Видео урок: Алкини. Получаване. Хомоложен ред. Физични свойства.

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
08:37
9 655
49
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Вълнуващо преживяване с горяща смес от камъни и лед те очаква в този урок по химия за 9. клас за получаване на алкини! Как в лабораторни условия може да се получи етин от калциев карбид и вода? А има ли други методи за получаване на етин? Може ли от дихалогенопроизводно на алкан под действие на два мола алкохолен разтвор на калиева основа да се получи алкин? Как се се съставят имената на алкините? Колко водородни атома по-малко има в молекулата на етина, в сравнение с етана и етена? А какво е състоянието на алкините и как се променят температурите им на кипене и топене? Готов ли си за поредната доза химия?
Раздел:
Въглеводороди
Ключови думи:
алкини, етин, получаване, калциев карбид, вода, горене, метан, безвъздушна среда, дихалогенопроизводно на алкан, химия 9. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (49)
Профилна снимка
10.02.2013

Ученик

+24
Шапка Ви свалям! Страхотно обяснение! ^^ Наистина-за първи път успявам да разбера този материал, в училище го преподават много неясно, за съжаление.
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

0
благодаря за урока
Профилна снимка
12.02.2014

Учител

0
Как може да се премести тройна връзка?Напр.от 1-бутин да се получи 2-бутин?Благодаря,ако някой ми отговори. ?
Профилна снимка
13.02.2014

Учител на Уча.се

+6
Здравей Стойка, Предлагам ти един от възможните начини за "преместване" на сложна връзка: 1. Хидрираш 1-бутин (присъединяваш водород) до бутан; 2. Халогенираш бутан до 2-хлоробутан (заместителна реакция); 3. Действаш на 2-хлоробутана с алкохолен разтвор на калиева основа и получаваш основен продукт 2-бутен (реакция на елиминиране по правилото на Зайцев); 4. Присъединяваш бром по двойната връзка на 2-бутена; 5. Действаш на 2,3-дибромобутана с 2 мола алкохолен разтвор на калиева основа (отново елиминиране) и получаваш 2-бутин ! Ако нещо не ти е ясно, ще помогна пак :)
Профилна снимка
13.02.2014

Учител

-2
При халогенирането на бутана,няма ли да се получи,преимуществено 1-хлор бутан или поне смес от хлорни производни Как точно ще насочим реакцията до 2-хлор бутан?
Профилна снимка
13.02.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Стойка, Халогенирането на алкани става като най-лесно се замества водород при третичен въглероден атом, по-трудно - при вторичен и най-трудно - при първичен въглероден атом. Обяснението е с по-голямата стабилност на получените в реакцията радикали :) Така че, когато халогенираш бутан ще се получи в по-голямо количество 2-хлоробутан и в по-малко 1-хлоробутан. Когато изразяваш уравнението на халогениране пишеш за продукти и двете халогенопроизводни. За следващия етап избираш с кое от тях продължаваш да работиш, позволено е, приема се и няма проблем... :) От въпросите и отговорите ти :) предполагам си кандидат-студентка? Предлагам ти въпросите си да задаваш под кандидат-студентските задачи - тях проверявам редовно за въпроси и отговарям веднага :) Успешна работа с Уча.се!
Профилна снимка
13.02.2014

Учител

+1
Благодаря много.Добре че ви има.
Профилна снимка
06.01.2014

Ученик

+7
Малее... Благодаря ти от сърце. Нямаш си и идея колко помагаш на мъчещ се бъдещ пожарникар да си поправи оценката по химия от 5 на 6. <3
Профилна снимка
25.03.2013

Ученик

+5
Здравейте, може ли да попитам как от алуминиев карбид (и др. неорг. реактиви) мога да получа бутин ???
Профилна снимка
26.03.2013

Ученик

+7
Какъв бутин, 1-бутин или 2-бутин? Ето 2-бутин: Al4C3 + 12H2O --> 4Al(OH)3 + 3CH4 CH4 + Br2--> CH3Br + HBr /светлина/ CH3Br + 2Na + Br-CH2CH2CH3 --> 2NaBr + CH3CH2CH2CH3 / (C2H5)2O/ CH3CH2CH2CH3 + 2Br2 --> 2HBr + CH3C(Br)2-CH2CH3 CH3C(Br)2-CH2CH3 + 2KOH(в алк. р-р) --> 2KBr + 2H2O + CH3-C=C-CH3 (2-бутин) и 1-бутин: Аl4C3 + 12H2O --> 4Al(OH)3 + 3CH4 2CH4 -> C2H2 + 3H2 /висока температура/ C2H2 + NaNH2 -> NH3 + CH=CNa (натриев етинид) CH=CNa + C2H5Cl --> NaCl + CH3CH2C=CH (1-бутин) (където съм писала в скобите имената, са с тройни връзки)
Профилна снимка
26.03.2013

Ученик

+7
по точно за получаване на 2-бутина може и така. След CH3Br 2CH3Br + 2Na --> 2NaBr + C2H6 C2H6+ Br2 --> CH3CH2Br + HBr 2CH3CH2Br + 2Na--> 2NaBr + C4H10 (бутан) после продължаваш като e горе,трябва да е по-правилно.малко вми се спи ако има нещо още ще пиша
Профилна снимка
26.03.2013

Учител на Уча.се

+6
Браво Лили, Да допълня: в първия метод е редно всички органични съединения да бъдат получени предварително. Следователно пътят е метан-халогенопроизводно-етан-халогенопроизводно-бутан-дихалогенопроизводно (2,2-дихлоробутан) - смес от 1-бутин и 2-бутин чрез реакция на елиминиране с алк.р-р на КОН. Разбира се може да се ползва метан-етан-пропан-бутан, на на междинните етапи ще имаш синтез на Вюрц за халогенопроизводни с различна дължина на веригата и ще получаваш смес от въглеводороди с различна дължина на веригата.
Профилна снимка
26.03.2013

Ученик

+5
Да,после се сетих че им трябва предварително получаване и затова дописах и мисля е по-правилно за условието
Профилна снимка
03.02.2013

Ученик

+4
Много добре, всичко обобщено, просто и ясно ! :)
Профилна снимка
06.01.2014

Ученик

+2
Благодаря. Сега вече ги разбрах :)
Профилна снимка
16.06.2018

Ученик

+1
Лабораторният метод за получаване на алкини наизуст ли се учи? Това, че Ca се ,,сродява" с OH-групата някакво правило ли е или не?
Профилна снимка
16.06.2018

Учител на Уча.се

0
Здравей Антония, получаването на етин от калциев карбид е моного важен метод, защото на практика само така се получава етин, когато е нужен за заваряване на метали с оксижен. Получаването е най-обикновена заместителна реакция между карбид и вода и не виждам нужда нищо да се помни наизуст.
Профилна снимка
16.06.2018

Ученик

+1
Добре. Знам, че не това е урокът, но как от първичен алкохол може да се получи вторичен?
Профилна снимка
16.06.2018

Учител на Уча.се

0
Здравей Антония, първо дехидратираш първичния алкохол до алкен, към който присъединяваш вода по Марковников :). Ще стане ли?
Профилна снимка
16.06.2018

Ученик

+1
Не мисля. По този начин не излиза ли, че нищо не правиш? От първичен алкохол се получава алкен и вода и после алкен с вода става пак същият алкохол (или поне така аз мисля) . Ако ми е грешно разсъждението, моля за пример.
Профилна снимка
16.06.2018

Учител на Уча.се

0
Аз пък мисля, че ще стане... Пропускаш, Антония, че вода към несиметричен алкен се присъединява по правилото на Марковников и се получава....вторичен алкохол. :)
Профилна снимка
16.06.2018

Ученик

+1
C2H5OH=>CH=CH2+H2O CH2=CH2+HOH=>CH3-CH2-OH Така го виждам аз.. не разбирам как трябва да се получи..
Профилна снимка
17.06.2018

Учител на Уча.се

+1
Антония, етанолът е първичен алкохол, да. И в примера, който даваш се получава едно и също. Но ти искаш да получиш вторичен алкохол... За целта въглеродните атоми трябва да са поне 3... И става: CH3CH2CH2OH --- CH3CH=CH2 --- CH3CH(OH)CH3. Така стана, нали?
Профилна снимка
17.06.2018

Ученик

+1
Значи все пак от метанол и етанол няма как да стане, така ли? Иначе да, така става.
Профилна снимка
17.06.2018

Учител на Уча.се

+1
Точно така, не е възможно от метанол или етанол да се направи вторичен алкохол. За да е вторичен алкохола хидроксилната група трябва да е свързана за вторичен въглероден атом. А такъв е въглероден атом, свързан с още два въглеродни атома...
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Здравейте, може ли да ви попитам как е възможно да получа от C2H2Cl2 ---> C2H2 ?
Профилна снимка
05.03.2017

Учител на Уча.се

+1
Здравей, Никола, Сигурен ли си в изходното съединение? Дали не е С2Н4Cl2???
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Да напълно съм убеден. Това е част от преход от учебната тетрадка по химия.
Профилна снимка
05.03.2017

Учител на Уча.се

+1
Добре. Действай с цинк на C2H2Cl2. Цинкът ще отнеме хлора и ще се получи цинков дихлорид и етин.
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Добре много ви благодаря за отговора! Може ли да попитам ще се използват ли някакви катализатори в реакцията или не?
Профилна снимка
05.03.2017

Учител на Уча.се

+1
Не, нищо, освен цинк. Много странна реакция, ще си призная честно, че за първи път срещам такова условие. На кое издателство е тетрадката? Учили ли сте такава реакция с цинк?
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Също имам един проблем с наименуването на това вещество: H3C-CH2-CH2-CH2-C=C-CH2(C6H5). Като връзката между предпоследните C атоми е тройна. Казаха ми само, че групата C6H5 се нарича фенилова група. Но въпросът ми е, като се намира тази фенилова група като разклонение в края на веригата, то не става ли просто една дълга верига на алкин с 13 C атома?
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Ами не сме учили при ненаситените въглеводороди реакции с цинк. Тетрадката е на издателство "Нови Знания" и е на английски, защото уча в езикова гимназия всичко на английски.
Профилна снимка
05.03.2017

Учител на Уча.се

+1
Щом учиш на английски допускам, че може да е дадена тази реакция с цинк. По отношение на алкина, в който има и група С6Н5-(фенилова група), тъй като тази група представлява остатък от бензен, а той има затворена верига, не може да приемеш, че алкина е верига от 13 атома. Трябва да определиш първо главната верига. Тя е най-дългата верига, съдържаща тройната връзка. После номерираш въглеродните атоми в главната верига като започваш от този край, до който най-близо е тройната връзка. Така че съединението трябва да се казва 1-фенил-2-хептин.
Профилна снимка
05.03.2017

Ученик

+1
Благодаря ви много за всичко!
Профилна снимка
05.03.2017

Учител на Уча.се

0
Моля, лека нощ :).
Профилна снимка
12.01.2016

Ученик

+1
Благодарим!
Профилна снимка
22.09.2015

Ученик

+1
Здравейте
Профилна снимка
22.09.2015

Ученик

+1
Исках да попитам, дали може да се прави хидриране и дехидриране и на 3-те: - Алкани - Алкени - Алкини
Профилна снимка
23.09.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Вилиян, Взаимно хидриране/ дехидриране се прави при двойката алкани/ алкени (реално съществуващо, признавано, ако си кандидат-студент). По-специално е с хидрирането на алкини до алкени - става в присъствие на специален катализатор - паладий, деактивиран с оловен ацетат. Колкото до дехидриране на алкени до алкини - ако си кандидат-студент забрави, че такова нещо е възможно директно. За да постигнеш прехода алкенът се обработва с халоген и после дихалогеноалкана влиза в реакция на елиминиране с алкохолен разтвор на КОН за получаването на алкин. Ако си ученик в 9 клас може да използваш дехидриране на алкен до алкин - приема се за вярно, макар такъв процес реално да не съществува.
Профилна снимка
19.08.2015

Ученик

+1
искам да попитам,за получаване на етин,мисля,че беше от етен–-етин.....или етан--етин....и катализатора беше нещо съединено с хром,та как беше точно тази реакция...малко ви пообърках ,но ако ми дадете отговора ще съм ви много благодарен :)
Профилна снимка
19.08.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Milen, Ще е хубаво да уточним каква е целта на твоите занимания по химия, за да мога да давам адекватни отговори. Не че ще измислям нова химия, но ако си кандидат-студент и ще полагаш такъв изпит по химия - тогава има някои особености, които в общия курс на обучение не се дават. Например: от етан може да получиш етен чрез дехидриране, при нагряване в присъствие на дихромен триоксид или диалуминиев триоксид. От тук нататък, ако си кандидат-студент не ти препоръчвам да изразяваш дехидриране на етен до етин, защото такава реакция в действителната химия не се провежда. За преминаване етен -- етин се използва прехода етен--дибромоетан--етин, който е коректен както практически, така и теоретично. Но ако просто си ученик в 9 клас на общообразователното училище спокойно може да изразиш дехидриране на етен до етин.
Профилна снимка
19.08.2015

Ученик

+1
Благодаря наистина много,че отговорихте така подробно на въпроса ми :) и да...готвя се за кандидат-студентските изпити по биология и химия :)
Профилна снимка
17.12.2014

Ученик

+1
Дарин обяснява страхотно !!!!!!!!:-)
Профилна снимка
11.11.2014

Ученик

+1
Не мога да разбера какво е това етин ? В училище ни го дадоха като : етан (алкан) и етил (алкин), а ккво е етин ?
Профилна снимка
12.11.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Теодора, Етин или ацетилен е най-простия представител (първия) от клас въглеводороди, в чиято молекула два от въглеродните атоми са свързани с тройна химична връзка (три валентни черти).В молекулата на етина има само два въглерода, свързани с тройна връзка помежду си и още всеки въглерод е свързан с по един водород. Етил е съвсем различно нещо... Етилова група (етил) е остатък от наситения въглеводород етан С2Н6, в чиято молекула е отнет един водороден атом, така че състава на етиловата група е С2Н5- . Тя не може да съществува самостоятелно, това не е съединение, а част от съединение. Понякога, когато имаме разклонения във въглеродната верига, някое от тях е етилова група, само така може да съществува.
Профилна снимка
16.01.2015

Ученик

0
В училище взехме 5 метода за получаване 1.Дехидрогениране 2.Хидрогениране на алкини с катализатор олово дезактивиран с оловен ацетат 3.Дехидратация на алкохоли 4.Монохалогеноалкан 4.Дихалогеноалкан с цинк при температура Имам за домашна работа да получа 1-пентен и неговите свойства по тези методи,а не успях да получа по нито един дори тези ,които са дадени тук и в уроците за алкени и алкани.Какво трябва да направя? Благодаря предварително :)
Профилна снимка
16.01.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Gabriella, по споменатите от теб методи съдя, че учиш засилено химия или греша? Всъщност няма никакво значение, защото и в двата случая трябва да си научиш уроците първо, ползвайки Уча.се, учебник и тетрадка. Ако научиш тези пет метода за получаване на етен, няма никакъв проблем да получиш и 1- пентен - просто удължаваш веригата с още 3 въглеродни атоми.
Профилна снимка
17.01.2015

Ученик

+1
Ще се постарая и благодаря !
feedback
feedback