Видео урок: Желязо

09:53
5 008
89
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Урок за свойствата на желязото по химия за 10. клас! Къде в периодичната таблица се намира желязото и какъв е строежът на атома му? С какъв характер е желязото? Има ли разлика между твърдо състояние и твърдо вещество? Кога желязото губи магнитните си свойства? А каква е кристалната решетка на алфа и на гама желязото? С кои вещества може де реагира желязото? Кога се получава смесения трижелезен тетраоксид? При какви условия желязото ръждясва? А може ли желязо да реагира с концентрирани окислителнодействащи киселини? Кога казваме, че желязото се пасивира? За всичко това и още нещо ще научиш в новия урок по химия за 10. клас. Пусна ли го вече?
Раздел:
Метали от големите периоди
Ключови думи:
желязо, физични свойства, механична якост, химични свойства, кристална решетка, алфа, гама, точка на Кюри, магнитни свойства, химия 10. клас

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (89)
Профилна снимка
05.06.2018

Ученик

+2
Здравейте, в учебника има един въпрос на който не мога да отговора, а ми стана интересно.Моля за помощ ! Въпроса: Една легенда разказва, че овчар на име Магнес, като водел стадото си, усетил, че обувките му се разпаднали. Обяснете защо? Това е след урока за желязото.
Профилна снимка
05.06.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Стефка, в учебника на кое издателство е този въпрос? И точно ли преписа въпроса тук? Защото легендата за Магнес е следната: Обувките на Магнес били заковани с железни пирони. И когато водел стадото по пасището, пироните се привлякли от скала с магнитни свойства и обувките на овчаря "залепнали" за скалата. Това е пример за магнитните свойства на желязото...
Профилна снимка
05.06.2018

Ученик

+2
Здравейте, издателството е Булвест 2000. Да точно преписах въпроса. И аз си мислех, че е свързано с магнита но защото пише, че му се разпадат обувките се зачудих.
Профилна снимка
05.06.2018

Учител на уча.се

+1
Ами...., авторите на учебника не са си досвършили работата... Важното е, че отговорихме и любопитството ти е удовлетворено. :)
Профилна снимка
19.07.2018

Ученик

+1
Здравейте може ли да ми кажете дали е възможно това уравнение и дали правилно съм го написал:Fe2O3 + 3H2 → 2Fe + 3H2O
Профилна снимка
19.07.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Мишо, от желязна руда може да се получи желязо с какъвто и да е редуктор, както в случая ти си го направил с водород. В практиката това получаване на желязо се прави в едни високи пещи, наречени доменни пещи и тогава за редуктор се използва кокс - почти чист въглерод. Уравнението ти е вярно :)
Профилна снимка
19.07.2018

Ученик

+1
Много ви благодаря госпожо Николова.
Профилна снимка
16.04.2018

Ученик

+1
Госпожо Николова, когато желязото реагира с кислорода при нагряване винаги ли се получава смесеният Fe3O4? Имам предвид при окисление на желязо не може ли да се получи един от двата му оксида, съответно FeO или Fe2O3?
Профилна снимка
17.04.2018

Учител на уча.се

+1
Здравей Mihael, оставено на действието на влажен въздух желязото образува ръжда, което е Fe2O3.xH2O. При пропускане на въздух над стопено желязо се образува FeO. Когато желязото гори във въздух се образува Fe3O4. Това ли ти трябва?
Профилна снимка
17.04.2018

Ученик

+1
Да. Това ли са всички възможни окисления на желязото?
Профилна снимка
17.04.2018

Учител на уча.се

0
Доколкото ми е известно - да. Какво те притеснява? Дай условие на задачата...
Профилна снимка
09.04.2018

Учител

+1
Здравейте г-жо Николова, искам да Ви попитам как се обясняват степените на окисление на желязото в пирита, дадени са +2 за желязото и -2 за сярата, ако едната връзка е между два атома сяра не е ли по-логично тя да бъде от -1 степен на окисление като неполярна?
Профилна снимка
09.04.2018

Учител на уча.се

0
Здравейте Ваня, в някои източници целият дисулфиден йон в пирита се означава със заряд -2, но това е за 2 атома сяра в йона. Степента на окисление на сярата в този йон е -1 и структурата му наподобява пероксидния йон в Н2О2 или друг пероксид. Аз винаги означавам степента на окисление на сярата в дисулфидния йон с -1, за да не става объркване...
Профилна снимка
10.09.2017

Родител на ученик

+1
Как реагира желязото с разредена азотна киселина? Миналата учебна години се опитаха да ни убедят, че реагира като се отделя Н2.
Профилна снимка
11.09.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Венета, желязо реагира с разредена азотна киселина при нагряване като се образува железен тринитрат, азотен оксид и вода.
Профилна снимка
13.02.2017

Учител

+1
И аз не мога да го отворя!
Профилна снимка
14.02.2017

Администратор

0
Здравейте, Мария! Веднага ще Ви помогна. Изписва ли Ви се някакво съобщение? От какво устройство и браузър използвате Уча.се?
Профилна снимка
14.02.2017

Учител

0
Благодаря, Гери! Влязох през компютъра си. Не успях през iphona i ipada.
Профилна снимка
14.02.2017

Администратор

0
Насреща сме все пак да разрешим затрудненията. Изписва ли се някакво съобщение на двете устройства, с които не можете да гледате? Ако Ви е по-удобно, пишете ни на имейл feedback@ucha.se и ще изясним подробно ситуацията. :)
Профилна снимка
29.01.2017

Родител на ученик

+1
Извинявам се но ми дава грешка ,не мога да пусна това видео?
Профилна снимка
29.01.2017

Учител на уча.се

0
Здравей Нина, аз нямам проблем с отварянето на видеото. Опитай ли да гледаш през Chrom?
Профилна снимка
29.01.2017

Родител на ученик

+1
Аз съм с iPad и той не ми е правил досега на др видеа проблем ,ще пробвам от компютър по късно ,всички др видеа след него и преди него тръгват!Незнам какъв е проблема?
Профилна снимка
29.01.2017

Учител на уча.се

0
Пиши във feedback, от там ще ти отговорят скоростно по този технически въпрос.
Профилна снимка
03.11.2016

Ученик

+1
Може ли да дадете възможно най-простото и ясно определение за хроматография и как точно се прави, на човешки език моля.
Профилна снимка
03.11.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, този въпрос май е студентски? Хроматографии колкото искаш по вид - течна, газова, хартиена.... Зависи от носителя.... Идеята на хроматографията е РАЗДЕЛЯНЕ на смеси или изследване състава на вещества. Например ако искаш да знаеш даден препарат, да речем шампоан, какви вещества съдържа, проба се изследва хроматографски и по различни индикации може да се установи всяко вещество, което се намира в шампоана. Та такива ми ти химически - аналитични работи... :)
Профилна снимка
10.10.2016

Ученик

+1
Извинете, как и при какви условия може да се повиши степента на окисление на желязото от Fe+2 до Fe+3 и FeCl2 съответно да стане FeCl3.
Профилна снимка
11.10.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, за да се извърши прехода Fe2+ в Fe3+ е необходимо Fe2+ да взаимодейства с някакъв окислител. Този преход се извършва при обикновени условия когато оставиш бледозелената утайка от Fe(OH)2 на въздуха и след известно време тя се превръща в ръждивокафяв Fe(OH)3. Това е и най-често давания пример за търсения от теб преход 4Fe(OH)2 + 2H2O + O2 --> 4 Fe(OH)3. Никога не съм срещала уравнение за преход FeCl2 в FeCl3. Има такива за преход FeSO4 в Fe2(SO4)3. Ето едно такова: FeSO4 + k.HNO3 --> NO + Fe2(SO4)3 + Fe(NO3)3 + H2O. Остава да си го изравниш по метод на електронния баланс. Може би може да се напише аналогично за железен дихлорид, но никога не съм срещала това уравнение. Би ли дал точното условие на задачата?
Профилна снимка
12.10.2016

Ученик

+1
Точно в момента не е при мен задачата, на беше нещо от сорта, че някой имал зелената сол FeCl2 и искал да я превърне в FeCl3. И ние трябва да предложим методи за това, подкрепени с хим. уравнения и да посочим условията на протичане на реакция. Аз лично съм оставял к. р-р на FeCl2 за известно време да престои и знам че с времето си променя цвета и става жълт т.е. FeCl3, потвърдих това със салицилова к-на, но честно казано нямам идея каква реакция протича и колко от FeCl2 е станал FeCl3.
Профилна снимка
13.10.2016

Учител на уча.се

+1
Алекс, щом е така ти предлагам към разтвора на железен дихлорид да прибавиш малка порция концентрирана азотна киселина, при обикновени условия, но ще получиш смес от железен трихлорид и железен тринитрат: 3 FeCl3 + 4 HNO3 -->2 FeCl3 + Fe(NO3)3 + NO + 2 H2O.
Профилна снимка
15.10.2016

Ученик

+1
Извинете,случайно да знаете каква реакция протича, когато се смесят FeCl2 и H2O2. Реакцията протича бързо с отделяне на газ и цвета на разтвора се променя в ръждиво кафяв.
Профилна снимка
15.10.2016

Учител на уча.се

-1
Здравей Алекс, водородният пероксид е окислил железния дихлорид до железен трихлорид. Последният е много мощен катализатор в разлагането на водородния пероксид с отделяне на кислород. Така че газът ти е кислород.
Профилна снимка
15.10.2016

Ученик

+1
А защо след известо време р-ра стана гъст като боза.
Профилна снимка
15.10.2016

Учител на уча.се

+1
Защото солта железен трихлорид хидролизира (йоните и взаимодействат с йоните на водата) и се получава утайка от Fe(OH)3. Предполагам :).
Профилна снимка
11.11.2016

Ученик

+1
Можете ли да предложите възможно най-бързия метод за получаване на железни оксиди от желязо. Няма проблем ако са смесени, защото не ми трябват в самите те, а техните магнитни свойства за един експеримент, пробвах с желязо на прах но не става твърде тежко е и се утаява. За експеримента - ще правя т.нар. магнитна течност, която е еднородна смес от органично масло и фини магнитни частици. Този експеримент по принцип може да се направи с тонер за принтери, но се указа че в тонера вече не слагат желязо а разни полимери.
Профилна снимка
11.11.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, преди две седмици на фестивала Наука на сцената гледах този експеримент, подготвен от ученици от СМГ точно с тонер за принтер, смесен с малко желязо и някакво машинно масло. На дъното на едно стъкло Петри сложена сместа и отдолу слагат магнит и тя става като таралеж.... После на една плоскост от PVC сипаха желязо на прах и отдолу под дъската кръгъл магнит и стана кръгло таралежче... Не ти трябват оксиди, не се получават при обикновени условия, освен ръжда...
Профилна снимка
11.11.2016

Ученик

+1
Знам:(. Но навсякъде където ходих тонера не е с желязо а полимери. Всичкия тонер в момента е направен от тях, защото новите принтери разчитат на статично ел. за получаване на образ. По евтино е. Нямам идея къде да намеря от по стария тонер. Дори принтера вкъщи е с новите тонер касети. Ще видят още няколко магазина в Хасково, пък дано да имат.
Профилна снимка
11.11.2016

Ученик

+1
P.S никога не събирате тонер с прахосмукачка, ама никога!
Профилна снимка
29.05.2013

Ученик

+1
Може ли някой да ми обясни това (на прост език) : взаимодействайки с к-ни се образуват аквакомплекси; FeO + 2H3O + 3H2O → [Fe(H2O)6]
Профилна снимка
29.05.2013

Учител на уча.се

+1
FeO + 2H3O+ + 3H2O → [Fe(H2O)6]2+ - това е правилният запис ( железен оксид взаимодейства с 2 хидроксониеви йона и 3 молекули вода) Когато железният оксид се разтвори в киселина (илюстрирана в уравнението с хидроксониевите йони H3O+) всъщност се получават железни йони Fe2+, които се обграждат от водни молекули.Така се образува т.нар. комплексен йон със състав [Fe(H2O)6]2+ (заряд 2+) като с железния йон се свързват 6 молекули вода, Полученият комплекс е аквакомплекс (аква-вода), а точното му име е хексааква железен (2) йон. При взаимодействие на железен оксид с конкретна киселина уравнението би изглеждало така: FeO + 2HCl + 5H2O ---> [ Fe(H2O)6]Cl2
Профилна снимка
10.06.2012

Друг

+1
2:57 - Менделеев, Дарко, не Менделей. :D :D
Профилна снимка
10.06.2012

Друг

0
А, също така се пише \"двойСтвен характер\", без \"н\". ;)
Профилна снимка
11.06.2012

Администратор

+7
Имам малко от гена на Димитър Пенев.... Барбуков - Бербатов, Менделеев - Менделей ;)
Профилна снимка
11.06.2012

Друг

+1
:D :D :D
Профилна снимка
07.06.2013

Ученик

-1
Fe+Cl2 ima nagrqvane a 6te hubavo i kompleksi da dobavish
Профилна снимка
07.06.2013

Ученик

0
Na2So4 a ne NaSO4
Профилна снимка
07.06.2013

Учител на уча.се

0
Благодарим за уместните допълнения и поправки. Комплексни съединения не се учат в задължителната подготовка, затова не са дадени. Комплекси ще има в уроците за профилирана подготовка наесен :)
Профилна снимка
07.06.2013

Друг

+2
Госпожо Николова, на 02:15 Дарко казва, че всички метали имат такъв вид, освен 3 - мед, злато и още един. Та кой е третият? :)
Профилна снимка
07.06.2013

Учител на уча.се

+2
Цезий - светло жълт. :)
Профилна снимка
07.06.2013

Друг

0
Благодаря! :)
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

0
Cs-златист Au-златист Cu-златисточервен
Профилна снимка
13.08.2016

Ученик

0
По кои химични свойства се различават Fe(OH)2 и Fe(OH)3?
Профилна снимка
13.08.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей SeldAynur :D, виждам, че отдавна си фен на Уча.се и надявам са на раздела по химия. Тогава знаеш, че не давам директни отговори, тогава когато до извода може да стигнеш сам/ а. Само ще те насоча: желязото в степен на окисление +2 образува основен оксид и основен хидроксид, а в степен на окисление +3 образува амфотерен оксид и амфотерен хидроксид. Хайде сега ти да ми кажеш коя е разликата в свойствата на Fe(OH)2 и Fe(OH)3?
Профилна снимка
13.08.2016

Ученик

0
Значи, Fe(OH)2 като основен оксид и хидроксид взаимодейства само с киселини, а Fe(OH)3 като амфотерен оксид и хидроксид би трябвало да взаимодейства освен с киселини така и с основи... ?
Профилна снимка
13.08.2016

Ученик

0
Благодаря ви за насоките г-жо Николова!
Профилна снимка
13.08.2016

Учител на уча.се

0
Браво, супер си! Fe(OH)3 реагира и с основи!
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

0
Може ли да ми дадете пример за взаимодействие на Fe със NaOH моля
Профилна снимка
03.04.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Виктор, виждам, че си доста любознателен. Откривателството ти ще е многократно по-вълнуващо ако започнеш да търсиш и сам информация из книги, учебници, в нета. Ето тук: http://chemiday.com/en/reaction/3-1-0-5126 има информация за интересуващата те реакция. :)
Профилна снимка
03.04.2016

Ученик

0
Благодаря за сайта. Ще го посетя : )
Профилна снимка
16.06.2015

Ученик

0
Искам да попитам когато имаме уравнението FeS +2HCl --> H2D + FeCl2 го решаваме като йор с пълно и съкратено йонно уравнение или с полуйонно уравнение. Или ,сиреч, FeS утайка ли е или се разтваря
Профилна снимка
16.06.2015

Учител на уча.се

-1
Здравей Мирослав, FeS e утайка, но се разтваря в солна киселина. Пише се с молекулно, пълно йонно и полусъкратено йонно уравнение, като във всяко от трите вида уравнения FeS се оставя с емпиричната си формула. Реакцията протича докрай, защото получения газ сероводород напуска системата и равновесието се изтегля пълно по правата реакция.
Профилна снимка
17.06.2015

Ученик

0
защо първо йонно и после полусъкратено йонно
Профилна снимка
17.06.2015

Учител на уча.се

-1
Ами...съществува такъв стандарт в България за писане на йонообменни реакции. Първо молекулно уравнение, после пълно йонно уравнение, в което всички разтворими вещества се дисоциират на йони и накрая съкратено йонно уравнение за продукта, заради получаването на който протича реакцията. В случая се нарича полусъкратено йонно, защото железния сулфид участва с емпиричната си формула и уравнението има вида:FeS + 2H+ --> H2S + Fe2+
Профилна снимка
18.06.2015

Ученик

+1
значи пълният запис на уравнението ще е така FeS + 2HCl -->FeCl2 + H2S FeS + 2H+ + 2Cl- -->Fe2+ + 2Cl - + H2S FeS + 2H+ --> H2S + Fe2+
Профилна снимка
18.06.2015

Учител на уча.се

0
Браво, Мирослав!
Профилна снимка
18.06.2015

Ученик

+1
а примерно ако имаме CuO + 2HCl - CuCl2 + H2O CuO + 2H+ + 2Cl- -->Cu2+ + 2Cl - + H20 CuO + 2H+ --> H20 + Cu2+
Профилна снимка
18.06.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Мирослав, Тази реакция НЕ е йонообменна, защото CuO не е електролит. Поради което третото уравнение не само е излишно, но е и абсолютно грешно да фигурирара в записа.
Профилна снимка
18.06.2015

Ученик

+1
значи оксидите не фигурират като електролити
Профилна снимка
18.06.2015

Учител на уча.се

0
Оксидите не са електролити. Електролити са водните разтвори на киселини, основи и разтворими соли, както и стопилки на основи и соли.
Профилна снимка
04.05.2014

Ученик

0
FeCl3+ .... --->Fe(OH)3 Fe(OH)3 + .... ---> Fe2O3 Fe2O3 + ..... ----> CO2 Fe2O3 + ...... ----> Fe2(SO4)3 Може ли да ми помогнете да ги реша..Мъчих се , но неможах да се справя :(
Профилна снимка
04.05.2014

Учител на уча.се

0
Здравей Биляна, Разгледай видео уроците с преходи (упражнения), които следват след този урок, както и методите за получаване на желязо. Убедена съм, че ще се справиш с повече самостоятелни усилия. Ако все пак се затрудняваш - ще помогнем :)
Профилна снимка
04.05.2014

Ученик

+1
Справих сеее :))) само ми остана последната реакция Fe2O3 + .... ----> Fe2(So4)3 ?
Профилна снимка
04.05.2014

Учител на уча.се

+2
Браво, Биляна, За последната реакция разтвори оксида в разредена сярна киселина и си готова :)
Профилна снимка
04.05.2014

Ученик

+1
Благодаря Ви от сърце :)
Профилна снимка
03.11.2013

Ученик

0
Може ли да попитам ще има ли уроци по химия за 11 и 12 клас?
Профилна снимка
03.11.2013

Учител на уча.се

0
На този етап приоритетите ни са да приключим с уроците от задължителна подготовка, след което ще преминем и към профилирана подготовка - т.е. уроци за 11 и 12 клас. Не бих могла да го планирам точно във времето :)
Профилна снимка
03.11.2013

Ученик

0
Много Ви благодаря за бързия отговор госпожо невероятна сте.
Профилна снимка
06.06.2013

Ученик

0
Има ли видео за среброто и неговите свойства?
Профилна снимка
06.06.2013

Учител на уча.се

-3
Не, няма. И сребро ли учите???
Профилна снимка
05.01.2014

Ученик

0
благодаря за урока
Профилна снимка
10.06.2013

Ученик

-5
Клипа неможе да се гледа .. ?! защо .. ?!
Профилна снимка
10.06.2013

Учител на уча.се

0
Нищо му няма на клипа, отваря се съвсем спокойно.
Профилна снимка
10.12.2013

Родител на ученик

+1
По повод чуденето на Дарин в началото на видеото само да вметна за желязото - предполагам, че е железния човек, защото желязото е в състава на хемоглобина - от там аналогия - човек с много кръв, много желязо в кръвта и тн. Нещо като Попай моряка :)
Профилна снимка
10.12.2013

Родител на ученик

+1
Здрав дух в здраво тяло :)
Профилна снимка
11.05.2016

Ученик

+1
Каква е степента на окисление на Fe и C в съединението Fe3C? Благодаря :)
Профилна снимка
11.05.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Таня, за съжаление не мога да ти дам категоричен отговор. Цементитът е особен вид съединение с подобен на металите строеж. Срещнах в литературата два варианта. Степен на окисление на въглерода минус 4, а на желязото +4/3, което е възможно, предвид, че степените на окисление могат да са дробни числа. Вторият вариант е степен на окисление на желязото +2 и за въглерода минус 6. Аз съм по-склонна да одобря първия вариант...
Профилна снимка
11.05.2016

Ученик

+1
Благодаря ви! :)
Профилна снимка
11.05.2016

Ученик

+1
И още нещо - в реакцията на желязо и вода, в случаите, в които се получава Fe3O4 като продукт, знам че този продукт е кобинация от FeO.Fe2O3, но не знам как да направя баланса на уравнението, тъй като се затруднявам в определянето на степента на окисление на желязото в продукта.
Профилна снимка
11.05.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Таня, няма да определяш степен на окисление в Fe3O4, а в съставните му оксиди FeO.Fe2O3. И това е ОРП, в което имаш два редуктора: 1) Fe - 2 e- = Fe+2 и 2)2Fe - 2.3e-=2Fe+3. Сумираш броя на отдадените от двата редуктора електрони 8 и на тях и приетите от окислителя Н+1 2е- правиш НОК и определяш коефициентите.
Профилна снимка
12.05.2016

Ученик

+1
Супер! Много ви благодаря!!!! :))))
feedback
feedback