Видео урок: Алканали

07:41
11 551
138
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Всичко интересно и полезно за метанала, физичните и химичните му свойства ще ти разкажем в урока по химия за 9. клас! Защо метаналът участва в присъединителни реакции? Какво освен водород може да присъединява? Кои са качествените реакции за доказване на алдехидна група? Какво представлеват реакцията на сребърното огледало и редукция на Фелингов разтвор? Лесно или трудно се окисляват алдехидите? Какво е формалин и защо в него се съхраняват анатомични препарати? Защо в днешно време метанал не се използва за опушване на месо? За какво друго се употребява метаналът? На всички тези въпроси отговорите знае Стефан и ще ги сподели с теб точно сега!
Раздел:
Производни на въглеводородите
Ключови думи:
алканали, алдехиди, метанал, етанал, мравчен алдехид, формалдехид, физични, химични свойства, присъединителни реакции, химия 9. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (138)
Профилна снимка
09.03.2013

Друг

+26
Страхотен урок! Много ви благодаря! Всичко от този урок разбрах! Всички учители от екипа на уча.се преподавате толкова добре... ако моите преподаватели знаеха защо хора като мен успяват да си научат добре уроците, сигурно щяха да ви завидят.. :-D
Профилна снимка
06.05.2014

Ученик

+16
Имам само една забележка към този урок, важните неща са обяснени твърде бързо за сметка на не толкова важните.
Профилна снимка
02.02.2013

Ученик

+7
супер урок
Профилна снимка
04.03.2013

Ученик

+1
Ацеталдехид - ch3cho може ли да взаимодейства с 2 mol CH3COOH ? Става въпрос по точно за 1-ва задача по органична химия от новия сборник на МУ-Варна . Много ще съм благодарен ако някой ми помогне : )
Профилна снимка
04.03.2013

Учител на уча.се

+1
Не, не може. Съединението от тази задача е 1,2-етандиол. Доказва се с меден дихидроксид - получава се тъмно син разтвор - качествена реакция за многовалентни алкохоли. Двете хидроксилни групи се естерифицират с 2 мол оцетна киселина. Надявам се знаеш, че глицин е 2-аминоетанова киселина и как да я получиш от етен :))))
Профилна снимка
04.03.2013

Ученик

+1
Да , знам : ) Благодаря ви !
Профилна снимка
04.03.2013

Ученик

+1
A можете ли да ми кажете как се казва продуктът на Етандиола и Cu(OH)2 ?
Профилна снимка
04.03.2013

Ученик

+1
Сетих се .. Меден гликолат е . От 1,2 етандиол и 2 mol CH3COOH не знам какво е името на съединението , можете ли да ми помогнете ?
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+1
благодаря за урока
Профилна снимка
05.04.2015

Ученик

+1
Георги, трябва да е нещо от сорта на етилдиацетат
Профилна снимка
15.05.2015

Ученик

+3
Здравейте! Бих искала да попитам дали алдехидите присъединяват бром, и ако да, при какви условия? Много благодаря предварително :)
Профилна снимка
15.05.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Ева, Разликата в присъединителни реакции към двойна връзка С=С и С=О е именно в това - към двойната връзка С=О не се присъединяват халогени и халогеноводороди.
Профилна снимка
15.05.2015

Ученик

+3
Много ви благодаря! И аз така мислех, но все пак да съм сигурна, реших да попитам :))
Профилна снимка
01.03.2015

Ученик

+4
За първи път не ми помогнахте...Не разбрах нищо,всичко е казано набързо и не е добре обяснено..не разбрах абсолютно НИЩО.
Профилна снимка
01.03.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Теодора, Карбонилните съединения са доста трудни. Предимството на видео урока е, че може да се гледа няколко пъти. Би ли изгледала урока още веднъж и ми задай 3 въпроса какво точно не разбираш - така ще е по-лесно да се ориентирам и да ти обясня... В крайна сметка урокът трябва да се научи, нали?
Профилна снимка
02.03.2015

Ученик

0
С колко въглеродни атома е последният течен алканал ? 1 вия е газ .... до колко С атома е течно и от колко до колко твърдо ?
Профилна снимка
02.03.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Теодора, Радвам се искрено на любопитството ти, дано се запази и занапред. Това, за което питаш са големи подробности, дори в университета не се учат :) В литературата, с която разполагам е казано, че освен метанала всички останали са течности или твърди вещества. Доста потърсих и ти намерих информация - до 11 въглеродни атома(вкл.карбонилния) са течности, от 12 нататък - твърди вещества. Течностите с увеличаване на броя на въглеродните атоми повишават вискозитета си(стават по-гъсти, подобно на мазнина). По химичните свойства имаш ри някакви затруднения?
Профилна снимка
02.03.2015

Ученик

0
Благодаря ! Окислението с фелингов разтвор важно ли е ? (трябва ли да го знам непременно )
Профилна снимка
02.03.2015

Учител на уча.се

+1
О, да, Теодора, задължително е. Това е една от качествените реакции за доказване на алдехидна група в съединенията и после като започнете да учите въглехидрати, в онези от тях, в които има алдехидна група ще я доказвате с Фелингов разтвор. Няма начин, трябва да се научи. Не е толкова трудно - от светло синя утайка от меден дихидроксид се получава червено-кафява утайка от димеден оксид. Остава да си напишеш уравнението. :)
Профилна снимка
12.03.2015

Ученик

0
Здравейте госпожо Николова, върнах се отново на тези уроци-сега ми е доста по-лесно,но защо не е обяснена изомерията....?
Профилна снимка
12.03.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Теодора, В програмата за задължителна подготовка не се изисква изомерия при алдехиди, затова не съм я дала. За любопитните като теб - от структурната изомерия при алдехиди е възможно верижна и функционална изомерия. Верижните изомери се пишат по същия начин, както верижни изомери при който и да е въглеводород. Особеното тук е при наименуването - първи въглероден атом във веригата е винаги този на алдехидната група. Друг вид интересна изомерия, която до сега не сме срещали е функционалната изомерия. При нея изомерите имат еднакъв качествен и количествен състав, но различни функционални групи. Например алдехидите и кетоните с равен брой въглеродни атоми са функционални изомери. Този вид изомери имат и различни химични свойства, защото се различават по функционалната си група.
Профилна снимка
16.03.2015

Ученик

0
Госпожо Николова, бихте ли могла да ми напишете с хим. уравнение получаването на алдехидите ? Разбирам, как се получава, но се обърквам при изписването на реакцията. Благодаря предварително !
Профилна снимка
16.03.2015

Учител на уча.се

0
Теодора, здравей, Получаването на алдехиди чрез умерено окисление на алкохоли и показано във видеото, минута 13:14. Дали ще окислиш метанол, етанол или който и да е първичен алкохол продуктът е алдехид, винаги хидроксилната група се превръща в алдехидна и се отделя вода. Уравнението го има във видеото.
Профилна снимка
11.04.2013

Друг

+4
Урока е супер!! Ще качите ли платно с рисунките?
Профилна снимка
12.04.2013

Учител на уча.се

0
Мисля че не е необходимо. Ако трябва гледай урока още веднъж, или си води записки :)
Профилна снимка
26.03.2014

Ученик

+3
Ще има ли още уроци от материала за 9 клас по Химия?
Профилна снимка
26.03.2014

Учител на уча.се

+5
Здравей Kalina, Естествено, че ще има още уроци, ще довършим органичната химия. Работим и по това, очаквайте ги скоро :)
Профилна снимка
25.03.2013

Ученик

+3
Уникален урок браво беше ми много полезен !
Профилна снимка
11.02.2013

Ученик

+3
Към този урок няма ли "платно с рисунките"?
Профилна снимка
12.02.2013

Администратор

+1
Полезни ли са ти? Как ги ползваш? Разкажи ми малко, за да знам дали има полза от тях и дали да ги качваме.
Профилна снимка
12.02.2013

Ученик

+14
Ами аз лично преди или след всеки урок си ги принтирам и отстрани си водя записки към неща, които разказвате, пък не са изписани. После си поглеждам урока в учебника, там си подчертавам всичко онова, което го няма в клипа (оказва се, че нещата са доста малко) и го добавям. А след това, когато си решавам тестове, задачи или съм забравила нещо и искам да си го припомня, ми е много по-лесно да погледна от листа, който обхваща всичко от урока, отколкото да прочета трите страници в учебника (а и си уча уроците от платното, де). Пък и имам някаква мания да си "складирам" доклади, планове, уроци (защото понякога си вадя всичко най-важно на лист; датите по история например) по всеки предмет в джобчета и да ги подреждам в папки. :D Просто невероятно много обичам всичко да ми е подредено и да го намирам тогава, когато поискам. Мда ..
Профилна снимка
19.01.2017

Ученик

+2
ОБОЖАВАМ тези пълни и стематизирани обяснения, за по-кратко време - повече материал - супер е!
Профилна снимка
19.01.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей mila_dara, благодарим! Щом си доволна от урока и си го научила бързо и качествено - целта ни е изпълнена :)))).
Профилна снимка
10.03.2015

Ученик

+2
Най-добре похарчените 4,80лв :P
Профилна снимка
10.03.2015

Администратор

+2
:)) Благодарим и ще ги използваме, за да правим още по-полезни неща за вас! :)
Профилна снимка
24.04.2016

Ученик

+2
*инвестираните ;D
Профилна снимка
15.06.2014

Друг

+2
Здравейте, много съм доволен от уроците страхотни са! Искам обаче да кажа, че в този се говори прекалено бързо и ми беше изключително трудно да си водя записки. Просто го казвам като съвет досега в нито един от предните уроци не съм имал този проблем а може и проблемът да е в компютъра ми, ако е така се извинявам.
Профилна снимка
15.06.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Владимир, Вероятно проблемът е в смяната на преподавателя... Във видеото има пауза, за да можеш да спреш или да гледаш някоя неизяснена част повече от веднъж. Възползвай се от тази възможност, а аз ще се опитам да говоря по-бавно :)
Профилна снимка
16.06.2014

Друг

+1
Не не го казвам като проблем, наясно съм че всеки преподавател има собствен стил на преподаване. Надявам се да не сте ме разбрали погрешно, просто това не ми е първото ваше видео което гледам, а в предните нямах този проблем. Иначе изгледал съм всички уроци от 7 клас дотук и продължавам и искам само да кажа, че ги преподавате по страхотен начин, с примери които лесно се запомнят и ученето е изключително приятно :)
Профилна снимка
16.06.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Владимир, Много се радвам, че проявяваш интерес към уроците по химия и че Уча.се ти помага. Благодарим за топлите думи на признание. Всички колеги много се стараем, за да е ученето разбираемо и приятно за вас, а после да има и полза от него! Желаем ти успешна подготовка :)
Профилна снимка
11.06.2014

Ученик

+2
Защо клипчетат спират в определен момент или просто прескачат, моля отговорете ми!
Профилна снимка
11.06.2014

Администратор

+1
Здравей Мария и добре дошла в Уча.се :) За да направим Уча.се още по-приятно място за всички, създадохме трейлъри (съкратени версии) към всеки видео урок, които показват избрани важни моменти от целите уроци. По този начин бързо, лесно и интересно всеки един човек може да види каква е темата и по какъв начин е представена във въпросния урок. :) Като активираш своя абонамент към Уча.се, веднага получаваш достъп до всички над 3000 цели видео урока по предметите от 1 до 12 клас + всички нови 150, които качваме всеки месец.
Профилна снимка
27.06.2018

Ученик

+1
Здравейте, искам да ви попитам този въпрос: Изразете с хим. уравненения получаването на измерните карбонилни съединения от хексан. Наименувайте го по номенклатурата на IUPAC? Ще съм Ви много благодарен, ако ми помогнете!
Профилна снимка
28.06.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Мертин, би ли уточнил кои карбонилни съединения трябва да се получат от хексан? Дай, моля те, пълното условие на задачата.
Профилна снимка
28.06.2018

Ученик

+1
Изразете с химични уравнения получавате на измерните карбонилни съединения със състав C4H8O от хексан. Наименувайте ги по номенклатурата на IUPAC.
Профилна снимка
28.06.2018

Учител на уча.се

0
Това е съвсем друго вече... Ще дам насоки, а нататък съм сигурна, че ще се справиш. Като начало подлагаш хексан на термичен крекинг до етан и бутен. После си правиш преход 1-бутен--2-бутанол--бутанон за кетона и 1-бутен--бутан--1-хлоробутан--1-бутанол--бутанал за алдехида. Успех!
Профилна снимка
28.06.2018

Учител на уча.се

0
Това, разбира се е един от многото варианти. Крекингът може да проведеш и до бутан и етен. От там пак правиш преходите...
Профилна снимка
28.06.2018

Ученик

+1
Много Ви благодаря, за сега вече разбрах всичко, не ми беше ясно условието. Благодаря Ви!
Профилна снимка
17.06.2013

Ученик

+2
Много добър урок, благодаря Ви за него! В училище не мога да разбера обясненията на учителката и съм много щастлива, че някой си е направил труда да седне и да направи видео с разбираеми обяснения за такива като мен!
Профилна снимка
22.05.2013

Друг

+2
Имам въпрос свързан със кандидат-студентска задача- става въпрос за изомери.Задачата е зададена по следния начин:Напишете възможните изомери на алдехиди със състав C5H10O. Според мен при такова условие трябва да се включи , че кетоните са функционални изомери с алдехидите и да се даде примера.Ще съм благодарна, ако някой ми отговори дали е правилно така или не :)
Профилна снимка
22.05.2013

Учител на уча.се

+2
Здравей Мария, Според мен когато се искат изомери на АЛДЕХИДИ трябва да напишеш верижни изомери и възможни енантиомери на алдехид със съответната формула. В текст е добре да обясниш, че алдехидите са функционални изомери на кетони и ненаситени алкохоли - алкеноли, като може за пълнота да изпишеш формула на един кетон и един алкенол. За последния е важно хидроксилната група да НЕ Е свързана с въглероден атом при двойната връзка, за да е траен алкохол.
Профилна снимка
22.05.2013

Друг

+2
Благодаря много за отговора, г-жо Николова :)
Профилна снимка
08.05.2013

Ученик

+2
Здравейте, Госпожо Николова, може ли малко помощ. Трябва да получа етилов естер на оцетната киселина (CH3COOH) от калциев карбонат (CaCO3), въглерод (C) и съотв. неорганични суровини. Благодаря ви предварително! :)
Профилна снимка
08.05.2013

Учител на уча.се

0
Здравей Иво, Ще ти подскажа прехода, а ако нещо не можеш да направиш по него после ще го уточним.... :) калциев карбонат ----калциев оксид----калциев карбид----етин----етанал----оцетна киселина
Профилна снимка
08.05.2013

Ученик

+2
а след оцетната киселина ... как да получа етиловия и естер
Профилна снимка
08.05.2013

Учител на уча.се

0
Извинявай :))) етанал----етанол оцетна киселина +етанол=етилов естер на оцетната киселина (етилацетат) + вода
Профилна снимка
08.05.2013

Ученик

+1
помощ с неорганична химия за 8 клас ??
Профилна снимка
08.05.2013

Учител на уча.се

+1
Добре, но задай въпрос...
Профилна снимка
15.02.2018

Ученик

+1
Кислорода в каква хибридизация е в молекулите на алдехидите? Винаги ли е в sp3 както пише в учебника?
Профилна снимка
16.02.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Памела, не е възможно кислорода да e в sp3 хибридно състояние, защото кислородният атом участва в образуването и на пи-връзка, а хибридните орбитали не участват в образуването на такава. Хибридизацията на кислорода в алдехидната група е sp2.
Профилна снимка
16.02.2018

Ученик

+1
Благодаря
Профилна снимка
20.06.2017

Ученик

+1
Здравейте, Уча се! Имам проблем с видеата. Не искат да започнат, пробвах няколко пъти, рестартирах си компютъра и пробвах на други уроци от по-долни класове.. и там всичко е наред, видеата си започват. Утре имам изходящо на тези уроци и ми е много важно да ги науча, бих се радвала да проверите дали грешката е при мен или е нещо от самия сайт. Благодаря!
Профилна снимка
20.06.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Анита, съжалявам, но има някакъв проблем и при мен не зарежда, ще пиша в техническата служба.
Профилна снимка
21.06.2017

Администратор

0
Здравей, Анита! Изпратих ти имейл от feedback@ucha.se с няколко въпроса. Моля те да ни върнеш отговор, за да можем да ти помогнем. :)
Профилна снимка
05.06.2017

Ученик

+1
Ацеталдехидът (CH3CHO) във воден разтвор е само 58% под формата на 1,1-етандиол.Изразете реакцията с химично уравнение.
Профилна снимка
06.06.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Галя, отговорих на предишния ти пост.
Профилна снимка
05.06.2017

Ученик

+1
Ацеталдехидът (CH3CHO) във воден разтвор е само 58% под формата на 1,1-етандиол.Изразете реакцията с химично уравнение.
Профилна снимка
06.06.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Галя, по алдехидната група може да се присъедини вода. Получава се 1,1 - етандиол - двувалентен алкохол с хидроксилни групи при един и същ въглероден атом. За съжаление не мога тук да ти изпиша как точно се получава... С молекулно уравнение ще изглежда CH3CHO + H2O <--> CH3CH(OH)2. Реакцията е обратима и е изтеглена към изходните вещества, защото 1,1-етандиолът е нетраен.
Профилна снимка
28.04.2017

Ученик

+1
Урокът бе доста полезен...но имам една забележка...важните неща се казват твърде бързо и е трудно да се запомнят , за сметка на това отделяте минута за да обясните ненужни неща като това ,че френските парюми са ви любими...не е нужно да говорите толкова бързи никой не ви гони
Профилна снимка
28.04.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Viorne, благодаря за бележката, ще се съобразим с нея при създаването на новия видеоурок, което предстои съвсем скоро.
Профилна снимка
17.04.2017

Ученик

+1
Учителят в предните уроци по химия преподаваше по-разбираемо.
Профилна снимка
17.04.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Селена, в момента сме в процес на подмяна на всички видеа по химия. Скоро ще имате и органичната химия в друг вариант, само малко търпение...
Профилна снимка
19.04.2017

Ученик

+1
Благодаря. Иначе си личи, че сте добри учители. :)
Профилна снимка
19.04.2017

Учител на уча.се

0
Благодарим :).
Профилна снимка
23.02.2017

Ученик

+1
Здравейте. Имам малко питане относно заместителните реакции в молекулите на алдехиди, отнасящи се до въглеводородния остатък. Има една задача от сборника за София, в която се пита: "С кои от следните реактиви може да взаимодейства етанал?" И не знам дали може да взаимодейста с бром. В друга задача като условие имам да "бромирам етанал" и т.н. В учебника на Просвета и на Регалия, като заместителни реакции до остатъка при алдехиди са дадени само с SO2Cl2 (сулфурилхлорид), но не и с бром. Заместване с бром на алфа място пише само за кетоните. Участват ли в заместителни реакции на алфа място с Br2 алдехидите или само със SO2CL2? Лично аз не разбирам защо да не може...
Профилна снимка
24.02.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Стамат, бромирането на алдехид на алфа място е възможно.
Профилна снимка
24.02.2017

Ученик

+1
Хубаво, мерси :)
Профилна снимка
23.02.2017

Ученик

+1
Интересен урок!
Профилна снимка
03.02.2017

Ученик

+1
Здравейте. Имам в задача да обясня строежа на молекулата на бензалдехид и да изразя свойствата му. Строежът - ясен, ароматните свойства - ясни, само не съм сигурен за свойствата му от алдехидната група... Писах хидриране, цианохидриране и окисление. При хидриране получих бензилов алкохол, при окисление (изразих сребърното огледало) - бензоена киселина, сребро, амоняк и вода. При цианохидриране не съм сигурен дали ми е вярно и как ще е наименованието му. C6H5CHO + HCN -> C6H5CH(OH)CN т.е съедиение, при което въглероден атом е свързан с OH,CN,C6H5-групи и H-атом. 2-фенил-2-хидроксиетаннитрил? Тези три реакции като свойства от алдехидната група достатъчни ли са? Желателно ли е да изразявам с амоняк и алкохол?
Профилна снимка
04.02.2017

Учител на уча.се

+1
Браво, Стамат! Бих добавила присъединяване на вода, амоняк, алкохол, NaHSO3, окисление с Фелингов разтвор и горене.
Профилна снимка
05.02.2017

Ученик

+1
ОО да, вярно, бях забравил за водата и NaHSO3. Мерси
Профилна снимка
09.07.2016

Друг

+1
Здравейте, формулата не следва ли да бъде Cn H2n-1 CHO, вместо Cn H2n+1 CHO?
Профилна снимка
09.07.2016

Друг

+1
Моя грешка :)
Профилна снимка
11.07.2016

Учител на уча.се

0
:)
Профилна снимка
16.03.2016

Ученик

+1
Може ли да ми ромогнете ? Как от C2H2 да получа алдехид ?
Профилна снимка
16.03.2016

Ученик

+1
*помогнете
Профилна снимка
16.03.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Женина, можеш да се върнеш на урока за етин и да го изгледаш, особено в частта му присъединителни реакции с вода (Реакция на Кучеров). Това със сигурност ще реши проблема ти.
Профилна снимка
25.02.2016

Ученик

+1
Благодарим!
Профилна снимка
01.05.2015

Ученик

+1
Първо чета урока в учебника и след това гледам страхотния урок в уча.се. По този начин знам, че ще постигна > % на разбиране на материала. Супер сте, госпожо. :)
Профилна снимка
02.05.2015

Учител на уча.се

0
Браво Красимир, Направил си страхотна система за отлична подготовка по химия. Скоро ще добавим и упражнения към тези уроци. Тогава към системата може да добавиш и теста и всичко ще бъде още по-лесно и забавно. Но не забравяш да пишеш уравненията от уроците, нали?
Профилна снимка
02.05.2015

Ученик

0
Разбира се, че не. Първо ги преписвам от учебника, после от вас. И също моята цел не е да уча "по-лесно и забавно"... Целта ми е да уча и да виждам резултати, защото аз не уча за някаква оценка в училище, а за влизане в университет. Също така обичам химията и не ми трябва някакъв друг мотив(като например, че преподавате много забавно), за да я уча освен това, че е страхотна наука. Поздрави! :)
Профилна снимка
02.05.2015

Ученик

0
Всеки може да научи "лесно и забавно" за половин час и да изкара 6-ца в училище благодарение на тези уроци, но когато искаш да направиш нещо като това, което аз възнамерявам се изисква системен труд, а не "чудо за 1 час". :D
Профилна снимка
02.05.2015

Учител на уча.се

0
Страхотно, Красимир! Поздравления за високите цели, които си си поставил! Пожелаваме ти успех! И за да сме още по-полезни ще кажа, че това, което учиш тук е само задължителната подготовка по химия. За вход в университета ти трябва доста по-високо ниво на знанията, затова е прекрасно, че учиш и от учебниците. Така съм сигурна, че ще се подготвиш перфектно. Когато имаш въпроси - винаги съм насреща :) Успех!
Профилна снимка
02.05.2015

Ученик

0
Благодаря, ако имам някаква по-сериозна трудност ще пиша. :)
Профилна снимка
19.04.2015

Ученик

+1
Много е дразнещ този глас .. в сравнение с другите уроци където говорителят е мъж .
Профилна снимка
19.03.2015

Ученик

+1
Може ли да ми помогнете? Какво се получава при взаимодействието на HCHO с KMnO4? Благодаря предварително.
Профилна снимка
19.03.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Александра, Алдехидите много лесно се окисляват - както от слаби окислители, така и от силни. Окислението на формалдехида трябва формално да приключи с получаване на мравчена киселина НСООН, но със сигурност последната ще се доокисли до въглеродна киселина, а тя пък като нетрайна киселина би се разложи на въглероден диоксид и вода. Зависи на какво нива учиш химия - ако е само задължителна програма напиши, че окислението води до метанова(мравчена)киселина. Ако си кандидат-студент или учи профил - продуктите са въглероден диоксид и вода.
Профилна снимка
25.03.2015

Ученик

0
Здравей, много ти благодаря за отговора. В училище госпожата по химия ни каза, че между HCHO и KMnO4 не протича реакция, но в учебника пише че ,,Алдехидите се окислявт сравнително лесно от силни(KMnO4) окислители". В училище сме писали, че при окисление на кетон(ацетон) се получава мравчева киселина, това което вие сте ми обяснили.
Профилна снимка
25.03.2015

Учител на уча.се

-1
Здравей Александра, Ацетонът се окислява от силни окислители до оцетна и мравчена киселина. Дадено е в следващия урок :)
Профилна снимка
08.06.2014

Друг

+1
Г-жо Николова, може ли да ми кажете вярно ли съм изписала присъединяването на амоняк към метанал?
Профилна снимка
08.06.2014

Учител на уча.се

+1
Да, Веселка, абсолютно вярно. Полученият хидрокси амин често се обезводнява като се получават съединения от клас имини CH2 = NH. Втората част до имин не е задължително да се пише. :)
Профилна снимка
14.10.2013

Ученик

+1
Здравейте, имам въпрос .. интересувам се по - специално от Карбоксилни киселини, ще ме изпитват на този урок,учебника ми е на английски и само вие сте ми спасението, но за съжаление където и да гледах в сайта, не можах да намеря видео урок за Карбоксилни киселини,исках да попитам дали изобщо има такъв .. Благодаря за вниманието и за уроците, които правите :)
Профилна снимка
15.10.2013

Учител на уча.се

+2
Урок за карбоксилни киселини в момента няма. С две изречения мога да обясня, че това са органични съединения, които съдържат с молекулите си една или повече карбоксилни групи -СООН. Разтворимите във воден разтвор се дисоциират с образуване на водородни катиони, поради което имат общите свойства на всички киселини (вкл.неорганичните). Слаби киселини са, с изключение на мравчената НСООН. Взаимодействат с метали, с основни оксиди, с основи и соли и за разлика от неорганичните киселини горят.
Профилна снимка
21.10.2013

Ученик

+1
Здравейте, искам да попитам дали ще има урок скоро за карбоксилните киселини специално, защото и аз имам нужда от него. Видеата са страхотни и са доста по-забавни от скучните учебници :)
Профилна снимка
04.03.2013

Ученик

+1
Ацеталдехид - ch3cho може ли да взаимодейства с 2 mol CH3COOH ? Става въпрос по точно за 1-ва задача по органична химия от новия сборник на МУ-Варна . Много ще съм благодарен ако някой ми помогне : )
Профилна снимка
04.03.2013

Учител на уча.се

0
Отговорих по-горе:)))))
Профилна снимка
07.02.2013

Учител

+1
Благодаря за online уроците!!! Трябваше вече и ние българите да се log-нем с този тип мултимедийни презентации! Може да се научи нещо и от нас текущите млади преподаватели!
Профилна снимка
07.02.2013

Учител на уча.се

0
Здравейте колега, Благодарим за топлите думи. "Отворени" сме за всички креативни предложения, които може да направите за подобряване на уроците по химия. Поздрави :)
Профилна снимка
21.02.2013

Учител

+2
Мога да предложа да се направи отделен раздел за ученици, които се подготвят за матура, и най - вече за олимпиади.
Профилна снимка
21.02.2013

Учител

+1
Имам страшно много материали, не само на български които съм събирал през годините които мога да предоставя.
Профилна снимка
21.02.2013

Ученик

+2
То няма нужда от платна с рисунки,показаното който иска си записва и готово. Моя учител по химия ми казва да уча с писане органична химия,така правя и съм съгласна. Иначе също събирам материал на едно място от книги,учебници..
Профилна снимка
21.02.2013

Ученик

+6
Е права си, де. Аз просто отговорих на въпроса за какво съм ги използвала. Иначе и аз си ги преписах. (:
Профилна снимка
22.02.2013

Ученик

+2
Ами да. Аз писах на онези които искат платно уроци готови..напълно излишно. Все едно е, като да ти го напише някой на готово:)
Профилна снимка
02.02.2013

Ученик

+1
Ние в училище ги учим като Карбонатни съединения :)
Профилна снимка
02.02.2013

Учител на уча.се

+2
Карбонатите са соли на въглеродната киселина и НЯМАТ НИЩО ОБЩО с карбонилните съединения. Да не би да си допуснала някаква грешка???
Профилна снимка
07.02.2013

Учител

0
Еи тия ученици могат да ме разсмеят ВИНАГИ!!!
Профилна снимка
23.02.2013

Ученик

+3
Е чак пък да те разсмиват..какво може да е объркало момичето:)
Профилна снимка
04.03.2014

Ученик

0
Как да получа от от метан - етилов естер на оцетната киселина
Профилна снимка
04.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Annabel, От метан като начало трябва да удължиш веригата до 2 въглеродни атома. Може да стане като хлорираш метана и после използваш синтез на Вюрц до етан. По добрият метод е: метан---->етин---->етанал----->оцетна киселина ---->етилацетат (естера). Необходимият за естерификацията етанол също ще получиш, например от етанал.
Профилна снимка
21.06.2017

Ученик

0
Защо видеата не зареждат?
Профилна снимка
21.06.2017

Администратор

0
Здравей, Юлиан! Видяхме какво имаш предвид. Заемаме да разрешим ситуацията. А междувременно опитай да гледаш, като използваш различен браузър. Успя ли да зареди урока?
Профилна снимка
21.06.2017

Администратор

0
Отстранени са затрудненията и вече можеш да гледаш спокойно. Пиши отново, ако има нещо. :)
Профилна снимка
17.12.2015

Ученик

0
Здравейте.Може ли при окислението на алкохоли(цитронелол-съдържащо се в розовото масло) да получим цитронелал като изпозваме за катализатор пиридинхлорохромат,вместо KMnO4,K2Cr2O7 в сярнокисела среда. Благодаря!
Профилна снимка
18.12.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Иван, Предполагам това са специфични условия за окисление, посочени в някоя задача... Не мога да намеря данни за такъв окислител.. Но имайки предвид, че цитронелола е първичен алкохол, то в среда от силни окислители (щом екзотичния катализатор ще замества силен окислител) ще доведе алкохола да карбоксилна киселина, а не до алдехид, защото при тези условия алдехидът ще се окисли веднага до киселина...
Профилна снимка
12.03.2015

Ученик

0
помогнете ми с няколко уравненния Метанал + Вода -> съкратена формула Метанал + Циановодород -> съкратена формула
Профилна снимка
12.03.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Александър, Алдехидите взаимодействат обратима с вода, защото се получават диоли с хидроксилни групи при един и същ въглероден атом, които са нетрайни- НСНО+Н2О=СН2(ОН)2. При присъединяване на циановодород се получава 2-хидрокси етанонитрилнитрил:HCHO+HCN = CH2(OH)CN
Профилна снимка
14.01.2015

Ученик

0
Гласът на Дарко е по- сладък!
Профилна снимка
12.06.2014

Ученик

0
претупан урок с неприятна интонация :( благодаря, все пак
Профилна снимка
28.05.2014

Друг

0
Как можем да получим пара амино бензалдехид и какви ще бъдат химичните му свойства? Благодаря предварително!
Профилна снимка
28.05.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей dilqna64, Първо трябва да уточним от какво трябва да се получи търсеното съединение. Да приемем, че е от неорганични вещества. Тогава до бензен ще предложа прехода: калциев карбид----етин----бензен. В молекулата на бензена трябва да се внесат две групи - амино и алдехидна. Трябва да знаеш, че обикновено амино групата се получава при синтези последна, защото много лесно се окислява. Освен това трябва да се съобрази оринтиращото действие на двете групи: алдехидната е мета-ориентант, а амино- о-,р- ориентант. Вземайки предвид всичко това предлагам преход: бензен----метилбензен----р-нитрометилбензен-----р-нитробензалдехид----р-аминобензалдехид. Наличието на две функционални групи ще определи свойства, характерни за амино групата (присъединяване на вода и киселини, взаимодействие с азотиста киселина), както и за алдехидната група (присъединителни реакции, окисление). Ако нещо от написаното не ти е ясно как ще стане - питай. :)
Профилна снимка
28.05.2014

Друг

+1
Благодаря Ви! Само ако може да напишете с химично уравнение р-нитробензалдехид----р-аминобензалдехид.
Профилна снимка
28.05.2014

Учител на уча.се

+1
Превръщането на нитропроизводно в амин става с редукция с атомен водород, получен при взаимодействие на цинк и солна киселина или с молекулен водород при висока температура, налягане и катализатор платина или паладий. Методът се нарича редукция на Зинин. Освен амин се получава и вода. р-нитробензалдехид + 3 H2 = р-аминобензалдехид + 2 H2O
Профилна снимка
07.05.2014

Ученик

0
При присъединителните р-ции, метанала не присъединява вода, а водород.
Профилна снимка
07.05.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Станислав, Метаналът може да присъединява и водород, и вода. Но при присъединяването на вода се получава нетраен близначен диол, който лесно се превръща в изходния алдехид, т.е. системата е обратима и равновесието е изтеглено към изходните вещества :). Това не означава, че не протича реакция.
Профилна снимка
08.05.2014

Ученик

+1
08:34 присъединявате водород, а казвате, че се присъединява вода.
Профилна снимка
08.05.2014

Учител на уча.се

+4
О, благодаря за бележката :), грешка на езика :). Моля за извинение :)
Профилна снимка
15.05.2013

Друг

0
Здравейте , имам един въпрос- на какво точно се дължи по-добрата редуционна способност на алдехидите?
Профилна снимка
16.05.2013

Ученик

+5
Защото се окисляват лесно ,имат по-голяма активност и най -вече заради водородния атом от алдехидната група,в кетоните там няма такъв. За активност от значение е и частично положителния заряд при С-атома от С=О групата , при кетоните по-намален поради +I на алкиловите групи
feedback
feedback