Видео урок: Хидролиза на соли. Част 1

0.5x
1x
1.5x
2x
Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 08.07.2012 10 минути 11 266 гледания 153 коментара

РАЗДЕЛ: Разтвори на електролити

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Интересен видео урок по химия за 10. клас, в който ще ти разкажем всичко за хидролизата! Как се променя цветът на виолетовия лакмус и на фенолфталеина в разтвор на Na2CO3 и FeCl3? Как се нарича процесът на обратимо взаимодействие на йоните на разтворимите соли и йоните на водата? В кои случаи протича хидролиза? Защо хидролизата е йоннообменна реакция? Как се записва с уравнение хидролиза? Какво е молекулното, пълното йонно и полусъкратеното йонно уравнение за хидролиза на Na2CO3? А как се променя цветът на виолетовия лакмус в този разтвор и защо? На тези и още въпроси отговор само тук, в първата част на урока за хидролиза на соли от химия за 10. клас!

Ключови думи:
йоннообменна реакция хидролиза йони разтворими соли вода промяна на рН сол силна основа силна киселина химия 10. клас
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Студент

17:57 - 05.03.2013

Изключително интересно и полезно видео благодаря! Споменахте че за хидролиза на сол получена при неутрализацията на слаба киселина и слаба основа се използват таблици за определяне на силата на електролитите. Та въпроса ми е може ли по някакъв начин да се определи тяхната сила без тях, защото се съмнявам на кандидат студентски изпит да се разреши използването им или просто трябва да си ги науча както са за конкретната задача? Благодаря предварително :)
+6
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:18 - 05.03.2013

Има няколко примера за хидролиза на соли на слаба основа и слаба киселина, които трябва да се научат за кандидат-студентския изпит - амониев карбонат, амониев ацетат и амониев нитрит. Първата сол е с основен характер, защото въглеродната киселина е по-слаба от амониевия хидроксид, втората е неутрална, защото Кд на двата електролита е равно и третата е с кисела реакция, защото азотистата киселина е по-силна от амониевия хидроксид.
+9
Профилна снимка

Студент

18:55 - 05.03.2013

Благодаря Ви много! :)
+3
Профилна снимка

Ученик

14:00 - 05.01.2014

благодаря за урока
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:11 - 27.03.2013

Кои основи са силни и кои слаби? Има ли таблица с по-често използваните? Ако не, как да разбера дали основата е силна или слаба?
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:16 - 27.03.2013

Амониевият хидроксид е слаб, както и хидроксидите-утайки- меден, оловен, цинков, железен..... Не е необходимо да се учат наизуст. При хидролиза се гледа таблицата за разтворимост. Ако в резултат на реакцията се получава газ, утайка или слаб електролит, то хидролиза протича.
+1
Профилна снимка

Ученик

21:01 - 28.03.2013

Благодаря много!
+2
Профилна снимка

Ученик

15:26 - 22.11.2013

По своята същност хидролизата е ЙОП, но ако в продукта не се получи газ утайка или слаб електролит хидролиза протича ли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:59 - 22.11.2013

Здравей Мартин, Ако при хидролиза се получават две РАЗТВОРИМИ вещества - то тя не протича. В противен случай винаги протича.
Профилна снимка

Ученик

10:32 - 16.12.2013

Хубав урок
-2
Профилна снимка

Ученик

17:08 - 09.03.2014

Ами как да разберем каква е киселината и основата (дали са силни или слаби?!) и дали хидролизират? Например: Na2SO4; Na2SO3; Na2S; Na3PO; NaF знам, че натриевата основа е силна, но киселините?!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:05 - 09.03.2014

Здравей Иванина, Хубаво е да четете и коментарите под видеата. Не е необходимо да помниш коя киселина или основа е силна или слаба. достатъчно е да имаш таблица за разтворимост. Хидролизата е ЙОР, която притича само, ако по реакцията се получава гази, утайка или слаб електролит .
Профилна снимка

Друг

13:18 - 14.04.2014

Здравейте, интересува ме CaCO3 хидролизира ли, и ако не защо. (нали имаме после силна основа - CaOH и слаба киселина H2CO3) ?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:53 - 14.04.2014

Здравей koyota, Преди да хидролизира една сол първо трябва да се разтвори във вода, и чак тогава да гледаме сол на каква по сила киселина и основа е тя. В случая CaCO3, не хидролизира, независимо, че е сол на силна основа Ca(OH)2 и слаба киселина Н2СО3, защото е практически неразтворима във вода (утайка).
Профилна снимка

Ученик

18:39 - 24.07.2014

Здравейте, бихте ли погледнали тази задача, която се опитах да реша, мисля че калциевия дихидрооксид не се хидролизира, защото е основа... насочете ме, ако има грешки. Благодаря ви предварително!
-2
Профилна снимка

Ученик

18:39 - 24.07.2014

...
-1
Профилна снимка

Ученик

18:41 - 24.07.2014

Качвам задачата на части..
-3
Профилна снимка

Ученик

18:41 - 24.07.2014

,,
-1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:57 - 24.07.2014

Станка, здравей, Съжалявам, но нищо не се е прикачило.... Пиши ми на maria@ucha.se и прикачи там файла, да видя задачата.
-1
Профилна снимка

Ученик

01:39 - 25.07.2014

..
-3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:23 - 25.07.2014

Здравей Станка, Не знам какъв е проблема, но файлът отново не е качен...
-1
Профилна снимка

Друг

15:23 - 22.03.2015

Здравейте искамда попитам как ще се повлияе хидролизата на NH4CL ако към него се прибави NA2CO3? В ролята на силен елекролит ли ще влезе или ............?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:44 - 22.03.2015

Здравей Vilyana, Въпросът е доста интересен. При хисролизатана амониевия хлорид ще се образува и солна киселино. Като добавим натриев карбонат той ще реагира със солната киселина и тя ще намалее. Тъй като е продукт в равновесието това означава, че равновесието ще се измести по правата реакция, т.е. хидролизата ще се благоприятства.
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:44 - 16.04.2013

Правилно ли съм разбрал: При СИЛНА основа и СЛАБА киселина, при хидролиза ще се получи разтвор с основен характер При СЛАБА основа и СИЛНА киселина ще се получи разтвор с киселинен характер При СЛАБА основа и СЛАБА киселина трябва да определим кой от съединенията е по-силен електролит При СИЛНА основа и СИЛНА киселина хидролиза НЕ протича
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:48 - 16.04.2013

Да правилно, дано не си ги зубрил, а да си разбрал, че хидролизата е йонообменна реакция и всичко може да се определи с помощта на таблица за разтворимост. :))))
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:35 - 29.05.2018

Здравейте! Искам Ви попитам: Кога протича хидролизата?....защото нещо се обърках. В първата част на клипа казвате, че утайките не хидролизират, а след това споменавате йонообменните реакции и как протичат докрай само когато има утайка, газ или слаб електролит...?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:30 - 30.05.2018

Здравей Таня, когато изходната сол е утайка ( практически неразтворимо съединение) няма как да хидролизира, защото във воден разтвор тази утайка не се дисоциира достатъчно, което означава, че не дава достатъчно йони, които да се включат в хидролиза. Когато изходната сол е разтворима във воден разтвор тя се дисоциира. И тогава вече хидролиза е възможна само, ако по реакцията с водата се получава газ, утайка или слаб електролит. Сега по-ясно ли е?
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:44 - 23.05.2018

Здравейте! Хидрогенсолите хидролизират ли и как се определя тяхното pH и това на двойните соли?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:57 - 24.05.2018

Здравей Румяна, зависи за коя хидроген сол питаш. Може ли конкретен пример? Колкото до търсенето на хидролиза на двойни соли това е поредното безумие на МУ-Варна... KAl(SO4)2 е най-известната двойна сол. Прилагайки грубо теорията на хидролизата по реакцията трябва да се образува калиева основа, алуминиев трихидроксид и сярна киселина. Тъй като сярната киселина и калиевата основа ще се неутрализират следва рН да е 7... Не знам, не съм го проверявала в лаборатория, а и едва ли има учебник, в който да е описано...
+1
Профилна снимка

Ученик

11:12 - 25.05.2018

а pH на комплексните? Благодаря, аз също недоумявам понякога......
+1
Профилна снимка

Ученик

11:14 - 25.05.2018

Въпросът ми беше дали на тези соли, различните от тези с които си работим обикновено, пак с хидролиза определяме pH или има някакъв друг метод... за хидроген солта NaHSO3 .
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:43 - 25.05.2018

Няма друг метад, хидролизата си е хидролиза, когато я има. На NaHSO3 средата трябва да е алкална, защото се получава слаб нетраен електролит сериста киселина и силната натриева основа. Хидролиза на комплексна сол до сега не съм изразявала...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:45 - 17.04.2018

сбъркъл си калии с натрии на йонното уравнение на 2NaCo3+2H2O
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:51 - 18.04.2018

Здравей Владо, благодарим ти много. Грешката е отстранена. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:35 - 12.02.2018

Тъй като водата е слаб електролит и има обратима дисоциация, тоест в пълното йонно уравнение я записваме като молекула, затова при полусъкратеното йонно уравнение не пишем отделно хидроксилните йони от Al(OH)3 а ги изразяваме с молекулата на водта? То хидролизата е йоннобменен процес между йоните на разтворима сол и йоните на водата обаче изразени с молекулата вода?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:53 - 12.02.2018

Здравей, хидролизата се записва с молекулно, пълно йонно и полусъкратено йонно уравнение. Водата в молекулното уравнение се записва с молекулна формула. В пълното йонно уравнение водата се изписва дисоциирана на йони, но тъй като е изключително слаб електролит стои в равновесие с молекули вода. В полусъкратеното йонно уравнение водата може да се запише или като молекули, или дисоциирана на йони, в различните учебници е различно... Та какво те притеснява?
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:16 - 12.02.2018

Здравейте от примера за хидролиза на алуминиев трихлорид, защо в полусъкратеното йонно уравнение не се записват и хидроксилните йони на получената основа утайка, тези OH йони се комбинират с Al йони и се образува утайка при която хидролизата протича също, да не би да се съкращават йоните от двете страни за полусъкратеното йонно уравнение?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:49 - 12.02.2018

Здравей, ще помоля да се опиташ са зададеш въпроса си още веднъж, тъй като се затруднявам да разбера какво питаш. Да не би да питаш за хлоридните йони, а не за хидроксидните?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

20:04 - 09.07.2017

Наистина доста полезно видео! Четеейки коментарите, исках да ви попитам относно фосфорната киселина (H3PO4) при неутрализацията ѝ с NaOH се получава нормална, хидроген и дихидроген сол? И неутрализацията ѝ до получаване например на Na2HPO4 e непълна, тъй като се получава хидроген сол, та въпроса ми е относно непълната неутрализация-отново ли се дисоциират всички електролити, както при пълната и накрая записваме просто, че протича непълно, тъй като се получава хидроген сол?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:39 - 09.07.2017

Здравей Ивона, при непълна неутрализация се изразява отново молекулно, пълно йонно и съкратено йонно уравнение. В тях фосфорната киелина се дисоциира съобразно степента на дисоциация за получаване на съответната хидроген сол. Например за Na2HPO4 се пише: 2 Na+ + 2 OH- + 2H+ + HPO4 2- = .......
+1
Профилна снимка

Ученик

23:52 - 09.07.2017

В съкратеното йонно уравнение не се ли записва само -> H+ + OH- -> H2O+Q?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:15 - 10.07.2017

В съкратеното-да и то за толкова молекули вода, колкото се получават.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

12:11 - 03.11.2016

А кога пишем като степени на оклсиление прим ерно в пълно или полусъкратено 2- или -2 ? И в ОРП как се пише, тоест баланса?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:12 - 03.11.2016

Здравей Peter, стандартът в химията изисква йон да се означава първо с цифра, после знак (2-), а степен на окисление - обратно - първо знак, после цифра (-2). Освен това заряда на йон са пише горе в десния ъгъл на знака (като степенен показател), а степен на окисление се пише в средата над знака на елемента.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

12:53 - 01.11.2016

Кога пишем водата с молекулна формула и кога както я записваме в пълното. Защото аз в съкратеното винаги съм я писал по начина, който е в пълното. Кога е полусъкратено и кога съкратено?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:47 - 01.11.2016

Здравей Петър, при хидролизата дали ще напишеш водата с молекулна формула или дисоциирана на йони е все едно - третият вид уравнение при хидролизата се нарича винаги полусъкратено уравнение.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:30 - 30.08.2016

Солите на фосфорна киселина хидролизират ли?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:03 - 30.08.2016

Здравей Арияна, да, хидролизират, когато са разтворими във вода. Причината е, че фосфорната киселина е среден по сила електролит (средно силна киселина).
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:29 - 03.07.2016

Здравейте, г-жо! AgNO3 хидролизира ли, според Варна? Какъв е характерът на Fe(OH)2 и на Fe(OH)3 и вярно ли е че железните соли, при които Fe е от 2+ не хидролизират?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:02 - 03.07.2016

Здравей Ивелина, за никое МУ AgNO3 не хидролизира. Fe(OH)2 и Fe(OH)3 са утайки, така че техните соли хидролизират. А характерът на Fe(OH)2 е основен, а на Fe(OH)3 - амфотерен.
+1
Профилна снимка

Ученик

17:04 - 03.07.2016

Решавам задача, в която са дадени много соли и питат коЯ от тях не хидролизира, а част от тези соли са BaCl2 и AgNO3. При положение, че в условието се казва, че само една от солите не хидролизира (със сигурност BaCl2), как да постъпя с AgNO3? Ако напиша, че не хидролизира, ще изглежда, че противореча на условието.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:28 - 03.07.2016

Здравей Ивелина, били написала цялото условие и да ми кажеш, за кое МУ е задачата.
Профилна снимка

Ученик

18:56 - 03.07.2016

За Варна, докажете разтворите на NaOH, HCl, FeCl3, BaCl2 CuSO4, AgNO3. Докажете... Коя от посочените соли няма да се хидролизира и защо?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:53 - 04.07.2016

Здравей Ивелина, щом е за Варна не се притеснявай. Условията на задачите не са прецизни и единственото число в текста не бива да те притеснява. Солите бариев дихлорид и сребърен нитрат не хидролизират, защото са соли на силна основа (AgOH също се счита за такава) и силна киселина.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:58 - 17.04.2016

колкото повече уча толкова повече са ми неясните неща при неутрализация на силна основа и силна киселина ---> само в тази посока при другите ситуации и в двете посоки а хидролизата винаги ли е в двете посоки не мога да разбера също как да разбера кои са силни и кои слаби киселини/основи и за електролитите кои са слаби и кои силни моля ви толкова ми е объркано всичко обяснете ми подробно
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:47 - 17.04.2016

Здравей Искра, силни и слаби електролити ще намериш в една много прегледна таблица в урока Разтвори на електролити в 10.клас. неутрализацията на силна основа и силна киселина е еднопосочна и сол, получена при такава реакция никога не хидролизира. Във всички останали случаи неутрализацията е обратима и се съпътства с хидролиза, което е обратната реакция на неутрализацията - т.е. хидролизата, когато я има винаги е обратима.
Профилна снимка

Ученик

21:21 - 17.04.2016

Много точно обяснявате благодаря
+1
Профилна снимка

Ученик

12:49 - 18.04.2016

Госпожо разбрах за електролити а за киселини и основи кои са слаби и кои силни
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:24 - 18.04.2016

Здравей Искра, киселините и основите са електролити. В табличката има силни електролити и там да изброени вещества, между които има киселини, основи, съответно примери за средни и слаби електролити - виж ги, пише ги. Препиши си табличката и се консултирай с нея и като направиш повече упражнения ще ги запомниш.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

08:44 - 29.03.2016

Здравейте ! Имам един въпрос : ще протече ли хидролизата - k3po4+3h2o--->3koh + h3po4 Според мен не би трябвало щом koh i h3po4 са разтворими във вода ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:00 - 03.07.2016

Здравей Йоана, хидролиза на солта протича тъй като H3PO4 e електролит със средна сила.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:13 - 27.03.2016

Здравейте госпожо Николова искам да ви попитам каква е хидролизата на натриев цианид?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:33 - 28.03.2016

Здравей Мартин, вероятно искаш да попиташ каква е средата на разтвора при хидролиза на NaCN? Предлагам сам да изразиш тази хидролиза, като ще помогна с факта, че единият продукт на хидролизата е слабия електролит циановодородна киселина HCN. Моля, сподели какво е мнението ти...
+1
Профилна снимка

Ученик

15:39 - 28.03.2016

На мен ми се получава NaOH и HCN но не знам дали е вярно и след това pH на разтвора е кисела среда но незнам дали съм на прав път понеже не съм правил подобна досега.А искам да ви попитам HCN разтворимо или неразтворимо вещество е ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:17 - 28.03.2016

Здравей Мартин, моля да изгледаш отново урока в частта му хидролиза на сол на силна основа и слаба киселина, каквато сол е натриевия цианид. Кой определя характера на средата - силният електролит натриева основа или слабият електролит циановодородна киселина? HCN по принцип е газ, нарича се циановодород и се разтваря във вода, образувайки циановодородна киселина (аналогично на хлороводород-солна киселина, само че тук киселината е слаба).
+1
Профилна снимка

Ученик

18:06 - 28.03.2016

Ясно,благодаря !
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:11 - 10.03.2016

Имам проблем с качеството. Видеото постоянно прекъсва.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:41 - 10.03.2016

Здравей Радослав, току що проверих видеото, при мен всичко е нормално.
+1
Профилна снимка

Ученик

16:40 - 11.03.2016

И при мен сега всичко е наред. Адмирации за уроците, които правите! Всеки ден посещавам сайта ви с удоволствие, за да си помагам с подготовката на уроците. Така затвърждавам материала и се упражнявам. :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

03:56 - 10.03.2016

Урока е хубав, но не ми хареса това, че модела е променен в смисъл на чертаенето и обясняването.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:55 - 10.03.2016

Здравей, Мария, какво точно не ти хареса? Моделът спрямо какво е променен? Какво имаш предвид под чертаене?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

09:19 - 31.07.2015

Бихте ли ми помогнали. Трябва да направя хидролиза на NaCH натриев цианид, но това, което получих е NaCH+H20=NaOH+H2CO3 а киселината и основита са разтворими във вода. т.е. силни електролити от което следва, че хидролиза не протича. Задачата с която се мъча е 46 от кандидат-студентските във МУ Варна.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

05:12 - 01.08.2015

Здравей megisito, В Уча.се има секция за кандидат-студенти, в която задачите за МУ-Варна са схематично решени. Ти виждала ли си този раздел? Във въпроса ти има няколко неточности, които ме навеждат на мисълта, че не си овладяла напълно идеята на хидролизата. NaCN хидролизира до натриева основа и циановодород HCN, който е газ. Тази хидролиза е може би най-често давания пример за този процес. Препоръчвам ти да изгледаш още веднъж урока за хидролиза, след това да отвориш и прочетеш теорията на хидролиза от някой от учебниците за подготовка на кандидат-студенти и ако отново има въпроси - насреща съм.
Профилна снимка

Ученик

09:53 - 01.08.2015

Да, малко след написаното открих грешката си. Просто таблицата за разтворимост ме обърква за определянето на една сол дали се образува от слаба или силна основа/киселина. Като например NH4Cl e сол, която при взаимодейсвието с вода се получава NH4OH и HCl и съм записала, че това е сол на слаба основа и силна киселина, а когато засека NH4+ и OH- се получава, че основата се разтваря във вода съотвено е силна основа и хидролиза не протича.
+1
Профилна снимка

Ученик

10:00 - 01.08.2015

Или просто трябва да се научат кои са силни и кои са слаби киселини
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:03 - 01.08.2015

Здравей, Явно работиш с недобра таблица за разтворимост. Предлагам ти ето тази, която е позволена от МОН за всякакви изпити:http://www.matura.bg/?id=742 (намери си я в края на матурата). Ако си разбрала същността на хидролизата - че това е ЙОР, която протича САМО когато се получава слаб електролит, газ или утайка и следиш таблицата за разтворимост не е необходимо да учиш нищо наизуст. В дадения от теб пример и в правилната таблица за разтворимост е означено, че NH4OH се разпада на газ амоняк и вода - следва че хидролиза протича. Освен това правиш огромна грешка като считаш всяко силно разтворимо вещество за СИЛЕН електролит - понякога е така, но понякога не е... Силата на електролитите е дадена в една много прегледна табличка в урока за електролитна дисоциация в 10 клас.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:27 - 01.08.2015

Благодаря ви много. Явно наистина проблема е бил в таблицата тъй като намерих и още грешки в нея. Ще прегледам и урока за Електролитна дисоциация :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:22 - 10.03.2015

Къде мога да намеря видео с обяснение за изравняването на уравнения ... да малко смешно да питам в 10-ти клас но ...
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:40 - 10.03.2015

Здравей Валентин, Никога не е късно човек да попълни знанията си, щом има нужда от това. Урокът за изравняване на уравнения, урок - упражнение и упражнения след уроците ще откриеш в първата част на химията за 7 клас.
+1
Профилна снимка

Ученик

21:38 - 10.03.2015

Благодаря :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

16:23 - 24.06.2014

Здравейте,искам да попитам Ba(NO3)2 хидролизира ли се..просто искам да разбера дали правилно разсъждавам,според мен не се хидролизира защото се получават разтворими вещества.Благодаря предварително!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:10 - 24.06.2014

Здравей alpina, Бариевият нитрат е разтворима сол на силна основа и силна киселина и не хидролизира (при взаимодействие с йоните на водата се получават две разтворими съединения, следователно няма условие за протичане на йонообменна реакция)
Профилна снимка

Друг

22:05 - 24.06.2014

Благодаря за отделеното време :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:57 - 13.06.2014

Казвате,че трябва Kд да се ползва за сол, получена от слаба основа и силна киселина. Но как да изчисля колко е K на едно съединение и да го сравня с друго?има ли някакви табличи?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:32 - 13.06.2014

Здравей fee123, Кд на слабите и средни електролити са таблични данни, които се вземат от справочници. За някои примери, давани в учебниците, с които могат да те изненадат на контролно или на изпитване трябва да запомниш кой е по-силния от двата слаби електролита.
-1
Профилна снимка

Ученик

21:07 - 13.06.2014

Благодаря ВИ
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:47 - 22.05.2014

Здравейте..от един час се мъча за една реакция.. изгледах видеото обаче пак не можах да намеря отговор.. Та въпросът ми е : Взаимодействието между Na3PO4 и H2O хидролиза ли е ? Защото гледам , че NaOH е силна основа , а H3PO4 е средно силна киселина ??
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:57 - 22.05.2014

Здравей Гергана, Всяка разтворима сол, която не е сол на силна основа и силна киселина хидролизира. Няма значение среден или слаб е единия от електролитите. Така че смело си напиши хидролиза на натриевия фосфат, като в продуктите не дисоциираш фосфорната киселина (тълкуваш я като слаб електролит) и характера на разтвора ти е основен :)
Профилна снимка

Ученик

16:26 - 22.05.2014

Благодаря Ви!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:55 - 07.05.2014

Здравейте..Взаимодействието м/у Fe2(SO4)3 и H2O е хидролиза нали ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:36 - 08.05.2014

Здравей Биляна, Припомни си какво наричаме хидролиза на сол и в кои случаи тя може да протече (това е най-обикновена йонообменна реакция, която протича тогава, когато има условия за това - получава се утайка, газ или слаб електролит).
Профилна снимка

Ученик

17:25 - 08.05.2014

хмм..значии няма да е хидролиза .. Благодаря Ви ! :)
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:27 - 08.05.2014

Биляна, хидролиза е!!! Имаш взаимодействие на разтворима сол с вода, какво друго освен хидролиза да е? Написах горния коментар, за да си повярваш сама, че е хидролиза...
Профилна снимка

Ученик

18:59 - 08.05.2014

офф.. обърках сее :(
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:04 - 23.03.2014

Здравейте, искам да попитам как да различа кога киселината или основата е силна или слаба?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:25 - 23.03.2014

Здравей penka, Кои киселини и основи са силни, средни и слаби има във видео урок №34 Разтвори на електролити. Там след минута 7 има една много ценна табличка на електролитите, според степента на електролитна дисоциация. За нуждите на хидролиза на соли, за да преценяваш дали една сол ще хидролизира или не НЕ Е необходимо да знаеш дали е сол на силна основа или силна киселина. Хидролизата е йонообменна реакция между йоните на разтворима сол и йоните на водата. Само ако при размяна на йоните на изходните вещества по реакцията се образува слаб електролит, утайка или газ (което следиш по таблицата за разтворимост), само тогава хидролиза на солта протича. И изобщо не е необходимо да знаеш сол на каква по сила киселина или основа е солта.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:31 - 19.02.2014

Урока е страхотен ! А можете ли да ми кажете как се записва бордолезов р-р ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:27 - 20.02.2014

Здравей Лора, Радваме се, че учиш с Уча.се и се забавляваш :) Бордолезовият разтвор се приготвя от разтвор на син камък (CuSO4.5 H2O, произнася се меден сулфат - кристалохидрат с 5 молекули вода) и гасена вар (калциева основа, варно мляко). Тъй като разтворът на меден сулфат има кисела реакция (рН по малко от 7) варното мляко, което е основа, се прибавя, за да неутрализира разтвора. В противен случай листата на растенията ще "изгорят" от киселинния разтвор. Бордолезовият разтвор е смес от два разтвора и като всяка смес не може да се изпише с химична формула.
+1
Профилна снимка

Ученик

09:01 - 20.02.2014

А може ли с химична реакция да се запише тази неутрализация ? :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:24 - 20.02.2014

Лора, хайде да направим това заедно. Припомни си, че неутрализацията е взаимодействие на киселина и основа, при което се получава сол и вода. Когато изразиш хидролизата на меден сулфат ще видиш, че киселината, която се получава е сярна киселина. Следователно неутрализацията ще е между сярна киселина и калциева основа. Сега вече е много лесно и съм убедена, че ще се справиш и сама.
Профилна снимка

Ученик

09:41 - 20.02.2014

така ? :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:02 - 20.02.2014

Браво, Лора, бях уверена, че ще се справиш. Единствено, моля, изравни уравнението на неутрализация - липсва коефициент пред водата :) И ако ще пишеш йонообменната реакция пълно ти трябва и съкратено йонно уравнение за неутрализацията : Н+ + ОН- = Н2О. Пропуснах да кажа, че в този видео урок при изписване на хидролизата не е дадено съкратеното йонно уравнение, което задължително се пише, ако си кандидат-студент.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:29 - 20.02.2014

Благодаря ви, страхотни сте ^^ :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

01:51 - 31.01.2014

Въпросът ми не е по конкретното видео, но пък не се сетих къде другаде да го напиша. Имам да хидролизирам цианометилбензен (C6H5CH2CN) + H2O до 2-фенил оцетна киселина. (C6H5CH2COOH). Другият продукт на реакцията го измислих да е единствено NH4OH (съответно изравнено с тройка пред водата), но съмненията ми са големи, та ако може някакво изяснение върху нещата? Мерси предварително~
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:43 - 31.01.2014

Здравей, Съединението C6H5CH2CN е от клас нитрили и е производно на карбоксилната C6H5CH2COOH (фенилоцетна киселина). Нитрилите хидролизират в кисела и основна среда. Когато искаш да получиш киселина хидролизата трябва да е в кисела среда C6H5CH2CN + 2 H2O+ HCl---->C6H5CH2COOH + NH4Cl. Естествено, киселината може да не е солна - тогава амониевата сол ще е на съответната киселина. Алкалната хидролиза (например с натриева основа, дава съответно сол на фенилоцетната киселина C6H5CH2COONa и амоняк. Моля кандидат-студентските въпроси задавай под някоя от кандидат-студентските задачи, за да съм сигурна, че ще го видя и отговоря :). Успешна подготовка!
-1
Профилна снимка

Ученик

09:39 - 20.02.2014

:)
-1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:03 - 20.02.2014

Отговорих горе :)
-1
Профилна снимка

Ученик

21:21 - 22.02.2014

Много сте мила, гаспожо Николова ! :*
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:36 - 23.02.2014

Здравей slaughter, Много благодаря :). Искрено се надявам освен да съм мила и да ви помагам, защото целта ни в Уча.се е всички да учите с удоволствие, бързо, лесно, но и качествено. А за всички, посещаващи раздел Химия - да схванете, че химията е прелестна наука, стига да има кой да ти я обясни разбираемо и да те "запали" по нея. :) Учи и се забавлявай с нас!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

02:54 - 01.06.2018

Оценките ми втория срок по химия са 2 2ки и на консултации съм ходил, и с приятели съм се опитавал да я разбера тази химия и се абонирах преди 1 ден и вече почти всичко ми е пределно ясно и вече виждам как ги оправям, с вашите клипове и уроци. Поздрави и благодаря на екипа :)
Профилна снимка

Администратор

10:16 - 01.06.2018

Слави, много се радвам, че си намерил лесен и интересен за теб начин да учиш и да ставаш по-добър по химия. С госпожа Николова и учителите на Уча.се по всички предмети сме насреща, за да ти помагаме, когато е трудно. Сигурна съм, че ще наваксаш за нула време и ще шашнеш приятелите си. Успех! :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

13:07 - 23.05.2018

Здравейте! Хидрогенсолите хидролизират ли и как се определя pHто им и pH на двойни и комплексни соли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:49 - 24.05.2018

Здравей Румяна, Ако хидрогенсолта е на силна основа и силна киселина, то тя не хидролизира. Но например NaHCO3 си хидролизира по всички правила до въглеродна киселина и натриева основа и има рН по-голямо от 7.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

13:55 - 04.05.2017

Здравейте отново,г-жо Николова! Имам проблем с една от тестовите задачи на Му- Варна.Касае се за възможни взаимодействия на фенилоцетна киселина и вода и метилбензоат и вода. Ще Ви бъда много благодарна,ако ми помогнете!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:15 - 04.05.2017

Здравей Дияна, фенилоцетната киселина с вода не взаимодейства - във воден разтвор се дисоциира като киселина. Би могла да напишеш уравнение за дисоциация на киселината по Брьонстед-Лоури: C6H5CH2COOH + H2O <--> C6H5CH2COO- + H3O+. А метилбензоат (естер) с вода се хидролизира до бензоена киселина и метанол: C6H5COOCH3 + H2O <--> C6H5COOH + CH3OH.
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:36 - 19.04.2017

Здравейте отново!Как мога да докажа на дадени соли разтворите по катионната им част?Това е задача 62 от МУ-София, ако е от значение.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:51 - 19.04.2017

Здравей, Даяна, соли се доказват с качествени реакции, характерни за катионната част и за анионната част. Например меден сулфат се дисоциира на медни катиони и сулфатни аниони. Сега трябва да използваш характерни качествени реакции (реакции с явен външен признак) и да докажеш йоните. Медни йони могат да се докажат с хидроксидни йони по образуващата се светло синя утайка от меден дихидроксид. Cu2+ = 2 OH- --> Cu(OH)2 и съответно изписваш молекулно и пълно йонно уравнение за протичащата йонообменна реакция между меден сулфат и някаква разтворима основа. И така за всеки катион...
Профилна снимка

Ученик

09:04 - 20.04.2017

Благодаря!!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:59 - 16.04.2017

Здравейте! Искам да попитам Fe(SO4)2 сол на слабата двувалентна о-ва Fe(OH)2 и силната двуоосновна к-на H2SO4 ли е? Също Fe(SO4)3 сол на слабата тривалентна о-ва Fe(OH)3 и силната к-на H2SO4 ли е?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:12 - 16.04.2017

Здравей Даяна, сол Fe(SO4)2 няма, вероятно питаш за FeSO4 - сол на силна киселина и слаба основа. Както и солта Fe2(SO4)3 е сол на силна киселина и слаба основа.
Профилна снимка

Ученик

10:59 - 17.04.2017

Да, имах предвид Fe2(SO4)3 и Fe2(SO4)2 на кои основи и киселини са соли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:28 - 17.04.2017

Здравей Даяна, FeSO4 е солна жележен дихидроксид и сярна киселина, а Fe2(SO4)3 e сол на железен трихидроксид и сярна киселина.
Профилна снимка

Ученик

15:18 - 17.04.2017

Благодаря Ви много!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

22:14 - 09.03.2017

Може ли да ми обясните, как прибавянето на силна килелина към водния разтвор на натриев цианид ще благоприятства степента на хидролиза? Нали внасянето на силен електролит, в този случей натриева основа например, ще повиши концентрацията на хидроксидните аниони и от там ще измести равноверието към неутрализацията.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:01 - 09.03.2017

Здравей Венета, за да си изясниш как влияе прибавянето на силен електролит към сол, която хидролизира трябва да си напълно наясно с равновесието и с химизма на процесите. Натриевият цианид хидролизира, като реакцията на разтвора е алкална. Ако прибавиш силна основа в разтвора повишаваш концентрацията на хидриксидните йони, които са продукт в равновесието. Тогава според принципа на ЛШБ равновесието ще се измести по обратната реакция - неутрализацията. Толкова за основата. Сега си представи, че към разтвора на натриев цианид прибавиш солна киселина. Тя моментално ще реагира с основата, която са получава в резултат от хидролизата. Казано простичко водородните йони на киселината ще свържат част от хидроксидните йони H+ + OH- =H2O. Тогава какво се случва? Концентрацията на хидроксидните йони намалява, защото част от тях са реагирали. Тогава накъде ще се измести равновесието? По посока на производство на хидроксидни йони - т.е. по хидролизата. Сега вече ясно ли е?
Профилна снимка

Родител

09:06 - 10.03.2017

Много Ви благодаря! Просто било!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:19 - 10.03.2017

Да, не е трудно когато го разбереш :).
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

13:07 - 26.12.2016

MgSO4 е получена при взаимодействието на MgOH(в таблицата за разтворимост основата е неразтворима) и H2SO4 (силна киселина), то тогава MgSO4 се хидролизира? И има киселинен характер. То тогава означава ли, че MgOH е слаб електролит???
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

00:18 - 04.11.2016

Как протича хидролизата на HCN? Защото се получава CN + H3O и не знам в пълно и съкратено какво да запиша и се бъркам как трябва да се дисоциира H3O? Благодаря предварително!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:26 - 04.11.2016

Здравей Peter, хидролизата е процес, извършващ се със соли, а не с киселини.... HCN е циановодородна киселина.... Предполагам, че имаш грешка и питаш за KCN, но ще оставя на теб да прецениш това. :))))
-1
Профилна снимка

Студент

09:27 - 04.11.2016

Сигорен съм че е с HCN. Това означава че процеса не протича така ли?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:58 - 04.11.2016

Сигурен си? Ще дадеш ли пълното условие на задачата?
-1
Профилна снимка

Студент

10:37 - 04.11.2016

Ще има ли промяна в Алфа и Дисоциационната константа ако към воден разтвор на циановодородна киселина се прибавя: a) KOH б) HCl в) KCN г) K4{Fe(CN)6}
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:15 - 04.11.2016

Ооооо, здравей Peterq и защо реши, че задачата е върху хидролиза? Задачата иска знания за електролитна дисоциация на слаби киселини като обратими процеси и факторите, които влияят върху това равновесие. В Уча.се няма достатъчно теория по въпрос, чети от кандидат-студентските учебници. Ако се затрудняваш задачата има решение тук: https://ucha.se/watch/4719/neorganichna-himiya-zadacha-13---nova-2016
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

16:38 - 03.11.2016

Трябва ли да пиша определение за ЙОР ако имам хидролиза и пълно и съкратено за кск?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:42 - 03.11.2016

Здравей Петър, повече от задължително :).
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:48 - 03.09.2016

Здравейте, любопитно ми е как точно се получават хидроген соли като NaHSO4 и NaHCO3? Да вземем за пример натриевия хидрогенсулфат. Аз си мислех, че той е продукт на междинната реакция от неутрализацията на NaOH и H2SO4 заради двуосновността на киселината: първи етап: H+ + HSO4 - + Na+ + OH- -> Na+ + HSO4- + H+ + OH- втори етап: H+ + SO4- + 2Na + 2OH- > 2Na+ + SO4- + 2H + 2OH- Но в учебника изрично пише, че такива хидроген соли са резултат от непълна неутрализация (предполагам неутрализация, която не протича до край). Е, товага, кога и защо неутрализацията е пълна или непълна? И още нещо което не мога да си обясня, можем ли да разгледаме сребърния нитрат като продукт от неутрализация на киселина и основа, при положение, че според таблицата за разтворимост веществото сребърен хидроксид (AgOH) се "разлага във вода или не съществува"? По-долу във ваш коментар прочетох, че AgOH е силна основа. Как така?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:01 - 04.09.2016

Здравей Стамат, прекрасно е, че се опитваш всичко да си обясниш, чудесни въпроси. :). Първо за неутрализацията: дали ще е пълна или непълна зависи от това в какво молно съотношение са основата и многоосновната киселина в реакцията. В примера, който даваш за хидрогенсулфат, ако в реакцията участват по 1 мол натриева основа и сярна киселина, то продукта ще е хидрогенсулфат. Ако основата е 2 мола или в по-голям излишък ще получиш нормален сулфат. За сребърния нитрат - всяка сол може да се разглежда (теоретично) като получена от неутрализация. На практика това не винаги става, както е в случая със сребърния нитрат - причината е нетрайността на сребърния хидроксид. В момента, в който се получава сребърният хидроксид е силна основа - с дисоциационна константа 1,5. 10^-2 . Това, че не е трайна, не можем да я изолираме за дълго време и да я поставим в банка като други основи не означава, че изобщо не съществува...
+1
Профилна снимка

Ученик

14:49 - 04.09.2016

Разбирам. Мерси отновно за бързите отговори!
+1
Профилна снимка

Българин в чужбина

19:49 - 28.02.2018

Въпросът ми е донякъде свързан с този на Стамат и касае хидролизата на Na2CO3. Теоретично тя е продукт на силната натриева основа и слабата въглеродна киселена и съответно би трябвало да хидролизира до NaOH и H2CO3. На много места обаче откривам друго молекулно уравнение, при което Na2CO3+H2O=NaOH + NaHCO3. На места се отбелязва, че теоретично натриевият бикарбонат би могъл да хидролизира допълнително до натриева основа и въглеродна киселина, която на свой ред да се разпадне до въглероден диоксид и вода. Притеснява ме обаче, че не забелязвам при тази реакция/разбъркване на натриев карбонат във вода/ да се получават мехурчета, които да са знак за отделяне на въглеродния диоксид и не съм сигурна какви са реално продуктите на хидролизата на Na2CO3.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:58 - 28.02.2018

Здравей Деляна, повдигнатият от теб въпрос касае степенната хидролиза на динатриев карбонат. За нормалната КСК ( без Софийски университет) тази степенна хидролиза не се изисква. За там ще пишеш хидролиза до натриева основа и въглеродна киселина. Колкото до мехурчета от въглероден диоксид - няма да ги видиш в разтвор на динатриев карбонат, независимо до какво протича хидролизата му - до въглеродне киселина или до натриев хидрогенкарбонат. При хидролиза на соли нито утайките са забележими, нито газовете...
Профилна снимка

Българин в чужбина

20:41 - 28.02.2018

Благодаря, последното уточнение беше много полезно. Периодично се споменава т.нар. "шумяща проба" при доказване на някои соли с реактиви и аз автоматично очаквам да я видя при всички реакции.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:19 - 28.02.2018

О, не, шумящата проба е нещо съвършено различно...там си шуми, шупти, съска, особено ако солта е твърда. Когато е в разтвор понякога за отделянето на газа е необходим трик - леко се резтръсква епруветката след прибавяне на киселината и едва тогава се виждат мехурчетата газ. Но това човек трябва да го е правил в лаборатория и да го е видял, за да го запомни. За съжаление мнозинството от вас нямат такава възможност.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:25 - 15.04.2015

с пейнт ли пишеш
Профилна снимка

Ученик

23:43 - 04.05.2015

да на него пише! на пейнт са видеата
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:00 - 17.03.2014

Здравейте, искам да попитам от къде могат да се намерят тези специални таблици за различаването на това дали киселината или основата е по силна , когато имаме получаване на сол от слаба основа и слаба киселина ?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:00 - 17.03.2014

Здравей kocaka, Таблици с дисоциационните константи има в справочници, но и в интернет се намират: http://clas.sa.ucsb.edu/staff/Resource%20Folder/Chem109ABC/Acid,%20Base%20Strength/Table%20of%20Acids%20w%20Kas%20and%20pKas.pdf
+1
Профилна снимка

Ученик

22:33 - 17.03.2014

Може би, аз не схващам таблицата , която ми дадохте , но имам предвид примерно както е дадено в клипчето NH4OH и H2CO3 и се казва, че първото е по-силно. Мисълта ми е как да разбера,примерно, че NH4OH е по-силно от H2C03 ?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:39 - 18.03.2014

Здравей kocaka, От първия въпрос разбрах, че просто търсиш таблични данни...Сега ще обясня. Когато слабите електролити се дисоциират, то този процес е обратим и равновесен. За тази равновесна система може да се напише дисоциационна константа. От числените стойности на дисоциационната константа съдиш за силата на електролита. В таблиците стойността на дисоциационната константа е отбелязана като Ка за киселините и Kb за основите. Колкото по-голяма е стойността за Ка или Kb, толкова по-силен е електролита. Тъй като тези числени стойности са много малки често се работи с величините pKa и pKb, които са отрицателен десетичен логаритъм от съответните Ка или Kb. Тук вече колкото по-малко е Ка или Kb, толкова по-силен е електролита. В таблицата, която ти предложих има стойности за Ка, Kb,pKa и pKb на различни електролити. Търсиш стойностите на необходимите ти електролити и ги сравняваш.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:47 - 18.03.2014

Не знам каква е целта на това ти упражнение :). Ако си ученик или кандидат-студент и просто учиш хидролиза на елементарно ниво, не е необходимо да имаш данни от таблици за константите на киселинност и основност, пък и на изпит никой няма да ти позволи да работиш с такива. В училищния курс се дават примери главно с три соли на слаби електролити, за които трябва да научиш кой от тях е по-силен. Тези соли са (NH4)2CO3, CH3COONH4 и (NH4)2S. Първият пример е разгледан във видео урока. Във втория случай дисоциационните константи на оцетната киселина и амониев хидроксид са равни и разтворът е неутрален. В разтвора на третата сол сероводородната киселина е по-силен електролит от амониевия хидроксид и разтворът е киселинен. Дано съм била полезна :)
Профилна снимка

Ученик

14:34 - 18.03.2014

Много Ви благодаря ! Наистина ми беше много полезно ! :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:41 - 10.04.2013

Добре де, на нас госпожата ни ги продиктува силните и слабите киселини и основи... И мисля, че държи да ги знаем за контролното. Щом няма как да ги определим, трябва да ги ... назубря?
Профилна снимка

Ученик

16:04 - 10.04.2013

Объркала съм се, разбрах си всичко.
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.