Видео урок: Степен на електролитна дисоциация. Силни и слаби електролити

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
09:50
11 911
68
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Интересен видео урок по химия за 10. клас за степен на електролитна дисоциация, както и за силните и слаби електролити! Кога разглеждаме електролитната дисоциация като обратим процес? Кой е обратният процес при вещества с йоннокристален и молекулен строеж? Колко вида са електролитите според степента на електролитна дисоциация алфа? Защо с разреждането степента на електролитна дисоциация нараства за силните и за слабите електролити? Как се записва с уравнение електролитна дисоциация? Хайде, видео урока си пусни и на въпросите си отговори!
Раздел:
Разтвори на електролити
Ключови думи:
дисоциация, обратим процес, кристализация, моларизация, степен на електролитна дисоциация, силни, слаби, средни, електролити, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (68)
Профилна снимка
08.04.2013

Ученик

+8
Здравейте, бихте ли направили видео за неелектролитите? :):):)
Профилна снимка
09.04.2013

Учител на уча.се

+1
И какво трябва да включва това видео? Ако е за свойства на разтвори на неелектролити - има такъв урок :)))
Профилна снимка
05.01.2014

Ученик

+2
благодаря за урока
Профилна снимка
02.06.2014

Ученик

+4
Здравейте ! Първо големи благодарности за всички уроци , които правите , но ви липсва едно нещо , а именно урок за дисоциационната константа . Може би ще е добре да го включите и него :))
Профилна снимка
02.06.2014

Учител на уча.се

+3
Здравей Иван, Благодарим за предложението. Бихме искали да отбележем, че дисоциационна константа не се учи в основния курс по химия, задължителна подготовка. Когато привършим с последната ще направим и уроците от профилирана подготовка, като непременно ще включим и раздела за слаби електролити като равновесни системи и Кд :)
Профилна снимка
02.06.2014

Ученик

+3
Аз не съм профил с химия , но я уча тази дисоциационна константа и затова реших , че просто сте го изпуснали , но явно не е така . :)
Профилна снимка
09.02.2014

Ученик

+6
Силните електролити са такива вещества, които във водни разтвори напълно са дисоцирани на йони. Следователно в такива разтвори равновесието между процесите на дисоциация и моларизация е изтеглено по посоката на пълна дисоциация, която представлява практически необратим процес и няма наличие на цели молекули от електролита: HCl -> H+ + Cl- Следователно използването на дисоциацията на солната киселина като пример за обратим процес не е било съвсем уместно по мое мнение. По-уместно би било да се вземе слаб или среден по сила електролит. Както и да е, благодаря все пак за уроците, а и не само за този - за всички уроци по химия в сайта. Наистина много ми помагат да си припомням и преговарям материала. :)
Профилна снимка
05.03.2013

Ученик

+5
Имам въпрос относно таблицата. Защо при слабите електролити пишеше че влизат всички органични киселини, а при средните фигурираше метановата киселина (HCOOH), която също е органична киселина?
Профилна снимка
05.03.2013

Учител на уча.се

+6
Метановата киселина прави изключение, тя е среден електролит. Останалите мастни органични киселини са слаби електролити.
Профилна снимка
22.02.2015

Ученик

+2
Здравейте, искам да ви попитам как се разбираше кой елемент е с положителен и кой с отрицателен, и кога елемента е примерно 2+ или 1+. Благодаря предварително, много спешно ми трябва.
Профилна снимка
22.02.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Aleksander, Препоръчвам ти уроците за киселини, основи и соли в 8 клас - със сигурност ще можеш да си отговориш на въпросите после сам. Ако след като ги изгледаш още не си наясно - ще обсъдим въпроса.
Профилна снимка
24.02.2015

Ученик

+1
госпожо николови бихте ли проверили моето произведение :D благодаря дано да съм разбрал правилно
Профилна снимка
24.02.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Александър, Една козметична забележка - зарядите на йоните се пишат като първо се слага цифрата и после знака. Така както ти си ги означил ,се означават степени на окисление :). Единствено в дисоциацията на AlCl3 = Al3+ + 3Cl- имаш грешка. Трите хлоридни йона дават заряд 3- и за да е неутрално съединението алуминият трябва да е 3+.
Профилна снимка
24.02.2015

Учител на уча.се

+1
Браво, Александър, видя ли, че не е трудно :)
Профилна снимка
26.02.2015

Ученик

+1
да, видях объркал съм я без да искам, много ви благодаря, изгледах предните уроци, които ми предложихте и всичко е 6 :) лек ден
Профилна снимка
26.02.2015

Учител на уча.се

+1
Браво, Aleksander, Само така - всички пропуски трябва да се попълват и да качим смело напред в химията! Успех!
Профилна снимка
13.06.2014

Друг

+2
А как ще разберем колко процента се разтварят за да определим дали са силни,слаби или средни електролитите ? ;(
Профилна снимка
13.06.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей boriana, Няма начин по който да разбереш колко процента от разтворените молекули са дисоциирани, ако това не ти е дадено в условието. Ако просто искаш да се ориентираш кои са най-често срещаните слаби, средни или силни електролити виж табличката във видеото на минута 7.
Профилна снимка
10.01.2018

Ученик

+1
Всъщност не видях един от коментарите в който давате отговор...извинете
Профилна снимка
10.01.2018

Ученик

+1
Тези клипове са полезни ,но като кандидат-студент ми е нужна повече информация. Например в този урок не се говори подробно за силни и слаби електролити. Формулата за слаби електролити и какво изобщо значи не ни е дадена. Дали я има в някои друг урок или по-скоро е информация ,която сами трябва да потърсим. Благодаря за вниманието предварително.
Профилна снимка
10.01.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Иво, уроците в Уча.се покриват само задължителната подготовка по химия. Като кандидат-студент ти препоръчвам да си набавиш учебници за профилирана подготовка или за подготовка на кандидат-студенти. Например трите учебника на Л.Величкова и Г.Робова на изд. Абагар биха ти свършили чудесна работа.
Профилна снимка
30.05.2017

Ученик

+1
Преди време бях попаднала на видео ,в което се обесняваше каква е разликата между решетките ,но сега не мога да го намеря..някой ,ако има някаква идея кое е видеото..,моля да сподели.
Профилна снимка
30.05.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Антония, вероятно питаш за видеоуроци №№ 23 и 24 в 9. клас :)
Профилна снимка
31.05.2017

Ученик

+1
Не съм много сигурна ,че са точно те,но все пак благодаря. ;)
Профилна снимка
31.05.2017

Учител на уча.се

0
А това? https://ucha.se/watch/5211/veshtestva-i-svoystvata-im
Профилна снимка
21.02.2017

Ученик

+1
Здравейте! Искам да попитам как да определя характера на дадено съединение при електролитна дисоциация, ккогато няма Н или ОН? Учителката ни дава такива задачи! Например:MgSO4 или някои карбонати?
Профилна снимка
21.02.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Даниела, водните разтвори на соли, в зависимост дали търпят процес на хидролиза имат рН различно от неутралното. Препоръчвам да изгледаш урока за хидролиза на соли и да направиш упражнението след това. Ако има още въпроси - ще отговоря.
Профилна снимка
21.02.2017

Ученик

+1
Аз попитах как се определя характера на дадено съединение при електролитна дисоциация , а не при хидролиза. например MgSO4 --> Mg + SO4 трябва да отговоря какъв характер има: основен, киселинен или неутрален! Това ме попита моята учителка вчера! Моля Ви да ми обясните как да определя характера му?
Профилна снимка
21.02.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Даниела, изумена съм от това, което питаш... Не вярвам да не сте учили хидролиза на соли и учителката да пита такъв въпрос, ако ,разбира се, не очаква експериментално с лакмус или универсален индикатор да определиш характера на разтвора. В разтвор на MgSO4 йоните на магнезия образуват с хидроксидните йони от водата утайка от Mg(OH)2 и в разтвора остават в излишък водородни йони, поради което характерът на разтвора е киселинен. НЯМА друг начин само по продуктите на електролитна дисоциация да кажеш какъв е характера на разтвора... Прегледай си добре уроците в тетрадката и пак те съветвам да изгледаш Хидролиза на соли.
Профилна снимка
30.11.2016

Ученик

+1
Здрасти! Как да сваля платното с рисумките? :)
Профилна снимка
30.11.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Иван, защо ти е това? Не си ли водиш записки, докато гледаш? Отдавна нямаме тази опция....
Профилна снимка
02.12.2016

Ученик

+1
миии....за разлика от тетрадката телефона винаги ми е в джоба :)
Профилна снимка
18.10.2016

Друг

+1
Искам да попитам каква е разликата между дисоциация и пълно и съкратено...защото и при двете един вид веществата се разпадът на йонии кога може да използваме и двата и кога не? Мерси!
Профилна снимка
18.10.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Петър, съжалявам, но ще те помоля да зададеш въпроса си още веднъж - не мога да разбера какво означава пълно и съкратено. Подозирам, че питаш за разликата между запис на електролитна дисоциация и съкратено йонно уравнение при йонообменни реакции, но не мога да гадая... Очаквам новото ти питане :).
Профилна снимка
21.03.2016

Ученик

+1
как сеполучава уравнението така желязо хлорид 3???
Профилна снимка
22.03.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Мари, би ли уточнила какво не е ясно - защо солта е FeCl3 или защо се дисоциира по посочения начин. Очаквам те с нов въпрос:).
Профилна снимка
21.02.2016

Ученик

+1
Може ли да попитам какво е най-точното определение за електролитна дисоциация ?
Профилна снимка
21.02.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Георги, разпадането на веществата на йони под действие на полярните молекули на разтворителя или на топлината е електролитна дисоциация.
Профилна снимка
06.05.2015

Ученик

+1
Здравейте, бихте ли ми помогнали за тази задача, защото доста си затрудних? В 100 cm3 вода са разтворени по 0,1mol от веществата Na2SO4,CaCl2,H2SO4,HCl,NaOH. -Как само с един реактив ще докажете кои са съответно на киселини и кои- на основи? -Определете моларната концентрация на всеки йон и общо на йоните във всеки разтвор?
Профилна снимка
06.05.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Бари, Киселините и основите се доказват с индикатори - лакмус, фенолфталейн, метилоранж, универсален индикатор. Изгледай уроците за киселини и основи в 8 клас, както и тези в 10 клас. За изчисляване на моларна концентрация - има уроци концентрация на разтвори - изгледай ги и тях. След като го направиш се обади, тогава ще обсъдим и задачата.
Профилна снимка
06.05.2015

Ученик

+1
Но госпожо в случая ни искат реактив, а лакмус, фенолфталейн, метилоранж, универсален индикатор не са реактиви.
Профилна снимка
06.05.2015

Учител на уча.се

+1
Не мисля точно така, Бари...Два от разтворите са с неутрална реакция, два са с кисела и един с основна...Ако нямаше двата разтвора на соли, а бяха само киселините и основата може да се използва сребърен нитрат. Но при наличието на солите не може да разпознаеш разтворите със сребърен нитрат. За мен решението е виолетов лакмус. Мога ли да попитам за кой клас е задачата, да се ориентирам от там за вероятно друго решение...
Профилна снимка
08.05.2015

Ученик

+1
За 10-ти клас.
Профилна снимка
08.05.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Бари, Щом задачата е за 10 клас предполагам не е добре обмислено и формулирано условието. Продължавам да мисля, че решението на първата част е разтвор на лакмус, който е виолетов. За втората част е необходимо да пресметнеш първо моларната концентрация на разтвора по формулата c=n/V. Така ще получиш моларната концентрация на всички разтвори, а именно 0,01 mol/l. Сега ще изразиш електролитната дисоциация на всяко от веществата. Когато направиш това за Na2SO4 установяваш, че се дисоциира на 2 натриеви йона. Тогава концентрацията нанатриевите йони в разтвора ще е 2.0,01 mol/l=0,02 mol/l. Но в разтвора има още и сулфатни йони, които са 0,01 mol/l. Следва, че общата концентрация на йоните в разтвора на натриевия сулфат ще се 0,03 mol/l. По тази логика правиш сметките и за другите вещества. Дано да съм помогнала :)
Профилна снимка
09.05.2015

Ученик

+1
А госпожо по формулата не трябва ли cm3 да ги превърнем в m3?
Профилна снимка
09.05.2015

Учител на уча.се

+1
Не, Бари, моларна концентрация в химията най-често се изразява в мол на литър, не на куб. метър. Превръщаш обема в литри, т.е. 0,1 л.
Профилна снимка
10.05.2015

Ученик

+1
Благодаря Ви много!
Профилна снимка
24.02.2015

Ученик

+1
Има ли някаква по-обширна таблица за степени на електролитна дисоциация?
Профилна снимка
24.02.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Красимир, Би ли споделил защо ти е необходима по-обширна таблица за класифициране на електролитите по сила? Тази, която е дадена в урока включва почти всички електролити, които се учат в училище. Ако имаш конкретен въпрос, задай го, ще опитам да отговоря какъв е електролита.
Профилна снимка
20.01.2015

Ученик

+1
Може ли да ми помогнете с триетапната дисоциация на Н3РО4,трябва ми за четвъртък.(22)..
Профилна снимка
20.01.2015

Учител на уча.се

0
Здравей nakov97, Ако си внимавал в урока, там е дадена и обяснена етапната дисоциация на сярна киселина. Аналогична е и дисоциацията на фосфорната киселина, само че тук има за отделяне 3 водородни катиона. Хайде да изгледаш урока още веднъж и да ми напишеш твоя вариант на дисоциация, а ако е необходимо аз ще поправя и дообясня:)
Профилна снимка
21.01.2015

Ученик

0
Не знам тотално се обърках с тези дисоциации,ако може да ми я обясните ще ви бъде безкрайно благодарен.. !
Профилна снимка
21.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей, В молекулата на фосфорната киселина има три водородни йона за отделяне, които се отделят последователно - виж прикачения файл. След отделянето на първия водороден йон от киселината остана H2PO4- дихидрогенфосфатен йон. От него се отделя още един водороден катион (втори етап) и се получава хидрогенфосфатен йон HPO4 2-. И последният водороден йон като се отдели от HPO4 2- се получава третия водороден катион и фосфатния анион. Сумарното уравнение е ясно, надявам се... :)
Профилна снимка
11.03.2014

Ученик

+1
Как да си сваля платното с рисунките?
Профилна снимка
11.03.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Gulia, Защо ти е необходимо това? Доколкото знам вече няма такава възможност.
Профилна снимка
09.01.2014

Друг

+1
Извинявам се за сигурно тъпият въпрос, но накрая на урока нали има едни задачки. Та как разбирахме кога примерно Cu е 2- и SO4 e 2- също? По какво се познаваше и определяше това?
Профилна снимка
09.02.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей HCOONa Matata, Зарядът на йоните се определя от броя на отдадените и приети електрони. Например медта отдава два електрона и се превръща в Cu е 2+. Но да се следи кой колко електрона отдава при всяка електролитна дисоциация е досадно. За целта има таблица за разтворимост. В нея са означени йоните с техните заряди :) и може да се ползва винаги, дори на изпити :)
Профилна снимка
25.08.2012

Ученик

+1
Имам една забележка.Казвате, че се извършва дисоциация на солна киселина под формата на разтвор, която не е самостоятелно химично съединение, а е разтвор на хлороводород (водороден хлорид).Така че веществото, което се дисоцира, е хлороводород.Солната киселина е разтвор на хлороводород, но се пише като самия газ (HCl).
Профилна снимка
26.08.2012

Учител на уча.се

+7
Благодаря за уточнението но солната киселина е киселина и е самостоятелно химично съединение (свойствата и нямат нищо общо със свойствата на хлороводорода). Вярно е, че се получава като се разтвори хлороводород във вода, но след това в разтвора молекулите на хлороводорода се разпадат на водородни(по-точно хидроксониеви) йони и хлоридни йони. Това съединение вече се нарича солна киселина. Ако няма наличие на водни молекули в разтвора на солна киселина, няма кой да извърши електролитната дисоциация на молекулите на хлороводорода. Последният е газ и в неводна среда е неелектролит.. Предвид нивото, на което се представя материала по химия (задължителна подготовка) такива уточнения според мен са излишни, тъй като механизмът на дисоциация се усложнява безпричинно.
Профилна снимка
26.08.2012

Ученик

+2
"Ако няма наличие на водни молекули в разтвора на солна киселина" Какъв е този разтвор на солна киселина, който да няма водни молекули и да не е електролит, защото аз не съм чувал за такъв?
Профилна снимка
26.08.2012

Учител на уча.се

+5
Да, примерът със солна киселина не е подходящ, защото дори конц. солна киселина е 37% воден разтвор, т.е. в нея винаги има достатъчно вода, за да се извърши електролитна дисоциация. Исках да подчертая, че не хлороводородът е електролит, а солната киселина е такава. Благодаря за въпросите, хубаво е да обменяме мнения.
Профилна снимка
19.01.2013

Ученик

+14
Благодаря, за хубавите клипчета! За първи път и аз да разбера нещо по химия.
Профилна снимка
09.01.2015

Ученик

0
При силни електолити не протича обратния на дисоциация процес, както е даден пример със солна киселина.
Профилна снимка
09.01.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Стефан, Да, тук си напълно прав, когато се отнася за солна киселина. Ако силния електролит е твърда сол и разтворът е наситен има обратна реакция, наречена кристализация.
Профилна снимка
16.04.2013

Ученик

0
Правилно ли съм разбрал: Силни киселини, силни основи и соли на силни киселини са силни електролити с изключение на H2S, HF Слаби киселини, слаби основи, соли на слаби киселини и всички органични киселини са слаби електролити с изключение на НСООН Всичко останало са средни електролити
Профилна снимка
16.04.2013

Учител на уча.се

+4
Този път не си разбрал. Изгледай видеото отново. Повечено киселини, разтворимите основи и почти всички соли са силни електролити. Средните електролити са малко - фосфорна киселина, флуороводородна киселина, сериста киселина, мравчена киселина. Слаби електролити са амониевият хидроксид и доста киселини - сероводородна, въглеродна, циановодородна, органичните киселини.
Профилна снимка
14.01.2015

Ученик

-2
Защо не ми зарежда видеото бреее
Профилна снимка
14.01.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Иван, а ти имаш ли уреден абонамент в Уча.се? Ако имаш такъв може вероятно нещо с техниката да не е наред, опита ли да рестартираш компютъра?
feedback
feedback