Видео урок: Алкани. Хомоложен ред, наименования, получаване

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 16.03.2012 8 минути 17 442 гледания 106 коментара

РАЗДЕЛ: Въглеводороди

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Всичко важно за хомоложния ред на алканите по химия за 9. клас! Кои съединения наричаме алкани? Какви са имената на алканите с до 10 въглеродни атома? Какво е хомоложен ред, метиленова група и хомолози? Как се получават промишлено и лабораторно алкани? Какво представлява синтеза на Вюрц и как чрез него се удължава въглеродната верига на алкани? Защо в органичната химия се пише с рационални (съкратени структурни) формули? Отговорите на тези и още въпроси ще откриете само тук, в Уча.се, в нашия видео урок по химия за 9. клас. Кога? Сега! Още ли не си пуснал видеото?!

Ключови думи:
алкани хомоложен ред етан пропан бутан пентан хомолози метиленова група хексан хептан синтез на Вюрц химия 9. клас
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

19:04 - 29.11.2012

Освен със два мола натрии нали може и със други
+19
Профилна снимка

Ученик

06:51 - 30.11.2012

Когато е уравнение изравнено с два мола е достатъчно. Иначе сега разгледах видеото, в примера при синтеза на Вюрц от хлорометан и хлороетан , от трите получени продукта като главен е пропан, останалите два са странични. не е казано..това е:)
+15
Профилна снимка

Ученик

11:28 - 01.12.2012

благодаря
+11
Профилна снимка

Ученик

15:57 - 04.01.2014

благодаря за урока
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:26 - 10.02.2013

Няма как да бъдете по-полезни от това!!! Евала :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+11
Профилна снимка

Ученик

01:35 - 25.01.2013

Благодаря ви много! Тези уроци за метана,алканите и др. страшно много ми помогнаха имам 5-ца за срока по химия благодаря ви много отново! :)))
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+11
Профилна снимка

Студент

19:48 - 16.05.2013

Прекрасен урок!! Всичко си записах.... не, че го нямах в тетрадката, но ми изглеждаше по-сложно. Много благодаря. Разбрах всичко като изгледах урока. В час нищо не разбрах.....
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+7
Профилна снимка

Ученик

20:08 - 15.11.2013

Страхотно представено:)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+6
Профилна снимка

Друг

23:36 - 01.11.2014

Здравей, щом говорим за разкъсване на връзка не се ли нарича креКинг, от cracking ? Или съм в грешка
+5
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:29 - 02.11.2014

Здравей Лъчо, Абсолютно прав си, че промишлените процеси при алани, в които се разкъсват връзки С-С са креКинг процеси. Молим да бъдем извинени за грешката. Разновидност на крекинга са и реформинг процесите (в някои източници рИформинг), при които от отворени вериги се получават въглеводороди със затворени вериги или ароматна структура. Но държа да отбележа, че всяка химична реакция по принцип представлява разкъсване на химични връзки в изходните вещества и образуване на нови връзки в продуктите. Просто поради голямото си практическо приложение при алкани тези процеси си имат наименования.
+4
Профилна снимка

Друг

23:03 - 03.11.2014

Благодаря г-жо Николова, както за отговора на въпроса, така и за информацията последвала го :)
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:06 - 25.09.2013

Здравейте, много ще съм благодарна ако някой успее да ми каже в кой точно урок се обясняват въпросните Крекинг процеси за които се споменава в това видео. :) Прегледах към десет видео урока и в нито един от тях не се споменва за тях. Много искам да ги разбера, тъй като дори не се споменават в моя учебник, а ще са ми нужни. Благодаря Ви предварително!
+5
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:15 - 15.11.2013

Здравей, Крекинг процесите не се разгледани в представените в сайта видеа. Крекинг процесите са свързани с разкъсване на връзките въглерод-въглерод. Термичният крекинг води до разкъсване на въглеродната верига на по-висш алкан (с по-дълга верига) и получаване на смес от алкани и алкени с по-къси вериги. Каталитичният крекинг е свързан с изомеризация на въглеводородите с прави вериги - превръщат се във такива с разклонени вериги. А реформингът е процес, при който от мастни въглеводороди с отворена верига се получават ароматни въглеводороди - те са със затворена верига. Това е накратко.
+7
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

11:35 - 13.02.2014

Додбре обяснено! Помага ми за училище и то доста :). Благодаря ви.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+4
Профилна снимка

Ученик

17:30 - 09.02.2014

Наистина много ми помогна този урок :) Имам 5 юхуу
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+4
Профилна снимка

Ученик

19:30 - 15.10.2015

Колко бях благодарна, че уча гръцки, когато в 10ти клас почнах органичната химия ^-^
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:07 - 16.10.2015

Здравей megisito, Страхотно! И нямаш никакви проблеми с имената!
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Българин в чужбина

12:18 - 11.06.2013

Някой може ли да ми каже как да получа от етан->пропан->пропен->пропанол->етилов пропилов етер
+3
Профилна снимка

Ученик

12:55 - 11.06.2013

Етан-етен-1,2-дибромоетан-етин-ацеталдехид-оцетна киселина-метан; метан+хлор хлорометан; етан+хлоро хлороетан; натрий+хлорометан+хлороетан -пропан, натриев хлорид, бутан, етан (Вюрц). После пропан-пропен присъединяваш вода до 2-пропанол по марковников; ако искаш 1-пропанол, то това ти е против марковников страничния продукт; или ще хлорираш пропана и после хидролиза; после етен-хлороетан-етанол; при взаимодействие между двата алкохола ще получиш етери
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:44 - 10.06.2015

Здравейте, тези дни решавам олимпиади по химия, но една задача от алкани ми се опъна. Бихте ли ми помогнали и обяснили подробно как се получава съединението. Задачата: Предложете схема за синтез на изооктан като използвате за изходни вещества неопрнт
+2
Профилна снимка

Ученик

23:46 - 10.06.2015

Предложете схема за синтез на изооктан, като използвате за изходни вещества неопентан и пропан. Да се изразят процесите с уравнения и да се запишат страничните продукти, ако има такива. Много ще съм Ви благодарен, ако ми разясните задачата.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:53 - 11.06.2015

Здравей Велислав, Първо трябва да знаеш структурата на изооктана - 2,2,4 - триметилпентан. Алкани с по-дълга верига се получават като взаимодействат по синтез на Вюрц халогеноалкани с по-къси вериги и метал, най-често натрий. За да получиш изооктан трябва да взаимодействат - 2,2-диметил-1-хлоропропан (хлоропроизводно на неопентан) и 2-хлоропропан с натрий. Основният продукт ще е изооктан. Когато в синтез на Вюрц участват халогенопроизводни с различна дължина на веригата винаги се получава смес от алкани. Първият е изооктана. Освен това когато хлоропроизводното на неопентана взаимодейства със същата молекула като себе си и натрий продуктът ще е 2,2,5,5 - тетраметилхексан. Третият продукт ще се получи от взаимодействие на 2-хлоропропан със същата молекула и натрий - това ще е 2,3-диметилбутан. Основната тънкост в този синтез е, че въглеводородните остатъци, получени след като натрия отнеме халогена, се свързан по два помежду си точно на мястото, където е бил свързан халогена.
+1
Профилна снимка

Ученик

09:12 - 11.06.2015

Много благодаря за разяснението, не ми беше ясно, че мога да съединя хлора на втори въглероден атом в 2-хлоропропан, винаги на първа позиция го слагах и не се получаваше крайният продукт. :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:23 - 11.06.2015

Радвам се, че си се справил :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

11:23 - 04.06.2014

Полезен и интересен урок! Благодаря!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

17:16 - 09.02.2014

благодаря за урока !!!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

16:28 - 28.05.2017

Здравейте. Бяхте Бихте ли ми помогнали с една задача? Чрез три последователни реакции превърнете 3-метил-1-бутанол в 3-метил-2-бутанон
+1
Профилна снимка

Ученик

17:22 - 28.05.2017

Реакция 1: Дехидратация на алкохола до 3-метил-1-бутен. Реакция 2: Хидратация на алкена по правилото на Марковников до 3-метил-2-бутанол. Реакция 3: Окисление на алкохола до 3-метил-2-бутанон.
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:00 - 28.05.2017

Браво и благодаря, MathChemHelper!
+2
Профилна снимка

Ученик

18:15 - 28.05.2017

Благодаря, но трябва да е на три етапа, не три начина.
+1
Профилна снимка

Ученик

18:19 - 28.05.2017

Това, което съм написал, са етапи, а не начини.
+1
Профилна снимка

Ученик

18:28 - 28.05.2017

Също така бихте ли ми помогнали и за тази задача?От пропанал да се получи 1.1-пропандиол ;2-хлоропропанал ;въглородин диоксид; пропанова к-на;от 1-пропанол да се получи пропанал; от пропанон етанова к-на ; и от пропанон да са получи хидроксинитрил.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:40 - 28.05.2017

Здравей Десислава, защо имам чувството, че очакваш да ти решим домашното? Изгледа ли уроците за алдехиди и кетони? Ако си ги научила лесно ще си решиш задачата. Опитай и ако имаш въпроси ги задай отново.
Профилна снимка

Ученик

18:48 - 28.05.2017

Бих ги изгледали, но ти те са платени.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:53 - 28.05.2017

Здравей Десислава, без да си научила уроците си е безсмислено да се опитваш да си решиш домашното. Щом нямаш активен абонамент тук, вероятно имаш поне учебник...Прочети си уроците и тогава ще обсъдим...
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:08 - 02.02.2017

Може ли да добавите на уроците свойството да променяме скоростта, например в YouTube може да слушам нещо 2 пъти по-бързо, а в случая това видео би ми отнело 10 минути да го разбера
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:33 - 02.02.2017

Здравей Галя, не мисля, че 10 минути за научаване на алкани са много, но всеки има право на мнение... Можеш да пишеш във feedback с проблема си - там ще ти отговорят компетентно на този технически въпрос.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:42 - 15.01.2017

Здравейте, тези дни решавам олимпиади по химия, но една задача от алкани ми се опъна. Бихте ли ми помогнали и обяснили подробно как се получава .В какво съотношение трябва да се смесят нормален хептан и изооктан, за да се получи стандартна смес с октаново число 96?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:43 - 15.01.2017

Здравей Десислава, октановото число се определя от % състав на моделна смес, съставена от нормален хептан и изооктан. Когато имаме чист нирмален хептан октановото число се приема за 0. Когато имаме само изооктан,тогава октановото число се приема за 100. Ако има 40:60 хептан:изооктан октановото число е 60. Хайде нататък си ти...
+1
Профилна снимка

Ученик

17:00 - 15.01.2017

Следователно изооктанът е 96, но какво остава за хептана?
+1
Профилна снимка

Ученик

18:17 - 15.01.2017

Искам да попитам и за още една задача, която е изчислителна.Изчислете колко кг клациев карбид ще се получат от 1тон негасена вар с масова част на калциевия оксид 90%, ако добивът е 85% от теоретичния.Първоначално превърнах тона в кг т.е. 1000 кг, след това намерих моларната маса, за да получа количеството вещество, но ми е получава приблизително 18 моля, което не е верен отговор.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:06 - 15.01.2017

Здравей Десислава, хайде да караме по ред. Записа ли уравнението за получаване на калциев карбид от калциев оксид? Изнавни го и запиши молното отношение между негасената вар и калциевия карбид. Нужно е да обърнеш внимание на факта, че негасената вар съдържа само 90% калциев оксид, останалото са примеси... Тогава масата на калциевия оксид ще е 900 кг. От тази маса пресмяташ моловете на калциевия оксид. После намираш колко мола калциев карбид ще се получат, ако добивът е 100%. Да, но добивът е 85%, другата част се е загубила при реакцията. Сметни колко мола са 85% от първоначално изчислените. Сега вече от молове карбид може да преминеш към килограми и си готова :).
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:07 - 15.01.2017

Е щом изооктана е 96% колко % остават за хептана??? Естествено 4%...
+1
Профилна снимка

Ученик

19:40 - 15.01.2017

Много Ви благодаря!!!
+1
Профилна снимка

Ученик

09:58 - 21.01.2017

Бих те ли ми помогнали за една задача.Дадена е амониева селитра която се получава от амоняк и азотна киселина. Ако масата на амоняка е 51 грама а на имотната азотна киселина 126 .сое от веществата е в излишък и колко грама е излишъкът.Колко грама е амониевата селитра ако пд е 80процента от теоретичния добив
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:31 - 21.01.2017

Здравей Десислава, само малко ще помогна и от там ще те помоля да се справиш сама... Все пак тези задачи са за теб, а не за мен... Премини от маса на двете вещества в количество вещество. Напиши си уравнението, изравни го, създай молно отношение между дадено и търси се и ...решавай...
Профилна снимка

Ученик

19:36 - 21.01.2017

Вече измислих количеството вещество но не знам с коя формула да измисля излишъка.
+1
Профилна снимка

Ученик

19:36 - 21.01.2017

Изчисля *
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:47 - 21.01.2017

Излишъкът не се изчислява, а се преценява, Десислава. Виж си молното отношение по уравнението. В ето такова отношение трябва да реагират веществата. Сего си виж молното отношение на даденото и търсеното - едното ще е в излишък в сравнение с молното отношение по уравнението....
+1
Профилна снимка

Ученик

19:49 - 21.01.2017

В уравнението отношението на веществата е 1:1:1, следователно е в излишък 1 мар от амоняка тоест 17 грама ?
Профилна снимка

Ученик

19:55 - 21.01.2017

Мол*
Профилна снимка

Ученик

19:58 - 21.01.2017

Но как да изчисля масата на амониевата селитра?Може би първо да изчисля масата на амониевата селитра чрез молната маса количеството вещество ,което е 2 мола и след това да умножа по 80%?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:00 - 21.01.2017

Точно така, амонякът е в излишък, затова ще смяташ на база азотна киселина. Като си сметнеш масата на селитрата (която теоретично трябва да се получи), щом добивът е 80% ще изчислиш колко са 80% от сметнатата теоретично добита селитра - да умножаваш по 80%.
Профилна снимка

Ученик

20:03 - 21.01.2017

И накрая получавам 128грама за амониевата селитра?
+1
Профилна снимка

Ученик

20:17 - 21.01.2017

Също така имах затруднения и още една задача.При взаимодействието на метан и кислород се получава въглероден диоксид и вода.Ако количеството вещество на метана е 1 мол изчислете обича на кислорода и масата на водата.Vm e 22.41 и чрез малко отношение по хим. уравнение се получава, че количеството вещество на кислорода и 0,5 мола. И от тук намирам, че обема е 11.205 литра?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:18 - 22.01.2017

Здравей Десислава, сметката за селитрата е вярна :). За другата задача имам предложение. Върни се в химия за 8.клас - има 4-5 урока с изчислителни задачи. Изгледай ги и приложи наученото там в задачата за метана. Не е вярна...
+1
Профилна снимка

Ученик

09:23 - 22.01.2017

Първо по уравнението си правим молно отношение, което е 1:2:1:2 след това изчисляваме количеството вещество на кислорода и намираме обича.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:55 - 22.01.2017

Точно така, Десислава. Но молните отношения, когато заместваш в тях за да правиш пресмятане ги пиши като дроби...n(CH4) / n(O2) = 1 / 2. Така няма да допускаш грешки при пресмятанията...
Профилна снимка

Ученик

10:58 - 22.01.2017

Но нали като умножено кръст се получава че 2метан=кислород
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:07 - 22.01.2017

Да, така е, а ти защо делиш моловете на метан на две, вместо да ги умножаваш???
Профилна снимка

Ученик

11:08 - 22.01.2017

Видях го благодаря ☺
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:17 - 22.01.2017

Не се притеснявай, Десислава, дори и на мен се е случвало... Затова закон: молни отношения се пишат като дроби, когато дойде време да се смята с тях :). Ти профилирана паралелка ли си, че решавате и изчислителни задачи? И къде е това? Питам, защото това е все по-рядко срещана практика в българско училище...
Профилна снимка

Ученик

23:39 - 22.01.2017

Да, биология и химия
Профилна снимка

Ученик

23:41 - 22.01.2017

Искаш също така да попитам:Защо диамантът е твърд, а графитът е мек?
+1
Профилна снимка

Ученик

00:35 - 23.01.2017

Как може на се освободи динатрие карбонат от неголеми примеси натриев хидрогенкарбонат ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:35 - 23.01.2017

Здравей Десислава, за разликата в твърдостта на диаманта и графита ти предлагам да се върнеш в раздела Строеж на веществото и да изгледаш урока за Кристални вещества. За отговора на втория ти въпрос малко ще подскажа - карбонатите и хидрогенкарбонатите имат различна термична устойчивост - виж урока за Соли на въглеродната киселина. Успех!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

11:47 - 04.12.2016

6:24 Казахте Водород 4 Водород 10 а то би трябвало да бзде Въглерод 4 и Водород 10.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:54 - 04.12.2016

Здравейте, благодарим за бележката. Видеото подлежи на подмяна, затова не е поправено. Молим да ни извините.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:51 - 10.11.2016

Извинете ме как ще се получи CH3CH2CH3+ Br2 чрез механизъм Благодаря!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:51 - 11.11.2016

Здравей Ивелина, верижно-радикалов механизъм не се учи в задължителна подготовка. Защо ти е това?
+1
Профилна снимка

Ученик

11:23 - 11.11.2016

Аз съм от профилирана паралелка,тоест получават се 2 продукта и се отделя HBR? Иницииране на реакцията записва ли се както при халогениране на метан? Благодаря!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:05 - 11.11.2016

Ясно. Механизмът е същия като при метана, само вместо метан пишеш пропан. Имаш трите етапа на механизма - иницииране, получаване на пропилов радикал и получаване на бромопроизводно. Обикновено първо се пише уравнението на заместителната реакция - не забравяш светлината и да отделиш бромоводород. След това, щом си профил, трябва да ви е казано, че в пропана се бромира по-лесно вторичния въглероден атом и по трудно първичния, т.е. като продукти на реакцията се получава смес от 2-бромопропан и 1-бромопропан. След уравнението започваш да изписваш механизма с трите етапа. Пак в профил трябва да са ви дадени и трите случая на прекъсване на верижната реакция. Ако са преподадени трябва да напишеш и тях. Ако има въпроси - питай :). Успех!
+1
Профилна снимка

Ученик

12:42 - 11.11.2016

Много ви благодаря госпожо Николова ! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:26 - 16.01.2016

Здравейте! Аз съм ученик в девети клас и имам следния въпрос(госпожата химия ми го даде като подготовка за олимпиадата). Ето го и него - напишете молекулната формула на алкан с относителна молекулна маса=72. Как трябва да се реши задачата като само това ми е дадено?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:57 - 16.01.2016

Здравей, ще помогна малко - напиши общата формула на хомоложния ред на алканите и я използвай да изчислиш на какво е равно n в нея, за да е молекулната маса 72. Използвай атомните маси на въглерода и водорода като ги видиш в Периодичната таблица...
Профилна снимка

Ученик

10:56 - 17.01.2016

Благодаря! Сметнах и разбрах, че е пентан!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:21 - 17.01.2016

Браво, вярно! Пожелавам успех на олимпиадата!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

20:01 - 13.01.2016

Защо в началото от етан като получаваш хлороетан не си добавил хлор
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:06 - 13.01.2016

Здравей Влади, този етап е обяснен и е използван само крайния продукт...
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

20:46 - 10.01.2016

Благодарим!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

12:27 - 17.11.2015

Този урок подходящ ли е за приемните изпити по Химия?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:43 - 17.11.2015

Здравей Фатма, Всички уроци по химия в Уча.се, които има за сега са на ниво задължителна подготовка. Материалът в тях не е достатъчен за знанията, които се искат на кандидат-студентските изпити, особено за медицинските университети. За там е необходим и материала от профилирана подготовка, който предстои да се прави.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

17:43 - 10.10.2015

В отговорите на теста има несъответствия(отг.- две еднакви думи свързани в една на две места,в един въпрос е грешката)Иначе е страхотен урока!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:01 - 16.10.2015

Здравей Доника, Благодарим за правилната бележка. Грешката е отстранена. :) Съжаляваме за причиненото неудобство.
Профилна снимка

Студент

21:43 - 16.10.2015

Благодаря ви!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:30 - 09.03.2015

Здравейте, можете ли да ми дадете определение за присъединителна реакция?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:40 - 09.03.2015

Здравей Pavel, Препоръчвам ти да изгледаш урока за етен и там ще намериш нужното ти определение.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:01 - 22.02.2015

Въпрос: Как мога да получа метан от етан или етен примерно...и какво представляват КРЕКИНГ ПРОЦЕСИТЕ и как действат...?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:41 - 22.02.2015

Здравей, Въпросите ти определено са кандидатстудентски и тук е мястото да кажа, че материалът по химия в Уча.се все още е само върху задължителна подготовка. На въпросите ти отговор може да се намери в учебниците за профилирана подготовка или в някое от изданията на учебници за кандидатстуденти по химия. Препоръчвам ти ето този материал: https://ucha.se/motiviramse/kandidat-studentski-temi-po-himia/ - обърни особено внимание на въвеждащата тема - там са посочени и учебниците, от които може да се учи. Крекинг процесите са свързани с разкъсване на С-С връзки в алканите, при тях от по-сложни се получават по-прости (с по-къса верига) алкани и алкени, може да се получат алкани с разклонени вериги или пък да се дехидрират. В твоя случай крекинг не е приложим, защото няма на какво да разкъсаш веригата на алкана. Единственият начин от 2 въглеродни атома (етан или етен) да получиш метан е като го изгориш до въглероден диоксид, от него получиш въглероден оксид и от там с водород синтезираш метан.
Профилна снимка

Ученик

22:53 - 22.02.2015

Благодаря
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

13:17 - 02.12.2014

Има някакъв проблем! Чува се говор, но се вижда зелен екран!
+1
Профилна снимка

Ученик

20:17 - 10.04.2015

Може да опиташ да презаредиш страницата :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:27 - 14.01.2014

Моля те помогни ми за тази задача : Изразете с химични уравнения получаването на пропан ,ако изходните вещества са въглерод и водород .Спазвайте следната генетична схема: C->CH4-> CH3Br->C2H6->C2H5Br->C3H8
+1
Профилна снимка

Ученик

14:33 - 19.01.2014

И аз съм на тази задача и не мога да е реша и аз .
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:03 - 27.01.2014

Здравейте Силвия и Мария, По-долу има упражнения върху алкани и има решени точно такива задачи. Трябва да използвате няколко пъти синтез на Вюрц. Опитайте да изгледате видеата и ако отново не се справите, естествено, ще помогна... :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

23:10 - 07.07.2015

Как мога да изтегля видеото?
Профилна снимка

Администратор

11:11 - 09.07.2015

Здравей, Никола. Видео уроците се ползват тук в сайта само. Нужно е само интернет да имаш :) Защо ти трябва да го сваляш?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:07 - 13.02.2014

Утре имаме тест по химия за алкани,алкени,алкини.Дано изкарам добра оценка :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
-2
Профилна снимка

Ученик

12:12 - 05.09.2012

да ги науча та аз ги знам от 3 клас когато бях толкова са лесни
-14
Профилна снимка

Ученик

21:00 - 29.01.2013

не се ли казват "креКинг" процеси...?...защото във видеото е казано като "креНинг" процеси...:? ;)
+4
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:18 - 29.01.2013

Лапсус. КреКинг :)
+3
Профилна снимка

Ученик

17:13 - 19.05.2013

da vi kaja tiq uroci mnogo mi pomagat zashtoto i az sam v angliq i seki septemvri imam ispiti ii mersi mn che gi pravite !!!evala !!
+4
Профилна снимка

Ученик

19:03 - 26.01.2014

Някой може ли да ми каже откъде да прочета за Стр. теоприя - предпоставки и основни положения? Трябва ми за утре на контролното.Иначе тези уроци са супер!
-2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:16 - 26.01.2014

Здравей Сузана, Разгледа ли предишния раздел??? Ще се изненадаш от съдържащите се в него видеа :)
Профилна снимка

Ученик

16:51 - 10.03.2015

Здравейте! Как чрез синтез на Вюрц от етан да получа хексан?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:27 - 10.03.2015

Здравей Desislava, има няколко възможности. При всяка от тях принципът е един - от етан да получиш хлороетан и от там със синтез на Вюрц да удължиш веригата, докато стигнеш до хексан. Една възможност е: етан---хлороетан (+хлороетан)---бутан----хлоробутан (+ хлороетан)----хексан.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.