Видео урок: Минерални торове

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 09.03.2012 7 минути 5 091 гледания 34 коментара

РАЗДЕЛ: Обща и неорганична химия. Химия на елементите и техните съединения

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Любопитно! Събрали сме най-важното, което трябва да знаеш за минералните торове по химия за 9. клас. Как и какви торове се използват в домашното и промишленото земеделие? Какво е амониева селитра? А фосфорен тор? Останете със Стефан и интересния му разказ за това как да си отгледате добра реколта в домашната градина. Интересно, нали? Скачай бързо към урока!

Ключови думи:
торове минерални органичен азот хранителни вещества прости сложни азотни фосфорни селитри поташ калиеви химия 9. клас
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Учител

17:57 - 29.11.2012

Боряна, не си права. Причината за това е, че за разлика от други киселини азотната киселина проявява окислителни свойства. По същата причина концентрираната азотна киселина пасивира желязото, хрома, алуминия и други метали. При това се образува защитен слой от съответния метален оксид, който предотвратява по-нататъшното разтваряне. Изключение правят металите магнезий, калций и манган при реакция със студена, разредена азотна киселина: Mg+ 2HNO3=Mg(NO3)2 + H2
+3
Профилна снимка

Ученик

15:53 - 04.01.2014

благодаря за урока
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Учител

21:42 - 09.02.2017

Здравейте, много моля да напишете какви са продуктите на реакцията - алуминий + разредена азотна азотна киселина. Ако трябва да изразим взаимодействието на разредена азотна киселина с метали не от ІІ група как се разбира какъв оксид (азотен оксид или диоксид) или амониев нитрат се получават?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:34 - 10.02.2017

Здравейте Ваня, задавате един от най-трудните и спорни въпроси... :). При взаимодействие на метал с азотна киселина водород може да се отдели САМО, ако киселината е изключително разредена - 2-3% и металът е от ІІ А група (поне за такива експерименти се споменава в литературата). Във всички останали случаи важи правилото - колкото по-разредена е киселината, толкова получаващото се азотно съединение е в по-нисша степен на окисление. Тъй като в едно написано уравнение никога не е ясно колко точно е разредена киселината е хубаво да знаете, че на изпит до какъвто и азотен продукт да изпишете уравнението, когато то е изравнено правилно ще бъде прието за вярно. Единствено яснота има в следните случаи: 1. Мед + к. азотна - азотен диоксид; 2. Мед + р. азотна - азотен оксид; 3. Олово + азотна (каквато и да е) - азотен диоксид. За да е лесно на учениците им предлагам да научат, че ако металът е след Н в РОАМ се отделя азотен диоксид, а ако е преди Н - азотен оксид. Не е универсално, но работи...
+1
Профилна снимка

Учител

18:09 - 10.02.2017

Много благодаря г-жо Николова, наистина е удоволствие да ползваш уча се не сама защото е направен много добре, а и защото винаги може да се допиташ до Вас и да получиш бързо отговор. Желая на Вас и на екипа Ви здраве и много творчески успехи.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:18 - 11.02.2017

Благодарим, Ваня!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:37 - 08.04.2016

Нали ако HNO3 е 20% се записва просто HNO3 без да се пише дали е разредена или концентрирана
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:27 - 08.04.2016

Да, Виктор, така се записва, но все още има доста силно окислително действие, независимо, че е само 20%.
Профилна снимка

Ученик

23:25 - 08.04.2016

Знам. Благодаря за отговора
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

01:01 - 13.02.2016

Кога имаме нитриД, кога нитриТ? :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:43 - 13.02.2016

Здравей Даниел, нитриД са безкислородните соли на азота и металите (съдържат йон N 3-), а нитриТ - солите на азотистата киселина (съдържат йон NO2 -).
+1
Профилна снимка

Ученик

08:44 - 13.02.2016

Благодаря! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:49 - 06.01.2016

Благодарим!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:36 - 28.12.2014

При взаимодействи на 4NO2+2H20+02 = 4HNO3. Концентрирана или разредена азотна киселина се получава? И да питам концентрираната взаимодейства ли с киселини и основи, както разредената ис метали преди H (например K, Mg)? И как така NO2 се свърза с водата и кислорода, в смис. по какъв начин "слагаме газа във водата"?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:01 - 29.12.2014

Здравей Константин, Промишлено получената киселина по уравнението, което предлагаш е концентрирана и има масова част 63-65%. Има всички свойства на киселините - взаимодействие с основни оксиди, с основи. Когато е концентрирана киселината има много силно окислително действие и може да взаимодейства и с метали, стоящи след водорода в РОАМ. Това не означава, че не може да взаимодейства и с метали преди водорода. Тогава се получава сол на метала, азотен оксид (един от вариантите) и вода. Могат да се получат най-различни азотни съединения. Ако металът е от ІІА група и киселината е много разредена може да се получи съответната сол и да се отдели водород. Все пак аз не бих написала такова уравнение.... С киселината НЕ реагират Al,Fe и Cr, които се пасивират. С конц. азотна могат да взаимодействат и някои неметали - фосфор, въглерод. Получаването на киселината става като газовете азотен диоксид и кислород се пуснат да барботират (бълбукат) през вода. Повече NO2 - по-концентрирана киселина.
+2
Профилна снимка

Ученик

13:25 - 29.12.2014

много благодаря!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:01 - 27.12.2013

Решавах един преход и в едно от неговите уравнения се искаше да получим от Cu(NO3)2 чиста мед.Мислех си, че ще се получи, ако действаме с метал преди водород по РОАМ. Така медта ще бъде изметена. Не съм сигурна дали мисля правилно и питам.А има ли повече от един начин за получаване на медта от меден динитрат?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:00 - 07.06.2014

Здравей, Съвършено правилно мислиш - с по-силно активен метал от медта да я изместиш от меден нитрат. Другият начин за получаване на мед от разтвор на меден нитрат е чрез електролиза. На катода ще се отдели мед.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:55 - 16.12.2013

А какво се получава при взаимодействие на азотна киселина и калциева основа?
+1
Профилна снимка

Ученик

12:45 - 28.12.2013

HNO3+ CaOH-> Ca(NO3)2 + H20 неутрализация, ЙОР 1 (H+ + NO3 -) + (Ca2+ + OH-)-> (Ca2+ + 2NO3-) +H20 2 H+ + OH- ->H20 H+, NO3- и тн са йоните. тъй като водата е слаб електролит си правим уравнение по ЙОР и в 1 задраскваме всички йони,които не участват в образуването на слабия електролит.така образуваме уравнение 2.Неутрализация е защото, основа и киселина дават сол и вода.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:05 - 07.06.2014

Здравейте, Само да уточня, че вярното уравнение е: 2 HNO3+ Ca(OH)2 -> Ca(NO3)2 + 2 H20 и произтичащи от това вярно уравнение пълно йонно: (2H+ + 2NO3 -) + (Ca2+ + 2OH-)-> (Ca2+ + 2NO3-) +2H20 и съкратено йонно уравнение: 2 H+ + 2OH- ->2H20
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

11:18 - 07.06.2014

Някой може ли да помогне малко...Дали азотната киселина ще взаимодейства с меден оксид и меден дихлорид? И също така взаимодейства ли с някой от двата хидроксида на желязото?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:58 - 07.06.2014

Здравей leoranis, Хайде да се справим заедно със задачата. Ако си научил свойствата на азотната киселина трябва да знаеш, че взаимодейства с метали, с основни и амфотерни оксиди, основни и амфотерни хидроксиди и соли на по-слаби или нетрайни киселини. Медният оксид е основен оксид, железният дихидроксид е основен хидроксид, а железният трихидроксид е амфотерен хидроксид. Как мислиш, ще протича ли реакция между тях и азотната киселина? С меден дихлорид реакцията е йонообменна. Пропомни си кои са условията за протичане на такава реакция и ще установиш протича ли взаимодействие :)
+1
Профилна снимка

Друг

11:26 - 08.06.2014

Благодаря много за бързия отговор :) аз две години учих нещо съвсем различно и сега малко трудно си припомням нещата от гимназията :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:38 - 08.06.2014

Здравей leoranis, Радвам се, че чрез видео уроците на Уча.се се опитваш да възстановиш гимназиалните знания по химия. Ако целта ти е кандидатстване с приемен изпит по химия ти препоръчвам и секцията за кандидат-студенти по химия :)
Профилна снимка

Друг

15:46 - 08.06.2014

Да, намерих я и точно се чудех как да изкажа огромната си благодарност за обяснените задачи! Така че... е, благодаря много!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:02 - 08.06.2014

Здравей отново, Имаме и навигатор в кандидат-студентските теми по химия за МУ-София https://ucha.se/motiviramse/kandidat-studentski-temi-po-himia/ и за Му-Варна https://ucha.se/motiviramse/kandidat-studentski-temi-po-himiya-mu-varna/. Започни разглеждането с Въвеждащата тема, където има най-общи указания за подготовката :)
Профилна снимка

Друг

16:04 - 08.06.2014

Благодаря много! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:16 - 28.11.2012

Не искам да бъда критична, но имате малка грешка при едно от уравненията. Когато метал взаимодейства с азотна к-на, никога не се отделя водород.Уравнението с Mg e : 4Mg+10HNO3 ----> 4Mg(NO3)2 + 3H2O + NH4NO3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:44 - 29.11.2012

Здравей Боряна, Взаимодействието на азотна киселина с метали е много щекотлив въпрос. В зависимост от концентрацията на киселината могат да се получат най-различни продукти - азотен оксид, азотен диоксид, азот, амониев нитрат....Ако киселината е много разредена (2-3%) при взаимодействие с магнезий отделя водород. Правила съм го и съм доказвала водорода с пламък (чува се характерното пукване от запалването на газа). Ако не вярваш на мен, то привеждам мнението на проф. Близнаков, светла му памет, който на Национална олимпиада по химия обяви пред ученици и учители казаното по-горе от мен. Ако си кандидат-студентка съветът ми е да си пишеш това, което знаеш и да не се захващаш с водорода, защото не знаеш на колко "грамотен" проверяващ ще попаднеш и да не ти анулират уравнението.... Поздрави :)
+2
Профилна снимка

Ученик

06:39 - 02.04.2013

Ние също не го учим с отделяне на водород, и мисля,че дори да се отделя водород при много разредената азотна киселина, той ще е малко и не е от киселината а от H2O която се съдържа в нея и тъй като киселината е един от най-силните окислители, разредена или не,разлика ще е в отделените газове най-вече като азотни оксиди.По уравнението което Боряна е писала киселината може да е разредена. Госпожата в училище не дава да го пишем със отделяне на водород, и не защото в клас знаем ''изключението'' от правилото, че водород не се отделя, ами просто при грешка на ученик който добавя H2 към продуктите и госпожата го поправя. Взаимодействия между метал и разредена азотна киселина не ги пиша със отделяне на H2 , Ако да не е най- вярно не мисля че е и грешно.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:00 - 02.04.2013

Здравей Лили, Точно така, особено на изпит НИКОГА не пиши водород. Не съм съгласна с разсъждението ти, че водородът се отделя от водата, а не от киселината, специално при магнезий и азотна киселина, защото магнезият при тези обикновени условия с вода не реагира... :))))
Профилна снимка

Ученик

13:42 - 28.12.2013

В един сайт четох, че разредена азотна не реагира с метали след водорода по РОАМ. В учебника пише, че тя всъщност има окислително действие- от това не следва ли, че разредената ще реагира с по-слабо активни метали след водорода? реакцията с цинк сигурно е аналогична на тази с магнезия.разредената азотна може ли да реагира с желязо, мед и алуминий?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:09 - 07.06.2014

Здравей, Азотната киселина, дори и разредена има силно окислително действие и реагира с всички метали преди водорода, като не отделя водород (изключение магнезий). Концентрираната азотна реагира с всички познати метали без алуминий, желязо и хром, които се пасивират и злато, което се разтваря само в царска вода.:)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.