Видео урок: Алкени. Контролна работа

22:35
8 580
49
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Научете още любопитни неща за свойствата на алкените с нашето интересно видео по химия за 9 клас. Какво бихте споделили за тези свойства и защо присъединителните реакции са характерни за тях? А какво разбирате под понятието "хидриране" и каква е ролята на процеса "полимеризация"? Упражнете знанията си по химия с видеото, което сме подготвили специално за вас.
Раздел:
Въглеводороди
Ключови думи:
Алкени, Контролна работа, изомерия, присъединителни реакции, правило на марковников, задачи, употреба

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (49)
Профилна снимка
11.03.2012

Ученик

+4
само исках да попитам за бутена 3тия въглероден атом не е ли CH2 а не само CH???
Профилна снимка
11.03.2012

Администратор

+7
За кое точно говориш, не можах да разбера? Във видеото нещо или?
Профилна снимка
12.03.2012

Ученик

+4
за 1вата зада4ка
Профилна снимка
12.03.2012

Ученик

+4
нали въглерода има 4та валентност
Профилна снимка
14.03.2012

Ученик

+4
da da da vidqh go za6to e taka H2 e .....
Профилна снимка
17.10.2012

Ученик

0
da
Профилна снимка
19.03.2013

Ученик

+3
Бихте ли ми помогнали имам поставена задачка: Предложете реакционна схема за получаване на полиетилен от метан. Изразете процесите с химични уравнения. Благодаря предварително . :)
Профилна снимка
19.03.2013

Учител на уча.се

+4
Задачата е твърде проста, за да не можеш да се справиш сам. Опитай да халогенираш метана, после хлорометана да включиш в синтез на Вюрц до етан, етанът да дехидрираш до етен и етенът да полимеризираш до полиетилен. Ако не можеш да го направиш сам това означава, че не знаеш основни неща в органичната химия.Тогава се върни и гледай видеата на съответните уроци докато успееш.
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+2
благодаря за урока
Профилна снимка
08.03.2015

Ученик

+2
Благодаря ви много :)
Профилна снимка
17.12.2014

Ученик

+2
2 задача - защо няма верижен изомер на 2 бутен?
Профилна снимка
17.12.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Теодора, Верижният изомер на 2-бутен е същия като на 1-бутен - когато намалиш с един въглероден атом веригата на 2-бутена, двойната връзка става на първа позиция и като сложиш при средния въглероден атом разклонението си става 2-метил-1-пропен.
Профилна снимка
17.12.2014

Ученик

+1
Да,права сте, защото винаги започвам номерирането от атома,който е най-близо до двойната връзка,нали така ? :)) и в такъв случай няма как да имам изомер на 2 бутен, защото той ще е същия като на 1 бутен
Профилна снимка
17.12.2014

Учител на уча.се

+2
Точно така, схванала си логиката, браво! Много ми харесва как учиш - с разбиране и мисъл. Браво! Не се притеснявай да питаш винаги, когато нещо не е ясно. Органичната химия е много логична, но има и недостатък - ако изпуснеш един клас съединения - после си мъртъв - няма излизане от блатото, защото всичко в тази химия е свързано. затова бъди последователна и скоро ще се убедиш, че това е една от най-приятните за учене, та дори и забавна химия.
Профилна снимка
17.12.2014

Ученик

+1
Така е .... изпитвам удоволствие да уча сега !!! Бих искала да Ви помоля, да ми кажете кой учебник да си закупя,защото в училище не искат учебник, а само " Работни листове" ... ?Виждала съм този на Педагог 6 и именно по нега трябва да учим в училище , на госпожата не иска да работи с него и затова предпочете само работни листове ... Благодаря за помощта !!!
Профилна снимка
17.12.2014

Учител на уча.се

+1
Теодора, Уроците са правени като сме се съобразявали основно с изданието на Педагог 6, но във видео уроците на много места има допълнения, които съм сметнала, че е необходимо да има в съответния урок, водейки се по учебниците и на други издателства. Дръж здраво за Уча.се, питай за всичко, което не ти е ясно и в краен случай си купи учебника на Педагог 6. :)
Профилна снимка
02.10.2016

Ученик

+1
Искам да попитам, когато имаме CH2=CH2 + HCl, по правилото на Марковников, има ли значение, къде ще отиде водородният атом от хлороводорода(и съответно хлора)?
Профилна снимка
03.10.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Ангел, правилото на Марковников се прилага при несиметрични алкени, т.е., когато двойната връзка не е симетрично разположена във въглеродната верига. Ти как мислиш, при етен ще се прилага ли?
Профилна снимка
04.10.2016

Ученик

+1
Не, но все пак да питам, кой знае..
Профилна снимка
04.10.2016

Учител на уча.се

0
:)))))
Профилна снимка
11.01.2016

Ученик

+1
Благодарим!
Профилна снимка
22.02.2015

Ученик

+1
Бих искала да попитам дали може да ми кажете какъв вид е реакцията на 3 задача, подточка б,г,д,з
Профилна снимка
22.02.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Ivet, Предлагам ти да изгледаш отново уроците за алкени, както и това упражнение. Въпросът ти е много важен и е нужно да можеш да отговориш сама, за да имаш нужните знания за добри резултати в училище. Малко по-трудна е реакция г) - умерено окисление, качествена реакция за доказване на сложна връзка - обезцветяване на разтвор на калиев перманганат.
Профилна снимка
13.02.2014

Друг

+1
Здравейте! Имам нужда от малко помощ с получаването на C2H4 от C2H5Cl. Реакцията е от преход и е една от последните. Насочила съм се към синтез на Вюрц, но нещо не ми се получава.. :/
Профилна снимка
13.02.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей Сара, Хайде да разсъждаваме логично. :) За да получиш C2H4 от C2H5Cl трябва от хлороетан да "отнемеш" хлороводород. Това става с алкохолен разтвор на калиева основа. Освен етен по реакцията се отделя калиев хлорид и вода. Предложеният от теб синтез на Вюрц ще ти удължи веригата до алкан с 4 въглеродни атома и нататък няма изход....
Профилна снимка
13.02.2014

Друг

+1
Г-жо Николова, благодаря Ви много за бързия отговор! :) Изобщо съм изключила, че може да се ползва основа и определено нямаше да се сетя.. Отново благодарности!
Профилна снимка
02.02.2017

Ученик

0
При : H2C=CH2 + O(KMnO4) +H2O се паручава 1,2- етандиол .......Но какво се случва с Mn и K ? :D
Профилна снимка
02.02.2017

Ученик

+1
Получава *
Профилна снимка
02.02.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Симона, по реакцията манганът търпи промяна до MnO2, а калият се превръща в основа.
Профилна снимка
04.04.2016

Ученик

0
Ох,на 3-та задача, тези съкратени структурни ф-ли са малко трудни и объркващи. Може ли помощ
Профилна снимка
27.03.2015

Ученик

0
Здравейте, имам един малко глупав въпрос. Нали няма значение дали ще е H2CCHCH2CH3 (както на клипа е първия изомер на бутена) и CH2CHCH2CH3. Няма значение дали ще се пише при сакратената формула първо водорода или първо въглерода? Благодаря ви и извянавайте за глупавия въпрос. Поздрави :)
Профилна снимка
27.03.2015

Учител на уча.се

+2
Здравей Вилиян, Няма глупави въпроси :). Дали в един остатък ще напишеш първо водорода или въглерода е все едно :), т.е. СН3 е еквивалентно с Н3С. :)
Профилна снимка
05.06.2014

Друг

0
Благодаря!Много полезни упражнения!
Профилна снимка
23.03.2014

Ученик

0
Имам един въпрос, който може да Ви се стори глупав, но химията не е моят предмет. Защо в този клип във 3 зад. - В/ получихме етанол, като ОН групата е на втора позиция, а в клипа за химични свойства получихме 2-пропанол при същата реакция само че с пропан? Благодаря предварително за отговора!
Профилна снимка
23.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Denitsa, Не бързай да "вдигнеш ръце" и да се предадеш - химията, ако се учи редовно и с разбиране, може да стане "твоят предмет"! Хайде сега да отговорим заедно на въпроса ти. Първо ще те посъветвам да изгледаш видео урока за етен. Там внимателно следи присъединяването на вода към етен и ще видиш, че се получава алкохол с 2 въглеродни атома. Имената на всички органични съединения с 2 въглеродни атома са производни на името на алкана с 2 въглерода - етан. Когато имаме алкохол, за да покажем, че в молекулата му има и хидроксилна група на края на името на въглеводорода със съответния брой въглеродни атоми (2- етан) слагаме наставка -ол и става етанол. Още нещо, което задължително трябва да знаеш е как се наименуват алканите до 5-6 въглеродни атома най-малко, защото всички имена нататък се правят на тяхна основа.
Профилна снимка
23.03.2014

Учител на уча.се

0
Вторият ти пример- присъединяваме вода към пропен. Пропен е вече с 3 въглеродни атома. Пак ще се получи алкохол, но този път с 3 въглеродни атома и ще се казва пропанол, а тъй като хидроксилната група е при втория по веригата въглероден атом цялото име на алкохола е 2-пропанол. А защо хидроксилната група се присъедини към втория въглероден атом ще си отговориш сама като изгледаш още един път видеото и научиш правилото на Марковников. Успешно учене :)
Профилна снимка
01.04.2014

Ученик

0
Благодаря много! :)
Профилна снимка
15.04.2013

Друг

-2
kak se poluchava 2,2 di metilbuten
Профилна снимка
16.04.2013

Учител на уча.се

+1
Здравей Дени, няма такова съединение. Невъзможно е да съществува, тъй като при втори въглероден атом не може да има едновременно 2 разклонения и двойна връзка, защото този въглероден атом ще стане 5 валентен, а това е невъзможно. С две разклонения при един и същ въглероден атом и при това съединението да е алкен с 4 въглеродни атома е възможна единствено структурата 3,3-диметил-1-бутен. Ако искаш да получиш това съединение следва да уточниш от какво искаш да го получиш.... И....възможно ли е да пишеш на кирилица???
Профилна снимка
16.04.2013

Друг

+4
Дени, първо пиши на кирилица! Да не би да имаш предвид 3,3-диметил-1-бутен. Ако е така имай предвид, че по IUPAC при алкени трябва първо да номерираш вергата С=С-С-С като се почне от края по близък до двойната връзка. Иначе за това съединение, ако имаш от неорганични: алуминиев карбид-метан-хлорометан-етан-хлороетан; после от хлороетан и хлорометан--пропан; после пропан-2-хлоропропан; после от него с хлорометан метилпропан; после хлорираш и става 2-хлоро-2-метилпропан; от метан--етин; натриев етинид; после от натриев етинид и 2-хлоро-2метилпропан получаваш 3,3-дметил-1-бутин; хидроогенираш при катализатор паладий дезактивиран с оловен етаноат и си готова
Профилна снимка
15.03.2017

Ученик

+1
Госпожо Николова, правилно ли е да използвам следните реакции за удължаване на веригите при: 1.АлкАни - синтез на Вюрц? Присъединяване на хлор към метан --> хлорометан. 2 молекули хлорометан реагират с натрий и се получава етан..... 2.АлкИни- присъед. на циановодород?? Присъед. на HCN към етин, при к. се получава акрилонитрил.... 3.Арени - получаване на алкилбензени по метода на Вюрц, например хлоробензен + натрий + хлорометан, до получаване на толуен и натриев хлорид....
Профилна снимка
15.03.2017

Учител на уча.се

+1
Мдравей Виолина, 1. - правилно, със забележка, че реакцията на алкан с хлор е заместителна. 2. При алкини, ако не се иска получаване на киселина не това е метода за удължаване на веригата. При етин и алкини с тройна връзка в края на веригата се провежда заместителна реакция с натрий. На получената сол натриев алкинид се действа с монохалогенопроизводно на въглеводород и се удължава веригата. 3. При арени по-добър начин за удължаване на веригата от Вюрц-Фитиг е алкилиране по Фридел-Крафтс, при което няма странични продукти. Прави се с бензен и халогенопроизводно на алкан, в присъствие на алуминиев трихлорид.
Профилна снимка
15.03.2017

Ученик

+1
Много Ви благодаря! Радвам се, че все пак донякъде съм на била на прав път.... А относно условието, искат само да представим уравнение за удължаване на веригата, без условие за получаване на конкретно в-во.
Профилна снимка
15.03.2017

Ученик

+1
Методът за удъжаване на алкини, който Вие посочихте, е всъщност т.нар. видоизменената Вюрцова синтеза (получаване от по-нисши на по-висши хомолози), нали? Етилнитрид ще взаимод. с хлорометан, при висока темп., до получаване на пропин и натриев хлорид...
Профилна снимка
15.03.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Виолина, Не съм срещала алкилирането на алкини да се нарича видоизменена Вюрцова синтеза, но може и някой да го е написал... Взаимодействат натриев алкинид и хлороалкан за получаване на по-висш алкин. Не знам за какъв етилнитрид говориш...
Профилна снимка
15.03.2017

Ученик

+1
Ясно... Така е описана тази реакция в темите, които имам. Май ще е по-добре да спра да ползвам тях, че, явно, освен че ми дават неточна информация, допълнително ме усложняват и затрудняват... Благодаря Ви за разясненията!
Профилна снимка
16.03.2017

Учител на уча.се

+1
Виолина, съветвам те да си набавиш учебниците на изд. Абагар и да учиш по тях. В органичната химия там има една сериозна грешка по отношение на стирена, останалото е вярно. За стирен трябва да се поправи, че присъединяването по двойната връзка става ПО Марковников, а заместителните реакции - на орто и пара място в бензеновото ядро, спряма етениловата група.
Профилна снимка
16.03.2017

Ученик

+1
Да, определено ще го направя още днес, защото имам затруднения! Колебаех се между темите на Абагар и Просвета, благодаря Ви за съвета! :)
Профилна снимка
16.03.2017

Учител на уча.се

+1
Учебникът на Просвета също е много добър, но там материалът е систематизиран в таблици и не всеки обича да работи с таблици... Ако нямаш проблем - вземи и двата, допълват се прекрасно...
feedback
feedback