Видео урок: Мед

08:25
6 951
174
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Важен видео урок по химия за 10. клас, в който ще научиш всичко най-важно за медта! Кои са най-важните физични и химични свойства на медта, които определят нейното приложение? А знаеш ли откога е известна медта на човечеството? Защо медта се сплавя с калай, за да се получи бронз? Кой е металът с по-голяма електропроводност и топлопроводност от медта? Защо медта реагира само със силни окислителнодействащи киселини? А реагира ли медта с основи? Остани с новия урок по химия за 10. клас и ще разбереш. Готов ли си?
Раздел:
Метали от големите периоди
Ключови думи:
мед, бронзова епоха, метал, мек, пластичен, физични свойства, химични свойства, преработване, електропроводимост, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (174)
Профилна снимка
24.08.2012

Друг

+5
Ako може една малка забележка- при получаването на Cu2O не е възможна реакцията 4 CuO + O2 = 2 Cu2O + O2 !! не може от едната страна да имаме О2 и от др страна пак О2. Реакцията за получаване на Cu2O става при загряване само на Cu на въздуха при висока t и реакцията е 4 Cu + O2 = 2 Cu2O при ст. на ок. на Cu +I .
Профилна снимка
24.08.2012

Учител на уча.се

+2
Здравей, много правилна забележка. Грешката е от недоглеждане. При НАГРЯВАНЕ на меден оксид (в лявата част на уравнението НЕ трябва да има кислород), се получава димеден оксид и кислород. Молим за извинение :)
Профилна снимка
24.08.2012

Друг

+3
Значи, за получаване на CuO , Cu ( II ) (- тук Cu е от + II ст. на ок. в медния оксид) уравнението е 2 Cu + O2 = 2 CuO . Когато Cu е от +I ст. на ок. (т.е когато Cu е от +I ст. на ок. в димедния оксид) уравнението изглежда така 4 Cu + O2 = 2 Cu2O (за Cu ( I ) ) като и двете уравнения са ОРП и при двете р-ии Cu се окислява. Cu от + I по-нататък се окислява до Cu + II при мн висока t . Реакцията ,за която говорите може да бъде в такъв вариант напр. Cu(OH)2 (s) → CuO (s) + H2O (l) или 2 Cu(NO3)2 → 2 CuO + 4 NO2 + O2 или CuCO3 → CuO + CO2 като и при трите варианта изходните в-ва се нагряват и при тези три начина по-добре се получава чист Cu ( II ) оксид отколкото при 2 Cu + O2 = 2 CuO
Профилна снимка
07.05.2013

Ученик

-3
Физиологично действие на среброто как действа върху човека?????
Профилна снимка
07.05.2013

Учител на уча.се

-3
Здравей Сиси, Вероятно искаш да попиташ за физиологичното действие на среброто... А опита ли да си намериш сама информация - такава в мрежата има в изобилие ..... :))))
Профилна снимка
05.01.2014

Ученик

-1
благодаря за урока
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

+2
Имам въпрос. В уравнението при което се получава димеден оксид нетрябва ли да е 4CuO=2Cu2O+O2. Аз съм 7 клас и нямам учебник в който да го видя.
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

+1
Освен това се чудя каква е структурната формула на Cu2O. Потърсих в интернет но не го намерих.
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

0
Също така се чудя как се чете Na2[Cu(OH)4]
Профилна снимка
03.04.2016

Учител на уча.се

+1
Браво, Виктор, абсолютно си прав, но нататък в урока Дарин се "сеща", връща се и поправя грешката в уравнението. Структурни формули се съставят за съединенията, които са в молекулен строеж. В случай съединението е йонно и за такива съединения структурни формули не се пишат.
Профилна снимка
03.04.2016

Учител на уча.се

+2
Виктор, съединенията от типа на Na2[Cu(OH)4] се наричат комплексни съединения или комплексни соли. В случая тази сол се чете натриев тетрахидроксикупрат (ІІ) и се получава, когато Cu(OH)2 се разтвори в натриева основа.
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

+1
Благодаря за чудесното обяснение
Профилна снимка
24.10.2014

Ученик

+4
Извинете какво се получаваше при реакцията NaHCO3+CuSO4?
Профилна снимка
25.10.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, Според мен ще се утаи зелен основен меден карбонат, който се записва така: Cu(OH)2.CuCO3. Цветът зелено е особен, това е патината, с която се покриват медните монети и предмети или от това е изграден минерала малахит.
Профилна снимка
25.10.2014

Ученик

+2
Благодаря.
Профилна снимка
17.02.2017

Ученик

0
Имам 1 въпрос, тъй като аз съм 8 клас и ми е интересно видях този коментар, за това реших да пиша. Пробвах експеримента у нас
Профилна снимка
17.02.2017

Ученик

0
....И
Профилна снимка
17.02.2017

Ученик

+1
..ме интересува каква е формулата на самата утайка и на бистрия разтвор.
Профилна снимка
17.02.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Александър, формулата на утайката съм я написала по-горе, а разтворът трябва да е Na2SO4.
Профилна снимка
17.02.2017

Ученик

+1
Подозирах, че е натриев сулфат. Много ви благодаря. И още един въпрос:След като потопих индикаторна хартийка в Na2SO4 стана синя, основния характер много ли е силен(като на NaHCO3 или като на основа) Благодаря предварително!!
Профилна снимка
17.02.2017

Учител на уча.се

+1
Александър, Na2SO4 трябва да има неутрална реакция, рн=7 и ако ползваш универсален индикатор - цветът му да е жълто-зелен. Това, че средата е основна (син индикатор) говори за излишък на содата за хляб, т.е. разтворът е смес от Na2SO4 и нереагирал NaHCO3, а и малко натриева основа, която се получава при хидролизата на хидрогенкарбоната. Все едно, не пий течността, дори и да е бистра... :))))).
Профилна снимка
18.02.2017

Ученик

0
Разбира се ;-)
Профилна снимка
18.02.2017

Ученик

+1
Цветът ѝ е с лек нюанс на синьото.
Профилна снимка
18.02.2017

Учител на уча.се

+1
Да, защото реакцията не се извършила пълно. Тогава в разтвора имаш и медни йони, което го прави категорично отровен... Обеща да не пиеш... :-)!!!
Профилна снимка
18.02.2017

Ученик

+1
:-D
Профилна снимка
27.05.2017

Ученик

+2
Здравейте, Cu взаимодейства ли с разредена HCl? Нали трябва да има окислител в уравнението да протече реакция? Т.е. -> Cu+HCl+O2?
Профилна снимка
27.05.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Ивона, точно така, медта реагира със солна киселина само в присъствие на кислород, защото тогава медта се окислява първо до меден оксид и после медният оксид реагира с киселината. В противен случай, тъй като медта е след Н в Реда на относителната активност на металите реакция не протича.
Профилна снимка
26.12.2014

Ученик

+2
Извинете за въпроса но още лятото (може би юни месец) направих нещо и чак сега видях резултата. Сложих медни кристали(получени по метода за пречистване на мед) в буркан налях малко вода и малко солна киселина затворих плътно с капачка и прибрах тази смес в шкафа за реактиви. Днес случайно забелязах че течността в буркана е зелена и на повърхността има дебела кора от някакво зелено вещество (което не се разтваря във вода)дъното е покрито със същото вещество образувало се на повърхността и после потънало. Медните кристали са чисто черни. Малко след като отворих буркана в устата усетих метален вкус.
Профилна снимка
26.12.2014

Ученик

+2
Да довърша - какво е това странно зелено вещество?
Профилна снимка
28.12.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Алекс, CuCl2.2H2O е вероятният състав на твоята получена сол - медният дихлорид е зелен. Но пък се разтваря във вода. Зелено, неразтворимо във вода медно съединение е патината Cu(OH)2.CuCO3, но не виждам при затворен буркан откъде би е погълнал СО2, за да стане основен карбонат. Ще решим задачата отново експериментално: Залей част от утайката с някаква киселина - ако изшупти с отделяне на газ - значи е патина :).
Профилна снимка
28.12.2014

Ученик

+2
Здравейте госпожо Николова, пуснах част от веществото в оцет то потъна и започна да се отделя газ:). Направих нещо което забравих до спомена, за да не повреди сол. кис. капачката я покрих с плътно покритие от восък може ли това да е изиграло роля:)?
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на уча.се

0
Не би следвало, Алекс, защото восъкът не реагира нито с киселина, нито с вода... Щом се отделя газ при контакт на веществото с киселина, според мен е карбонат.
Профилна снимка
29.12.2014

Ученик

+3
Щом вие казвате значи е карбонат:). В Интернет четох един начин за направата на Fe2O3 та там пишеше - вземете някакъв съд сложете в него вода и сол (NaCl) и разбъркайте докато се разтопи, сложете вътре два железни проводника свържете ги с батерия, ще наблюдавате как се образува утайка, прецедете я и имате Fe2O3. Добре аз направих всичко но наблюдавах как се отделя тъмно зелено вещество което според мен е Fe(OH)2 то постепенно става кафяво вероятно Fe(OH)3. Вярно ли е това което казах и ако е просто да загрея Fe(OH)3 нали?
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на уча.се

+2
Точно, Алекс, ще нагрееш Fe(OH)3 е си готов :)
Профилна снимка
29.12.2014

Ученик

+2
Много ме дразни това че в Интернет има купища невярна информация.
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на уча.се

+2
Затова, Алекс, има мноооого книги, с които сравняваме информацията. Но има елементарни неща, които дори в интернет не могат да бъдат сгрешени, но....винаги се прави проверка :)
Профилна снимка
29.12.2014

Ученик

+1
Здравейте госпожо Николова, ако смеся разтвор на натриев бензоат и лимонена кис. ще се утаи ли бензоена киселина защото те е почти неразтворима във студена вода 3,4гр.на 1л вода при 25градуса и 0,2гр. на 1 литър вода при 10градуса а ако смъкна температурата почти до замръзване разтворимостта ще е още по малка. тази реакция може ли да стане с лимонена кис. ако ли не ще пробвам с друга кис.:)?
Профилна снимка
29.12.2014

Ученик

+2
Как се наричат солите но лимонената киселина?
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на уча.се

0
Алекс, солите на лимонената киселина се наричан цитрати. Да, пробвай при доста подкислен разтвор на бензоат и смъкни температурата. Но солта да не наситен разтвор, защото като свалиш температурата ще се отдели и сол.
Профилна снимка
29.12.2014

Ученик

+1
Аз всъщност вече направих реакцията но просто взех студена вода от хладилник, две пластмасови чаши в едната разтворих натриев бензоат а в другата лим. кис. смесих ги в трети съд и се получи бяла каша прецедих я и забелязах че бялото в-во има един приятен мирис, след известно време започва да дразни и ми се киха.
Профилна снимка
29.12.2014

Учител на уча.се

+1
Хахахаха, научаваш свойствата на бензоената киселина от личен опит, браво, Алекс!
Профилна снимка
30.12.2014

Ученик

+2
Извинете но какво е това нещо H3O и как мога да отделя тежката вода от обикновената ? Ако изобщо има някакъв начин.
Профилна снимка
31.12.2014

Учител на уча.се

+1
Такаааа, Алекс, хайде да почетем първо малко....Потърси какво наричаме в науката изотопи на даден химичен елемент (изгледай първото видео от строеж на атома за 9 клас), после виж колко са изотопите на водорода и как се наричат. Н3О не е тежка вода. Тежка се нарича водата, в чиято молекула има два атома от по-тежкия изотоп на водорода деутерий (D2O), но в молекулата на водата пак си има два атома водород. Тежка вода в мноооого малки количества се съдържа и в питейната вода. Свойствата на тежката вода са доста по-различни от тези на обикновената - хайде да потърсиш и да прочетеш за тях... Има много интересна история за получаването на тежка вода чрез електролиза във фабрика в Норвегия по време на Втората световна война - норвежката съпротива взривява фабриката и получената тежка вода, за да не могат германците първи да направят атомна бомба. Колкото до Н3О, вероятно имаш предвид Н3О+, нарича се хидроксониев йон и се образува, когато водородните йони в разтвор се свържат с молекула вода.
Профилна снимка
31.12.2014

Ученик

+2
За изотопите четох отдавна, четох и за протий, деутерий и тритий и горе долу знам. Въпросът е как мога да отделя тежката от обикновената вода, за това на български почти нищо не пишеше но на руски намерих начин. Слагате вода в някакъв съд и я слагате в хладилника докато не започнат да се образуват кристали лед отделяте леда а другата вода хвърляте, стапяте леда и повтаряте процедурата само че с разтопения лед и пак същото и пак и пак ... ако направите това 4-5 пъти би трябвало да имате тежка вода в по-големи концентрации вместо 6500:1, 13:1 естествено в полза на обикновената вода. След това слагате продукта в съд и започвате да го разпадате чрез електролиза и накрая ще остане само тежка вода(надявам се). Въпрос какво да използвам при електролизата за да не може кислорода да го съсипе(естествено ако този номер става).
Профилна снимка
31.12.2014

Учител на уча.се

+1
Алекс, това, което правиш е единия начин. Втори начин е чрез изпарение - многократно на вода. Става и с електролиза, защото обикновената вода се разпада до водород и кислород, а тежката се концентрира в електролита. Ако използваш електроди от неръждаема стомана ще стане по-чисто (въглените ще ти пускат частички въглерод във водата). Никога не съм го правила, предполагам, че така трябва да се направи. Едва ли е толкова лесно, иначе всеки втори щеше да получава тежка вода и да прави атомни бомби...
Профилна снимка
31.12.2014

Ученик

+2
Всъщност веднъж лятото пробвах електролиза с неръждаема стомана и разтвора потъмня и стана мътен. може и да не е лесно но ще пробвам, още сега пълня шишета с вода и ги оставям вън защо да използвам хладилник като има естествен такъв ще видя какво ще направя до довечера.
Профилна снимка
31.12.2014

Ученик

+1
Може ли да използвам два въглеродни електрода а после да прецедя водата?
Профилна снимка
31.12.2014

Учител на уча.се

+2
Може, Алекс. Весело посрещане на Новата година!
Профилна снимка
01.01.2015

Ученик

+2
Новата година прекарахме добре а за опита след многократна заледяване и размразяване от 15литра вода останаха не повече от 80мл започвам с електролизата.
Профилна снимка
04.01.2015

Ученик

+2
Извинете но как железния сулфат става железен трихидроксид?
Профилна снимка
04.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, Разтворите на соли хидролизират. Изгледай урока за хидролиза в 10 клас. Железният сулфат бавно, но славно, образува утайка от железен дихидроксид, който се окислява да железен трихидроксид. По бързо ще стане, ако утаиш железния сулфат с основа и оставиш утайката на въздуха, защото хидролизата е бавен процес. Ако разтворът на солта е доста разреден хидролизата става по-бързо, както и ако е топъл или добавиш няколко капки основа :)
Профилна снимка
05.01.2015

Ученик

+2
Здравейте, благодаря за обяснението:). За онова с тежката вода след електролизата останаха не повече от 4милилитра черна вода наситена с въглерод която не се разпада какво да правя:)?
Профилна снимка
05.01.2015

Учител на уча.се

+1
Не знам, Алекс, може би филтрувай многократно, за да отделиш въглеродните частички. Едва ли си получил тежка вода :) но все пак има надежда в остатъка да има такава - опитай да охлаждаш и да видиш при колко градуса ще замръзне - ако замръзне около 3-4 градуса над нулата - може да го отчетеш като успех :)
Профилна снимка
05.01.2015

Ученик

+1
Водата замръзна точно при 2.7градуса мерих го с електронен термометър- частичен успех и все пак не съм се и надявал да получа тежка вода, то тва ако ставаше така лесно, за една седмица и хоп, при това без специални уреди... Да се върнем малко на темата с която започнахме този диалог. След два "разтворени" болта и доста време, получих доста голямо количество черна кашеста маса която след като изсъхна пак си остана черна(вместо както аз очаквах да стане кафява) и странно взех едно парче нагрях го, оставих го да изстине и след малко то магически стана червено-кафяво като ръжда. Е кви са тия чудесии?
Профилна снимка
06.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, Железните болтове всъщност са от някаква стомана, най-вероятно, в която има примеси и от други елементи.... Освен това, след като си разтворил болтовете в солна киселина се очаква да получиш железен дихлорид. Него трябва да го утаиш да железен дихидроксид с някаква основа - да получиш дихидроксида, който да оставиш на въздуха да се окисли до трихидроксид. И вече него като го нагрееш да получиш Fe2O3. А какво има при теб - само Господ знае...Опитай отново както ти описвам.
Профилна снимка
06.01.2015

Ученик

+2
Здравейте госпожо, ще прощавате но малко сте ме разбрали на криво, когато казах че болтовете са се "разтворили"(забележете кавичките) имах предвид в онази вана с разтвор на натриев хлорид и два железни проводника по които тече ток:):), но и аз имам грешка, трябваше да уточня това. А за черната кашеста маса оказа се че не е чак толкова черна, запазих част от нея без да я суша и размазана на тънък пласт върху бяла хартия се вижда че всъщност е тъмно зелена, извинете за объркването:):). За онзи метод който казвате аз имам друг вариант който става по-бързо слагам желязо в разтвор на меден дихлорид подгрявам го и на дъното остава мед а в разтвора желаното съединение:).
Профилна снимка
06.01.2015

Учител на уча.се

+1
Ами Алекс, аз вече се обърках с твоите опити...
Профилна снимка
07.01.2015

Ученик

+2
Ами ще ви оставя за малко на мира да ви почине ума и ще тормоза моята учителка:):).
Профилна снимка
07.01.2015

Учител на уча.се

+1
Хахаха, добре, Алекс, благодаря за почивката, ще се възползвам от възможността :)
Профилна снимка
10.01.2015

Ученик

+2
Какво се получава при взаимодействие на калиев перманганат и водороден пероксид?
Профилна снимка
10.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, 2KMnO4+ 5 H2O2+3H2SO4=2MnSO4+K2SO4+8H2O+5O2 Хахахахаа, Алекск, нали щях да съм в почивка, или 3 дни ми стигат?
Профилна снимка
10.01.2015

Ученик

+2
Хахахаа естествено че стигат дано са би били много приятни:):):). Само не разбрах от къде дофтаса тая сярна киселина защото аз като пусна калиев перман. във кислородна вода става реакция и без наличието на сярна сис.:).
Профилна снимка
11.01.2015

Ученик

+2
Здравейте, след дълго търсене попаднах на няколко реакции - №1-KMnO4+H2O2->K2O+H2MnO4,: №2-2KMnO4+H2O2->2MnO2+2KOH+2O2,:№3-4KMnO4+2H2O2->4HMnO4+2K2O+O2 кая от тях може да е протекла в случая на реакция на KMnO4 с кислородна вода, според мен най вероятна ми се вижда реакция №2 защото в №1и№2 има K2O който от своя страна би взаимодействал с водата:).
Профилна снимка
11.01.2015

Учител на уча.се

+1
Браво Алекс, Действията ти ми харесват все повече с всеки изминал ден - растеш като химик и това много ме радва. Съвсем правилно си преценил, че най-вероятната реакция е 2. Не само, защото при нея се отделя кислород, което най-вероятно е станало в твоя експеримент, но си преценил, че К2О ще реагира с водата (а и с киселините). Браво!
Профилна снимка
11.01.2015

Ученик

+2
Много благодаря за похвалите:):), а за отделянето на кислород то става доста бурно когато за пръв път правих реакцията не прецених нещата добре и в доста концентриран разтвор на кал. перман. сипах 30% водороден перок. и сместа буквално изкипя, вече използвам 3% водороден перок.:):).
Профилна снимка
11.01.2015

Учител на уча.се

+1
Точно така Алекс, предполагам ти е известно, че по подобен начин се прави и "слонската " паста за зъби?
Профилна снимка
12.01.2015

Ученик

+2
Здравейте госпожо, във видеото за мед има описан метат за пречистването й чрез електролиза, та така още лятото го пробвах като за катод използвах мед, а за анод бронз и мисля че номера се получи на катода се натрупа доста голямо количество мед, анода изтъня и изчезна. Въпросът е такъв че разтвора на меден сулфат постепенно стана по-светъл и трябваше да добавям още меден сулфат. след като приключих с електролизата взех и изсуших напълно прозрачния разтвор и се получи бяло кристално вещество което според мен е калаен сулфат, та същинския въпрос е как да извлека калая от него? Пробвах с алуминий но вместо да се отдели калай се получи бяла пихтиеста каша, същото стана и с желязо само че кашата стана кафява. Ако знаете начин кажете как да извлека калая, кажете? А и калаения сулфат не реагира със солна киселина(пишеше в една книга, а и сам се убедих). Или това съединение няма нищо общо с калаен сулфат:):)?
Профилна снимка
13.01.2015

Учител на уча.се

+1
Алекс, здравей, Разтвори вероятния калаен сулфат (може да е хидролизирал и да се е получил калаена киселина) във вода и потопи алуминий или желязо и остави да преседи. Трябва върху метала да се отдели калай. Ако не стане следва, че не си получил калаен сулфат, а може би метакалаена киселина. Пробвай да видим какво ще стане :)
Профилна снимка
13.01.2015

Ученик

+2
Здравейте, вече пробвах да пусна алуминий или желязо още лятото, но пак ще пробвам. А ако е станала метакалаена киселина, има ли начин да се изкара калая от нея?
Профилна снимка
13.01.2015

Учител на уча.се

+1
Не, Алекс.
Профилна снимка
13.01.2015

Ученик

+2
Еееее как не:(? С алуминий и желязо нищо не стана:(. Поне каква е хим. формула на метакалаената киселина? Солта смесена с бистра варна вода се утаява бяла утайка.
Профилна снимка
14.01.2015

Учител на уча.се

+1
Алекс, здравей, Трябва ми повече време да помисля и да направя справка какво може да си получил. Ще бъдеш ли добър да поизчакаш?
Профилна снимка
14.01.2015

Ученик

+1
Ама разбира се:) Даже ще ви дам един два дни отпуска:).
Профилна снимка
15.01.2015

Ученик

+2
Извинете госпожо Николова но можете ли да кажете 7 съединения на хлора в които той проявява всички свои валентности, защото аз се сещам само за 5.
Профилна снимка
15.01.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Алекс, Да започнем с 1 валентност: HCl и солите и, HClO и солите и, Ci2O, PCl3,PCl5, трета - HClO2 и солите и, пета валентност - HClO3 и солите и,и седма валентност HClO4 и солите и, Cl2O7, Има и ClO2 - четвърта и ClO3 - шеста валентност..
Профилна снимка
15.01.2015

Учител на уча.се

0
Алекс, положението с бронза е сериозно. Според някои книги за да се поевтини бронза освен калай може да се сложи цинк, олово или дори берилий. Така че твоята сол може да е смес от много неща и едва ли от нея ще може да се извлече калай. Търси друг начин за получаване на калай :)
Профилна снимка
16.01.2015

Ученик

+2
За хлора много благодаря, това ще ми е от голяма полза. А за бронза просто ще прибера солта в шкафа и да си стои там.
Профилна снимка
16.01.2015

Ученик

+2
Добре госпожо сега чета един тест по химия тъй като утре съм на олимпиада, та там пише че Роберт Бунзен като смесил калций с цезиев сулфат във вакуумна камера получил метал мек като восък и го кръстил цезий да не би да има някаква грешка, защото според мен не би станало нищо защото калция е много по-слабо активен от цезия. да не би да имат предвид калий, но и той не би свършил работа, не знам вие ще кажете:).
Профилна снимка
16.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Алексу Доколкото си спомням цезия е открит чрез спектрален анализ и е кръстен Цезий, защото линията на спектъра му е синя. Това, което четеш не мисля, че е възможно...
Профилна снимка
17.01.2015

Ученик

+2
И според чичко гугъл е цезия е открит чрез спектрален анализ. Значи въпроса е напълно нереален:). Ще кажа на госпожата да не дава този тест повече на други деца.
Профилна снимка
19.01.2015

Ученик

+1
Извинете, но какъв е белия дим който пускат по сцените?
Профилна снимка
19.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, В началото на сценичните ефекти беше формалдехид. Сега - не знам...
Профилна снимка
20.01.2015

Ученик

+3
Извинете но формалдехида не е ли отровен. От него май правят формалин.
Профилна снимка
20.01.2015

Учител на уча.се

+1
Отровен е Алекс, затова на първите редове им сълзяха очите и смъдеше носа...Но с формалдехид се опушва месо за консервация...
Профилна снимка
08.03.2014

Ученик

+2
Медта НЕ взаимодейства с: А) конц. HNО3 Б) конц. H2SО4 В) конц. HCl Г) AgNO3(р-р) Според мен с всичко реагира?
Профилна снимка
08.03.2014

Учител на уча.се

0
Здравей, Хайде да разсъждаваме заедно. Медта се намира след Н в Реда на относителната активност на металите, поради което не може да го измества от разтвори на киселини. При обикновени условия медта реагира само с концентрирани окислително действащи киселини. Следователно с коя киселина няма да реагира при обикновени условия?
Профилна снимка
08.03.2014

Ученик

+2
Само с оксосъдържащи, дададададдад. :3
Профилна снимка
04.09.2012

Ученик

+2
от тука разбирам че степента на окисление е равна на броя на електроните които един елемент отдава в този случай ако медта отдава 1 електрон то тогава ще има 1-ва степен на окисление ако отдава 2 електрона ще има 2 степен на окисление
Профилна снимка
11.01.2013

Учител на уча.се

+2
Степен на окисление е условна величина, число, с което означаваме какъв заряд ще придобие даден елемент, ако всички връзки в съединението са йонни. Ако приемем, че при образуването на йонни връзки медта може да отдава 1 или 2 електрона, то това може да определи степента на окисление на съответния йон.
Профилна снимка
15.04.2013

Ученик

+2
Просто за информация комплекса на Cu(OH)2 + NaOH -> Na2[Cu(OH)4] е динатриев тетрахидрокси купрат. Купрат от латиснкото на мед - купрум.
Профилна снимка
15.04.2013

Учител на уча.се

+1
Благодаря за уточнението. Но това в задължителния курс не е необходимо. Там не се учат комплексни съединения. :)
Профилна снимка
21.04.2013

Ученик

-2
molq pomognete mi s tova domashno za medta mnogo e speshno shte vi buda mnogo blagodarna ako mi pomognete s prehodaa Molq!
Профилна снимка
21.04.2013

Учител на уча.се

+1
1. мед + хлор 2. меден дихлорид " сребърен нитрат 3. Меден динитрат + натриева основа 4.Меден дихидроксид + солна киселина 5.Меден динитрат ----нагряване-----меден оксид, азотен диоксид и кислород 6.Меден дихидроксид ----нагряване---- 7.меден оксид -----нагряване----- 8.меден дихидроксид + етанал --- оцетна киселина+ димеден оксид + вода
Профилна снимка
21.04.2013

Ученик

+2
Благодаря Ви госпожо Николова
Профилна снимка
21.04.2013

Ученик

0
ще можете ли да ги изпишете с уравнения?
Профилна снимка
22.04.2013

Учител на уча.се

+1
Позволявам си да ти препоръчам да изгледаш видеото още веднъж, както и следващо видео за преходи за мед и желязо. Когато чрез тях научиш свойствата на медта и съединенията и не би трябвало да имаш проблем с уравненията. Също така в коментарите по-нагоре по видеото има доста от уравненията. Целта на този сайт е да УЧИМ ЗАЕДНО, а не да ви пишем домашните. Ако и след като научиш свойствата на медта и съединенията и методите за получаването им не можеш да се справиш с някое уравнение, ще ти помогна. :)
Профилна снимка
30.11.2013

Ученик

+1
Как можем да получим Cu от Cu2O?
Профилна снимка
01.12.2013

Учител на уча.се

+1
Здравей Емма, От всеки метален оксид може да се получи метал чрез редукция със силен редуктор. В металургията като редуктори се използват най-често кокс (въглерод), въглероден оксид, водород, някои силно активни метали (алуминий, хром и др). За редукция на медни оксиди най-често се използва водород, но ако ползваш въглерод или въглероден оксид също ще е вярно. Продукти на металургичния процес, когато използваш въглерод са метала и въглероден ОКСИД, ако си използвала въглероден оксид - продукти са метала и въглероден ДИОКСИД, а в случая на водород - метала и ВОДА! Реакцията е окислително-редукционна. :)
Профилна снимка
17.04.2018

Учител

+1
В червените кръвни клетки се съдържа желязо под формата на йони, на което се дължи червения цвят. Анемията се получава при недостиг на желязо, а не на мед. Мед има в кръвта на някои морски животни и тя е синя на цвят :)
Профилна снимка
17.04.2018

Учител на уча.се

+1
Здравейте Красимира, напълно сте права за желязото, червеният цвят на кръвта и анемията. В използваните от мен източници се казва, че наличието на мед в организма подпомага образуването на червени кръвни телца и контролира ефективното използване на желязото. Поради което едно от последствията от липса на мед в организма е ... анемия. Иначе за синия цвят на кръвта сте напълно права...
Профилна снимка
06.03.2018

Родител на ученик

+1
Може ли помощ за една задача? Кой от металите взаимодейства с разтвор на меден сулфат СuSO4? а) сребро б) злато в) цинк г) живак
Профилна снимка
07.03.2018

Учител на уча.се

0
Здравей, хайде заедно да се справим... За да се реши задачата е необходимо да направиш справка с реда на относителната активност на металите (РОАМ). Знаеш как се работи с него, нали? Ако си забравила ето ти видео, където ще си припомниш: https://ucha.se/watch/325/Okislitelno-reduktsionni-protsesi-v-raztvori-na-elektroliti. И така... въоръжени сме с РОАМ. Има ли метал, който се намира вляво от медта в РОАМ и може да я измести от нейни соли? Готови сме.
Профилна снимка
01.09.2017

Ученик

+1
Извинявам се, имам още един въпрос към 140 зад., но виждам, че не е качена. Мед може ли да взаимодейства с (NH4)2SO4, при което да се получи CuSO4-нормалната разтворима сол (и да опишем синия камък)?
Профилна снимка
02.09.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей, Александрина, не, медта не реагира с амониев сулфат.
Профилна снимка
02.09.2017

Ученик

0
Благодаря!
Профилна снимка
01.09.2017

Ученик

+1
Здравейте госпожо, нали медта взаимодейства с разредени и безкислородни киселини само в присъствие на окислител, а с разтвор или твърда NaOH не взаимодейства? Правилно ли съм разбрала всичко :)
Профилна снимка
02.09.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Александрина, медта е много слабо реактивоспособен метал. Може да реагира с разредени киселини само в присъствие на кислород, а с основа изобщо не реагира.
Профилна снимка
19.06.2017

Ученик

+1
Здравейте! Имаме да получим CuCO3 от Cu(OH)2. Възможна ли е тази реакция : Cu(OH)2+ H2CO3-> CuCO3 + 2H2O ? Господинът ни по химия предложи следните реакции като правилни Cu(OH)2+ Na2CO3 -> CuCO3 + 2NaOH . И вместо Na2CO3 може да използваме K2CO3 или (NH4)2CO3 . Също така той каза, че тази реакция Cu(OH)2+ H2CO3-> CuCO3 + 2H2O е грешна.
Профилна снимка
19.06.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Даниел, от Cu(OH)2 до CuCO3 с една стъпка не може да се стигне. Причина: Cu(OH)2 е амфотерен хидроксид, утайка, която се разтваря само в силни киселини, силни основи и амоняк. Тъй като предложената от теб въглеродна киселина е слаба киселина реакция няма да протече. Също и предложението на учителя ти не е добро, защото утайката от меден дихидроксид не се разтваря в разтвор на сол. Правилният начин е да извършиш прехода на две стъпки - да разтовриш хидроксида в силна киселина (солна, сярна, азотна) и получената сол да обработиш с някаква карбонатна сол.
Профилна снимка
22.06.2017

Ученик

+1
Благодаря Ви изключително много!
Профилна снимка
16.08.2016

Ученик

+1
Може ли един въпрос, Cu реагира ли с NaOH?
Профилна снимка
17.08.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей SeldAynur :D, медта е метал с двойствен характер, но по изключение не реагира с основи. Същата особеност има и среброто. А въпроси може по всяко време и колкото повече, толкова по-добре за подготовката ти :).
Профилна снимка
17.08.2016

Ученик

+1
Благодаря много! :) :)
Профилна снимка
01.07.2016

Ученик

+1
Искам да попитам, уравнението CuO + H2SO4 -> CuSO4 + H2O ЙОР ли е?
Профилна снимка
01.07.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Таня, не е ЙОР, защото CuO не е електролит.
Профилна снимка
01.07.2016

Ученик

+1
Благодаря! :)
Профилна снимка
26.04.2016

Ученик

+1
Здравейте! Ако някой би могъл да ми помогне със следните задачи,ще съм благодарна. 1. 20 гр син камък е разтворен в 1000 гр вода. Определете масовата,моларната и молалната концентрация на разтвора.При н.у. какво ще бъде осмотичното му налягане ако дисоциацията е 80%? 2. Как ще отличите CuCl2 от CuSo4. Изразете хидролизата на солите и опр. Ph. 3.Като използвате CuCl2 получете колоидно-дисперсна система с различен заряд на гранулата. Благодаря предварително!
Профилна снимка
26.04.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Елис, Уроци за изчисляване на масова част и моларна концентрация има в 10. клас, раздел разтвори. Виж си формулите и ги приложи, съвсем елементарно е. Молалната концентрация количеството вещество в молове в 1000 г разтворител, така че като изчислиш моловете за моларната концентрация ще ги използваш и за малалната.За да изчислиш осмотичното налягане ти трябва изотоничния коефициент, който за 80% дисоциация на солта няма да е 2, а ще е 1,8. Двете соли могат да се различат с р-р на BaCl2 - в епруветката с меден сулфат ще падне утайка, а в тази с хлорида - не. Има урок за хидролиза на соли в 10. клас - виж го и ще си направиш лесно хидролизата. И двата разтворо ще имат кисела реакция. За колоидна система трябва да направиш някаква утайка от CuCl2 и да изразиш структурата на мицела в излишък на двата електролита.
Профилна снимка
26.12.2015

Ученик

+1
Какво представлява процесът пиролиза
Профилна снимка
27.12.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, пиролизата е високотемпературно нагряване на органични съединения в отсъствие на кислород.
Профилна снимка
26.12.2015

Ученик

+1
Може ли в органичния синтез да се използва като катализатор Cu^+1(ако може да назовете реакцията).Благодаря!
Профилна снимка
27.12.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, хидролизата на хлоробензен до фенол (с вода) става в присъствие на Cu1+ катализатор.
Профилна снимка
26.12.2015

Ученик

+1
Здравейте.Може ли [Cu(NH3)4](OH)2 да се използва като реактив за откриване на целуоза. Бих искал да попитам,дали ще направите урок за комплексите съединения.Благодаря
Профилна снимка
27.12.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, целулозата се разтваря в Швайцеров реактив. За да е една реакция качествена, то трябва да има много явен външен признак. Ако приемем, че в началото слагаме моооого малки парченца целулоза и заливаме с Швайцеров реактив и после парченцата целулоза изчезват и това е признак за реакцията, то тогава може, но не е много надежден признак, защото ако парченцата целулоза са по-големи те мноооого трудно се разтварят (след дни). Така че аз не бих доказала целулоза с Швайцеров реактив :). Колкото до комплексните съединение - да, когато дойде време да се прави профилираната подготовка по химия, ще има и урок за комплексни съединения.
Профилна снимка
18.06.2015

Ученик

+1
Видео урок за Сребро /Ag/ ще направите ли, той също влиза в учебни план за задължителна подготовка /до година имам и ЗИП така че ще се надявам за много уроци и много упражнения защото не се справям/
Профилна снимка
19.06.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Валентин, Да, урокът в най-скоро време ще е готов. След това ще направим и упражнение към него. Каква ще е програмата ви в ЗИП?
Профилна снимка
19.06.2015

Ученик

+1
Ами още не зная, но най-вероятно ще работим с профилирания учебник по Химия за 11ти клас
Профилна снимка
19.06.2015

Учител на уча.се

+1
Ясно. Ще предам молбата ти на Дарин и ще видим какво може да се направи по въпроса.
Профилна снимка
19.06.2015

Ученик

0
Благодаря :)
Профилна снимка
28.06.2014

Ученик

+1
Уравнението CuSO4+2HCl-> CuCl2+H2SO4 вярно ли е?
Профилна снимка
28.06.2014

Учител на уча.се

0
Здравей alex, Като уравнение - да вярно е. Друг е въпроса ще протече ли реакция? Алекс, пак питам, в кой клас си? Ще ти бъда по-полезна, ако знам това и го съобразя какво да ти предложа за гледане и четене за попълване на знанията ти.
Профилна снимка
28.06.2014

Ученик

+2
Реакция протича. Аз съм в 7 клас и ще съм благодарен ако ми помагате.
Профилна снимка
28.06.2014

Учител на уча.се

0
Алекс, върви в Химия 10 клас и изгледай видео урока за Йонообменни реакции. Ако имаш въпроси - после ще коментираме. Да, реакция може да протече само ако внимателно контролираш концентрациите на двете вещества. Иначе в разтвора се получава просто смес на йони.
Профилна снимка
28.06.2014

Ученик

+2
Прочетох че качествена реакция за доказване на салицилова киселина се прави с FeCl3. Но сложих до реагират Fe+2HCl->FeCl2+H2^. След това изсуших FeCl2 и го смесих с сал. к-на защо пак разтвора се оцвети в виолетово? Не знам защо но забих когато изравнявах уравнението Fe(OH)3+HCl->FeCl2+H2O моля помогнете.
Профилна снимка
28.06.2014

Учител на уча.се

0
Здравей alex, Докато си сушил железния дихлорид се е променил цвета, нали? Стана жълто-кафяв? Защото Fe2+йоните са се окислили до Fe3+ йони, които съответно реагират със салициловата киселина. А с уравнението си "забил", защото се получава FeCl3, а не FeCl2.
Профилна снимка
28.06.2014

Ученик

+2
Много благодаря за информацията и да наистина смени си цвета малко ,а за забиването благодаря че ме поправихте вече го изравних Fe(OH)3+3HCl->FeCl3+3H2O
Профилна снимка
12.06.2014

Ученик

+1
Има ли начин да сваля видеото?Наистина ми трябва за да го покажа на класа по Химия следващия четвъртък.
Профилна снимка
12.06.2014

Учител на уча.се

0
Мисля, че вече не съществува начин за сваляне на видеото. Можеш да го покажеш на съучениците си като в часа влезеш в Уча.се и гледате видеото заедно.
Профилна снимка
12.06.2014

Ученик

+2
Проблемът е, че училището ми няма wi-fi връзка и следователно няма как да вляза в сайта през лаптоп без интернет.Благодаря за бързия отговор все пак ..
Профилна снимка
12.06.2014

Учител на уча.се

0
Има мобилен интернет, с флашка, пробвал ли си с него?
Профилна снимка
12.06.2014

Ученик

+2
Нямам такава.
Профилна снимка
12.06.2014

Ученик

0
Накрая май ще ми се наложи да го сваля на английски и да пиша субтитри :/
Профилна снимка
12.06.2014

Учител на уча.се

0
Е, щом толкова ти се иска да покажеш видеота в клас ще потърсиш между приятели,родителите им, учителите, не е възможно никой да няма... Прояви малко творчество и настойчивост.
Профилна снимка
12.06.2014

Учител на уча.се

+4
Няма как да нямате Интернет в училището. В междучасието говори с учителя ти по химия и го заведи в кабинета по информатика и му пусни клипчето, ако го хареса, а нас как да не ни хареса човек, ще викне целия клас и ще си проведете часа по химия в стаята по информатика. При мен от време на време се случва да си сменим стаята в подобни ситуации, ако преподавателя или някои ученик иска да ни покаже нещо по така. :)
Профилна снимка
18.02.2014

Ученик

+1
Може ли някой да ми каже как се получава медта ? Защото трява да преподавам урок за медта но не мога да разбера как се получава .
Профилна снимка
26.06.2014

Ученик

+4
Медта по принцип се извлича от медна руда ,но по химичен път може да се получи например при взаимодействието на меден сулфат и желязо. CuSO4+Fe -> FeSO4+Cu като утайка.
Профилна снимка
27.12.2015

Ученик

+2
Може също да опиташ чрез ''пържене на рудата" като първо взаимодействаш 2CuS+3O2=2CuO+2SO2,а после CuO го обработваш с изходната руда CuS и получаваш "сурова мед'' по уравнението:CuS+2CuO=3Cu+SO2
Профилна снимка
27.12.2015

Учител на уча.се

+2
Браво, Иван!
Профилна снимка
28.12.2015

Ученик

+2
Още начини за получаването на мед са:3CuO+2NH3=3Cu+3H2O+N2 И моята любима реакция за получаването му е: 2FeCuS2+5O2+2SiO2=2Cu+4SO2+FeSiO3(при температура 1000)
Профилна снимка
15.05.2013

Друг

+1
Много добро видео НО анемията е при липса на Желязо в кръвта ... Мисля, че кръвта само пренася медта а тя е съставна част от доста ензими, нали ?
Профилна снимка
16.05.2013

Учител на уча.се

0
Прекрасен въпрос. Ето още нещо за твоя информация :http://www.zdravoslovno.com/minerals/#Med Липсата на мед нарушава свързването на желязото в хемоглобин, поради което причинява анемия :)
Профилна снимка
05.10.2016

Ученик

0
Когато пусна видеото на телефона то върви марко след това страницата се презарежда, всеки път когато го пусна отново страницата пак се презарежда. Какъв е проблема?
Профилна снимка
06.10.2016

Администратор

+1
Здрасти, Алекс, нещо локално ще е при теб. Сайтът си върви нормално в момента, но не се притеснявай - веднага ще ти помогнем. Ще се свържем с теб от feedback@ucha.se, драсни ни един имейл обратно, за да ти помогнем по-добре :)
Профилна снимка
06.10.2016

Ученик

+1
Всъщност, оказа се, че този проблем го има само при браузъра Интернет с другите ми браузъри всичко е наред, сега използвам Яндекс.
Профилна снимка
07.10.2016

Учител на уча.се

+1
Страхотно е, Алекс, че отново можеш да гледаш спокойно :). Успехи с нас!
Профилна снимка
30.11.2013

Ученик

0
Как можем да получим Cu от Cu2O?
Профилна снимка
30.11.2013

Ученик

0
С някакъв редуктор, например водород или въглерод. Cu2O + H2 = 2Cu + H2O или Cu2O + C = 2Cu + CO
Профилна снимка
06.06.2013

Ученик

0
Здравейте! Само при мене ли е проблемът със свалянето на платното с рисунките? И с урока за цинка имам този проблем. :(
Профилна снимка
06.06.2013

Учител на уча.се

-4
Мисля, че не може да се свалят. Защо ти е платното, не може ли да си запишеш най-важните неща?
Профилна снимка
06.06.2013

Ученик

0
Да, разбира се. Исках да зная дали само при мен се получава. :)
Профилна снимка
28.04.2015

Ученик

-1
syper
Профилна снимка
02.05.2014

Ученик

-1
От Сu(OH)2 трябва да получа Cu(NO3)2 може ли да ми помогнете ?
Профилна снимка
02.05.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Биляна, Изгледай видеото отново и на мин.10:56 ще видиш химичния характер на медния дихидроксид и с какво може да реагира. Ако и след това не можеш да прецениш какво да правиш ще ти помогнем :)
Профилна снимка
02.05.2014

Ученик

0
с HNO3 дали няма да стане :)
Профилна снимка
02.05.2014

Учител на уча.се

0
Браво, видя ли че се справи и сама! Освен сол се получава и вода :)
Профилна снимка
02.05.2014

Ученик

-1
Благодаря Ви много ! :)
Профилна снимка
02.05.2014

Ученик

+2
ами.. тогава HNO3 ще разтваря неразтворимия Cu(OH)2 така ли ? Защото пише че е утайка :)
Профилна снимка
02.05.2014

Учител на уча.се

0
Да, азотната киселина разтваря утайката от меден дихидроксид и се получава син разтвор от меден динитрат.
Профилна снимка
28.04.2014

Ученик

-1
Може ли да ми помогнете. Имам да представям задачи на съединенията от 1ва Б група. Примерна някаква ако може..
Профилна снимка
29.04.2014

Учител на уча.се

0
Здравей hristo, Ако се разровиш в следващите видео уроци, които са упражнения и обобщение със сигурност ще намериш нещо, което би ти вършило работа. Дори коментарите по това видео дават добри идеи за задачи :)
Профилна снимка
30.04.2015

Ученик

-2
Там на CuO + O2 ===> Cu2O + O2 май коефициентите не са така...
Профилна снимка
30.04.2015

Ученик

0
няма значение, не бях го гледал докрай :D
Профилна снимка
30.04.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Красимир, В уравнението има допусната грешка - в лявата част липсва няма кислород - медният оксид се разлага при нагряване на димеден оксид и кислород :)
Профилна снимка
30.04.2015

Ученик

0
Да, видях той после го махна.
feedback
feedback