Видео урок: Количество вещество и молна маса

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
11:06
6 226
109
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Много добро! Първо видео от раздела "Величини и зависимости" по Химия за 8. клас, в което ще си припомниш какво е количество вещество, как се измерва в молове и каква е връзката на тази величина с числото на Авогадро. Как се пресмята относителна молекулна маса на съединение? Колко частици се съдържат в една чаша вода? В какво се измерва молната маса и за какви пресмятания в химията, ни помага. А какви величини участват във вълшебния триъгълник и как да го използваме? Видеото пусни и на всички въпроси си отговори!
Раздел:
Величини и зависимости
Ключови думи:
количество вещество, мол, mol, число на Авогадро, относителна молекулна маса, изчисляване, молна маса на просто вещество, химия 8. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (109)
Профилна снимка
13.07.2014

Родител на ученик

+17
Урока очевидно е направен от специалист, който не само владее материята, но и умее да я предаде разбираемо на аудиторията. Харесва ми!
Профилна снимка
14.03.2016

Ученик

+6
Наистина прекрасно предаден урок. За първи път разбрах нещо по химия :D
Профилна снимка
19.05.2015

Ученик

+5
Не е ли 6 милиарда и 20 милиона???
Профилна снимка
19.05.2015

Учител на уча.се

+4
Здравей Александър, билион и милиард да двете имена на едно и също число :-)
Профилна снимка
20.05.2015

Ученик

+5
Да знам просто господинът го изказа като 6 билиона и 20 милиарда,а всъщност са 6 билиона и 20 милиона.Или се бъркам?
Профилна снимка
20.05.2015

Учител на уча.се

+2
Прав ли, Александър, моля да ни извиниш, грешка на езика...
Профилна снимка
03.03.2015

Ученик

+3
Здравейте, въпросът ми е има ли урок за Молни отношения и молни отношения по химична формула?
Профилна снимка
20.03.2015

Учител на уча.се

+5
Здравей Мария, Много скоро ще има и тези уроци.
Профилна снимка
09.07.2015

Ученик

+2
Благодарим!
Профилна снимка
18.03.2015

Родител на ученик

+2
Мога да гледам само началото и края на видеото.Моля ,за Вашето съдействие. Благодаря
Профилна снимка
20.03.2015

Ученик

+2
Платила ли сте абонамент?
Профилна снимка
07.02.2015

Ученик

+2
Извинете но колко грама калциева основа може да се получи от 50 грама варовик. Според мен отговора е 37 а според отговора в учебника пише 38. Къде ми се губи един грам.
Профилна снимка
08.02.2015

Учител на уча.се

+5
Здравей Алекс, Получават се 37 г Са(ОН)2 от 50 г СаСО3... :). Печатна грешка в учебника, вероятно.
Профилна снимка
17.10.2017

Друг

+1
Здравейте, този урок не се стартира. С останалите нямам проблем. Моля, за съдействие! Благодаря! :)
Профилна снимка
17.10.2017

Друг

+1
Вече всичко е ОК :)
Профилна снимка
17.10.2017

Учител на уча.се

+1
Чудесно, Хрис, приятно учене с Уча.се!
Профилна снимка
05.08.2017

Ученик

+1
Малко ми е трудно да разбера тази моларна маса - какво точно представлява, за какво се използва и как така съвпада с относителната молекулна маса?
Профилна снимка
06.08.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Даниела, молната маса е масата на 1 мол вещество. А 1 мол вещество са 6,02.!0^23 броя частици от веществото. Пресметнато е, че като се събере масата на всички тези частици в 1 мол се получават толкова грама (маса), която е точно равна на числото, отговарящо на относителната молекулна маса на съединението. В изчислителната химия от вас ще се изисква да можете да изчислявате относителна молекулна маса и после да я превръщате в молна маса, с която да извършвате пресмятанията.
Профилна снимка
12.06.2017

Ученик

+1
Урокът не ми зарежда.Пробвам от няколко дни да го включа, но не става. Проблемът не е в Интернета защото всички други страници ми зареждат, а нито един урок от тук не. Много ми трябваше този раздел, но явно ще имам слаба оценка.
Профилна снимка
12.06.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Валери, няма никакъв проблем при зареждането на видеата, току що пробвах този урок и следващите. Опита ли да рестартираш, или да използваш друг браузър?
Профилна снимка
21.04.2017

Ученик

+1
Страхотно!
Профилна снимка
27.09.2016

Ученик

+1
Здравейте! Утре ще ме изпитват точно на моларна маса. Изгледах видео урока, но тъй като не съм много силна по химия искам помощ от Вас. Може ли да проверите дали изчисленията ми са верни? M(Cl2)=72; M(O2)=32; M(HCl)=36; M(NA+)=23; M(CO2)=44. Очаквам светкавично бърз отговор от Вас. Предварително Ви благодаря!
Профилна снимка
27.09.2016

Ученик

+1
И като втори въпрос, може ли да ми дадете някакъв пример за изчисляване на количество вещество, например n(HCl)=?
Профилна снимка
28.09.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей essii23, пожелаваме ти успех на изпитването. Молните маси са сметнати вярно, с изключение на HCl, където Ar(Cl) = 35,5 и от там молната маса на HCl е 36,5. По втория ти въпрос: Изчислете количеството вещество хлороводород в: а) 365 g от веществото; б) в 22,4 l от веществото. Успех!
Профилна снимка
28.09.2016

Ученик

+1
Много Ви благодаря, г-жо Николова! Получих поздравления от учителката ми по Химия. И така изпитите приключват за кратко време, обаче ученето и упражняването продължава! Химията изисква внммание, ученолюбивост и разсъждаване. И както казах наред с ученето, моите въпроси продължават. Искам помощ. В задачата "Какво количество вещество серен триоксид SO3 се получава при окисляването на 384 g серен диоксид SO2?" не зная къде във формулата n(A)=m(A)/M(A) , "А" да го заменя със SO3 или със SO2?
Профилна снимка
28.09.2016

Ученик

+2
Другата задача е следната: "Въз основа на формулата на амоняка запишете следните моларни отношения: n(H):n(N) = , n(H):n(NH3)=, n(NH3):n(H):n(N)=" Доколкото си спомням когато е въз основа на формулата се гледаше индекса, а въз основа на уравнението - коефициента, права ли съм? Според мен така ще се реши: n(H):n(N) =3:1 , n(H):n(NH3)=3:1, n(NH3):n(H):n(N)=1:1:3 ? Предварително Ви благодаря за вниманието, г-жо Николова и за това, че вече направихте Химията за мен нещо повече от учебен предмет!
Профилна снимка
29.09.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей essii23, благодаря за милите думи и за признанието, че с Уча.се химията се превръща в твоя страст. Само така и... напред! Както и сама казваш, в химията е необходимо постоянство и много мислене, за да се получат нещата правилно. Във втората задача имаш една грешка ето тук: n(NH3):n(H):n(N)=1:1:3 и предполагам, че е от бързане и съм сигурна, че ще си я поправиш сама. В първата задача ще ти помогна с въпрос: Какво ни е дадено в задачата? Винаги от него тръгваме. Хайде опитай отново и се обади какво си направила. Очаквам те....
Профилна снимка
29.09.2016

Ученик

+2
Да, г-жо Николова открих я. Трябва да бъде n(NH3):n(H):n(N)=1:3:1. Досетих се също и за другата.. Повторно, потретно, отново и отново, искрено Ви благодаря много!
Профилна снимка
29.09.2016

Учител на уча.се

+2
Няма нищо, essii23, радвам се, че учиш с интерес и разбиране. Сега молното отношение е вярно. Винаги можеш да разчиташ на помощ, дори с подсещащо изречение. Успехиииииииииии! :)
Профилна снимка
10.04.2016

Друг

+1
Извинете за въпроса, но това не е ли Георги Низамов?
Профилна снимка
10.04.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Николай, ако питаш за учителя в урока - не, не е.
Профилна снимка
10.04.2016

Друг

+1
Благодаря за отговора. Просто гласът много ми заприлича на неговия.
Профилна снимка
10.04.2016

Учител на уча.се

+2
Този учител се казва Камен Радев :).
Профилна снимка
14.07.2015

Ученик

+1
Здравейте, съвсем се обърках - какво е моларна маса ?
Профилна снимка
15.07.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Теодора, молна маса и моларна маса са двете позволени наименования на една и съща величина. Молна маса е по-новото, но все още и моларна маса се използва много широко.
Профилна снимка
15.07.2015

Ученик

+1
Благодаря !!!
Профилна снимка
14.09.2018

Ученик

0
Чудесен урок!
Профилна снимка
01.10.2015

Ученик

0
Изчислете масата (в g) на содата за пиене,необходима за приготвянето на 1000g разтвор с w=2%,който се използва за компрес при нагряване.Може ли някой да ми помогне с тази задача?
Профилна снимка
01.10.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Ива, Писах ти по-долу :)
Профилна снимка
01.10.2015

Ученик

0
Изчислете масата (в g) на содата за пиене,необходима за приготвянето на 1000g разтвор с w=2%,който се използва за компрес при нагряване.Може ли някой да ми помогне с тази задача?
Профилна снимка
01.10.2015

Учител на уча.се

+2
Здравей Ива, Хайде да направим така: ти ще изгледаш урока за масова част, ще направиш упражнението и ако и тогава не можеш да решиш задачата, аз ще ти помогна. Става ли?
Профилна снимка
11.09.2014

Друг

0
Здрвейте, бих искала да попитам някой от учителите, когато искаме да изградим, например 0,75 мола и т.н. от HNO2 и др., може ли да използваме стехиометрията?
Профилна снимка
11.09.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Лин, Опасявам се, че не бих могла да отговоря на въпроса ти, защото не ми е ясен... Би ли дала условието на задачата, за която ти е необходимо някакво пресмятане, доколкото разбирам...
Профилна снимка
11.09.2014

Друг

0
Извинявам се за лошият ми български. Имах в предвид, може ли да използвам стехиометрия, за да сметна колко мола 0,75 ще ми са нужни за HNO2? Например: 0,75 мола HNO2* x 1мол H -------------- 1мол HNO2* = 0,75 мола H Двете * се елиминирват и остава 0,75x1=0,75 мола H. Същата процедура и при азота, но при кислорода, след като имаме 2 кислородни молекули, то тогава е 0,75x2=1,5 мола О. Надявам се, че ще ме разберете, не знам как са точните термини на български, защото съм учила в чужбина до сега и имам проблеми, когато се опитвам да обесня нещо. Благодаря ви : )
Профилна снимка
11.09.2014

Учител на уча.се

+3
Здравей Лин, Сега те разбрах:) Ако имаш 0,75 мол HNO2, поради това, че в молекулата на азотистата киселина има по 1 атом водород, 1 атом азот и 2 атома кислород, то моловете ще са съответно: 0,75 мол атоми Н, 0,75 мол атоми N и 2.0,75=1,5 мол атоми О. В едно съединение химичните елементи са под формата на свързани атоми, така че, в случая във формулата HNO2 означението 02 не означава молекула кислород, а че в молекулата на киселината има 2 атома кислород. Използват се молни отношения по химична формула, изгледай тези видео уроци в 8 клас. :)
Профилна снимка
11.09.2014

Друг

0
Благодаря ви много :)
Профилна снимка
16.07.2014

Ученик

0
Извинявам се , че пиша тук , но искам да питам някой от учителите какъв е точния метод за доказването на етанол. Проверих на много места: в един английски сайт пише , че първо етанола трябва да се окисли до ацеталдехид, на друго място пък пише , че първо добавям към веществото луголов разтвор , нагрявам и добавям натриева основа до обезцветяване и образуване на жълти кристали от йодоформ....но така и по всякакъв начин съм пробвал и не става. За това питам как точно трябва да се процедира :) :) :) Мс предварително.
Профилна снимка
16.07.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, Етанол може да се досаже с йодоформна реакция, но извършването на реакцията е капризно като изпълнение. Ако спазваш следната рецепта предполагам ще успееш. В епруветка се поставя 1 мл етанол (ама по-концентриран, поне 70%, а най-добре 95%). Към него се добавят 5-6 кристалчета твърд йод. Разклащаш, за да разтвориш йода и после слагаш само 1 мл 1М р-р на NaOH (ако си го приготвяш сам това са грубо 4 г основа в 100 мл вода). Отново разклащаш енергично епруветката и се получава жълтеникава мътилка със специфична миризма, нарича се антисептична, но си мирише на болница... Успех!
Профилна снимка
16.07.2014

Ученик

0
А мога ли да доказвам етанол от различни продукти, като парфюм или нещо с по ниска концентрация или трябва да е с висока концентрация на етанол? Благодаря за отговора. :)
Профилна снимка
16.07.2014

Учител на уча.се

+2
По принцип би следвало да може, но няма да получиш мътилката, а само ще мирише на йодоформ. А в някои одеколони (от тези за след бръснене) спиртът е с голям градус, за да се дезинфекцира кожата, така че там трябва да стане.
Профилна снимка
16.07.2014

Ученик

0
Много благодаря! :) :)
Профилна снимка
18.07.2014

Ученик

0
Успях да докажа етанол. Сега целия апартамент мирише на йодоформ :Д Имам и още един два въпроса : Когато се приготвят разтвори на вещества , които са в твърдо състояние(измервам ги в грамове , милиграм и т.н) , трябва ли и разтворителя да е измерен в грамове или може в милимитри , милимитри и т.н.? Също и има ли начин да пречистя сини камък или подобно от примеси , понеже са за технически цели и не са с много много чисто състояние? Мерси предварително. :) :) :)
Профилна снимка
18.07.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, Браво, поздравявам те, макар, че родителите ти едва ли са много щастливи апартаментът да мирише на болница... :). Преди да отговоря на въпроса за концентрацията и как се приготвят разтвори ти предлагам да изгледаш видео уроците Истински разтвори и Концентрация на разтворите и задачите към тях в Химия 10 клас. После ще поговорим за това как се приготвят разтвори... :) Естествено химикалите могат да се пречистват, но първо научи за разтворите, ще дойде време и за прекристализацията :). В кой клас си? От къде този интерес към химията?
Профилна снимка
18.07.2014

Ученик

0
Еми сега ставам 8 клас . Най-вероятно от баба ми е дошъл интереса (на нея също и е интересна химията , но не се е занимавала с това) Работила е в някаква фабрика за правене на веро в Девня , но е била счетоводителка. Ще изгкедам видеото . :)
Профилна снимка
19.07.2014

Ученик

0
Ще питам и още едно нещо , което ми е много интересно , но не намерих информация в интернет.Разтворих една капсула пробиотик(съдържа млечнокисели бактерии) във вода(дестилирана) и понеже на кутийката пишеш , че може да съдържа следи от лактоза и реших да пробвам с тромерова проба дали ще се получи. Нагрях до кипене и се получи червено оцветяване(утайка) , което ми е много интересно как се е получило и какво е. Трудно , но ако можете да ми обясните благодаря.
Профилна снимка
19.07.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, Много ти се радвам...Явно те интересува органичната химия, макар и да си малък за нея, но няма лошо време човек да учи, каквото му е интересно. Правенето на опити е най-полезно, когато сме подготвени теоретично какво може да се очаква от опита. Та на въпроса. Лактозата е редуктивен дизахарид - това означава, че при свързването на остатъците от глюкоза и галактоза за образуване на молекулата на лактозата остава свободна алдехидна група, която може лесно да се окисли и по този начин докаже - както с меден дихидроксид при нагряване, така и с амонячен разтвор на сребърен нитрат или по друг начин. Очаквано при наличието на алдехидна група медните йони Cu2+ се редуцират до Cu1+, като се образува утайка с червен цвят от Cu2O. Предполагам това се е случило в пробата ти. :)
Профилна снимка
19.07.2014

Ученик

0
Проблема беше , че се образува утайка , която беше червена като отстрани на видеото(червения фон) и за това ми стана интересно. Може би нещо от бактериите ..не знам. Друг път като съм доказвал такива захари се образува ярко оранжева утайка и за това исках да попитам. Благодаря за отговора. :) :) :)
Профилна снимка
19.07.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, В такъв случай не мога да предполагам какво се е случило... Ако лактозата е в малко количество може да е протекла съвсем друга неизвестна реакция.
Профилна снимка
19.07.2014

Ученик

0
Еми пишеше , че може да съдържа следи лактоза , така че най-вероятно да :)
Профилна снимка
20.07.2014

Ученик

0
И още един въпрос , ако може :) Интересува ме цинковият дихлорид , по-точно кристалохидрата му. Какъв цвят е той? ...Черен или? Благодаря за отговора :)
Профилна снимка
20.07.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, Цинковите йони Zn2+ , хидратираните цинкови йони [Zn(H2O)4]2+, както и хлоридните йони Cl- са безцветни. От тук следва, че цинковият дихлорид е безцветен, независимо кристалохидрат с колко молекули вода е.
Профилна снимка
20.07.2014

Ученик

0
Благодаря за отговора. :) :)
Профилна снимка
31.07.2014

Ученик

0
По-горе бях питал за пречисването на вещества, а вие ми казахте за прекристализацията. Та...как точно трябва да се направи това и за всяко вещество различно ли се процедира. Благодаря предварително. :)
Профилна снимка
01.08.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей stunkaa, Прекристализацията се прави по един и същ начин за всички твърди вещества, главно соли. Правиш наситен разтвор на солта в студена вода(докато на дъното на съда остане неразтворено вещество. После сипваш още 1-2 супени лъжици от веществото и нагряваш докато всичкото вещество се разтвори Сваляш разтвора от котлона и оставяш да се охлажда бавно, на стайната температура. Тъй като разтворът при стайна температура вече ще е преситен по отношение на разтвореното вещество то ще започнат по дъното на съда да се образуват кристали. Ако искаш да получиш красив кристал направи следното: Вземи клечка за зъби или дървен шиш за месо и на единия му край залепи с водонеразтворимо лепило 1-2 кристалчета от солта, която ще пречистваш. Тази клечка я връзваш с дълга тел и я потапяш в разтвора, така че да виси и да не се допира до дъното. Краищата на телта закрепяш за съда. Така вече имаш "зародиш" около който ще расте кристал. Трябва да си търпелив - кристалите растат за седмица и повече.
Профилна снимка
01.08.2014

Учител на уча.се

+2
Ако искаш кристалът да стане красив, тази процедура се повтаря няколко пъти. Изваждаш кристала от разтвора, когато видимо е спрял да нараства. Отново концентрираш разтвора на солта - пак сипваш сол, докато спре де се разтваря, после подгряваш, още 1-2 лъжици сол, разтваряш и оставяш да се охлади и пак внасяш пръчката с кристала и оставяш да расте. Особено красив кристал се получава от меден сулфат. Успех!
Профилна снимка
01.08.2014

Ученик

0
Много ви благодаря за отговора.Понеже сега съм при майка ми ,всичките ми колби , епруветки и т.н. останаха вкъщи, но със сигурност като се прибера ще направя това с прекристализацията и с кристалите. А горе-долу колко така да кажа прекристализирано вещество се получава след охлаждане?Още веднъж благодаря. :) :) :)
Профилна снимка
01.08.2014

Учител на уча.се

+2
Е, добивът е различен, със сигурност ще получиш по-малко вещество, отколкото си разтворил, но за да получиш максимален добив трябва да си много търпелив - прекристализацията става бавно... И забравих по-горе да кажа, че съдът с разтвора се държи на хладно, да не го пече слънце, което ще промени разтворимостта и да го оставиш да се охлажда бавно и постепенно, от самосебе си.
Профилна снимка
01.08.2014

Ученик

0
Горе-долу колко време отнема? :)
Профилна снимка
01.08.2014

Учител на уча.се

+2
Поне седмица, преди да наситиш отново разтвора и да сложиш за ново нарастване кристала. Хубави кристали ще отгледаш за месец и повече :)
Профилна снимка
01.08.2014

Ученик

0
Благодаря. :)
Профилна снимка
03.08.2014

Ученик

0
А има ли други начини за доказване на хлоридни йони освен със сребърен нитрат? Сребърния нитрат е доста скъп( 100 грама за 160 лева видях от един сайт) :)
Профилна снимка
03.08.2014

Учител на уча.се

0
Здравей stunkaa, Да, хлоридните йони могат да се докажат и с оловни йони. так дават бяла утайка от оловен дихлорид, разликата е, че когато нагрееш тази утайка във водна баня тя се разтваря. Проблем е, разтворимите оловни съединения, които могат да ти дадат оловни йони са много малко - нитрат, ацетат, но не е невъзможно да се открият.
Профилна снимка
03.08.2014

Ученик

0
А мога ли да получа оловен ацетат от олово и оцетна к-на и друга реакция освен с оловото и сребърните йони има ли? :)
Профилна снимка
03.08.2014

Учител на уча.се

+1
Да, оловото се разтваря в оцетна киселина, можеш да си получиш оловен ацетат. Хлоридни йони може да се докажат и с живачни йони, Hg2+, пак дават бяла утайка. Има още един метод, с органично вещество о-толидин, но не помня да съм го правила някога, а и въпросния органичен реактив не съм го срещала в никоя лаборатория, в която съм работила.
Профилна снимка
03.08.2014

Ученик

0
Благодаря за отговора! :) Поразрових се в в един сайт и открих само о-толуидин? То също ли може да се използва? Пише , че в лабораториите на ХЕИ се ползвало за анализ на водите. :)
Профилна снимка
04.08.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Толидин и толуидин са различни съединения. И точно о-толидин е описано, че се ползва в ХЕИ или В и К лабораториите. Пробвай, дано ти дадат. Успех!
Профилна снимка
04.08.2014

Ученик

0
Като се прибера в къщи ще пробвам с оловен диацетат. А когато се купуват химикали от някой химичен магазин иска ли се някакъв документ или нещо подобно? :)
Профилна снимка
05.08.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Доколкото си спомням преди години за купуването на сярна киселина се искаше да имаш 18 години, затова ходиха родителите на бивш ученик да я купят. Сега нямам представа, защото в Габрово вече няма такъв магазин, а според мен по интернет можеш да си купиш всичко...
Профилна снимка
05.08.2014

Ученик

0
Ами на мен ми се иска оцетна киселина. Предполагам за нея няма да има проблем . А мога ли да направя кристали от калиев перманганат?:)
Профилна снимка
06.08.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Можеш да прекристализираш всяко едно твърдо вещество, стига като се разтвори да не се разложи... С калиев перманганат не съм пробвала, но с друг силен окислител - калиев дихромат, съм получавала много красиви оранжеви кристали.
Профилна снимка
06.08.2014

Ученик

0
Благодаря! :) Сега пробвам с натриев хлорид. :)
Профилна снимка
13.08.2014

Ученик

0
Отново се извинявам , че досаждам , но каква е устойчивостта на стъклото? Имам предвид при колко градуса ще се спука? Благодаря за отговора. :)):):):):)
Профилна снимка
14.08.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Предполагам вече си прочел, че стъклото е аморфно вещество и неговия състав е различен, в зависимост от предназначението му. Обикновеното прозоречно стъкло, от което се правят и бутилки, чаши, буркани има температурна издържливост от 425 - 600 градуса. Стъклата със съдържание на борен оксид, които се използват за химически съдове - колби, чаши - издържат до около 800 градуса.
Профилна снимка
14.08.2014

Ученик

-1
Благодаря. :)
Профилна снимка
27.08.2014

Ученик

0
Отново се извинявам , че досаждам, но има ли някаква реакция за откриване на глутен или нещо подобно. Благодаря:)))
Профилна снимка
28.08.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Този път ще те разочаровам :). Дълго търсих, но не можах да намеря никакъв материал за анализ на глутен. Ако ми попадне някакъв материал веднага ще ти пиша.
Профилна снимка
29.08.2014

Ученик

0
Много Ви бладоря за отговора и вниманието. :)
Профилна снимка
05.09.2014

Ученик

0
Мога ли да направя сярна киселина от меден сулфат и солна киселина. И как мога да отделя двете течности , защото те ще се смесят с кристализация или по някъкъв друг начин. :)
Профилна снимка
05.09.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Вариантът, който предлагаш, както и сам си се ориентирал, не става...Ще получиш два разтвора, които много трудно се разделят. Ако целта ти е да получиш сярна киселина ти предлагам разтвор на меден сулфат да го подложиш на електролиза. Когато на катода се отдели всичката мед и разтворът се обезцвети в чашката, в която провеждаш електролизата ще имаш разтвор на сярна киселина. Ако не си запознат с електролизата - изгледай видео урока Електролиза в 10 клас и после питай. Успех!
Профилна снимка
05.09.2014

Ученик

0
А какво да сложа за катод и анод?
Профилна снимка
05.09.2014

Учител на уча.се

0
Здравей stunkaa, Най-лесно е да си намериш графитови електроди от някой електроженист, такива, които вече не са му потребни. Или да си купиш от някоя железария. Или да извадиш графит от два молива. За катод може да ползваш медна пластина, но за анод ти трябва въглена пръчка.
Профилна снимка
05.09.2014

Ученик

-1
Благодаря за отговора. Ще пробвам това с електролизата. :)
Профилна снимка
27.10.2014

Ученик

-2
Може ли да ми обясните за титруването. Има ли някаква формула или друго. Благодаря предварително. :)
Профилна снимка
28.10.2014

Учител на уча.се

0
Здравей stunkaa, Титруването е метод от количествения анализ в аналитичнита химия, чрез който установяваме количеството на дадено вещество в проба от нещо. Най-разпространено е киселинно-основното титруване, в което имаме проба от киселина и титруваме с основа или обратното. за да отчетем къде е точното място на неутрализацията (нарича се еквивалентен пункт в аналитичната химия) се използва промяна в цвета на някой индикатор. За да се извърши титруване трябва да разполагаш поне с 2 пипети, едната фол пипета, другата мес пипета. Мес пипетата може да бъде заменена и от бюрета, ако имаш достъп до такава стъклария. Една от задачите, които може да се реши с киселинно-основно титруване е да се определи точната концентрация на разтвор от натриева основа. Ако те интересува как ще ти напиша.
Профилна снимка
28.10.2014

Ученик

-2
Заинтересован съм, благодаря. :)
Профилна снимка
29.10.2014

Учител на уча.се

0
Здравей, За да титруваш натриева основа първо трябва да приготвиш разтвор на солна киселина с точно определена концентрация. Премерваш с пипета 8,5 мл конц. солна киселина (37%) и я разтваряш с дестилирана вода до 1 л разтвор в мерителна колба. На така приготвения разтвор трябва да се определи точната концентрация, което се прави с разтвор на боракс. Но за начало това няма да го правиш, а ще приемем, че приготвеният разтвор на солна киселина е с концентрация 0,1мол/л. Приготвяш произволен разтвор на натриева основа и задачата ни ще е да определим концентрацията на този разтвор. В три чаши/колби отмерваш с пипета по 25 мл от разтвора на основата. Във всяка колба слагаш по 2-3 капки разтвор на метилоранж (индикатор). в пипета (или бюрета)наливаш солна киселина с познатата концентрация и започваш да капеш от нея към основата. във всеки един момент трябва да можеш да отчетеш колко мл киселина си прибавил.
Профилна снимка
29.10.2014

Учител на уча.се

0
При първата капка киселина, при която разтворът стане целия бледооранжев титруването спира и отчиташ обема на киселината, който си прибавил, напр. това е V1 ml. Сега следва сметката: NaOH = (0,1.V1.0,04.100)/25 [g] Ще получиш масата на на NaOH в грамове. Ако си взел друг обем натриева основа, напр. 20 мл или 10 мл, то в изчислението ще делиш на това число, което съответства на твоите милилитри основа. Така се правят три паралелни проби (с трите чаши). Взема се средния резултат от трите проби на използваната солна киселина и с нея се прави изчислението, за да е по-точно. Това е, ако нещо не си разбрал, питай :)
Профилна снимка
29.10.2014

Ученик

-1
Само не разбрах във формулата NaOH = (0,1.V1.0,04.100)/25 , какви са тези числа 0,04 и 100? :) Много благодаря за отговора.
Профилна снимка
29.10.2014

Учител на уча.се

0
0,04 e mg/eqv на натриевата основа, а 100 е поправъчен коефициент, за да минеш в грамове.
Профилна снимка
29.10.2014

Ученик

-1
А какви е тази величина милиграм на еквивалент ? Благодаря много за отговорите Ви. :) :) :)
Профилна снимка
30.10.2014

Учител на уча.се

0
Здравей stunkaa, В Аналитичната химия, специално в количествения анализ се използват два начина за изразяване на концентрацията: моларност (М) - това си е познатата ти моларна концентрация (mol/l) и нормалност(N) - която се изразява в g-eqv/l. Тъй като IUPAC въведе в химията само и единствено mol като мерна единица, аналитиците се принудиха да не говорят официално за нормалност на разтворите, а да боравят с g-eqv. Това са толкова грама (или милиграма) от едно вещество, колкото е еквивалентната му маса. Еквивалентната маса за различните вещества се изчислява като се има предвид колко основна е киселината или колко валентна е основата. Например солната киселина е едноосновна, т.е. при дисоциация отделя 1 Н+ и поради това еквивалентната и маса делим на 1, т.е. е равна на молната маса на киселината. При сярната киселина, която е двуосновна, логично е молната маса на киселината 98 да разделим на 2 (броя на Н+, които отделя при дисоциация) и за g-eqv на киселината получаваме 49.
Профилна снимка
30.10.2014

Учител на уча.се

0
От тук тъй като натриевата основа е едновалентна, то g-eqv и ще е 40, колкото е молната и маса(в милиграми съответно 0,04). Ако титруването ти е с окислително-редукционна реакция, тогава g-eqv на веществата се определя като молната маса на веществото разделим на броя на електроните, които отдава или приема по реакцията. Когато имаме 1 g-eqv от дадено вещество в 1 l разтвор, казваме, че концентрацията е 1 N (еднонормална). И тук при титруване идва най-важната формула: V1.N1=V2.N2, т.е произведението на обема на единия разтвор(който да речем е неизвестния) по неговата нормалност трябва винаги да е равен на произведението от обема и нормалността на другия разтвор (с който титруваш). Това е най-важната формула в титруването и всички останали формули се извеждат на нейна база.
Профилна снимка
30.10.2014

Ученик

-1
Благодаря Ви за ясните отговори и се извинявам , ако досаждам. Благодаря отново! :) :) :) :) :) :)
Профилна снимка
05.12.2014

Ученик

-1
Бихте ли ,ми отговорили какво се получава при взаимодействието на ,меден сулфат с водороден пероксид. Получи се някакво жълтозелено оцветяване, а при добавяне на натриев бикарбонат се получи черна утайка, предполагам от меден оксид. Благодаря за отговора предварително. :)
Профилна снимка
07.12.2014

Учител на уча.се

0
Здравей stunkaa, Доста ме затрудни.... Вероятно си получил медни пероксиди CuO2 (тъмнокафяв) или Cu2O3 (жълтокафяв).Cu2+ + H2O2 -> CuO2 (dark brown – black) + 2H+ и CuO2 + H2O2 -> Cu2+ + 2H2O + O2 Ето тук, прочети http://copper.atomistry.com/copper_peroxide.html
Профилна снимка
26.12.2014

Ученик

-2
Благодаря за отговора и Весела Коледа! Бих искал да попитам още едно нещо. В задачите за определяне на pH не мога да разбера това. Eто примерна задача:Намерете pH на 0,0025 моларен р-р на HCl. Солната киселина се дисоциира 100%. Решението е: pH=-log(0,0025)=-(-2,60)=2,60 , намирам логаритъма , излиза, че е -1040. Обаче не ми е ясно защо е -1040?
Профилна снимка
26.12.2014

Ученик

-2
И още един въпрос. Защо ацетилсалициловата киселина е естер, тъй като естерификацията е взаимодействие на кислородосъдържаща киселина с алкохол? Ацетилсалициловата киселина се получава от оцетен анхидрид и салицилова киселина, а нито едно от тези съединения не е алкохол.
Профилна снимка
26.12.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей stunkaa, Честита Коледа и на теб! рН е отрицателен десетичен логаритъм от моларната концентрация на водородните йони в разтвора на киселината. За силни киселини като солната се предполага, че всички молекули са дисоциирани на йони и понеже това е едноосновна киселина концентрацията на водородните йони е равна на концентрацията на самата киселина. След това с помощта на специален калкулатор изчисляваш отрицателен десетичен логаритъм от концентрацията 0,0025 мол/л. Имаш някаква грешка при изчисляването на логаритъма - 2.6 е вярното число. На вторият ти въпрос отговорът е елементарен. Салициловата киселина има фенолна хидроксилна група, с която играе като алкохол в естерификацията. Фенолната хидроксилна група се естерифицира не с киселина, а с с по-силното и производно - оцетен анхидрид. така се получава естера аспирин.
Профилна снимка
27.12.2014

Ученик

0
Отново Ви благодаря за отговора. :) :) :) :)
feedback
feedback