Видео урок: Органична химия. Задача 77. Неактуална

05:40
1 215
17
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Органична химия. Задача 77. Неактуална
Раздел:
Химия, кандидат-студенти в МУ Варна. Органична химия
Ключови думи:
синтетична задача, фенол, бензоена киселина, салицилова киселина, терефталова киселина, аспирин, ацетилсалицилова киселина

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (17)
Профилна снимка
26.05.2013

Родител на ученик

+3
Здравейте!Искам да попитам дали съм разбрала правилно-значи бензен взаимодейства с етин директно и така се получава стирен?
Профилна снимка
26.05.2013

Учител на уча.се

+1
Да, при нагряване. Друг начин за получаване на стирен е присъединяване на етен към бензен до етилбензен и после да го дехидрогенираш до стирен.
Профилна снимка
26.05.2013

Родител на ученик

0
Добре,благодаря много за помощта :)
Профилна снимка
19.03.2014

Учител на уча.се

+2
ВАЖНО!!! Здравейте, В новия сборник от 2014 година задачата е опростена - от условието отпадна терефталовата киселина!!! Това олекотява задачата с получаване на киселината и сравняването и по киселинност с останалите киселини. Всичко останало в задачата е както е дадено в решението!
Профилна снимка
11.03.2014

Ученик

+1
Здравейте,Никак не ми е ясно защо терефталова е по-силна киселина.Наистина успях да си обясня,прочитайки защо киселините са по силни от фенолите,но сравнение между терефталова и бензоена няма никъде.Моля дори на кратко да ми обясните.Благодаря.
Профилна снимка
11.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Талиб, Обяснението е със строежа на киселината и взаимното влияние на карбоксилните групи. Карбоксилната група има отрицателен индукционен и отрицателен мезомерен ефект, и издърпва електронна плътност към себе си и намалява електронната плътност в бензеновото ядро. Една такава структура, с дезактивирано бензеново ядро и закачена за него карбоксилна група е свързана съм друга карбоксилна група.Тогава в терефталовата киселина съвкупността от бензеновото ядро + карбоксилната група ще намалява в по-малка степен полярността на връзката О-Н, отколкото е това намаляване, дължащо се само на бензеновото ядро. От тук и терефталовата киселина е по-силна по първата си степен.
Профилна снимка
05.03.2014

Ученик

+1
Може ли да ми обясните защо киселините имат по-силни киселинни свойства от фенола,тоест защо фенолатния йон е по-нестабилен от карбоксилатния.И защо бензоена киселина е по-силна от алкановите киселини,но пък метанова е по-силна и от нея.Благодаря.
Профилна снимка
05.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Талиб, Много се радвам на въпросите ти, но на част от тях можеш да отговориш и сам, ако си прочетеш строежа на фенол, карбоксилна група и най-важните карбоксилни киселини. По задачите има много такива обяснения, гледай и тях. Много по-ценно и по-трайно за теб е да четеш повече сам и да се опитваш да вникнеш в същността на материята. Ако и след като си научиш имаш въпрос, с радост ще ти отговоря :)
Профилна снимка
03.03.2014

Ученик

+1
Здравейте! Имам следния въпрос:наличието на две карбоксилни групи и на хидроксилна група. в една киселина,означава ли ,че тя е по-силна от монокарбоксилните киселини.Да речем лимонена по-силна ли е от млечна.И тук в тази задача не разбрах как се обеснява,че терефталова е по-слаба от салицилова.Впрочем ще се качват ли и задача за МУ-Пловдив.Благодаря.
Профилна снимка
04.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Radostin, Терефталовата киселина е по-слаба киселина от салициловата, защото в салицилатния анион има много здрава вътрешномолекулна водородна връзка, която стабилизира аниона в смисъл, че салицилатният анион (в който липсва водороден катион от карбоксилната група) е много по-стабилна структура, отколкото цялата молекула на салициловата киселина. Тогава последната лесно отдава водороден катион, за да се превърне в по-стабилната структура. А лесното отдаване на водороден катион е проява на по-силно изразени киселинни свойства. В терефталовата киселина има издърпване на електронна плътност от двете карбоксилни групи, но това не влияе толкова силно върху поляризация на връзките О-Н в карбоксилните групи. Въпросът ти за хидроксикиселините не е коректно зададен. Зависи от взаимното разположение на групите (карбоксилни и хидроксилна) в молекулата, от там какво ще е взаимното влияние, колко карбоксилни и хидроксилни групи има и пр....
Профилна снимка
04.03.2014

Учител на уча.се

0
Radostin, защо не се възползваш от възможността за консултации с мен през Скайп? Там бих могла да ти помагам със задачите за Пловдив. За повече подробности, ако се интересуваш, може да пишеш до marketing@ucha.se.
Профилна снимка
28.05.2013

Ученик

+1
Здравейте! Само да попитам-стирена поради наличието на двойната връзка не реагирали на двете M места ????
Профилна снимка
28.05.2013

Учител на уча.се

0
Не, етениловата група е активиращ о-,р- ориентант. В един от учебниците (изд.Абагар) е допусната грешка.
Профилна снимка
04.04.2013

Ученик

+1
Здравейте,коментирахме с моят учител тази задача и според него най-силна е терефталовата киселина.Не че оспорвам Вашето мнение,просто споделям,че има и друго :)
Профилна снимка
26.05.2013

Учител на уча.се

+2
Дисоциационни константи: на терефталова киселина 3,1.10–4, на салицилова киселина 1,1.10–3, което показва, че салициловата киселина е по-силна :)
Профилна снимка
23.04.2014

Друг

0
здравейте искам да попитам трябва ли да напишем получаването на производните на салициловата и бензоената киселина?
Профилна снимка
23.04.2014

Учител на уча.се

0
Здравей, Да, хубаво е да изразите и уравненията.
feedback
feedback