Видео урок: Алкини. Изомерия

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
07:38
8 712
46
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Полезно! Научете се да съставяте структурни изомери на алкини. С примера на пентин ще станете свидетели на това как се съставят рационалните формули на позиционните изомери 1- пентин и 2-пентин, както и на верижния им изомер 3-метил-1-бутин. Как се определя главната верига при алкини? При наличие на тройна връзка и разклонение във веригата кой е с предимство? А как се съставят имената на алкини с разклонена верига? Има ли начин за означаване на мястото на тройната връзка в молекулата? За всичко това ще научите от нашия видео урок по химия за 9. клас!
Раздел:
Въглеводороди
Ключови думи:
алкини, изомерия, структурна, позиционна, верижна, пентин, наименования, 1-пентин, 2-пентин, 3-метил-1-бутин, тройна връзка, химия 9. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (46)
Профилна снимка
26.09.2013

Ученик

+13
Страхотно обяснение. Благодаря Ви не само от мое име, но и от името на другите, които използват Уча.се за своята подготовка.
Профилна снимка
26.02.2014

Ученик

+2
благодаря!
Профилна снимка
10.10.2017

Ученик

+3
Какъв е отговорът на задачата,която Стефан даде накрая? за изомерите на хексин? Моят отговор е 1-хексин, 2-хексин и 3-хексин като позиционни , а като верижни - 3-метил 1- пентин , 4 - метил 1 пентин и 4 - метил 2- пентин ???
Профилна снимка
10.10.2017

Учител на уча.се

+1
Супер си, Стетлин! Това са структурните изомери на хексина. Браво!
Профилна снимка
10.10.2017

Ученик

+3
Благодаря за отговора,г-жо Николова. И поздравления за прекрасния сайт и изключително доброто и разбираемо представяне на частта ХИМИЯ. :)
Профилна снимка
11.10.2017

Учител на уча.се

+3
Благодарим, Светлин! Работим със страхотна любов видео уроците и се радваме, че ни се получава - да учите лесно и забавно.
Профилна снимка
10.05.2018

Ученик

+1
Ами 3-3-диметил-1-бутин не е ли също верижен изомер?
Профилна снимка
10.05.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Давид, би ли уточнил на кого да е верижен изомер 3,3-диметил-1-бутин?
Профилна снимка
11.05.2018

Ученик

+1
На хексин.
Профилна снимка
11.05.2018

Учител на уча.се

0
Да, 1-хексин и 3,3-диметил-1-бутин са верижни изомери. Има ли нещо, което те притеснява?
Профилна снимка
11.05.2018

Ученик

+1
Не. Просто коментиралото момче не беше дало това съединение като изомер, а вие сте му казали че отговора му е верен. Исках да знам дали аз бъркам с този 3-3-диметил-1-бутин.
Профилна снимка
11.05.2018

Учител на уча.се

0
Прекрасно е, че решаваш задачите от видеата, Давид. Хубаво е да спазваш правилото, че когато говорим за изомерия обичайно става въпрос за поне една двойка съединения, защото изомер по принцип няма. Изомер е някой на някого... както си братовчед на някого, а не просто братовчед... :)
Профилна снимка
19.02.2013

Друг

+3
Много ми помогна този клип :)
Профилна снимка
19.02.2013

Учител на уча.се

+3
Прекрасно, щом и на студенти помагаме...:)
Профилна снимка
19.02.2013

Администратор

+10
Днес бях в Софийски Университет на едно събитие и говорих с няколко студента. Ползват Уча.се здраво :)
Профилна снимка
20.02.2013

Друг

+2
Imenno , prosto , kato si student , dokato nablqgat v edna oblast mnogo takiva , elementarni za nqkoi hora ne6ta obqgvat i prosto kato ima ne6to ( kato tozi sait )da ti gi izqsni s mnogo udobno :)
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

-3
благодаря за урока
Профилна снимка
21.06.2018

Ученик

+1
Ако в преход се иска от алкин да стане алкан, мога ли да добавя 2H2 или трябва първо да добавя H2, за да стане алкен и после още H2, за да стане алкан?
Профилна снимка
21.06.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Антония, бих изразила взаимодействието в едно уравнение, но на два етапа.
Профилна снимка
01.03.2018

Ученик

+1
В 13 задача от упражнието пише, че (според верния отговор отдолу) изомерът е CH ≡ CH2CH2CH3. Това вярно ли е?
Профилна снимка
01.03.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Катрин, вероятно има някакво недоразумение... Отговорът, който ти посочваш е с 4 въглеродни атома, ав задачата се иска изомер на пентин. Проверих! Във въпрос 13 на упражнението правилно е даден отговорът CH ≡ CСH2CH2CH3. Да не би да пропускаш въглеродният атом, свързан с тройната връзка?
Профилна снимка
26.01.2018

Ученик

+1
Хексинът има 3 позиционни изомера: 1-хексин, 2-хексин, 3-хексин. 1-хексин има 3 верижни изомера: 3-метил-1-хексин, 4-метил-1-пентин и 3,3-диметил-1-бутин. 2-хексин има само един верижен изомер: 4-метил-2-пентин.
Профилна снимка
26.01.2018

Учител на уча.се

0
Здравей, Александър и браво за прекрасния отговор. Само една мъъъничка грешка, вероятно е от бързане... Първият верижен изомер на 1-хексин не е 3-метил-1-хексин, а е 3-метил-1-пентин... Още веднъж браво!
Профилна снимка
26.01.2018

Ученик

+1
Да, наистина е грешка от бързане :-) Благодаря все пак!
Профилна снимка
06.10.2016

Ученик

+1
Когато имаме CH3-CH-C(тройна връзка)C-CH(CH3)-CH3, уравнението как ще се казва 2-метил-3-хексин или 5-метил-3-хексин ?
Профилна снимка
17.03.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Ангел, не е уравнение, а е формула :). Съединението е 2-метил - 3-хексин
Профилна снимка
09.06.2016

Ученик

+1
Здравейте отново на всички, явно само аз не го разбирам това защото никъде в коментарите не видях, ами извинявам се тогава за глупавия въпрос. Какво е това вторичен въглероден атом, ами третичен? Благодаря предварително.
Профилна снимка
10.06.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Невена, бих могла да отговоря и тук, но мисля, че ще е много по-ценно за теб, ако попълниш това знание, тъй като е много важно. Върни се в уроците за видове въглеродни вериги и упражненията след него (№38 и следващите) и надявам се скоро всичко ще е ясно :). Ако още има проблем-пиши, ще го обсъдим. Успех!
Профилна снимка
10.06.2016

Ученик

0
не мога да гледам упражненията отговорете ми тук моля ви след няколко дни имаме важен тест !!!!
Профилна снимка
10.06.2016

Учител на уча.се

+1
Ами добре, дано да го научиш от тук. Видовете въглеродни атоми са първични, вторични, третични и четвъртични в зависимост от това с колко други въглеродни атома са непосредствено свързани. Например С-С двата атома са първични, защото всеки от тях е свързан само с един друг въглероден атом. С-С-С - двата крайни са първични, но средният е вторичен, защото е свързан с два други въглеродни атома и т.н.. Не може един въглероден атом да е повече от четвъртичен, защото във всички органични съединения въглеродният атом е винаги четиривалентен. Успех на теста!
Профилна снимка
10.06.2016

Ученик

0
Благоодаряя ви, за повишаване на оценка ее !!!
Профилна снимка
10.06.2016

Учител на уча.се

0
Тогава да я повишиш!:)
Профилна снимка
12.01.2016

Ученик

+1
Благодарим!
Профилна снимка
16.12.2015

Ученик

+1
Здравейте.Имам един въпрос по отношение на качествената реакция за откриване на алкини от типа R-C=-CH.Можем ли да използваме реактив на Толенс [(Ag(NH3)2]OH(амонячен р-р на Ag2O) за тяхното доказване.Благодаря Ви предварително!
Профилна снимка
17.12.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, за доказване на алкини с тройна връзка на първа позиция се използват заместителни реакции. Те могат да се извършат с метали, метални амиди (NaNH2), както и с някои комплексни съединения, каквито са реактива на Толенс и диаминомедния (І) хлорид [Cu(NH2)2]Cl. Реактивът на Толенс е особено подходящ за тази реакция, защото получения сребърен алкинид е безцветна (според някои източници бяла) утайка.
Профилна снимка
16.03.2013

Ученик

+1
Здравейте, имам един въпрос не знам дали му е тук мястото, но ще попитам, зададена ми е задача: Получете 3-октин от съответното дохалогено производно. Ако може помогнете ми.
Профилна снимка
16.03.2013

Учител на уча.се

+3
Общ метод за получаване на алкини е взаимодействие на дихалогенопроизводно на алкан с алкохолен разтвор на калиева основа. Протича реакция, наречена елиминиране, при която от дихалогенопроидводното се отделят халогенните атоми, два водородни атома и между два въглеродни атома се образува тройно връзка.
Профилна снимка
17.03.2013

Ученик

+2
БЛагодаря ви много госпожо Николова!
Профилна снимка
30.11.2013

Ученик

+2
Жалко. че няма нищо за различните видове пространствена изомерия
Профилна снимка
01.12.2013

Учител на уча.се

+3
Здравей Виктория, Пространствената изомерия не се учи в курса по химия - задължителна подготовка, която за сега е приоритет на уроците в Уча.се. Ако имаш конкретен въпрос бих могла да отговоря.
Профилна снимка
09.01.2014

Ученик

-1
bravo mnogo hybavo obqsnqvate
Профилна снимка
17.03.2017

Ученик

-2
Niama
Профилна снимка
05.07.2018

Ученик

+1
Госпожо Николова, искам да попитам този въпрос: Представете изомерите на алкин със състав C5H10 и окислението им, на всички получени изомери ли трябва да се представи окислението с горещ разтвор на KMN04?
Профилна снимка
05.07.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Мертин, да, окислението трябва да се изрази за всички изомери.
Профилна снимка
05.07.2018

Ученик

+1
Благодаря Ви за помощта!
Профилна снимка
05.07.2018

Учител на уча.се

+1
Успех на изпита!!!
feedback
feedback