Видео урок: Йонообменни реакции. Реакции с получаване на утайка

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 01.07.2012 10 минути 12 436 гледания 119 коментара

РАЗДЕЛ: Разтвори на електролити

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Полезен видео урок по химия за 10. клас върху йоннообменни реакции! Кои реакции са йоннообменни? Кога йоннообминните реакции протичат до край? Как се записват йоннообменните реакции? Какво е молекулно, пълно йонно и съкратено йонно уравнение? Защо реакцията между бариев дихлорид и сярна киселина протича? Как се работи с таблица за разтворимост. Остани с нас и ще научиш всичко това само за няколко минути! Таблица за разтворимост можеш да изтеглиш от тук: https://drive.google.com/file/d/1p-FNMCVpga39rAHEbpRVpbQkLx_wAjDE/view.

Ключови думи:
йоннообменни реакции водни разтвори електролити газ утайка слаб електролит таблица за разтворимост химия 10. клас
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

07:17 - 19.02.2013

Благодаря! Урокът ми беше много полезен! Изкарах 6 по Химия на този материал. . :)
+10
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:25 - 19.02.2013

Браво! Само така, учи при нас и се забавлявай, а шестиците ще се наредят една след друга! :)
+13
Профилна снимка

Ученик

14:00 - 05.01.2014

благодаря за урока
+1
Профилна снимка

Ученик

21:38 - 12.02.2014

Браво !!! Благодаря ви <3 Утре имам контролно и много ми помогнахте ^^
+2
Профилна снимка

Ученик

20:43 - 05.06.2014

Благодаря Ви, спасявате животи!
+5
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

22:09 - 07.02.2013

Искам само да добавя за видеото, че Cl- се наричат хлоридни. Хлорни се наричат анионите, получени при електролитна дисоциация на хлорна киселина, в чиято молекула елементът хлор е от +5 степен на окисление
+5
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:28 - 07.02.2013

Браво, благодарем за уточнението. :)
+2
Профилна снимка

Ученик

18:39 - 03.02.2014

Добра таблица!Но в училище на контролно нямаме такива.Тогва как да се ориентирам кое е слаб електролит, утайка или газ?Трябва да се научат наизуст ли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:59 - 03.02.2014

Здравей fee123, В училище са длъжни да ви предоставят както за работа в час, така и за контролни таблица за разтворимост. Нищо не е необходимо да се учи наизуст. Ако не ви дават таблици от училище си изтегли и си принтирай една от интернет, или си купи от книжарница периодична таблица, на задната и страна обикновено има таблица за разтворимост. Дори на изпити в университета се разрешава ползването на тази таблица, така че в училище трябва да ви разрешават да я ползвате :)
Профилна снимка

Ученик

01:21 - 28.03.2014

Има само едно нещо, което не съм разбрала...кога се слага голямата двойка пред буквите като тук 2NaOH, и кога се слагат скоби като тук Cu(OH)2 и тук Pb(NO3)2?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:56 - 28.03.2014

Здравей nirvana-m, Предлагам ти да разгледаш видео уроците от Химия 7 клас за Химични формули, Химични уравнения и Изравняване на химични уравнения. Ако и след това се затрудняваш при използване на коефициенти (цифрата пред съединението) и индекси (цифрата след елемента в съединението) ще ти помогна :). Учи и се забавлявай с Уча.се !:)
Профилна снимка

Ученик

09:10 - 28.03.2014

Благодаря Ви!
Профилна снимка

Ученик

15:51 - 24.04.2016

Здравейте, госпожо. Възможно ли е взаимодействие на CaCO3 с H20, след като калциев карбонат е утайка?
Профилна снимка

Ученик

15:53 - 24.04.2016

И още един въпрос. Възможно ли е взаимодействие на CuS и вода, тъй като се получават 2 слаби електролита?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:24 - 24.04.2016

Здравей Кристина, предлагам ти да изгледаш видео урока за хидролиза на соли. Хидролиза на неразтворими във вода соли не може да се случи, защото нямаш достатъчно йони на солта в разтвора, за да могат да взаимодействат с йоните на водата. Така че когато проверяваш дадена сол дали хидролизира първо трябва да я провериш дали е разтворима във вода.
+1
Профилна снимка

Ученик

17:31 - 24.04.2016

Благодаря Ви!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:49 - 08.04.2018

Какво влияние ще окаже NaOH върху AlCl3 ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:33 - 08.04.2018

Здравей Мехмед, дали е възможно да напишеш пълното условие на задачата? Предполагам какво искаш да попиташ, но за да не гадая... Най-вероятно питаш какво ще се случи, ако съм AlCl3 добавим NaOH. Ако е това въпроса ще помогна - протича йонообменна реакция с получаване на утайка. Нататък си ти. Работи с таблицата за разтворимост и те очаквам с отговор... А ако не е това условието - чакам условие...
+1
Профилна снимка

Ученик

20:01 - 08.04.2018

Какво влияние ще окаже NaOH,H2SO4 върху хидролизата на AlCl3
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:49 - 08.04.2018

Така, това е съвсем друга задача.... Разглеждаш хидролизата на солта като равновесие, за което важи принципа на Льо Шателие-Браун. Когато прибавиш натриева основа всъщност внасяш хидроксидни йони, които се свързват с водородните йони от солната киселина. Следва, че намаляваш концентрацията на водородните йони. Тогава в каква посока ще се измести равновесието - по правата или по обратната реакция? Когато внесеш сярна киселина внасяш водородни йони. Това ще повиши концентрацията на водородните йони. Тогава в каква посока ще се измести равновесието? Очаквам те с отговорите...
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

12:58 - 23.03.2018

Здравейте, багодаря за подробното и полезно видео. Имам затруднение със следната ситуация: като продукти на реакцията получавам и утайка, и газ. В такъв случай процесът йонообменен ли е? И ако е, как коректно да разпиша съкратеното йонно уравнение или може би са две? Конкретният пример е Ba(OH)2 + (NH4)2SO4 = BaSO4 (бяла утайка) + NH3 (газ). Предварително благодаря за насоките.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:28 - 23.03.2018

Здравей Катерина, тук по реакцията получаваш BaSO4 и NH4OH, като последният се разпада на NH3 и Н2О. В такива случаи се пишат две съкратени йонни уравнения - едно за утайката и едно за амониевия хидроксид, респективно амоняк и вода. И да, реакцията е между водни разтвори на електролити - няма проблем да не е йоннообменна.
Профилна снимка

Друг

18:40 - 23.03.2018

Благодаря Ви!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:14 - 28.10.2017

Здравейте ! Имам затруднение със задачата, която ни е дадена за домашна, а тя гласи: Как чрез йонообмени реакции и отнасяне към пламъка ще докажете от какви катиони и аниони са изградени следните соли: NACl,LiCl, NH4Cl, NA2CO3, K2SO4, CUSO4?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:27 - 28.10.2017

Здравей Зорница, ще ти дам пример. Да речем натриев хлорид. Натриевите йони се доказват с това, че оцветяват пламъка на спиртна лампа в жълто. А хлоридни йони се доказват със сребърен нитрат по получената бяла утайка от сребърен хлорид. И пишеш съответното уравнение. Това е начина за решаване на задачата. Ще помогна още малко - калиевите йони оцветяват пламъка във виолетово. Пи аналогия с примера, който ти дадох трябва да намериш характерни ЙОР за всеки от йоните, на които се дисоциира дадена сол. Успех!
Профилна снимка

Ученик

16:17 - 29.10.2017

Благодаря Ви !
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:28 - 23.03.2017

Ще ми помогнете ли за едно уравнение SO2+H2O=H2SO3 Как трябва да се напише съкратеното йонно уравнение
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:28 - 24.03.2017

Здравей Александар, в йонообменните реакции(ЙОР) съкратеното йонно уравнение показва кои йони се свързват за образуването на утайката, газа или слабия електролит, заради които протича реакцията. Предполагам, че по твоята реакция се получава сериста киселина, която се разпада на газ серен диоксид и вода. Тогава краткото уравнение ще има вида: SO3 2- + 2H+ ---> H2SO3-->H2O + So2. Няма как да напиша, че най-коректното записване е като от H2SO3 се извеждат две стрелки и срещу всяка се записва SO2 и H2O. Ако въпросът не е този, моля задай го пак.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:48 - 16.02.2017

Здравейте! Имам въпрос към Вас: Може ли да протече ЙОП, ако единия изходен продукт е утайка,например MgCO3. Моята учителка твърди че може! Много съм объркана! Благодаря предварително!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:18 - 16.02.2017

Здравей Даниела, съвсем спокойно MgCO3 може да се разтвори в силна киселина, например солна и да протече ЙОР. Какво те смущава, че карбонатът е утайка?! Нямаш грижи, това са по-сложни ЙОР, в които едно от изходните вещества е утайка или слаб електролит. Я напиши смело какво ще се получи... Успех!
Профилна снимка

Ученик

11:43 - 17.02.2017

Много благодаря! Но в този случай щом и при утайка може да протече ЙОП излиза ,че е доста трудно да се прецени кога няма да протече! Явно няма точно правило и това ме плаши! Ако можете да ми обясните кога няма да протече със сигурност ЙОП ще съм Ви много благодарна!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:01 - 17.02.2017

Даниела, не можеш да разтвориш утайка сол в разтвор на друга сол. Най-често се разтварят в киселини или основи. Със сигурност не протича ЙОР (поне за КСК е така), когато се получават две разтворими вещества (силни електролити).
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:39 - 09.02.2017

SO2+KOH=K2SO3+H2O,йоп ли е?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:03 - 09.02.2017

Здравей, Георги, не, не е ЙОП, защото SO2 не е електролит!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

11:46 - 26.01.2017

Здравейте,много полезна таблица ,но как тя трябва да се запомни,на изпитите в за медицина такава таблица дали се позволява ,в Варна примерно!за ПТ също дали се позволява!Съжелявам за тъпия въпрос но !
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:23 - 26.01.2017

Здравей Нина, Периодична таблица и таблица за разтворимост се предоставя на всеки конкурсен изпит. Дори в някои МУ таблицата се дава от самия Университет в деня на изпита. Цветовете на утайките, обаче, които ти трябват за задачите по аналитична химия, трябва да си ги научиш.
Профилна снимка

Родител

16:33 - 26.01.2017

Да много ви благодаря!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:26 - 24.01.2017

Здравейте! Искам да попитам дали тази реакция NaCl(тв)+H2SO4=Na2SO4+HCl(газ) е йонообменна?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:53 - 24.01.2017

Здравей Веселина, предвид, че реакцията се извършва в безводна среда - не, не е йонообменна.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:37 - 12.12.2016

Кога реакцията не протича докрай когато едно от изходните вещества е неразтворимо във вода,получава се малко разтворимо вещество и когато е непълна неутрализация?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:46 - 13.12.2016

Здравей Арияна, ЙОР не протича докрай в следните случаи: 1. Получава се малко разтворимо вещество; 2. Получената сол в неутрализацията хидролизира; 3. В някои случаи, когато едно от изходните вещества е слаб електролит или утайка. За случай 3 за всяка реакция трябва да се съобрази дали получаващите се електролити са по-слаби от изходните или дали ще напуснат системата. Например разтварянето на FeS в киселина е необратимо, защото получаващия се сероводород напуска системата. Същото е с разтварянето на карбонатите - утайки в киселина. Необратимо е взаимодействието на някаква сол със сероводородна киселина, по което се получава утайка, нищо, че сероводородната киселина е слаб електролит... За всеки пример от т.3 е необходимо да се замислиш, няма правило...
+1
Профилна снимка

Ученик

19:21 - 13.12.2016

Да! Почти не срещам трудности,свързани с необратими и обратими химични реакции. След многобройните задачи вече се ориентирам. Същото е и с ЙОП и ОРП преди ми беше трудно да ги разпознавам сега тези задачи са ми едни от най-лесните.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:23 - 13.12.2016

Само така, Арияна! Супер си!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:07 - 05.12.2016

Госпожо,Николова,когато веществото е малко разтворимо например калциев карбонат съкратеното йонно уравнение обратимо ли е винаги?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:54 - 05.12.2016

Здравей Арияна, калциевият карбонат е утайка, а не малко разтворимо вещество. Прави разлика... Би ли дала пълното условие, за да се ориентирам в условието....така не успявам...
Профилна снимка

Ученик

20:07 - 05.12.2016

CaCl2+ Na2CO3
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:27 - 05.12.2016

Нищо обратимо няма, Арияна. CaCO3 е утайка, напуска системата и равновесието се измества напълно по правата реакция. ЙОР, която протича до край.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

16:42 - 03.11.2016

На уравнението: Zns + H2SO4 --> H2S + ZnSO4 мога ли да направя пълно и съкратено и как? Или дисоциация или баланс?
+1
Профилна снимка

Студент

16:43 - 03.11.2016

ZnS*
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:47 - 03.11.2016

Здравей Петър, в главата ти май е доста объркана информацията... Какъв баланс на ЙОР, в която няма промяна в степените на окисление? Тази ЙОР е от по-сложен вид, в който едно от изходните вещества е утайка и това е ZnS. Утайката в трите вида уравнения се пише с емпиричната си формула. И тогава пълното йонно уравнение ще изглежда така: ZnS + 2H+ + SO4 2- --> Zn2+ + SO4 2- + H2S Следва третото уравнение, което в тези случаи се нарича полусъкратено йонно уравнение, защото ZnS е с емпирична формула: ZnS + 2 H+ --> H2S + Zn2+. Това е. :)
Профилна снимка

Студент

19:57 - 03.11.2016

Благодаря много! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:57 - 02.07.2016

А как се изписва съкратеното йонно уравнение, когато единият от участниците в процеса е неразтворимо вещество? Да речем Al(OH)3 + 3HCl -> AlCl3 + H20 или CaCO3 + HCl -> CaCl2 + H2CO3 ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:47 - 03.07.2016

Здравей Таня, ако едно от изходните вещества е утайка, тогава тя се записва с емпирична формула в трите вида уравнения. Al(OH)3 + 3HCl = AlCl3 + 3 H2O. Вместо равно се пише знак за равновесие, защото получената сол хидролизира. Пълно йонно уравнение: Al(OH)3 + 3H+ + 3Cl- = Al3+ + 3Cl- + 3 H2O. Съответно полусъкратеното йонно уравнение е: Al(OH)3 + 3H+ = 3 H2O + Al3+. Аналогично при CaCO3, но там реакцията не е обратима, защото полученият СО2 напуска системата и равновесието е изместено изцяло по правата реакция.
+1
Профилна снимка

Ученик

12:00 - 03.07.2016

Благодаря! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:57 - 02.07.2016

Здравейте, г-жо! Реакцията Al(OH)3 + HCl йоннообменен процес ли е? Съответно и неутрализация ли е? Al(OH)3 след като е неразтворимо е неелектролит нали?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:04 - 02.07.2016

Здравей Ивелина, реакцията си е неутрализация, само че от по-сложните ЙОР, в които едно от изходните съединения е утайка или слаб електролит. Тези ЙОР се записват, като във всяко от видовете уравнения Al(OH)3 се записва с емпиричната си формула. Al(OH)3 + 3HCl <--> AlCl3 + 3 H2O Al(OH)3 + 3H+ + 3Cl- <--> Al3+ + 3Cl- + 3 H2O Al(OH)3 + 3H+<--> Al3+ + 3 H2O. Реакциите са обратими, защото получената сол хидролизира.
Профилна снимка

Ученик

18:18 - 02.07.2016

Т.е в задача такива реакции ги отбелязвам като йонно-обменни, а не само като обменни? Но ако са йонно-обменни определението за тях не е в сила за този тип реакции, тъй като едно от изходните вещества не е разтвор на електролит, доколкото разбрах. Тогава какво определение да дам за реакцията?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:24 - 02.07.2016

Реакциите са йонообменни. Използваш определението: Реакции между йони в разтвор, при които се получават...., а не Реакции между водни разтвори.... Не е игра на думи, дори да ти изглежда така. Когато утайката се разтвори в киселината се получават йони и между тях протича реакцията :), това е обяснението за различното в първото определение.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:36 - 23.05.2016

Здравейте,искам да попитам,как точно се решава уравнение като това-NaNo3+NH4CL=NaCL+NH4NO3. След като не е утайка,газ или слаб електролит,как процедираме?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:29 - 24.05.2016

Здравей Стела, според това, което се учи в училище такава реакция не може да протече. Реално, ако се прецизират концентрациите на двете изходни соли може да се направи така, че реакцията да протече, но това се прави от химиците и не се учи в училище.
+1
Профилна снимка

Ученик

11:37 - 24.05.2016

Много Ви благодаря!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:22 - 18.04.2016

наистина и на мен урока ми беше много полезен искам да се преместя в училище за което не съм и мечтала всичко дотук е лесно но като давам определения за орп казвам че си променят со а за йонообмените реакции определението само че се получават газ слаб електролит и утайка ли е
+1
Профилна снимка

Ученик

19:39 - 18.04.2016

и друго не разбирам кога hcl е хлороводород и кога солна киселина
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:04 - 18.04.2016

Здравей Искра, много се радвам, че си амбициозна и преследваш мечтата си. Щом искаш и се трудиш непременно ще успееш! За ЙОР още трябва да добавиш и че са реакции между водни разтвори на електролити, при които се получава газ,...... Хлороводородът е газ, който като се разтвори във вода се получава солна киселина. Винаги, когато в реакцията участва вода или пък водни разтвори HCl означава солна киселина. В органичната химия, например, където реакциите протичат не във водна среда, тогава HCl означава хлороводород.
Профилна снимка

Ученик

17:15 - 19.04.2016

пълно определение за йор- при тези реакции не се променя со защото няма преход на електрони . при йор всъщност имаме химично равновесие. това са реакции между водни разтвори на електролити,при което се получава газ, слаб електролит и утайка ?? по пълно от това кажете ми може ли
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:37 - 19.04.2016

Реакции между водни разтвори на електролити, които протичат пълно когато по реакцията се получава утайка, газ или слаб електролит. В тези случаи един от продуктите напуска равновесната система и реакцията протича до край в права посока. При тези реакции няма промяна в степените на окисление и се записват с молекулно, пълно йонно и съкратено йонно уравнение.
Профилна снимка

Ученик

19:14 - 19.04.2016

Mерси
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:27 - 14.04.2016

Госпожо Николова, здравейте! Имам няколко въпроса свързани с неразтворимите във вода вещества. След като не се дисоциират, те електролити ли са? Mg(OH) например, можем ли да кажем, че е силен електролит? Ако имаме да изразяваме хидролиза и имаме солта MgCL2 как точно да обясня, че не хидролизира - за HCl, от която е образувана солта, ще кажа, че е силна, но след като Mg(OH)2 не е основа как да се обоснова? Благодаря предварително!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:02 - 14.04.2016

Здравей Ивелина, Mg(OH)2 е утайка и солите като MgCl2 хидролизират именно поради това, че се получава утайка от магнезиев дихидроксид. Нямаме право да наричаме Mg(OH)2 основа, защото не е разтворим във вода. Но е хидроксид, основен, защото съответства на основен оксид.
Профилна снимка

Ученик

21:43 - 14.04.2016

Тоест погрешно съм написала, че MgCl2 не хидролизира.. а CaCl2 хидролизира ли след като Ca(OH)2 е малкоразтворимо вещество?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:37 - 15.04.2016

Не, Ивелина, калциевите соли на силни киселини не хидролизират, защото калциевата основа е силна основа. Са(ОН)2 е малко разтворимо съединение, т.е.часта от него се разтваря и в практиката се използва водния му разтвор, наречен бистра варна вода, в който всички кристали са дисоциирани на йони.
Профилна снимка

Ученик

07:51 - 15.04.2016

Разбрах! Благодаря Ви :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:00 - 26.03.2016

Госпожо Николова, здравейте! Искам да Ви попитам процесите на разтварянето на утайки, йоннообменни реакции ли са и трябва ли да се изразяват като такива (с три уравнения) и ако да, утайката как се приема като разтвор на електролит, според определението за йоннообменни реакции ? Например Al(OH) + HCl --> AlCl3 + HOH Въпросът ми е свързан с КСК.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:14 - 26.03.2016

Здравей Ивелина, да реакциите между електролити, когато един от продуктите е газ, утайка или слаб електролит са йонообменни. Ако едно от изходните вещества е утайка, тогава тя се записва с емпирична формила в трите вида уравнения. Al(OH)3 + 3HCl = AlCl3 + 3 H2O. Вместо равно се пише знак за равновесие, защото получената сол хидролизира. Пълно йонно уравнение: Al(OH)3 + 3H+ + 3Cl- = Al3+ + 3Cl- + 3 H2O. Съответно полусъкратеното йонно уравнение е: Al(OH)3 + 3H+ = 3 H2O + Al3+
Профилна снимка

Ученик

21:35 - 26.03.2016

Благодаря за изчерпателния отговор!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:04 - 21.11.2015

Бих искала да попитам този процес: AlCl3+3H2O=Al(OH)3+3HCl ще бъде ли йонно-обменен?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:51 - 21.11.2015

Здравей Инес, Да, процесът е йонообменен, специален вид - хидролиза. Има урок за хидролиза и упражнение към нея - виж ги...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

18:14 - 22.03.2015

Може ли малко съдействие.Веществото А се дисоциира на два вида йони.Единият вид йони оцветява лакмуса в червен цвят,а другият с разтвор на AgNO3 образува бяла утайка от веществото Б.Кои са веществата А и Б.Според мен веществото А е HCl но за Б.....
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:28 - 22.03.2015

Здравей Христиана, Б Е сребърен халогенид с бял цвят, който потъмнява на светлината... :) Жокер: HCl на какви йони се дисоциира?
Профилна снимка

Родител

19:34 - 22.03.2015

HCl на Н катион и Cl анион
+1
Профилна снимка

Родител

19:46 - 22.03.2015

не съм ли в права посока за НCl
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:53 - 22.03.2015

Абсолютно си права! И водородните йони се доказват с лакмус. Хлоридните като взаимодействат със сребърните се получава бяла утайка от AgCl.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

20:04 - 28.10.2014

Не мога да повярвам колко е лесно това :) Благодаря!!!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:08 - 28.10.2014

Здравей Cvetoslava, Радваме се, че сме ти помогнали! Продължавай и за напред да учиш в Уча.се !
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

08:47 - 26.02.2014

Ето ви таблицата! :)
+1
Профилна снимка

Ученик

22:52 - 11.02.2015

Евала, мерси много!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:45 - 12.02.2015

Здравей Тони, Предполагам коментара е свързан с таблицата за разтворимост...Това е таблицата, която се дава на матурата по химия и е един от най-добрите варианти на това помагало.
Профилна снимка

Ученик

21:01 - 18.02.2015

С помощ на тази таблица ще получа отличен на изпита. Изкопирах я, и вече я имам. Просто супер!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:26 - 18.02.2015

Пожелаваме ти го от сърце, Тони!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:28 - 11.03.2013

Много хубав урок.Бих искал само да попитам - таблицата за разтворимост тука и тази в учебника ми са различни.Дадени са, че се разтворими, леко разтворими , неразтворими и, че се разлагат.Защо е така и как да разбера дали се получава утайка, газ или слаб електролит.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:42 - 11.03.2013

Таблици за разтворимост много.... Тази, с която се работи тук е разрешената от МОМН и раздавана на учениците по време на матура. Затова използваме нея. Може да си я изтеглиш от интернет. А точните означения за газ, утайка и слаб електролит са в легендата под таблицата. :))))
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:07 - 05.03.2013

Здравейте! Страхотно видео, много е полезно. Ако може да ми отговорите на един въпрос свързан с ЙОР, ще съм ви много признателна. При записването на пълно йонно уравнение на йонообменните реакции, когато имаме утайка, газ или слаб електролит ги записваме с молекулни или емпирични формули , а дисоциираме (не знам дали така трябва да се изразя, представяме съединенията, като сбор от йоните им) всички останали. Но, ако в дадена йонообменна реакция всички изходни вещества и всички продукти са слаби електролити, газове или утайки? Тогава има ли смисъл от пълно йонно уравнение? Например реакция между цинков дихидроксид (утайка) и въглеродна киселина (слаб електролит), при което се получава вода (слаб електролит) и цинков карбонат (утайка)?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:22 - 05.03.2013

Здравей. Въпросът е удачен. Когато има утайка в пълното йонно уравнение тя не се дисоциира, но слабият електролит се дисоциита с обратими стрелки, сочещи надолу, където се изписва молекулната му формула ( както се пише водата в хидролизните процеси). Но примерът, щойто даваш не е прецизен, защото цинковият дихидроксид е амфоперен, а тези хидроксиди реагират САМО със силни киселини и силни основи. В случая въглеродната киселина не е силна киселина и хидроксидът няма да се разтвори в нея.... :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:17 - 20.12.2017

Здтавейте имам затруднение с йонните уравнения на : K2S + 2 AgNO3 = Ag2S + 2 KNO3 и MgCl2 + Na2SO3 = MgSO3 + 2NaCl
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:37 - 20.12.2017

Здравей Djan, за кои йонни уравнения става въпрос - пълните или съкратените?
+1
Профилна снимка

Ученик

18:40 - 20.12.2017

Здравейте, за пълните :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:06 - 20.12.2017

Така. Работиш с таблица за разтворимост и си напълно наясно как се дисоциират на йони електролити. Гледаш молекулното уравнение, да кажем K2S, и виждаш, че е разтворимо съединение. Тогава вместо K2S пишеш йоните на които се дисоциира 2K+ + S2- и така нататък. Напомням, че утайката, газа или слабия електролит, заради който протича ЙОР не се пише дисоцииран на йони!
Профилна снимка

Ученик

23:21 - 20.12.2017

За съжаление отново не ми се получи .
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:35 - 21.12.2017

Хайде заедно. Калиев сулфид дисоциираш на 2K+ + S 2-. Сребърен нитрат : 2Ag+ + 2 NO3 -. Сребърен сулфид е утайка : оставяш Ag2S и калиев нитрат е разтворим: 2 K+ + 2 NO3 -. Нататък си ти...:)
Профилна снимка

Ученик

09:07 - 21.12.2017

2Ag+ + 2NO3 - + 2K+ + S 2- = Ag2S + 2 K+ + 2NO3 - Mg 2+ + 2Cl- + 2Na+ + SO4 2- = Mg 2+ + SO4 2- + 2Na+ + 2Cl-
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:59 - 21.12.2017

Вторият пример не е ли до получаване на малко разтворим MgSO3? Защото ако съединението е MgSO4, то реакция не протича, тъй като се получават две разтворими съединения....
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:01 - 28.01.2015

Помощ! Трябва да се изразис пълни и съкратени йонни уравнения взаймодействията м-у: Na2Co3+HCl= CuSo4+NaOh= Na2S+ZnCl2= AgNo3+Kl= Между водните разтвори на кои от дадените електролити BaCl2,NaOH,H2So4 протичат йонни реакций,трябва да се изразят с йонно уравнение?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:04 - 28.01.2015

Здравей nakov97, Със сигурност, ако си изгледал видеото ще можеш да се справиш и сам. Политиката на сайта не включва решаване на домашни, без човек да положи труд. Ако след като изгледаш урока и Пробното контролно след един урок, упражниш се и все пак още имаш затруднения -ще помогна :) Успех!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

11:19 - 17.01.2015

bravo
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Учител

22:13 - 06.07.2014

казвам като приер : винаги ли когато,на изпит се падне примерно Na2CO3 + H2SO4 -->Na2so4 +h2 пишем че е ЙОР
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:33 - 07.07.2014

Здравей Stanimir, Всички реакции, които са между водни разтвори на електролити, в които се получава газ, утайка или слаб електролит са нормално йонообменни. Има и по-сложни йонообменни реакции, при които едно от изходните вещества е утайка или слаб електролит, но при тях условието за протичане отново е да се получава газ, утайка или слаб електролит. Посочената от теб реакция не е изписана коректно - по реакцията се получава нетрайната въглеродна киселина, която се разпада на газ въглероден диоксид и вода (виж отново видеото)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:02 - 15.01.2014

Урока е страхотен аз съм 12 клас и се обучавам благодарение на вас мисля че ще успея може ли да ми дадете тази таблица или да ми кажете от къде да я закупя имам периодична система но с тази таблица много по лесно разбирам нещата благодаря ви за прекрасните уроци :)
Профилна снимка

Студент

18:31 - 04.02.2014

Не съм много сигурна дали ще можеш да си я купиш, но мисля че ще можеш да я направиш на компютъра с Excel. Мисля че вместо да чакаш, е най-добре да действаш.
Профилна снимка

Ученик

16:23 - 07.05.2014

Ето я : http://prntscr.com/3h0jur
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:50 - 20.04.2013

Правилно ли съм разбрал. Йоннобменен процес (ЙОП или ЙОР) е процес, при който ако протича реакция между две съединения във водна среда един от продуктите на реакцията е: газ утайка слаб електролит - най-често това е вода
Профилна снимка

Студент

15:31 - 20.04.2013

Да, като нещо друго пропусна което има голямо значение - ЙОР протича БЕЗ промяна на степента на окисление. :)
+1
Профилна снимка

Ученик

19:16 - 20.04.2013

да благодаря зя уточнението което забравих да пропусна. Промяна на СО става при ОРП
-2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:54 - 20.04.2013

Фосфорната киселина H3PO4 не е слаб електролит! Внимавайте какво пишете като отговори, желателно е да бъде вярно.
+2
Профилна снимка

Ученик

11:01 - 13.01.2014

искам да попитам как да разберем когато има утаика
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:41 - 13.01.2014

Здравей, като разгледаш малко по-внимателно таблицата за разтворимост ще видиш как са означени утайките. Подозирам, че искаш да попиташ друго, затова би ли уточнила въпроса?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:39 - 03.02.2014

Добра таблица!Но в училище на контролно нямаме такива.Тогва как да се ориентирам кое е слаб електролит, утайка или газ?Трябва да се научат наизуст ли?
-1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:00 - 03.02.2014

Здравей fee123, вече ти отговорих по-долу :)
-2
Профилна снимка

Ученик

18:40 - 11.07.2016

Здравейте, когато Ca(OH)2 е едно от изходните вещества пишем ли обратимата му дисациация и съответно, че процесът е обратим?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:03 - 11.07.2016

Здравей Кристина, калциевата основа в таблицата за разтворимост е означена действително като малко разтворимо вещество. Но в химическата практика се работи с воден разтвор на калциева основа, още известен като "бистра варна вода". Този разтвор е силен електролит - в него всички кристали на основата са дисоциирани на йони. Тъй че ще бъде некоректно да използваш знак за обратимост и да пищещ основата с емпирична формула. Щом е калциева основа - дисоциираш смело на йони и така...
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.