглероден диоксид и вода.
Профилна снимка
11.06.2013

Друг

+1
Да, оправих се. Благодаря.
Профилна снимка
20.05.2013

Ученик

-1
Много ми е трудна тази задача , може ли някой да каже кой е водния газ и как става получаването съшо и 4те производни ? Мерси !
Профилна снимка
20.05.2013

Учител на уча.се

0
Воден газ = въглероден оксид +водород Производни на киселините са : солите, естерите, киселинните хлориди, киселинните амиди, нитрилите и анхидридите. Избираш си четири различни производни и изразяваш с уравнения получаването им.
Профилна снимка
20.05.2013

Ученик

+2
Много пестелива сте станали в обясненията си г-жо Николова , от като станаха задачите платени. На изпита така ли да го напиша ... все пак ви благодаря , разбрах какво искате да ми обясните. :)
Профилна снимка
20.05.2013

Учител на уча.се

0
Здравей Реди, Ако си отвориш темата за производни на карбоксилни киселини ще намериш отговор на въпроса си. Много по-ценно за теб е да си го научиш от там, отколкото да ти го кажа и да го забравиш веднага. Успешна подготовка :)
Профилна снимка
20.05.2013

Ученик

0
Предпочитам уравнения :)
Профилна снимка
11.06.2013

Друг

+1
Пишеш две молекули киселина, нагряване, обезводняват се до анхидрид и готово. После с фосфорен пентахлорид получаваш ацилхлорид. Естер - от алкохол. Сол - от основа.
Профилна снимка
11.03.2014

Друг

+1
Извинявам се ,ако въпросът Ви се стори малко глупав ,но искам да попитам защо при записването на втория преход молекулата на бромостирена е записана по този начин (т.е. с най-прости думи виниловият остатък след брома) . Знам ,че това разлика не прави и реално позицията им един спрямо друг е същата ,но ме накара да се позачудя . Предполагам е просто начин на записване ? Благодаря предварително.
Профилна снимка
11.03.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Лоли, Не се притеснявай, питаш винаги, когато има нужда :) И в други органични задачи ще намериш различни начини за изписване на производни на бензена в една и съща задача. Направила съм го умишлено, за да ви покажа, че при тези производни от значение е само взаимното разположение на двата заместителя един спрямо друг (на о-място, съседни един спрямо друг) и изобщо не е от значение кой от двата заместителя се записва пръв в ядрото, нито къде точно в ядрото ще ги поставите, стига да са съседни !:))) Така, според мен, показвате на проверяващите, че умеете да пишете свободно в органичната химия, което прави добро впечатление :)))) Успешна подготовка :)))
Профилна снимка
11.03.2014

Друг

+1
Много Ви благодаря ,г-жо Николова ,за изчерпателния отговор и за труда ,който полагате ,за да ни помагате :) :)
Профилна снимка
06.04.2014

Друг

+1
Извинявам се, че отново ви притеснявам госпожо Николова, тази задача не съм я отключвала, не за всички ми стигнаха ключове, и я реших много ще ви бъда благодарна ако погледнете решението и ми кажете за грешки и въобще може ли да се реши така. Благодаря ви много за цялата помощ която ми отказвате! Страшно много ми помагате с решенията на задачите, аз съм ги решавала вече един път, кандидатствам за 2 година много малко не ми достигна миналата кск кампания и благодарение на клипчетата ви виждам къде какво имам пропуснато, и теорията която давате най-вече ми помага, много съм ви благодарна, сигурно учениците постоянно ви ядосват, но виждам че отговаряте възможно най-бързо на въпросите и се стараете максимално да помогнете - това се оценява!
Профилна снимка
06.04.2014

Друг

+1
производните
Профилна снимка
06.04.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Рамона, задачата е решена правилно, браво! Имам дребни забележки, които ако премахнеш, оценката ще стане още по-висока :) 1. Реакция 3. се нарича циклична тримеризация на етин; 2. Алкилирането по Фридел-Крафтс е заместителна реакция, протичаща по електрофилен механизъм; 3. Много груба грешка е атомният кислород, който се отделя при разпадането на калиевия перманганат (окислението на толуена) да се напише О2; 4. Бромирането на стирена, за да стане в бензеновото ядро задължително ти трябва железен катализатор (железен трибромид), иначе бромът ще се присъедини по двойната връзка в остатъка; реакцията е заместителна, протича по електрофилен механизъм и дава смес от о- и р- изомер, пишат се и двата; 5. Окислението на бромостирена не е изравнено.
Профилна снимка
06.04.2014

Учител на уча.се

0
Относно производните: Искат се 4 производни - написала си само 3. Неутрализацията е обратима реакция, защото основата е силна, а киселината -слаба и получената сол ще хидролизира. За четвърто производно ти предлагам получаването на киселинен амид през амониева сол. Киселината взаимодейства с амоняк до амониева сол, която при нагряване се обезводнява до киселинен амид. Напомням, че всяко уравнение трябва да има съпътстващ текст, в който с думи разказвате реакцията. Добре би било в това изречение да е включена кратка характеристика на органичните съединения, участващи в реакцията. Също така след всяка реакция се пише нейния тип. Задачата е върху киселини и производни - т.е. тук подходяща ще е теория върху карбоксилни киселини- определение, класификация, изреждане на свойствата. Изрично в задачата трябва да има схема за строеж на стирен и бензоена киселина и обяснено ориентиращото действие на групата, закачена за бензеновото ядро върху следващи заместителни реакции.
Профилна снимка
06.04.2014

Друг

0
Много благодаря :)
feedback
feedback