Видео урок: Йонообменни реакции. Упражнение. Част 1

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
06:26
7 710
39
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Разбираема първа част на урока-упражнение върху йоннообменни реакции по химия за 10. клас! Как се работи с таблица за разтворимост? Кога казваме, че една йоннообменна реакция протича докрай? Ще реагира ли CaCl2 и AgNO3? Как се записват молекулно, пълно йонно и съкратено йонно уравнение? Още полезни съвети за работа с таблица за разтворимост. Може ли да реагират BaCl2 и H2SO4? На тези въпроси ще намериш отговор в настоящия видео урок по химия за 10. клас!
Раздел:
Разтвори на електролити
Ключови думи:
йоннообменни реакции, задачи, упражнение, газ, слаб електролит, утайка, таблица, разтворимост, молекулно уравнение, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (39)
Профилна снимка
10.02.2016

Ученик

+2
Имам въпрос, ако може да ми отговорите :) Как да разбера когато дисоциирам къде да запиша броя на отрицателните или положителните атоми . Например : Дали ще е 2CL- или CL(2-) ?
Профилна снимка
11.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Здравей Jor0, преди да преминеш към йонообменните реакции трябва да си наясно как се дисоциират разтворимите електролити. Моля виж уроците върху Електролитна дисоциация и направи и упражненията към тях (има такива в химия за 8.клас и за 10.клас). Ако отново имаш трудности - ще помогна. И още един жокер - зарядите на най-често срещаните йони ги има означени в таблицата за разтворимост.
Профилна снимка
11.02.2016

Ученик

+2
Мисля,че не разбрахте въпроса ми. Аз ви питах как да разбера като дисоциирам къде да сложа + или - стойност,пред елемента или на степен . Има ли някакво значение къде ще го сложа. Аз уроците съм ги изгледал и мисля, че съм разбрал логиката.
Профилна снимка
11.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Жоро, добре, щом си сигурен в знанията си... Зарядът на всеки йон е постоянен - не може един път да е Cl- , друг път Cl 2-...Ако в изходното съединение след знака на елемента имаш някакъв индекс, то той ти показва броя на йоните от съответния вид, който записваш като коефициент пред съответния йон (обяснено е с много хубави примери в 8 клас). Например за FeCl2 = Fe 2+ + 2 Cl-. Успешна подготовка!
Профилна снимка
11.02.2016

Ученик

+2
Мисля,че не сте погледнали добре какво съм написал. Аз не съм написал един път CL- или CL2-.Въпросът ми е как да разбера дали да слагам отпред коефициента 2CL- или CL (2-) ? Как да разбера къде да сложа 2-ката ?
Профилна снимка
11.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Двойката се слага като коефициент пред йона, показах и с пример. Ако я сложиш горе, то това променя веднага заряда на йона и той става 2-, все едно, че е отдал не 1, а 2 електрона... Всеки запис в химията има съответен смисъл...
Профилна снимка
11.02.2016

Ученик

+2
Благодаря :)
Профилна снимка
17.06.2017

Ученик

+1
Бихте ли ми дали още примери за хидролиза, с които да се упражнявам. Благодаря предварително!
Профилна снимка
18.06.2017

Учител на Уча.се

+1
Здравей, прекрасно е, че искаш още упражнения. Направи хидролиза на CuSo4, K2SO3, FeCl3, ZnSO4, Na3PO4, CH3COOK.
Профилна снимка
21.06.2016

Ученик

+1
В моята таблица за разтворимост (която е в учебника и която съм я купила от книжарницата/ изглежда по този начин http://imamproblem.com/wp-content/uploads/2011/05/periodichna2.jpg ) са отбелязани единствено дали са разтворими, малко разтворими, неразтворими и дали се разлагат - не пише кога се образува утайка (въпреки че вече знам, че щом има едно неразтворимо се образува утайка), кога се образува слаб електролит (и тук го разбирам, тъй като се се получава вода) и кога се образува газ (тук вече не разбирам). Например ( г подточка) в моята таблица при водородните катиони и сулфидните аниони пише, че са неразтворими и следователно си мисля, че реакция не протича, тъй като калиевите катиони и хлоридните аниони също са неразтворими, но се оказва, че се отделя газ?
Профилна снимка
21.06.2016

Ученик

+1
Извинете, имах предвид: при водородните катиони и сулфидните аниони пише, че са *разтворими и следователно си мисля, че реакция не протича, тъй като калиевите катиони и хлоридните аниони също са *разтворими, но се оказва, че се отделя газ?
Профилна снимка
21.06.2016

Учител на Уча.се

0
Здравей Helen, съветвам те да смениш таблицата си за разтворимост :). Има не достатъчно добри издания с такава таблица, с каквото и ти разполагаш и от там идва голямото объркване. В езика на аналитичната химия утайка = "практически неразтворимо вещество". Има още и "малко разтворими вещества", които са по-разтворими от утайките, но по-малко разтворими от "разтворимите вещества", т.е. заемат междинно място. Например CaSO4 и Ag2SO4 са малко разтворими вещества, но първото си е направо утайка, а второто - на практика не дава видим резултат от образувана утайка.Предлагам ти да си разпечаташ таблица за разтворимост, която се дава на Държавните зрелостни изпити - в нея са означени газовете:http://www.matura.bg/?id=742 (таблицата е в края на решенията)
Профилна снимка
04.02.2016

Ученик

+1
Ако едното съединение е разтворимо,а другото е слабо разтворимо пак ли е йоп?
Профилна снимка
04.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Да, Арияна, но реакцията не протича до край - системата остава в равновесие.
Профилна снимка
05.02.2016

Ученик

+1
Благодаря!
Профилна снимка
03.02.2016

Ученик

+1
Хидролизата не е ли обратимо взаимодействие?
Профилна снимка
03.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Здравей Арияна, хидролизата е винаги обратима реакция.
Профилна снимка
03.02.2016

Ученик

+1
Възможно ли е да се получат две утайки ?
Профилна снимка
03.02.2016

Учител на Уча.се

+1
Здравей Арияна, не съм срещала конкретен пример от общоизвестните реакции, но не е изключено и да има...
Профилна снимка
09.02.2015

Ученик

+1
Много ми помогна видео урока !! :) Благодаря!
Профилна снимка
02.06.2014

Ученик

+1
Ще протича ли реакция м/у Na2CO3 и AgNO3 ?
Профилна снимка
02.06.2014

Учител на Уча.се

0
Здравей Гергана, Хайде да опитаме заедно. Като се разменят йоните на двете соли ще се получи дисребърен карбонат и натриев нитрат. Хайде сега си припомни условията за протичане на йонообменна реакция и с помощта на таблицата за разтворимост сама да определиш ще протича ли реакция или не. Ако имаш затруднения все още - пиши :)
Профилна снимка
02.06.2014

Ученик

+2
да,протича .. Получава се утайка от AgCO3 :)
Профилна снимка
03.06.2014

Учител на Уча.се

+1
Да, прекрасно се справи, само формулата на карбоната е дисребърен карбонат Ag2CO3.
Профилна снимка
10.05.2014

Ученик

+1
искам да попитам на 3тия пример как разбираме че става калциев ДИнитрат, а не например, че трябва да сложим 2ката отпред- 2CaNOз ?
Профилна снимка
10.05.2014

Учител на Уча.се

+5
Здравей elena, Всяко съединение има вярна формула, която можем да напишем като съобразим степента на окисление или заряда на йоните, които го изграждат (ако е йонно, както в твоя пример). По принцип би трябвало да знаеш, че калцият е със заряд 2+, а нитратните йони със заряд 1-. Ако не го знаеш гледаш в таблицата за разтворимост означенията на йоните - там те са дадени със зарядите си. И сега - припомняш си, че сумата от зарядите в едно йонно съединение трябва да е равна на 0. Тогава щом калчият е 2+, то следва, че трябва да вземем 2 нитратни йона, които ще дадат 2- и така сумата за съединението ще е 0. Ето от къде идва формулата Ca(NOз)2.
Профилна снимка
11.05.2014

Ученик

+2
Благодаря
Профилна снимка
14.01.2014

Друг

+1
Само да попитам на задачата от 8:40 как се определя заряда на SO3. От къде идва този заряд (2-) ако някой може да ми обясни ще съм ви много благодарен. Извинявам се, че пускам отново въпроса, но забравих да го натисна като въпрос а не коментар.
Профилна снимка
11.02.2014

Ученик

0
Погледни таблицата за анийоните...там показава заряда.
Профилна снимка
11.02.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей HCOONa Matata, Сулфитният йон се получава при дисоциация на сериста киселина H2SO3. Когато киселината се дисоциира се получават 2 водородни катиона Н1+, като се разкъсват две химични връзки О-Н в хидроксидните групи на киселината. Тогава при двата кислородни атома се получава по един отрицателен заряд, общо за целия йон става 2-. Зарядът на йона, освен да се види в таблицата за разтворимост, може и да се пресметне. Сумата от зарядите на йоните, които се получават при дисоциацията на едно съединение трябва да е нула. Казахме, че дисоциацията на киселината се извършва съгласно уравнението H2SO3 --> 2H1+ + SO3(2-) Като знаеш заряда на водородните йони 1+ и броя им - два, и означиш заряда на сулфитния йон с х, то уравнението, по което се определя заряда на йона е: Произведение от броя на водородните йони по техния заряд и броя на сулфитния йон (един) по неговия заряд и сумата от тези произведения трябва да е нула: 2.1+ + 1.х = 0 От тук смяташ х и си готов :)
Профилна снимка
14.01.2014

Друг

0
Само да попитам на задачата от 8:40 как се определя заряда на SO3. От къде идва този заряд (2-) ако някой може да ми обясни ще съм ви много благодарен.
Профилна снимка
23.02.2014

Друг

0
има го в таблицата
Профилна снимка
05.01.2014

Ученик

0
благодаря за урока
Профилна снимка
14.01.2014

Ученик

+1
Искам да попитам след като това уравнение е йоннообменно H3PO4 + 3NaOH ----> Na3PO4 + 3H2O в 3тия етап на водата ли трябва да изразя йоните, които я образуват, защото Na3PO4 може да се разпише..?
Профилна снимка
10.05.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Ани, Да, съкратеното йонно уравнение(3-ти етап) се пише за утайката, слабия електролит (водата) или газа, който се получава в ЙОР. В случая това е водата. За да си напълно прецизна тази реакция е обратима, защото получената сол хидролизира.
Профилна снимка
03.09.2014

Ученик

0
v tozi proces vodata se izrazqva sus uravnenie 3puti vodoroda v suluchaq H + 3 puti kisloroda pishesh 3H20=3H + 30 i tova e
Профилна снимка
03.09.2014

Учител на Уча.се

+1
Здравей Aleksandar , В този случай ще си позволя да те поправя: водата се образува при свързването на водородни йони Н+ с хидроксидни йони ОН-. Освен това съкратено йонно уравнение се изписва точно обратното на това, което си написал, а именно: 3Н+ + 3ОН- = 3 Н2О, т.е. първо се изписват йоните, които се свързват, а после съединението, което образуват :)
Профилна снимка
22.01.2018

Ученик

+1
Здравейте мисля,че сте изпуснали коефициентите на съкратеното уравнение втора задача.
Профилна снимка
22.01.2018

Учител на Уча.се

+1
Здравей Алеко, благодаря за обратната връзка. В новия вариант на урока всичко е точно... Освен това в истинската аналитична химия, където се работи само със съкратени йонни уравнения последните се изписват винаги за образяването на 1 мол вещество. :)
feedback
feedback