Видео урок: Наименуване на алкани. Упражнение. Част 1

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
08:02
12 178
44
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Супер упражнение за наименуване на алкани с разклонена верига по химия за 9. клас! Ще решиш задачи, в които ще усвоиш основния алгоритъм за наименуване на алкани с разклонени вериги. Как се определя главната верига? Как се описват разклоненията във веригата? Кой определя кой въглероден атом във веригата ще е №1? Защо разклоненията от различен вид се подреждат по азбучен ред? С много примери и задачи ще упражним всички възможности, с които наименуването на алкани с разклонена верига може да те предизвика. Пускай урока и се забавлявай!
Раздел:
Въглеводороди
Ключови думи:
алкани, разклонени вериги, задачи, наименуване, алгоритъм, упражнение, химия 9. клас, 2-метилбутан, 2-4-диметилбутан, 3-етилпентан

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (44)
Профилна снимка
06.04.2012

Друг

+9
ako imame razklonenie kato tezi kak se naimenovat
Профилна снимка
06.04.2012

Администратор

+7
Ами пак по същия начин :) Това в ляво се казва: 1,1-диметил-етан. А това в дясно: 1-метил-пропан
Профилна снимка
10.10.2012

Учител на уча.се

+13
Опс, грешка! Търси се най-дългата верига. В лявото съединение е с 3 въглеродни атома и едно разклонение при втори въглероден атом. Името е 2-метилпропан. Дясното съединение е с права верига с 4 въглеродни атома и е бутан!(просто веригата е написана изкривена!)
Профилна снимка
10.10.2012

Администратор

+14
Да, моя грешка :)
Профилна снимка
10.10.2012

Ученик

+10
Tочно така изписани формулите са ми от най любимитe.:D
Профилна снимка
11.10.2012

Ученик

+3
браво
Профилна снимка
17.10.2012

Ученик

-4
da
Профилна снимка
22.04.2013

Ученик

+5
аз уча по този учебник :P
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+3
благодаря за урока
Профилна снимка
10.10.2012

Ученик

+6
Защо при пример 7, кедето при 3-тия С атом имаме 2 разклонения, името се получава 3,3..., а не 3,2... ?
Профилна снимка
10.10.2012

Учител на уча.се

+7
Здравей, изгледай още веднъж внимателно видеото. Ще установиш, че с арабски цифри се номерират въглеродните атоми, при които има разклонения, а с представка ди-, три- и т.н. се отбелязва по колко броя разклонения от този вид има в съединението. В пример 7 има три разклонения, и трите са метилови групи. Две от тях са при 3-ти въглероден атом, а едното - при 4-ти. Затова името е 3,3,4 - триметилхексан.
Профилна снимка
10.10.2012

Ученик

+7
Да, просто ако има по две разклоненя на един атом, номерът му се пише още веднъж. Благодаря :)
Профилна снимка
11.10.2012

Ученик

+4
браво
Профилна снимка
17.10.2012

Ученик

+2
da
Профилна снимка
28.01.2013

Ученик

+2
to4no taka
Профилна снимка
04.02.2013

Ученик

+4
По едно време докато гледах уроците се отчаях, но тук отново се завърна ентусиазма ми ! :)
Профилна снимка
30.05.2013

Ученик

0
дайте уроци по информатика за 9 клас.Моля ви,СПЕШНО МИ Е,А ТЕМАТА Е ПРОГРАМИРАНЕ НА C++
Профилна снимка
30.05.2013

Ученик

0
Това май не е мястото за това... но все пак ще ти пратя един линк в прикачения файл.
Профилна снимка
23.04.2015

Ученик

+1
Защо на 3та задача в началото на 2те вериги пишем НС3 а не СН3 ?
Профилна снимка
24.04.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Полина, Предполагам си искала да кажеш Н3С? В писане на формули на органични съединения първият въглерод може да се запише и по двата начина, не се притеснявай, пиши както ти е по-лесно :) Успех!
Профилна снимка
20.02.2013

Друг

+5
Много добре обяснени задачи , определено ми харесва как обеснява точ пич :):)
Профилна снимка
26.01.2013

Ученик

+5
;00:Много добро клипче страшно много ми помогна ... :)))
Профилна снимка
11.03.2014

Ученик

+4
Днес се потихме 4 часа на тези задачи (2-ЗП и 2-СИП). И сега за 10 минути разбрах всичко, което не успях за 160 минути. Адмирации за сайта ! :)
Профилна снимка
12.03.2014

Учител на уча.се

+3
Здравей Моника Атанасова, Благодарим за хубавите думи. Радваме се, че Уча.се успява да ти помогне да учиш бързо, с разбиране, докато се забавляваш!:)
Профилна снимка
06.03.2015

Ученик

+1
Така е,ние също благодарим на хора като вас,които успяват да ни помогнат да разберем,всичко,което на училище не можем!
Профилна снимка
06.03.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Djenifur, С най-голямо удоволствие ви помагаме и искрено се радваме, когато успявате. Кой е любимият ти предмет в училище?
Профилна снимка
24.06.2014

Друг

+2
Извинявам се много, но наистина не разбирам от къде идва втората цифра 3 ,при последната задача (16:20 мин), след като Дарин казва " имаме две такива метилови група..." а всъщност пише три. Благодаря! :)
Профилна снимка
24.06.2014

Учител на уча.се

+3
Здравей mili6on, Ама те озориха тези имена на изомери :). Ще се научиш, спокойно. Върни се в предишното видео и много внимавай как Дарин обяснява правилата за наименуване на алкани с разклонени вериги. Една от първите стъпки е да номерираш въглеродните атоми във веригата, след което да определиш при кой от тези въглеродни атоми има разклонение и какво е то. И точно на примера в 16:20 има три разклонения и трите са метилови групи. Две от разклоненията са при един и същи въглероден атом - №3 във веригата, а третото разклонение е при №4. Сега съставяме името. Първо толкова цифри, колкото на брой са разклоненията (за всяко разклонение да има цифра, която да показва при кой въглероден атом се намира това разклонение). Тогава щом при №3 са две разклонения пишем два пъти цифрата 3, по един път за всяко разклонение. Третото разклонение е при №4 - следователно третата цифра ще е 4 - показва, че третото разклонение е при 4-ти въглероден атом. Така цифрите стават 3,3,4 - триметил.....
Профилна снимка
24.06.2014

Друг

+2
чак сега ми просветна.....:)))).....благодарности от сърце г-жо Николова !!! Аз си мислех ,че само се отбелязва с цифра мястото на разклонението при кой номер С-атом е и следва нещо като "индекс" броя на разклоненията при същия атом ( затова все не разбирах значението на числата,които са повече от 2). Не е лесно за разбиране наистина, но няма да се откажа - особено като имам такава подкрепа във ваше лице ! :)
Профилна снимка
07.01.2018

Ученик

+1
2,4-диметилпентан/ 3-етилпентан/ 3-етил-2-метилпентан, всички тези ли са изомери на пентана? Ако са значи могат да се съставят безброй много варианти, а в Уикипедия пише че има само 3 изомера.
Профилна снимка
07.01.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Ники, посочените от теб съединения не са изомери на пентана. 2,4-диметилпентан и 3-етилпентан са изомери на хептан, а 3-етил-2-метилпентан е изомер на октан. Мисля, че трябва да се върнеш на урока изомерия при алкани, защото вероятно проблема е там. Изомерите на алкани трябва да имат равен брой въглеродни и водородни атоми...
Профилна снимка
07.01.2018

Ученик

+1
Добре, а тогава 2-метилбутан изомер ли е на пентана?
Профилна снимка
08.01.2018

Учител на уча.се

0
Да, Ники, 2-метилбутан е изомер на пентан. Пентанът има още един изомер. Кой е той?
Профилна снимка
11.01.2016

Ученик

+1
Благодарим!
Профилна снимка
02.11.2014

Ученик

+1
г-ж Николова как да определя къде да сложа разклонението във верижната изомерия при Алкани ?
Профилна снимка
02.11.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Antoniq, Предлагам ти да изгледаш още веднъж видео урока Изомерия при алкани, там целия алгоритъм за писане на верижни изомери и пределно ясно описан и да вземеш предвид условието, че при първи и последен въглероден атом разклонение не се поставя.
Профилна снимка
04.02.2014

Ученик

+1
Много добре обяснявате!
Профилна снимка
12.04.2018

Ученик

0
Уникално добре обяснен урок! Всичко му се изясни в рамките на тези 8 минути. Много хубаво и полезно видео!
Профилна снимка
23.01.2017

Ученик

0
благодаря за полезната информация
Профилна снимка
19.01.2016

Ученик

0
zdraveite moje li da mi pomognite trqbva mi za domahno alkan s prava vaglerodna veriga
Профилна снимка
04.06.2014

Друг

0
Благодаря!Страхотни упражнения! :)
Профилна снимка
24.01.2013

Ученик

-1
Защо уроците немогат да се гледат от мобилни устройства(телефин, таблет и т.н.
Профилна снимка
24.01.2013

Ученик

0
Телефон*
Профилна снимка
26.10.2013

Ученик

0
Гери, ве4е може!
feedback
feedback