Видео урок: Алкани. Изомерия. Наименуване на алкани с разклонени вериги

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
11:12
14 770
81
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Ново! Кои алкани наричаме верижни изомери в урока по химия за 9. клас? Защо верижната изомерия е част от структурната изомерия. По кои свойства се различават верижните изомери. Как да съставим верижни изомери на пентан С5Н12? И по какъв алгоритъм да ги наименуваме? Умеем ли да определим главната верига, да я номерираме, да установим какво е разклонението във веригата и къде се намира? Всичко това във видео урока по химия за 9. клас за изомерия при алканите. Пуснете си видеото и Стефан ще ви разведе из интересния свят на изомерите на алканите!
Раздел:
Въглеводороди
Ключови думи:
алкани, изомерия, структурна, верижна, наименования, алгоритъм, 9. клас, главна верига, номериране, метилова група, химия 9. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (81)
Профилна снимка
26.02.2015

Ученик

+10
Страхотно, за 9 минути тук запълних сумати питанки, трупани с часове в училище в часа по химия.
Профилна снимка
26.02.2015

Учител на уча.се

+5
Благодарим за признанието, Николай, и се радваме, че можем да помогнем. Щом научиш изомерията при алкани ще можеш да пишеш изомери при всички класове съединения. Затова, ако има все още нещо, макар и съвсем дребно, което да те притеснява, питай, тук сме, за да отговаряме. :)
Профилна снимка
20.02.2012

Ученик

+6
От къде мога да си сваля платната към урока?
Профилна снимка
21.02.2012

Администратор

+22
Тук на това видео още не съм го качил... :S На повечето места ги има :) До няколко часа ще ги кача на всички места.
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

0
благодаря за урока
Профилна снимка
09.01.2014

Ученик

0
може ли да направите едно видео за изомери на Октен
Профилна снимка
08.01.2013

Ученик

+3
Може ли да ми кажете определението за изомерия и какво точно представляват позиционните изомери?
Профилна снимка
08.01.2013

Ученик

+7
Това са съединения с еднакъв качествен и количествен състав,с еднаква молекулна маса и еднаква молекулна формула, но с различен строеж който им определя и различни химични свойства. Позиционна изомерия се определя от различното място на някаква сложна връзка в въглеродната верига,или също от различно място на заместители (като някакъв атом или група от атоми) Например при 1-бутен и 2-бутен, тук при една и съща въглеродна верига двете се различават по различна позиция на двойната връзка и затова са позиционни изомери. 1-хлоробутан и 2-хлоробутан (позиционни изомери,различно място на заместителя Cl) , 1,2-диметилбензен и 1,3-диметилбензен ( тук заместителите са два,но е също позиционна защото е различно мястото на двете метилови групи в ядрото),това е ако е нещо не ясно пиши:)
Профилна снимка
01.12.2012

Ученик

+3
За домашно имам да направя 7 изомера на нонана един сам направил но незнам как да направя другите 6
Профилна снимка
01.12.2012

Ученик

+6
В скоби съм писала разконенията: 1.CH3CH2CH2CH2CH2CH2CH2CH2CH3 2.CH3-CH(CH3)-CH2CH2CH2CH2CH2CH3 3.CH3CH2-CH(CH3)-CH2CH2CH2CH2CH3 4.CH3CH2CH2-CH(CH3)-CH2CH2CH2CH3 5.CH3-C(CH3)2-CH2CH2CH2CH2CH3 6.CH3-CH(CH3)-CH(CH3)-CH2CH2CH2CH3 7.CH3-CH(CH3)-CH2-CH(CH3)-CH2CH2CH3 Имена: нонан 2-метилоктан 3-метилоктан 4-метилоктан 2,2-диметилхептан 2,3-диметилхептан 2,4-диметилхептан
Профилна снимка
02.12.2012

Ученик

+2
мерси много
Профилна снимка
02.12.2012

Учител на уча.се

+8
Здравейте, Лили е Петко, много ми се иска тук поставените задачи да не намират просто решение без обяснение, защото идеята на този сайт е да се научим ЗАЕДНО ДА УЧИМ, а не да решаваме нечие домашно. Петко, верижни изомери се съставят по следния начин: 1. Написваш права верига със съответния брой въглеродни атоми и при всеки въглероден атом добавяш толкова водородни, че 4-те валентности на въглерода да се наситят с водород. 2. След това намаляваш броя на въглеродните атоми с 1 и отново написваш права верига. Останалият въглероден атом го слагаш като разклонение във веригата, като при първия и последния въглероден атом разклонения не се поставят. Отново попълваш с водород. 3. Местиш мястото на разклонението по веригата, докато получаваш различни изомери. Тук трябва да имаш предвид, че след определено положение на разклонението по веригата изомерите започват да се повтарят, защото се променя начина по който номерираме въглеродните атоми във веригата - първи въглероден атом е онзи, който е най-близо до разклонението. 4. Когато приключиш с възможните различни положения на разклонението от 1 въглероден атом, намаляваш броя на въглеродните атоми в главната верига с още един. Пишеш права верига и вече поставяш два въглеродни атома като разклонение. 5. Изпробваш различни начини за поставяне на два въглеродни атома като разклонине, като отново помниш, че при първи и последен въглероден атом не може да има разклонение. Така изследваш всички възможни позиции на две разклонения - те може да се при един и същ въглероден атом, както и при различни въглеродни атоми. 6. Така се продължава, докато главната велига повече не може да бъде скъсявана, което зависи от броя на първоначалните въглеродни атоми в нея. 7. Научаваш правилата за наименуване на алкани с разклонени вериги и пишеш името на всеки изомер. Ако имена на изомери ти се повтарят, това означава, че си написал един и същ изомер по различен начин. Успехи и на двама ви!:)
Профилна снимка
19.01.2013

Ученик

+2
Понеже няма значение коя верига ще избера за главна, искам да попитам дали ако избера не тази която вие избрахте а другата с четири въглеродни атома наименованието ще бъде 1-метилбутан?
Профилна снимка
19.01.2013

Ученик

+5
Не. И в двата случая името остава същото. Съединението е изопентан или 2-метилбутан. (метиловата група е при втори С-атом). За главна верига се избира най-дългата въглеродна верига .от 4 въглеродни атома. Двете са еднакви. Ако избереш другата метиловата група отново си остава на второ място и името е пак 2-метилбутан.
Профилна снимка
05.03.2018

Ученик

+1
Урокът беше наистина полезен! Благодаря! Имам само един въпрос, чийто отговор вероятно вече е споменаван, но все пак да попитам как можем да разберем колко изомера имат например пентана, хексана и другите алкани. Има ли някаква формула, с която да ги изчислим?
Профилна снимка
05.03.2018

Учител на уча.се

0
Здравей, няма алгоритъм, нито формула за изчисляване на броя изомери. Абсолютно произволен е. Затова в урока се опитваме да ви дадем алгоритъм за писане на изомери, за да не пропуснете някой изомер при съставянето им.
Профилна снимка
06.03.2018

Ученик

+1
Благодаря Ви за помощта!
Профилна снимка
20.01.2018

Ученик

+1
Второто съединение след пентана (тоест изомера на пентана)(2 минута) не е също пентан или е някакво друго съединение?
Профилна снимка
21.01.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Катрин, съединението, за което питаш не е пентан, а е изомер на пентана - нарича се 2-метилбутан. Когато в молекулата на алкан има 5 въглеродни и 12 водородни атома това съединение е пентан или негов изомер. Само алканът с права верига е пентан. Всички други варианти с разклонена верига са изомери на пентана и нямаме право да ги наричаме пентан. Ако не съм успяла да ти отговоря, моля, питай отново. :)
Профилна снимка
21.01.2018

Ученик

+1
Благодаря, разбрах го!
Профилна снимка
31.12.2017

Ученик

+1
Знам, че първо се стараете да направите клипчета по ЗП, но само искам да попитам има ли разлика между поляризирана и поляризована светлина. Понеже в Google като написах поляризована: ,,Показаните резултати са за поляризирана светлина Вместо това да се търси поляризована светлина".
Профилна снимка
31.12.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Памела, доколкото знам правилният термин във физиката е поляризирана светлина. Но за всеки случай би ли попитала физиците?
Профилна снимка
31.12.2017

Ученик

+1
Добре, ще коментирам под някое клипче по физика. Понеже това го пише във учебника ми по химия, че ,,енантиомерите завъртат равнината на поляризованата светлина в различни посоки. Те са оптически активни."
Профилна снимка
31.12.2017

Учител на уча.се

+1
Да, във всички учебници по химия пише така, но е редно да се съобразяваме с физиката, тъй като явлението е физично...
Профилна снимка
26.12.2017

Ученик

+1
Здравейте! Не разбирам при една задачка защо, ако имаме алкан с молекулна формула C5H12, който се хлорира до едно монохлорно производно, това означава че алканът е 2,2-диметилпропан. Благодаря! Весели празници!
Профилна снимка
26.12.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Боби. Не можах много да се ориентирам във въпроса... Когато въглеводорода не е изписан с рационална формула не може да се определи точно кой от изомерите е. Ако не съм разбрала въпроса, моля, попитай отново. Весили празници и на теб!
Профилна снимка
26.12.2017

Ученик

0
Здравейте! Извинете, че не съм формулирал правилно въхроса си! Задачата е от общински кръг на олимпиадата от 2017 година, задача номер 4. При хлориране на алкан с молекулна маса 72 се получава само едно монохлорно производно. Определете въглеводорода и го наименувайте. И в отговорите пише, че е 2,2-диметилпропан. И не разбирам защо не може да е просто n-пентан. Благодаря предварително!:)
Профилна снимка
26.12.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Боби, съвсем различно е като дадеш пълно условие :). Знаеш кои са изомерите на пентана. Опитай да халогенираш всеки изомер на всички възможни места във веригата. Правиш това като имаш предвид, че най-лесно се харогенира алкан при третичен въглероден атом, по-трудно при вторичен и най-трудно при първичен въглероден атом. Тогава от н-пентан ще получих 3 монохалогенопроизводни: 3-хлоропентан, 2-хлоропентан и 1-хлоропентан. От 2-метилбутана ще получиш: 2-метил-2-хлоробутан, 3-метил-2-хлоробутан, 2-метил-1-хлоробутан и 3-метил-1-хлоробутан. Когато халогенираш 2,2-диметилпропан възможността за монохалогенопроизводно е една - винаги ще получиш 2,2-диметил-1-хлоропропан. Това е. :)
Профилна снимка
31.12.2017

Ученик

+1
Здравейте! А за наименуването на 3-метил-2-хлоробутан може ли да се каже и 2-метил-3-хлоробутан? Благодаря!
Профилна снимка
31.12.2017

Учител на уча.се

-1
Здравей Боби, не. Заместителите са подреждат по азбучен ред, а "м" е преди "х"... Правилата са си правила...
Профилна снимка
31.12.2017

Ученик

+1
Но те са си по азбучен ред - 2-Метил-3-Хлоробутан. Просто започнах номерирането от страната, която е по-близо до метиловата група. Хлорът и метилът се намират на еднакво разстояние от краищата на веригата.
Профилна снимка
31.12.2017

Учител на уча.се

+1
Аха, не така Боби. Халогенът е по-старши от метиловата група. Започваш да броиш веригата от там, където халогенът е по-близо до края. :)
Профилна снимка
29.11.2017

Ученик

+1
Искам да попитам, при последната задача, защо се получи от CH3-CH2-CH2-CH2-CH3 》CH3-CH-CH2-CH3 и нали съответното разклонение при СН, къде отиде другото СН2. Иначе като цяло урока е доста полезен. Благодаря за отговора предварително.
Профилна снимка
29.11.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Биляна, за задачата върху изомери на пентана ли питаш?
Профилна снимка
13.07.2016

Ученик

+1
Разглеждах задача, която изискваше написването на изомерите на хептана (С7Н16). Направих всички по метода, показан във видеото, но, когато видях отговора там имаше и 3-етилпентан. Всички останали ги бях направил. Във видеото всички изомери бяха с метилова група. Кога и как се пишат такива изомери с други алкилови групи?
Профилна снимка
14.07.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей bayanavatar, прекрасен въпрос :). Когато пишеш верижни изомери и вече си намалил главната верига с два въглеродни атома си длъжен да провериш дали няма възможност двата въглеродни атома да са под формата на едно разклонение - т.е. етилова група и да получаваш различна структура. Например за хептана, ако напишеш С-С(С2Н5)-С-С-С най-дългата верига ще е тази, в която са включени двата въглеродни атома от етиловата група и това всъщност е 3-метилхексан. Но ако сложиш етиловата група така: С-С-С(С2Н5)-С-С вече най-дългата верига е с 5 въглеродни атоми и е 3-етилпентан.
Профилна снимка
11.03.2016

Ученик

+1
Как се решават задачи от рода "Запишете всички изомери на октан"? Доколкото разбрах, за да съставим изомер, трябва да има разклонение, т.е. трябва във веригата да има поне един третичен или четвъртичен C атом, нали? В училище госпожата ни накара ги запишем с рационални формули, а пък те са 18.....
Профилна снимка
12.03.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Даниел, Съставянето на рационални формули на верижни изомери на алкани е детайлно обяснено в урока. Спазваш същата последователност и обсъждаш всички възможни структури при намаляване на главната верига с 1, после с 2, после с 3 въглеродни атома...Писането на изомери може да е и забавно, ако го приемеш не като наказание, а като възможност да упражниш наблюдателността и логическото си мислене. Изгледай още веднъж урока, а след него има и упражнение, те ще ти помогнат много. Пожелавам успех! Ако имаш конкретни въпроси - очаквам да ги зададеш.
Профилна снимка
21.03.2016

Ученик

+1
Благодаря! :)
Профилна снимка
18.02.2015

Ученик

+1
Здравейте! Имам подобна задача, която не мога да реша, ако може някой да ми помогне ще съм Ви благодарна! :) .... Бромирайте съединението 2,2,4-триметилпентан
Профилна снимка
18.02.2015

Учител на уча.се

+2
Здравей Евелина, Зависи в кой клас си и за къде е домашното... Ако е за училище и не си специализирана паралелка ще кажа, че се получава 2,4,4-триметил-2-хлоропентан. Ако си кандидатстудентка или учиш в профилирана паралелка то тогава трябва да знаеш, че при халогениране се получава смес от изомери, като най-лесно се замества водороден атом при третичен въглероден атом, след това при вторичен и най-трудно при първичен въглероден атом. Така че освен горенаписаното съединение ще се получат още и:2,2,4-триметил-3-хлоропентан, 2,2,4-триметил-1-хлоропентан и 2,4,4-триметил-1-хлоропентан.
Профилна снимка
19.02.2015

Ученик

+1
Благодаря! :)
Профилна снимка
18.01.2015

Ученик

+1
Бих искала да попитам как ще се изрази с хим. уравнение синтез на Вюрц- хлоропентан .Благодаря Ви предварително :)
Профилна снимка
18.02.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Елиз, Би ли уточнила - трябва да включиш в синтез на Вюрц хлоропентан или да получиш пентан със синтез на Вюрц?
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

+1
Здравей Дарине, утре имам контролно на алкани и не мога да намеря в кой урок е обяснено за правата и разклонената верига(изомерия)...Би ли ми казал ? Благодаря преварително !!!
Профилна снимка
11.11.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Теодора, Не съм Дарин, но си позволявам да ти отговоря :). Ти този урок, за изомерия на алкани гледа ли го? Хайде изгледай го, ако трябва няколко пъти и после, ако имаш въпроси, ще ти отговоря :)
Профилна снимка
11.11.2014

Учител на уча.се

+1
Пропуснах да кажа, че след този урок следват 3 урока с упражнения върху алкани, където има и изомерия.
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

0
Да,да..но аз питам къде е обяснено как точно се построяват тези вериги ( попринцип),защото това съм го изпуснала, а за утре ми трябва....:(
Профилна снимка
11.11.2014

Учител на уча.се

+1
Ами върни се малко по-назад - има урок за въглеродни вериги и три урока със задачи...
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

0
Какви изобщо е изомерия ...?
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

0
Намерих ги ! Благодаря !!!
Профилна снимка
11.11.2014

Учител на уча.се

+2
Ами нещо много важно в химията. Въпросът ти ме навежда на мисълта, че си пропуснала началото на органичната химия. Сега ще ти отговоря, защото ти е е спешно, но съветът ми е да се върнеш назад и да започнеш органичната химия от началото. Това е част от химията, в която не може да се пропуска нищо, всичко е свързано и изпуснеш ли брънка, веригата ще се скъса. Изомерите са вещества с еднакъв качествен и количествен състав, еднаква молекулна формула, но имат различни свойства, защото се различават по своя строеж. Самото явление се нарича изомерия. Изомерията при алкани е структурна,верижна -т.е. съединенията се различават по вида на въглеродната верига - в едно е права, в други е разклонена.
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

+1
Благодаря Ви ! Сега гледам урока за структурната теория. Обещавам,че ще започна всичко от начало ! Много Ви благодаря !
Профилна снимка
12.11.2014

Учител на уча.се

+1
Прекрасно, Теодора! Пожелавам ти успех и не се притеснявай да питаш, когато нещо те затрудни :) Успешно учене!
Профилна снимка
23.06.2014

Друг

+1
Здравейте! В последния пример за изомер на С5Н12, не ми стана ясно причината за записването на втората двойка. Нали първата двойка е номера на С-атом, при които се намира разклонението, след това (?) - после пишем ди (2 бр) метил (-ови групи)пропан (3 С-атома) Моля, обяснете появата на втората двойка. Благодаря!
Профилна снимка
24.06.2014

Учител на уча.се

+3
Здравей mili6on, Когато има разклонения във веригата в името се пишат толкова на брой арабски цифри, колкото са разклоненията. В случая имаме две разклонения - следва, че ще имаме две цифри. Тъй като разклоненията са при един и същ въглероден атом, следва да посочим два пъти номера на този атом, а именно 2,2-диметилпропан.
Профилна снимка
24.06.2014

Друг

+1
г-жо Николова, моля проверете задачата, която си създадох - изомер на С7Н16 ,гл.верига 5-С, 2 разклонения от метил гр. при 3-С атом - решение : 3,2- диметил пентан( искрено се надявам, да съм ви разбрала правилно) .Благодаря!
Профилна снимка
24.06.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей mili6on, Условието на съставената от теб задача не е достатъчно ясно представено. Какво си искала да направиш - да напишеш един изомер на хептана с 5 въглеродни атома в главната верига и две разклонения от по един въглероден атом. Ако това е била целта на задачата - имаш дребна грешка при подреждането на цифрите - прави се по нарастване на цифрата - т.е. изомерът трябва да е 2,3-диметилпентан. Ако обаче целта е да се напишат всички възможни изомери на хептан с 5 въглеродни атома в главната верига то имаш да пишеш още 4 изомера :)
Профилна снимка
16.05.2013

Друг

+1
Браво. Страхотни уроци!!!
Профилна снимка
22.03.2018

Ученик

0
Много интересно се разказват уроците по Химия!Дайте на Стефан още някой друг предмет
Профилна снимка
11.01.2016

Ученик

0
Благодарим!
Профилна снимка
19.04.2015

Ученик

0
Добре защо не мога да гледам видеото 9 минути ........? Казва ми да си активирам абонамент ,какво трябва да плащам ли ?
Профилна снимка
19.04.2015

Учител на уча.се

+3
Здравей, От доста време достъпът до над 3500 видео уроци в Уча.се и упражненията към тях е срещу минимално заплащане.
Профилна снимка
04.06.2014

Друг

0
Благодаря!Много добре обяснен урок
Профилна снимка
06.03.2014

Ученик

0
БРАВО!Продължавайте в същия дух!
Профилна снимка
08.01.2014

Друг

0
Браво на вас! Благодаря ви много, припомних си неща които бях позабравила, понеже съм ги учила доста отдавна :)
Профилна снимка
03.11.2013

Ученик

0
Напишете структурната формула на съединението 2-метилпентан.Напишете неговите верижни изомери. Моляя да ми помогнетеееее :(
Профилна снимка
25.03.2015

Ученик

+1
H3C-CH-CH2-CH2-CH3 | CH3
Профилна снимка
25.03.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Velislav99, Вероятно си искал да напишеш това: СН3СН(СН3)СН2СН2СН3 (няма как да изпишеш разклонение по друг начин, излиза грешно). В този вид е вярно написана формулата на съединението. А на кой алкан с права верига е изомер съединението? Можеш ли да изпишеш и останалите изомери?
Профилна снимка
25.03.2015

Ученик

+1
На хексан. Другите изомери са: H3C-CH2-CH(CH3)-CH2-CH3 (3-метилпентан) H3C-C(CH3)2-CH2-CH3 (2,2-диметилбутан) H3C-CH(CH3)-CH(CH3)-CH3 (2,3-диметилбутан) Не съм сигурен дали правилно съм ги изписал, защото ми е малко трудно да ги пиша така със скоби, свикнал съм с чертички.
Профилна снимка
25.03.2015

Ученик

+1
Химията ми е един от любимите предмети и съм в Уча.се, за да обогатя знанията си, а не че не се справям с материала.
Профилна снимка
25.03.2015

Учител на уча.се

+1
Страхотно Velislav99, Много си радвам, че обичаш химията и искаш да научаваш повече нови неща. На точното място си в Уча.се. Ще се радвам да обменяме новости и любопитни неща из областта на химията. А харесва ли ти органичната химия?
Профилна снимка
25.03.2015

Ученик

+1
Повече от неорганичната, по-логична е, изисква повече мислене и по забавна.
Профилна снимка
25.03.2015

Учител на уча.се

0
Бравооооо, страхотно, обожавам органична химия, макар по специалност да съм аналитик :). Наистина е супер логична и интересна...
Профилна снимка
18.03.2014

Друг

-1
C3H12 ли би трябвало да бъде тука пропана :)
Профилна снимка
19.03.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей Krasen, Би ли формулирал по ясно въпроса? Ако питаш дали C3H12 е молекулната формула на пропана отговорът е не! Общата формула на алкани е CnH2n+2, което означава, че при n=3 водородните атоми ще са 2.3 +2 = 8 и формулата на пропан ще е C3H8. Ако не съм отгатнала въпроса - питай пак :)
Профилна снимка
04.10.2013

Ученик

-1
Здравейте, Кои са 4рите изморена на етилен? Благодаря предварително!
Профилна снимка
04.10.2013

Учител на уча.се

+1
Здравей, Теодора, Надявам се, че се шегуваш. Етилен е старото наименование на етен, виж видеото за етен и алкени и съм убедена, че ще си отговориш сама.
Профилна снимка
01.12.2012

Ученик

-1
Аз знам до клипчето то дясно пише със зелено със една иконка на папка
Профилна снимка
01.12.2013

Ученик

-5
имам за домашно да направя характеристика на хомолози и и изомери ?? какво точно трябва
Профилна снимка
13.01.2014

Ученик

-2
Там имаме c3h7 и го именуваме 2,2-метилБУТАН ?
feedback
feedback