Видео урок: Алкени. Изомерия

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 25.06.2012 11 минути 12 768 гледания 106 коментара

РАЗДЕЛ: Въглеводороди

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Страхотно! Видео урок по химия за 9. клас, след който позиционната и верижната изомерия при алкени ще е напълно ясна. Каква е последователността за съставяне на изомери при възможна верижна и позиционна изомерия? Как се отбелязва мястото на двойната връзка във веригата? Коя верига е главна в съединението? А при наличие на разклонение във веригата и двойна връзка кой е с приоритет? Как се съставят имената на алкени с разклонена верига? За всичко това останете с нашия видео урок!

Ключови думи:
алкени изомерия структурна позиционни изомери верижни изомери наименования 1-пентен 2-пентен химия 9. клас
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

19:19 - 08.02.2013

Как да направя верижни изомери на 3-хексен?
+7
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:55 - 08.02.2013

На 3-хексен като му махнеш един въглероден атом (за разклонение) се превръща в 2-хексен и изомерите са същите като на 2 хексен :)
+11
Профилна снимка

Ученик

20:01 - 08.02.2013

Благодаря!
+2
Профилна снимка

Ученик

15:59 - 04.01.2014

благодаря за урока
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:35 - 19.01.2015

Здравейте! Клипът е много интересен и наистина ми помага да се подготвя добре за теста ми утре, но имам един въпрос :)) На 06:34, където записахте, че наименованието на втория изомер е 3 - метил - 1 - бутен, не трябва ли да номерираме отново веригата, но този път да започнем от другата страна, понеже разклонението е по-близо до този въглероден атом и да стане 2 - метил - 1- бутен :) ? Не, че е кой знае какво, просто се замислих, понеже сега се опитвам да ги схвана и да ги науча, затова питам, ако не съм права, да разбера защо е така :))) Благодаря предварително:))
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:19 - 19.01.2015

Здравей Мария, При наличие на разклонение във веригата и сложна връзка с приоритет за определяне на началото на веригата е сложната връзка - първи въглероден атом е онзи, до който най-близо е двойната връзка, а не разклонението , както при алкани. Та затова е направено правилно в примера, за който питаш. Начина, който ти предлагаш би направил име 2-метил-3-бутен и това няма да е правилно, защото двойната връзка трябва да има възможно най-малък номер във веригата....
+3
Профилна снимка

Ученик

21:21 - 19.01.2015

Ааа, да:)) Благодаря Ви, г-жо Николова :))))
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:00 - 16.12.2014

4:30 -той премахна СН2, а после я добави като СН3, защо.
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:31 - 16.12.2014

Здравей Теодора, Когато се съставят верижни изомери броя на въглеродните атоми в главната верига се намалява с 1, който се слага като разклонение. В примера Дарин отстрани 1 въглероден атом. Този атом може да е от края на веригата и тогава като първичен въглероден атом ще е свързан с 3 водородни атома. Абсолютно произволно Дарин отстрани въглероден атом от средата на веригата, който е вторичен и затова е свързан с два водородни атома. Но...когато този въглероден атом го поставиш като разклонение във веригата той задължително става първичен въглероден атом, следователно ще е свързан с три водородни атоми. Ако нещо от написаното не ти е ясно върни са в първите уроци по органична химия - видове въглеродни вериги и видове формули в органичната химия.
+3
Профилна снимка

Ученик

21:54 - 16.12.2014

Благодаря Ви това го разбрах. Госпожо Николова,съжалявам,че Ви пиша толкова късно,но имам,няколко въпроса,на които не мога да си отговоря... 1. Как определяхме коя е най-дългата верига? Не трябва ли тя да започва и свършва с едно и също( започва с СН3 и завършва с СН3) ? 6:15 Дарин казва,че най-дългата е СН2=С-СН2-СН3 2.На контролното как да разбера какъв вид изомер искат да направя? 3.Трябва ли да направя позиционен изомер,за да направя верижен ? 4. Попринцип като изписвам структурната формула на един алкен, аз ли решавам къде да поставя двойната връзка ? 5. Ако имам примерно хексан това значи ли, че има 5 позиционни изомера ? И ако на тези 5 пазиционни изомера имам по няколко верижни...то значи,че някой вещества имат безброй изомери..... ? Съжалявам,но просто имам нужда от помощ...Благодаря предварително !!!! :(
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:00 - 16.12.2014

Здравей Теодора, Разбирам, че контролното ще е върху алкЕни, така ли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:12 - 16.12.2014

Приемам, че отговорът е положителен и започвам да обяснявам. 1. За разлика от алкани най-дългата верига при алкени е онази, която има най-много въглеродни атоми, но съдържа двойната връзка в себе си. Понякога и при алкени веригата може да започне с СН3 и да свърши с СН3, зависи от това къде е двойната връзка. 2. Когато ти е казано направете структурните изомери на хексен, например, първо правиш позиционните, като местиш двойната връзка по веригата, а после на всеки позиционен правиш верижните изомери. За някои позиционни изомери верижните им ще съвпадат, така че няма да ги пишеш, това не са други съединения. 4. Когато в задачата е казано напр. пентен се подразбира 1-пентен, в противен случай трябва в името да е показано мястото на двойната връзка, напр. 2-пентен. 5. Броят изомери е различен за различните съединения и няма формула или алгоритъм за изчисляването им. Пишат се последователно и винаги са краен брой, който може да е много голям.
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:20 - 16.12.2014

Изомерите на хексена са: СН2=СН-СН2-СН2-СН2-СН3 1-хексен, СН3-СН=СН-СН2СН2СН3 2-хексен и СН3СН2СН=СНСН2СН3, 3-хексен. Това са позиционните. Сега започваш да правиш верижните на 1-хексен - намаляваш дължината на главната верига не 5 въглерода и 6 слагаш като разклонение, като обсъждаш всички възможности и знаеш, че на първи и последен въглероден атом не се слага разклонение. Така ще получиш СН2=С(СН3)СН2СН2СН3 2-метил-1-пентин, СН2=СН-СН(СН3)СН2СН3 3-метил-1-пентен и СН2=СНСН2СН(СН3)СН3 - 4-метил-1-пентен. После намаляваш веригата с още един въглеродан атом и вече имаш два въглерода за разклонение и така..., Като приключиш с верижните на 1-хексен правиш верижни на 2-хексен и така...
+2
Профилна снимка

Ученик

22:49 - 16.12.2014

Разбирам,но Дарин никъде във видеото не намали с 2 въглеродни атома..МНОГО ВИ БЛАГОДАРЯ !!!
+1
Профилна снимка

Ученик

22:56 - 16.12.2014

Защо няма 4ти позиционен изомер на хаксана?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:37 - 17.12.2014

Здравей Теодора, С колко въглеродни атома ще намаляваш веригата зависи от това с колко въглеродни атома е изходната верига. При изходен пентен не е възможно да се намали веригата с 2 въглеродни атома.:). Отново казваш хексАн, а вероятно имаш предвид хексЕн - внимавай с имената...много са важни, защото -ЕН в края на емето ти показва, че имаш 1 двойна връзка някъде в молекулата. Хескенът нямо повече позиционни изомери, защото ако продължаваш да местиш връзката ще получиш някой от вече съществуващите позиционни изомери. Тук ти е убягнало, че номерирането на въглеродните атоми по веригата започва от онзи край на веригата, който е по-близо до двойната връзка.Така, ако преместиш двойната връзка така СН3СН2СН2СН=СНСН3 - това е 2-хексен, защото започваш да номерираш въглеродите от дясно на ляво.
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

18:37 - 31.03.2015

Супер Урок ! :):):):):):):):):)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

19:33 - 14.04.2013

Аз също искам да питам нещо - примерно имам хексен.Направила съм му позиционните изомери,тоест 1-хексен,2-хексен и 3-хексен. Започвам да правя верижните изомери на 1-хексен.Намалям главната верига с един въглероден атом и търся място на метиловата група .. но не знам как да определя къде може и къде не да се постави.Въпросът ми е има ли някакви правила къде да се поставят откъснатите от главната верига групи?
+2
Профилна снимка

Студент

19:45 - 14.04.2013

Не можеш да поставяш метиловата група в началото и в края на главната верига т.е. като заместители
+2
Профилна снимка

Ученик

19:49 - 14.04.2013

Аха,защото така ще се броят като част от главната верига,така ли ?
+3
Профилна снимка

Ученик

20:21 - 14.04.2013

Да.Ще ти покажа как лесно правят Ако ще пиша верижни изомери на 1-хексен, пиша въглеродната верига само от C-атоми: C=C-C-C-C-C . Последния (шестия от ляво на дясно) въглероден атом,поставям под четвъртия ,за да образувам първото разклонение: C=C-C-C(C)-C. Запълвам със водородни атоми, и получавам H2C=CH-CH2-CH(CH3)-CH3 (4-метил-1-пентен). По този начин не се налага да ''местиш'' метилови групи, а само въглеродните атоми, след което допълваш със водородни. Продължаваш да местиш въглеводния атом,като го поставяш под третия,и се получава: C=C-C(C)-C-C. Допълваш Н-атоми и става CH2=CH-CH(CH3)-CH2CH3 . Продължаваш със следващия: C=C(C)-C-C-C, получава се H2C=C(CH3)-CH2CH2CH3....и т.н. Скъсяваш веригата със още един С-атом,като вече имаш два да местиш на възможните позиции (предишния и новия) Това е
+5
Профилна снимка

Ученик

20:50 - 14.04.2013

Благодаря много :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:10 - 10.02.2013

браво много ми харесват видеата.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

17:35 - 21.06.2018

Здравейте, имам един въпрос. Има ли урок какво са това изомерите и хомолозите, защото на това ни изпитват, а на мен не ми е много ясно. Благодаря !
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:51 - 21.06.2018

Здравей Лена, може би е добре да се върнеш в първите уроци за алкани - там, където е обяснен хомоложния ред и изомерията при алкани. И от двете определения - за изомери и за хомолози, ще може да си систематизираш по какво си приличат и по какво се различават. Обади се дали се справи...
+1
Профилна снимка

Ученик

23:05 - 21.06.2018

Благодаря ви, ще погледна
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:12 - 03.05.2018

Мисля, че отговорът на задачата накрая на видеото е това: 4 - метил - 2 - пентен
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:32 - 03.05.2018

Браво, точен отговор, Emilia L!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

09:49 - 22.04.2018

Здравейте! На 5:03 има грешка, нито Б), нито другите отговори са верни.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:06 - 22.04.2018

Здравей Давид, прекрасно е, че гледаш уроците с разбиране. Моля обърни внимание на условието на задачата... Иска се да се посочи формулата на изомер на 1-бутен... Има ли в отговорите изписана формула на изомер на 1-бутен?
+1
Профилна снимка

Ученик

11:25 - 22.04.2018

Моя грешка, не съм прочел условието внимателно. Мислех, че трябва да се посочи формулата на 1-бутен, а не верижен изомер.
+1
Профилна снимка

Ученик

11:25 - 22.04.2018

Позиционнен*
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:28 - 22.04.2018

Няма проблем, на всеки може да се случи. Е, не е желателно това да е при изпитване... Пожелавам успех!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:11 - 15.04.2018

2-пентен може ли да се напише така: CH2-CH2=CH-CH2-CH3?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:02 - 17.04.2018

Здравей aria, невъзможно е 2- пентен да има посочената от теб формула, защото първият въглероден атом е 3 валентен, а вторият въглероден атом във веригата е 5 валентен... Винаги сумата от валентните черти и броя на водородните атоми при всеки въглероден атом трябва да е 4, защото въглеродът винаги е от 4 валентност в органичните съединения...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:41 - 15.04.2018

Здравейте, защо в позиционните изомери на пентен в правите въглеродни вериги като се мести двойната връзка в началото има CH2=CH a после CH3-CH говоря за тези примери: CH2=CH-CH2-CH2-CH3 / CH3-CH=CH-CH2-CH3 Не може ли първия пример да си остане същия а двойната връзка да е преместена: CH2-CH=CH2-CH2-CH3? Двойната връзка зависи ли от броя водородни атоми свързани с въглеродните атоми и как се обеснявя това? Благодаря
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:57 - 17.04.2018

Здравей aria, отговорът на въпроса се крие в особеностите на въглеродния атом в органичните съединения. Представени са в първите видеа по органична химия. Та там е казано, че въглеродният атом в органичните съединения е винаги от 4 валентност. Дали в предложените от теб варианти на формули всички въглеродни атоми са четиривалентни?
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:19 - 13.03.2018

4-метил-2-пентен?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:27 - 14.03.2018

Здравей, това твоят отговор на поставената в урока задача ли е?
Профилна снимка

Ученик

16:59 - 14.03.2018

Да
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:41 - 14.03.2018

Браво!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:15 - 17.02.2018

Каква е разликата между верижна и позиционна изомерия?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:48 - 17.02.2018

Здравей, обясних в другия пост.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:11 - 17.02.2018

Каква е разликата между верижна и позиционна ивомерия?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:47 - 17.02.2018

Здравей Мери, позиционната изомерия се определя от различното място на сложната връзка във въглеродната верига или на някоя функционална група (като започнете да учите производни на въглеводородите). А верижните изомери имат различен вид въглеродни вериге - прави и ли разклонени и с различни разклонения. Не е ли обяснено добре в урока?
Профилна снимка

Ученик

14:29 - 18.02.2018

Блогодаря Ви, госпожо Николова! Това го разбрах, но обаче като има задача например: да определим кои са верижните и позиционните изомери как да разбера кой е верижния и кой е позиционния изомер.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:05 - 18.02.2018

Здравей отново, Мери, в задача, когато трябава да определиш кои изомери са позиционни и кои верижни прилагаш научените правила. Ако два изомера са с една и също въглеродна верига, но с различно място на сложната връзка - тогава изомерите са позиционни. Ако две съединения имат едно и също място на сложната връзка, но различни по вид въглеродни вериги, тогава изомерията е верижна. Сега стана ли по-ясно?
Профилна снимка

Ученик

15:10 - 18.02.2018

Стана ми ясно госпожо Николова. Благодаря Ви много!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:38 - 18.02.2018

Моля :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:54 - 12.12.2017

2-метил-3пентен
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:25 - 13.12.2017

Здравей Мехмед, ще опиташ ли да изгледаш урока още веднъж? Защото верният отговор е друг...
+1
Профилна снимка

Ученик

14:58 - 13.12.2017

Моя грешка 4-метил 2-пентен
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:25 - 13.12.2017

Страхотно, Мехмед, това е друго!
+1
Профилна снимка

Ученик

16:01 - 14.01.2018

Shokugeki no Soma <3
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:23 - 08.10.2017

4-метил-2-пентен ли се получава накрая?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:56 - 08.10.2017

Здравей, не съм много наясно какво точно питаш. Би ли уточнил въпроса?
Профилна снимка

Ученик

18:16 - 08.10.2017

Накрая на урока Стефан ни казва да решим една задачка и аз се опитах да я направя и мисля, че това е отговора, ама не съм сигурен, затова питам
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:23 - 08.10.2017

Така, сега разбрах и те поздравявам за вярното наименуване! Супер си!
+1
Профилна снимка

Ученик

18:34 - 08.10.2017

Благодаря много за отговора и благодаря за невероятната работа на целия екип на уча.се :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

09:45 - 08.01.2017

Страхотен урок,но имам въпрос-защо при Алкените началната въглеводородна връзка се записва H2C=CH-CH2-CH3 (примерно),а не както при Алканите CH3-....Винаги ли като се почва една въглеводородна връзка при Алкените,както и при Алкините,Диените..др водородният атом е пред въглеродния,и защо?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:02 - 08.01.2017

Благодарим, Васил, може да се запише и СН2=СН-......, позволени са и двата начина. :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:45 - 21.02.2016

Как да направя верижните изомери на 1-хексен?
+1
Профилна снимка

Ученик

14:46 - 21.02.2016

1-метил, 1 пентен 2-метил, 1 пентен 3-метил, 1 пентен 4-метил, 1 пентен 5-метил, 1 пентен ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:56 - 21.02.2016

Здравей, а ти гледа ли урока? Какво точно не разбра от него? Това, което предлагаш като варианти не е наименувано правилно и не е спазено условието, че разклонение на първи и последен въглероден атом във веригата не се слага. Предлагам ти да изгледаш урока още веднъж и тогава да обсъдим предложението ти.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

17:39 - 10.02.2016

Искам да ви попитам за сигма и пи- връзките, ако може да ми ги разедните, защото нищо не можах да разбера за тях. Благодаря предварително!
+1
Профилна снимка

Родител

17:40 - 10.02.2016

Разясните
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:43 - 10.02.2016

Здравей bayram, в кой клас си и в каква паралелка учиш - профилирана или общообразователна? Трябва да знам, за да съм наясно колко и какво да обяснявам...
Профилна снимка

Родител

16:30 - 11.02.2016

В 10 клас езикова гимназия с изучаване на материал от 9 клас. Попринцип съм задължителна подготовка, но се подготвям за олимпиадата по химия и за това потам
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:51 - 11.02.2016

Добре, сега съм наясно. В алкените има една двойна връзка между два въглеродни атома в sp2 хибридно състояние. Тази двойна връзка се състои от една сигма и една пи връзка. Сигма връзката се получава чрез частично "челно" припокриване на две от sp2 хибридните орбитали на всеки от двата въглеродни атоми. Това е здрава връзка, неполярна, трудно се разкъсва. Другата връзка, пи-връзката се получава чрез частично "странично" припокриване на нехибридизираните р-атомни орбитали на двата въглеродни атома. Тя е с по-ниска енергия, неполярна е, но лесно се поляризира. Когато алкен е атакуван от водородни молекули, то пи-връзката, като по-слаба връзка се разкъсва лесно и при всеки от въглеродните атоми, които са били свързани с пи връзката се образува по една нова сигма връзка с водороден атом. Същото се случва при всички присъединителни реакции на алкени.
Профилна снимка

Родител

22:54 - 12.02.2016

Благодаря Ви много! А можели да ми разясните хибридизацията
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:20 - 12.02.2016

Съжалявам, но тук, само в писан текст няма да се справя. Скоро ще има урок върху хибридизация. Прочети си уроците в учебника за профилирана подготовка и ако имаш въпроси ги задай.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:37 - 19.01.2016

zdraveite iskam da popitam imam za domaho alkan s prava vaglerodna veriga
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

17:30 - 31.05.2015

Кои са цикличните изомери на пентен? Пентен няма енантиомери, нали? И цис- и транс- изомерите за два изомера ли се броят или за един?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:20 - 31.05.2015

Здравей, Циклопентан и изомерите му (метилциклобутан, етилциклопропан, диметилциклопропан) са функционални изомери на пентен. Цис-транс изомерите винаги са по двойки. Би следвало да се броят за 2 изомера, но не знам това защо ти е нужно. Енантиомери при пентен и изомерите му няма.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:11 - 10.02.2013

кой въглеводород гори с най-силно пушлив пламък във въздуха?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:05 - 10.02.2013

Въглеводороди с много голямо процентно съдържание на въглерод в молекулата горят със силно пушлив пламък, с отделяне на много сажди. Предполагам, че учите алкини и такъв въглеводород е етин С2Н2 (ацетилен). Но така също гори и бензен С6Н6, който е също с много голямо процентно състояние на въглерод.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:01 - 04.02.2013

Здравейте ! Аз имам затруднения в самото начало не знам как да определям колко са водородните атоми , най-много ме обърква двойната връзка !! Ако някой има обяснение ще съм благодарна !! :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:48 - 04.02.2013

Гледай видеото още поне един път ВНИМАТЕЛНО! Броят на вадарадните атоми се пресмята с помощта на общата формула на алкени CnH2n. Това означава, че ако има 3 въглеродни атома (n =3) то водородните ще са 2 х n = 2 х 3 = 6. Как се разпределят във въглеродната верига? Напиши първо въглеродна верига с 3 въглеродни атома и два от тях свържи с двойна връзка. Трябва да знаеш, че всеки въглероден атом в органичните съединения е 4 валентен, т.е при всеки въглерод трябва да има 4 връзки. Ето ти веригата С = С - С. Сега при всеки въглероден атом прибавяш по толкова въдъръда, колкото е необходимо да се образува числото 4. Например, първият въглерод (най-левият) е свързан с двойна връзка. Това са 2 валентности. Значи до 4 му остават две, т.е. първият въглерод е свързан с два водородни атома (тъй като водородът е едновалентен). и става : СН2 = С - С. Средният въглерод е свързан с три валентни връзки - двойната и една единична вдясно. Следователно до 4 му остава 1 валентност, т.е. 1 водород:
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:51 - 04.02.2013

СН2 = СН - С. Последният въглерод е свързан само с една връзка и следователно до 4 му трябват 3 водородни атома: СН2 = СН - СН3. Ако си схванала логиката я прилагай винаги и няма да имаш проблем. Брой до 4!!! :))))
+1
Профилна снимка

Ученик

18:05 - 04.03.2013

Благодаря много ! Помогнахте ми наистина !! :))
+1
Профилна снимка

Студент

20:56 - 05.04.2013

Може ли да ми обясните за Изо и Нео изомерията... кои елементи имат и кои нямат... и кога е Изо и кога Нео... случва ми се да срещам изохексам и неохексан... как се образуват тея наименования... Благодаря предварително :)
-2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:05 - 07.04.2013

Няма такава изомерия. n-хексан се нарича НОРМАЛЕН хексан и има отворена, ПРАВА въглеродна верига. i -хексан се нарича изо-хексан и има 1 третичен въглероден атом във веригата, т.е. веригата е с едно разклонение.
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:55 - 13.05.2018

Нали на първа и последна позиция е забранено да се правят разклонения? В една от задачите от контролно в условието е дадено такова разклонение за наименуване, не е ли грешка? CH(CH3)=CHC(C2H5)(CH3)CH3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:46 - 14.05.2018

Здравей Рада, в задачите за наименуване трябва да си много внимателна. Именно защото на първи и последен въглероден атом не се слага разклонение, вида на дадената верига трябва да ти подскаже, че "разклонението" при първи въглероден атом всъщност е... началото на веригата. Реално веригата може да се запише CH3CH=CHC(C2H5)(CH3)CH3. Хайде сега наименувай...
Профилна снимка

Ученик

16:48 - 14.05.2018

Значи 4-етил-4-метил-2-пентен
+1
Профилна снимка

Ученик

16:53 - 14.05.2018

В крайна сметка правилото винаги важи и когато изглежда, че има разклонение всъщност от там почва веригата? Много объркващо
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:15 - 14.05.2018

Примерът е доста сложен, Рада. Като допълнение трябва да кажа, че винаги, когато във веригата е дадена етилова група като разклонение, то тя трябва да се разпише на съставните си част, а именно като -СН2СН3. И след като направиш това определяш, че най-дългата верига е с 6 въглеродни атома (тази, в която участва и етиловата група). Хайде отново да се опиташ да наименуваш... Това задачи от училище ли са или са кандидат-студентски? Или учиш профилирана подготовка?
Профилна снимка

Ученик

17:25 - 14.05.2018

Благодаря! От училище са от контролното, дори не съм с профилирана нито кандидат-студенски, но госпожата ги пише много разбъркано и не се ориентирам дали е разклонение или не. А последно как се наименува това?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:36 - 14.05.2018

4,4-диметил-2-хексен :)
Профилна снимка

Ученик

19:57 - 14.05.2018

Но ако беше така веригата нямаше ли да бъде CH3CH=CHC(CH3)2CH2CH3
+1
Профилна снимка

Ученик

20:02 - 14.05.2018

Аааа разбрах го, етилът е част от главната верига , защото така е най дълга, а метиловите групи са разклоненията. Благодаря!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:29 - 08.05.2018

4-метил-2-пентен
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:34 - 11.01.2016

Благодарим!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:38 - 03.03.2014

В началото когато той обяснява за двойните връзки, не трябва ли при първия въглероден атом да е СН3 вместо Н3С?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:13 - 06.03.2014

Здравей Aylin, И двата начина на записване СН3 и Н3С са позволени и означават едно и също :)
Профилна снимка

Ученик

10:45 - 16.12.2014

Тоест, дали ще напиша в началото CH3 или Н3C е едно и също така ли ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:26 - 16.12.2014

Да, Теодора, едно и също е. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:44 - 26.01.2014

Колко са изомерите на хексена ?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

11:37 - 24.01.2014

Може ли да ми кажете формула за 3 метил и 4 хексен
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:38 - 03.11.2013

Видеото е страхотно. Благодаря. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

20:57 - 05.04.2013

Може ли да ми обясните за Изо и Нео изомерията... кои елементи имат и кои нямат... и кога е Изо и кога Нео... случва ми се да срещам изохексам и неохексан... как се образуват тея наименования... Благодаря предварително :)
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:22 - 07.04.2013

Отговорих по-долу...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:52 - 06.03.2013

kak razbiram koi alkan/alken/alkin kolko izomera ima i po-tochno koi sa mu izomerite ? ako imam naprimer normalen heksan, imam 2-metil-pentan, 2,3-dimetil-butan, 3-metil-pentan, 2,2-dimetil-butan i ? ima li drugi? i izobshto kak se razbira kolko sa izomerite
-2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:46 - 07.03.2013

Здравей Карина, Няма правило или формула, по която да се изчисли броят на изомерите. Просто се разписват, спазвайке следния алгоритъм: За алкани, имащи само верижна изомерия: Намалява се броят навъгл.атоми в основната верига с един, който се слага като разклонение на всички възможни места, които дават различна структура. За хексан това са 2-метилпетан и 3-метилпентан. После намалявашброя на атомите в главната верига още с един и поставяш два като разклонение - полечаваш 2,2 диметилбутан и 2,3 диметилбутан и 2-етилбутан. И така продължаваш да сваляш въглеродни атоми от главната верига, докато получаваш различни възможни вериги. При алкени и алкини първо се съставят позиционните изомери (местиш мястото на сложната връзка, докато се получават различни структури) и после на всеки позиционен изомер съставяш верижните по правилата, които посочих при алкани. Ако работиш по тази система винаги ще получиш максималния брой изомери. Успех :)
+1
Профилна снимка

Ученик

23:06 - 21.03.2013

благодаря много ! аз се сещам, че имаше и нещо свързано с броя на въглерода, защото например аз го бях написала - 2,2,3,3 - тетраметилбутан, а пък трябва да имам 6 въглерода и всъщност оттам ми идват повечето грешки
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:05 - 22.03.2013

Много често срещана грешка - в 2,2,3,3 - тетраметилбутан въглеродните атоми са 8 а не 6, колкото трябва да в хексан и изомерите му. Абсолютно необходимо е едно съединение и изомерите му да имат еднакви молекулни формули, което при един и същ клас въглеводороди се проверява като се броят въглеродните атоми. Щом хексан е с 6 въглерода, всички негови изомери трябва да имат общо 6 въглерода - както в главната верига, така и в разклоненията. Прочети още веднъж алгоритъма, който ти представих по-горе, упражни го и няма да имаш проблем с изомери. Успешна работа :)))))
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.