Видео урок: Закономерности в термохимията. Задачи

07:05
10 367
61
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Полезен видео урок - упражнение по химия за 10. клас, в който са дадени примери за изчисление с помощта на следствието от закона на Хес! На какво са равни топлините на образуване на простите вещества? Кога топлинният ефект на реакцията е топлина на образуване? Как може да бъде пресметнат топлинния ефект на реакция? А може ли да решим обърната задача - по даден топлинен ефект да изчислим топлината на образуване на някое вещество, участник в реакцията? А на какво е равна топлината на разлагане? Хайде, видео урока си пусни и отговорите на всички въпроси научи!
Раздел:
Химични процеси
Ключови думи:
задача, упражнение, термохимични изчисления, следствие от закона на Хес, топлинен ефект, пресмятане на топлина на образуване, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (61)
Профилна снимка
15.04.2014

Учител

+5
нали смятаме моловете в началото - например на 8 мола серен диоксид килоджаулите са 2352..защо на общите 8 джаула които са равни на 2352 пише к.джаула на мол..2352 килоджаула са на 8 мола,защо тогава пише за 1 мол това число?
Профилна снимка
15.04.2014

Учител на Уча.се

+4
Здравей Stanimir, Допусната е техническа грешка. Когато топлинният ефект е за повече от един мол мерната единица е само килоджаул.
Профилна снимка
16.04.2014

Учител

+4
Благодаря ви госпожо Николова..попитах защото често бъркам..
Профилна снимка
10.12.2013

Ученик

+4
4Al + 3O2 = 2Al2O3 Колко е топлинният ефект на реакцията,ако топлината на образуване на Al2O3 е 1675,1 KJ? Благодаря предварително
Профилна снимка
10.12.2013

Учител на Уча.се

+3
Здравей Катерина, Препоръчвам ти внимателно да изгледаш още веднъж видеото със задачи. Също така да си припомниш, че топлината на образуване е топлинният ефект за образуването на 1 mol от продукта на реакцията. А ти колко мола продукт получаваш по реакцията? Тогава колко ще е топлинният ефект на реакцията? Успех с аритметиката! :)
Профилна снимка
10.12.2013

Ученик

+3
Тоест решението на задачата ще изглежда така: Q= 2Q(Al2O3) - [4Q(Al)+ 3Q(O2)] Q= 2*1675,1= 3350,2KJ Така ли?
Профилна снимка
10.12.2013

Учител на Уча.се

+1
Да, точно така. Отлично!
Профилна снимка
10.12.2013

Ученик

+4
Благодаря Ви много :)
Профилна снимка
17.11.2014

Ученик

+1
Госпожо Николова, мойто уважение, но Al и О2 са прости вещества и са с Q=0
Профилна снимка
17.11.2014

Учител на Уча.се

0
Здравей Kristian, Благодаря за мнението ти, което в никакъв случай не противоречи на решението на Катерина. Когато още не сте свикнали достатъчно с използването на следствието от закона на Хес в общия вид на уравнението е допустимо да запишете и участниците прости вещества, а после вече при сметките да ги изпуснете, предвид нулевата им топлина на образуване. Какво точно те притеснява?
Профилна снимка
12.10.2013

Ученик

+4
чудесен урок
Профилна снимка
05.01.2014

Ученик

+2
благодаря за урока
Профилна снимка
04.11.2014

Ученик

+3
Добър вечер, как да определя количеството топлина, корто се отделя при изгарянето на 1мол диборан B2H6 до B2O3, ако: 2B+3/2O2=B2O3+1264kJ 2B+3H2=B2H6 - 31,4kJ Qh2o=242,5kJ/mol
Профилна снимка
04.11.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Габриела, Хайде да поработим заедно. Първо трябва да изразиш уравнение на реакцията: В2Н6 + 3O2 = B2O3 + 3H2O +Q . Следва да приложиш следствието от закона на Хес, за което са ти необходими топлините на образуване на диборана, на борния триоксид и водата. За двете борни съединения топлината на образуване всъщност е топлинния ефект на реакциите, които са изразени. За водата топлината на образуване ти е дадена. Заместваш във формулата от следствието на закона на Хес и си готова :)
Профилна снимка
06.11.2014

Ученик

+2
Благодаря Ви :)))
Профилна снимка
10.07.2012

Ученик

+3
В "Закономерности в термохимията. Задачи - част 1" след изчисляването на топлинния ефект на образуване на амоняка разделихме на 2 защото толкова бяха моловете на продукта. Защо след получаването на топлинния ефект в 4 задача не делим ?
Профилна снимка
10.07.2012

Учител на Уча.се

+6
Здравей! В зад. 1 под топлинен ефект на образуване на амоняка се има предвид ТОПЛИНА НА ОБРАЗУВАНЕ на амоняка и затова топлинният ефект на реакцията се дели на 2, тъй като амонякът е 2 мола и така се получава топлинният ефект за получаване на 1 мол амоняк, което е топлина на образуване на амоняка (виж си определенията). В зад.4 се иска да се пресметне ТОПЛИННИЯТ ЕФЕКТ на реакцията, което става съгласно следствието от закона на Хес. Виж как става това в теоретичното видео.
Профилна снимка
17.10.2012

Ученик

-6
da
Профилна снимка
27.11.2013

Ученик

+2
NH4Cl е дадено , че е в твърдо състояние , тогава защо влиза в формулата , не е ли 1 ?
Профилна снимка
10.12.2013

Учител на Уча.се

+2
Здравей Петя, Въпросът ти е неясен... Когато изчисляваме топлинен ефект на реакцията единствените вещества, които не участват в сметките са простите вещества, чиято топлина на образуване се приема за 0, а не твърдите вещества.... Дано съм налучкала какво искаш да питаш.... :)
Профилна снимка
28.12.2014

Ученик

+1
Твърдите вещества не влизат при изчисляване на СКОРОСТТА на реакцията, а не на топлинния ефект.
Профилна снимка
02.07.2018

Ученик

+1
Мислех, че топлинният ефект на реакция се измерва в kJ, не kJ/mol, както пише на 1:30?
Профилна снимка
02.07.2018

Учител на Уча.се

+1
Здравей Ели, в задачите са дадени температурите на образуване на съединенията, затова са в kJ/mol.
Профилна снимка
02.07.2018

Ученик

+1
А в крайния отговор за стойността на топлинния ефект на реакцията, грешно ли би било, ако бяхме написали само kJ?
Профилна снимка
02.07.2018

Учител на Уча.се

+1
Ели, за мен топлинният ефект трябва да се изразява само в kJ. Но тъй като в множество учебници се дава в kJ/mol, за да не настъпва объркване го даваме по този начин и ние. Не само не е грешно, но е по-правилно топлинен ефект да бъде в kJ.
Профилна снимка
02.07.2018

Ученик

+1
Много Ви благодаря!
Профилна снимка
18.04.2018

Ученик

+1
Госпожо Николова, в урока е даден пример с окислително пържене на пирит и като типичен ОРП тръгнах съответно да го изразявам с електронно - йонни уравнения и чак тогава осъзнах, че химичната формула( в случая мисля, че е емпирична) на пирита е FeS2 ... Какви са степените на окисление на желязото и сярата в състава му и как съответно ще изглеждат електронно-йонните уравнения?
Профилна снимка
18.04.2018

Учител на Уча.се

+1
Здравей Mihael, степените на окисление в пирита са +2 за желязото е -1 за дисулфидния йон. В тази реакция има 2 редуктора и един окислител. Електронно-йонните уравнения се пишат за 1 мол желязо и за 2 мол сяра, колкото се съдържат в пирита, за да може получения коефициент да поставиш пред пирита. Изравняването на броя електрони с баланс се прави като се съберат отдадените електрони от двата редуктора. И между тази сума и приетите от окислителя електрони се намира НОК и съответните коефициенти. Ако имаш проблем пиши, ще помогна...
Профилна снимка
18.10.2017

Ученик

+1
Може ли някой да обясни последната задача за вярната топлина на образуване на амоняка?
Профилна снимка
18.10.2017

Учител на Уча.се

+1
Здравей Данина, използвай определението за топлина на образуване. После виж за получаване на колоко мола амоняк е топлинния ефект 92,....kJ. А сега, пресметни колко е топлинният ефект за получаване на 1 мол амоняк, което е топлина на образуване по определение...
Профилна снимка
18.10.2017

Ученик

0
Благодаря
Профилна снимка
17.02.2017

Ученик

+1
Извинете, но искам да ви попитам един въпрос..знам за големия ви труд и напълно съм съгласна с Вас, но някой може да бъде финансово затруднен и сега ми се струва, че уроците не се гледат много отпреди миналата седмица.Ако така продължи Уча се ще бъде ли отново безплатно?Моля да видите коментара ми и да ме уведомите!:-)
Профилна снимка
18.02.2017

Администратор

+1
Здрасти, Зелиха! :) Бъди спокойна! Уча.се продължава да се посещава ежедневно от хиляди потребители и всички гледат уроците, както обикновено. Продължаваме да правим и да качваме нови видеа, защото учениците питат за тях и очакват да ги видят на сайта ни. Работим с пълни сили. Засега не планираме промяна в условията на ползване на Уча.се. Разбира се, ако има нещо, ще те информираме предварително. Успях ли да ти помогна? :)
Профилна снимка
22.02.2017

Ученик

+1
Благодаря ви за информацията,много ми помогнахте! :)
Профилна снимка
18.10.2015

Ученик

+1
Здравейте! Малко се затрудних с една задача и бих желала да попитам: При взаимодействие на водород и CL2 се отделят 4,2kcal топлина . Колко топлина се отделя при взаимодействието на 1 dm3 CL2 с H2? Моето решение : 1/2H2+1/2CL2=HCL + 4,2kcal Q=Q0(HCL)-(1/2Q0(H2)+1/2Q0(CL)) Q=Q0(HCL) = 4,2 kcal n=V/Vm n=1l(1dm3)/22,4mol/l n=0.04mol Qx/0.04mol=4,2kcal/1mol откъдето Qx=0.168kcal Не знам дали е вярно и се чудя дали е нужно да превръщам kcal в J или мога да ги оставя така..
Профилна снимка
18.10.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Йоана, Уравнението в задачата дадено ли е или ти го състави?
Профилна снимка
18.10.2015

Ученик

+1
Аз съставих само 1/2H2+1/2CL2=HCL + 4,2kcal , иначе всичко друго е преписано от условието :)
Профилна снимка
18.10.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей отново, Исках да съм сигурна как е дадено уравнението в задачата. Защото в термохимията има много голяма значение как се изписват уравненията и топлинните ефекти към тях. Според мен с това условие уравнението трябва да е H2+Cl2= 2 HCl + 4,2kcal, защото не е казано, че топлината на образуване е 4,2kcal, а ти си записала уравнението като топлина на образуване. От там решението ти е логически вярно. Изчисляваш колко мола има в 1 л хлор и то там като знаеш, че 1 мол хлор дава 4,2kcal, то за 1/22,4 mol ще си сметнеш топлинния ефект. Ако в задачата не се изисква изрично не е необходимо да преминаваш в J.
Профилна снимка
18.10.2015

Ученик

+1
Да , наистина така има по-голям смисъл :D Всъщност решението е по същата логика и пак се получават 0.168kcal . Много Ви благодаря за отделеното време , лека вечер :)
Профилна снимка
18.10.2015

Учител на Уча.се

+1
Успех утре, Йоана!
Профилна снимка
28.12.2014

Ученик

+1
Това не е закона на Хес, а следствието му. Говорих с приятел, който учи за матура по химия, и той ми каза, че е много грешно да се бъркат двете! И още нещо - буквата Q във всички предмети (освен при езиците) се чете "ку".
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на Уча.се

+1
Благодарим, Пигов, напълно си прав.
Профилна снимка
24.10.2014

Ученик

+1
При взаимодействието на 10г метален натрий с вода се отделя 79,910kj .Определете топлината на образуване на NaoH.Tоплината на образуване на водата 242KJ .Обърках се много с тази :/
Профилна снимка
24.10.2014

Учител на Уча.се

+2
Здравей Деница, Задачата се състои от 2 части. В първата част трябва да намериш топлинния ефект на реакцията, ако взаимодейства 1 mol Na. Първо пишеш уравнението:Na+H2O=NaOH+1/2H2+79,91 kJ. Записаното в уравнението отделящо се количество топлина 79,91 е топлината, която се отделя при взаимодействие на 10 г натрий. В химията всички пресмятания се правят в количество вещество, така че от 10 г трябва да минеш в mol. n(Na)=10/23=0,045 mol. Сега като знаеш, че при взаимодействие на 0,045 мол натрий се отделя 79,91 kJ топлина пресмяташ колко топлина ще се отдели при взаимодействие на 1 мол натрий (чрез пропорция) и установяваш, че тази топлина е 1775,8 kJ. Записваш отново уравнението за 1 мол натрий: Na+H2O=NaOH+1/2H2+1775,8 kJ. Сега следва втората част на задачата - имаш топлинния ефект на реакцията, топлината на образуване на водата и търсиш топлината на образуване на натриевата основа. Прилагаш следствието от закона на Хес и пресмяташ, че топлината на образуване Q(NaOH)=2017,8kJ/mol
Профилна снимка
27.10.2014

Ученик

0
Благодаря ви много :)
Профилна снимка
19.10.2014

Ученик

+1
Здравейте! Аз имам един въпрос. От един час се опитвам да реша тази задача, но нещо ми убягва. Какво количество топлина се отделя при изгарянето на 10l водород, ако е известен топлинния ефект на реакцията: H2(г) + Cl2(г) -> 2HCl(г) + 184,8 kJ (1mol газ при нормални условия заема обем 22,4 l).... Клапейрон-Менделеев ли ще използаме?
Профилна снимка
19.10.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Валерия, Е, чак Клапейрон-Менделеев, това не е задача за олимпиада :) Трябва ти основната формула за връзката между обем и молен обем, а именно n=V/Vm. Като се има предвид, че условията са стандартни (а ти е дадено и в задачата, че 1mol газ при нормални условия заема обем 22,4 l) минаваш от обем 10 л в молове n(H2) =10/22,4. От тук нататък трябва да съобразиш, че по термохимичното уравнение 1 mol Н2 гори, свързвайки се с хлора, като отделя 184,8 kJ топлина. Тогава 10/22,4 mol водород ще отделят Х kJ топлина. Смяташ с просто тройно правило (пропорция) и си готова :)
Профилна снимка
19.10.2014

Ученик

+1
Благодаря ви г-жо Николова, наистина това решение е много по-лесно и разбираемо :)
Профилна снимка
10.10.2015

Ученик

+1
Здравейте г-жо Николова ! :) Стана ми интересна тази задача и бих желала да я разбера , но как разбираме че 1mol H2 гори като отделя 184,8kJ топлина ? Според закона на Хес , не трябва ли 184,4 kJ да е топлината на образуване на 2 mol HCL ? :)
Профилна снимка
10.10.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Yoana, Тук има специфика в извършването на самата реакция. Водородът се запалва и гори в среда от хлор, като се отделя определено количество топлина. Топлината на изгаряне на 1 мол водород всъщност е топлинният ефект на образуване на 2 мол хлороводород.
Профилна снимка
11.10.2015

Ученик

+1
Благодаря Ви за бързия отговор! :)
Профилна снимка
25.11.2012

Ученик

+1
Хора, може ли да ми помогнете с една задача ? CO + H2O = CO2 + H2 + 40.5 kJ ако знаете, че: Q(H2O) = 242.5 kJ/mol Q(CO2) = 393.5 kJ/mol Изчислете топлината на образуване на CO
Профилна снимка
26.11.2012

Ученик

+5
Q = Qобр. (продукти) - Qобр.(изх. в-ва) Q = [Q(CO2) + Q(H2)] - [Q(CO) + Q(H2O)] Q= Q(CO2) - Q(CO) - Q(H2O) Q + Q(CO) = Q(CO2) - Q(H2O) Q(CO)= Q(CO2) - Q(H2O) - Q Q(CO) = 393,5 kJ/mol - 242,5 kJ/mol - 40,5kj = 110,5kj/mol
Профилна снимка
27.11.2012

Ученик

+2
Благодаря :)
Профилна снимка
10.01.2013

Друг

+2
Предварително се извинявам ако аз нещо не съм досхванала, но в задача 4 след като умножим по броя молове редно ли е да се пише kJ/mol, искам да подчертая ЗА МОЛ, защото на мен ми звучи все едно да кажа, че например 1mol FeS2 - 149,5 kJ е равно на 598 kJ... мисълта ми е правилно ли е така да се записва и да се изразява ... и в края на задачата топлинния ефект на реакцията като цяло как ще го измерим за МОЛ и МОЛ на какво/ кое вещество? Не е ли по-правилно да се записва само с kJ накрая?
Профилна снимка
29.09.2013

Ученик

+3
Много ми помогна,супер уроци !
Профилна снимка
12.12.2013

Ученик

+1
Едно нещо ми е неясно, нали топлината на образуване се образува от съединението на съответните прости вещества, а в задача 5 веществата не са прости. Ще съм благодарна, ако някой ми обясни. :)
Профилна снимка
13.12.2013

Учител на Уча.се

+3
Здравей Александра, За да ти отговоря е хубаво първо да формулираш точно въпрос. Така само мога да гадая какво питаш... Да, топлина на образуване е топлинният ефект, който съпътства образуването на едно ХИМИЧНО СЪЕДИНЕНИЕ от съответните прости вещества при определени условия. Тези топлини на образуване са числа, които са дадени в справочници, откъдето ги ползваме като стойности при изчисления (на готово) или трябва да се изчислят, както в тази задача. Топлините на образуване на ПРОСТИ вещества в изчисленията се приемат за равни НА НУЛА. В задача 5 има две химични съединения - въглероден оксид и дижелезен триоксид и две прости вещества - желязо и въглерод. Топлината на образуване на въглеродния оксид е дадена, а тази на дижелезния триоксид трябва да се изчисли, като е даден и топлинния ефект на реакцията. Простите вещества желязо и въглерод са с топлина на образуване нула. Остава да знаеш следствието от закона на ХЕС и да заместиш в него и направиш аритметиката.
Профилна снимка
13.12.2013

Учител на Уча.се

+2
Ако не съм отгатнала въпроса ти - питай пак, но по-точно :)
Профилна снимка
17.11.2014

Ученик

+1
Bilyana, имат грешка Kj се пише, но объркват учениците с уроците си
Профилна снимка
17.11.2014

Учител на Уча.се

0
Благодарим Kristian за уточнението. Ако разгърнеш повечето учебници по химия за гимназията, ще установиш, че топлинният ефект на реакцията неправилно се означава в kJ/mol. Извиняваме се за грешката. Ще подмина твърдението ти, че го правим нарочно, за да объркваме учениците с мълчание, защото работата ни достатъчно много говори за нас и целите, които сме си поставили.
feedback
feedback