Видео урок: Преход върху мед и съединенията ѝ

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от видео урока! Регистрирай се, за да гледаш всички над 7400 видео урока в най-награждавания образователен сайт!
Регистрация
Уча се лого

За да гледаш целия видео урок, стани част от най‑награждавания образователен сайт в България!

Регистрирай се
08:05
4 292
29
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Химичен преход върху мед и съединенията ѝ – за това ще си говорим в днешния ни видео урок по химия за 10. клас! С уравнения са изразени реакции, с които се преговарят свойствата на медта, методи за получаването ѝ, както и свойства и методи за получаване на съединенията на медта. Как от меден сулфат да получишмеден дихидроксид? А какво се получава от меден дихидроксид при нагряване? Може ли черният меден оксид да се превърне в червения димеден оксид? А как да получиш мед от меден сулфид? Всичко това е събрано в един преход и ще го намериш в новия ни урок по химия за 10. клас. Пусна ли го вече?
Раздел:
Метали от големите периоди
Ключови думи:
мед, химичен преход, съединения, свойства, методи, получаване, уравнения, реакции, окислително-редукционна, йоннообменна, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (29)
Профилна снимка
01.06.2015

Друг

+6
Искам да споделя, че създателите на този сайт заслужават само поклон заради огромния труд, безрезервната помощ, която ни оказват във всеки един момент. В никакъв случай не заслужават подобно отношение, дори и да са допуснали някоя техническа грешка. "Който не работи, той не греши!"
Профилна снимка
02.06.2015

Учител на уча.се

+4
Благодарим за подкрепата, Ася!:)
Профилна снимка
17.03.2016

Ученик

+2
Здравейте госпожо Мария Николова.Аз искам да уча медицина и от миналата година уча по биология и по химия, но най-вече по биология.В момента съм 11-ти клас.Тоест в края на 10-ти клас започнах да уча постепенно.Въпросът ми е: Нужно ли е да уча тези реакции наизуст или мога да използвам и логика.Защото в някой от тях виждам йонообменни и ОРП . Купих си и конспекта от Медицинска академия в София. Ако може да ми дадете и някой съвет.Сайтът ви е много добър, уча от него по биология,химия,немски и английски.Знам го от много време.Благодарение на него научих времената по английски и така да се каже, сайтът те учи да разбереш нещата логично и после като четеш учебника ти е по-лесно.Имам само малки забележки по биология,но пак казвам важно е да разбереш логичната част.Поздрави
Профилна снимка
17.03.2016

Учител на уча.се

+2
Здравей Жоро, прекрасна професия си избрал, но иска много сериозна подготовка. В химията много малко неща се учат наизуст...но научиш ли ги, те ти служат логично почти за всички случаи. Например в уроците от 7.клас за Обобщение свойствата на простите вещества ще намериш схеми за свойствата на метали и неметали. Ето това трябва да научиш. После дали прехода ще е върху мед или цинк няма никакво значение - свойствата на металите са едни и същи. Също в 7.клас има такъв обобщителен урок върху свойства на химичните съединения. И от там схемите като научиш дали ще пишеш свойства на солна или сярна киселина е все едно...В 10. клас в уроците за киселини и основи има също такива обобщаващи схеми - те са важните, учат се и после ги прилагаш за който и да е елемент или съединение. Пожелавам ти успешна подготовка. :)
Профилна снимка
17.03.2016

Ученик

+2
Благодаря ви много.Скоро започвам 7,8,9 клас по химия и ще видим :) Искам да попитам :Нали тези реакции които са в този урок и следващия,някои от тях са ОРП и ЙОР?Бих искал да попитам за тези схеми .Нали тези схеми са това с какво взаимодействат киселините и основите в по задните уроци ?
Профилна снимка
17.03.2016

Учител на уча.се

+3
Да, да, това са схемите. И да, част от реакциите в преходите са ОРП, други ЙОР.
Профилна снимка
17.03.2016

Ученик

+3
Благодаря ви!Искам да попитам също така какво е концентрирана киселина и окислително действащи киселини ? Каква е разликата и защо са така?
Профилна снимка
17.03.2016

Учител на уча.се

+1
Концентрирана е киселина, която съдържа мтого малко вода в състава си, но това количество е различно за различните киселини, напр. к. сярна киселина е с масова част 96-98%, к солна - 37%, к. азотна - 63-65%....Някои от тези киселини при нагряване (к. сярна) или при обикновени условия (к. азотна) се разлагат с отделяне на атомен кислород, поради което имат окислително действие. Това действие се изразява във възможност за взаимодействие със слабоактивни метали, намиращи се след Н в Реда на относителната активност на металите или реакции с някои неметали. Трудно ще ти се получи ученето в обратен ред - от десети към 7. клас... Съветът ми е да започнеш с материала от началото на 7. клас и постепенно да се движиш нагоре. Успех!
Профилна снимка
17.03.2016

Ученик

+2
Благодаря ви много!Ще направя както казвате - от 7 към 10 клас!
Профилна снимка
14.06.2018

Ученик

+1
Съединенията на желязото с другите вещества е идентично с тези на медта и на мястото на Cu просто заместваме с Fe ?
Профилна снимка
14.06.2018

Учител на уча.се

0
Здравей Димо, трудно ми е да разбера какво питаш. Би ли формулирал въпроса си по-подробно?
Профилна снимка
15.06.2018

Ученик

+1
Прощавайте , не разбрах само следното : дали в първия преход( с медта ) на мястото на медта можем да заместим с желязото .
Профилна снимка
15.06.2018

Учител на уча.се

+1
Да видим дали разбрах... Искаш прехода за медта да го направиш преход за желязо, така ли? Ако съм разбрала правилно отговорът е да, с малки изключения. Например сулфидна руда за получаване на желязо е FeS2 ( пирит), който като се "пържи" се получава Fe2O3. Освен това за желязо няма преход, подобен на превръщането CuO---Cu2O. За останалите реакции спокойно можеш да заместиш медта с желязо...
Профилна снимка
15.06.2018

Ученик

+1
Благодаря Ви .
Профилна снимка
13.01.2016

Ученик

+1
Здравейте, бих искал да попитам при следната химична реакция CuSO4+H2S=CuS+H2SO4, който предполагам се явява ЙОР, с пълно и съкратено йонно или с полусъкратено. Казано по друг начин H2S разтваря ли се в случая
Профилна снимка
13.01.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Мирослав, сероводородната киселина е слаб електролит, но се дисоциира на йони. Използвай съкратено йонно уравнение :).
Профилна снимка
14.01.2016

Ученик

0
CuSO4 + H2S = CuS + H2SO4 Cu(2+) + SO4(2-) + H2S = CuS + 2H(+) + SO4(2-) Cu(2+) + H2S = CuS + 2H(+) или така CuSO4 + H2S = CuS + H2SO4 Cu(2+) + SO4(2-) + 2Н(+) + S(2-) = CuS + 2H(+) + SO4(2-) Cu(2+) + S(2-) = CuS
Профилна снимка
14.01.2016

Учител на уча.се

0
CuSO4 + H2S = CuS + H2SO4 Cu(2+) + SO4(2-) + 2H+ + S2- = CuS + 2H(+) + SO4(2-) Cu(2+) + S2- = CuS
Профилна снимка
01.06.2015

Друг

+1
Ще взаимодейства ли магнезий с разтвори на натриев хлорид, дикалиев сулфид и сребърен нитрат? Аз мисля, че ще взаимодейства само със сребърен нитрат.
Профилна снимка
02.06.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Ася, Винаги когато имаш такава задача - да прецениш дали метал взаимодейства с воден разтвор на сол, се водиш от реда на относителната активност на металите (РОАМ) и от там правиш преценка. Ако металът в солта е с по-слабо изразени редукционни свойства (стои по-надясно в РОАМ) от дадения метал, само тогава реакция е възможна. Нататък ще се справиш и сама, нали?
Профилна снимка
02.06.2015

Друг

+1
Много благодаря! Следователно, посоченият от мен по-горе отговор е верен, т.е. магнезият ще взаимодейства само със сребърен нитрат.
Профилна снимка
02.06.2015

Учител на уча.се

+1
Да :)
Профилна снимка
31.05.2015

Друг

+1
От дижелезен триоксид трябва да получа дижелезен трисулфат. Реакцията със сярна киселина ли ще протече?
Профилна снимка
31.05.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Ася, да, или със серен триоксид.
Профилна снимка
17.05.2015

Ученик

-4
Окислителното пържене е грешно.
Профилна снимка
17.05.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Стефан, би ли споделил с нас къде откриваш грешка?
Профилна снимка
20.05.2015

Ученик

-9
Ами прочетете някоя друга книга и не разчитайте само на авторитета си, защото явно годините започват да оказват своето влияние.
Профилна снимка
20.05.2015

Ученик

0
http://www1.znam.bg/zmonres/edu/himia%2010/razdel4/urok2/text11.html
Профилна снимка
21.05.2015

Учител на уча.се

+2
Здравейте Стефан, Показаното във видеото пържене не е от изходна суровина халкозин Cu2S , а от CuS и като такова е абсолютно вярно изразено. Основанието ни за използването именно на двувалентния сулфид е, че в задачи (преходи) върху медта и съединенията и най-често се дава именно този сулфид, а целта на Уча.се е да бъдем максимално полезни както на ученици, така и на кандидатстуденти. Прекрасно е, че четете - в такъв случай би следвало да знаете, че даденото пържене е лабораторен метод за получаване на мед. Добре познатият ни метод за получаване на мед от халкозин ще бъде представен в нов видео урок върху металургия на желязото и цветните метали - там ще бъдат разгледани реални металургични методи. Благодарим Ви за бележката, макар и неуместна. Пожелаваме Ви успех!
feedback
feedback