Видео урок: Органична химия. Задача 42

07:08
327
20
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Ценно! Схематично решение на задача 42 от сборник за кандидат-студентски изпит по химия на МУ-София, раздел Органична химия. Показано е как от метан и неорганични реактиви да се получат въглеводороди със състав С4Н8. Дадено е кои са продуктите от взаимодействието на тези въглеводороди с бромна вода и концентриран разтвор на калиев перманганат. Изразени и обяснени са всички реакции. Съединенията са наименувани.
Допълнителни учебни материали
Раздел:
Химия, кандидат-студенти в МУ София. Органична химия
Ключови думи:
задача, преход, алкени, циклоалкани, получаване от метан, бутен, изомери на бутен, присъединителна реакция, енергично окисление, киселина

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (20)
Профилна снимка
03.01.2016

Ученик

+2
Трябва ли да се пише за цис-транс-изомерия и оптична изомерия ?
Профилна снимка
03.01.2016

Учител на уча.се

+2
Здравей Алекс, аз бих написала цис-транс изомерите на 2-бутен :).
Профилна снимка
17.01.2017

Ученик

+1
Госпожо Мария Николова, когато прочетох условието на задачата се обърках, не разбрах второто изречение. След вашето така ясно обяснение разбрах не само условието, но и цялото решение! Благодаря!
Профилна снимка
18.01.2017

Учител на уча.се

+1
Браво, Мария! Това е целта на помощта ми :). Успех в подготовката!
Профилна снимка
30.08.2016

Ученик

+1
Госпожо Николова, когато се описват задачите на конкурс, дали ще е уместно да се използва най-рационалният начин или е необходимо да се покажат знания и задачите да се решават с възможно най-сложните за изразяване реакции. Примерно за тази задача: Има много начини, по които може да се получат 1-бутен и 2-бутен, но дали дехидрогенирането на алкани ще е уместен избор на изпита? Благодаря Ви предварително :)
Профилна снимка
31.08.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей KaloyanP, всяко вярно решение на органична задача се приема. Когато има няколко варианта за решение - даваш един и приключваш, не е необходимо да е най-рационалния, нито пък най-оригиналния. Обикновено на изпита няма време и пишеш първото, за което се сетиш. Да, наистина, тук от метан с Вюрц можеш да идеш до бутан, да дехидрираш и си готов. На мен подобни решения са ми скучни и затова гледам винаги да давам разнообразни методи, за да се упражнявате и учите, докато решавате задачите.
Профилна снимка
08.03.2016

Друг

+1
Искам да ви питам и за едно непонятно съединение за мен, което срещнах в един стар тест за структурна теория. Съединението е под наименование 2-етил-3 хитропентанал.
Профилна снимка
08.03.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Ася, не съм пропуснала въпроса ти и предния път... Не мога да намеря никъде информация за такова съединение... Ако е дадена някаква формула в учебника били я снимала и да ми я пратиш на пощата maria@ucha.se, за да имам по-здрава основа за търсене :)
Профилна снимка
08.03.2016

Друг

+1
Не, няма формула на съединението! Въпросът е с избираем отговор и това съединение не е във верния отговор. Допускам, че има правописна, техническа грешка. Въпросът е: Само първични и вторични въглеродни атоми има в молекулата на: а) 2-етил-3-хитропентанал б) бензен в) фенол г) 1-бутанол е) етанол
Профилна снимка
08.03.2016

Учител на уча.се

+1
Определено е техническа грешка, вероятно са искали да напишат "хидро", което пак не е вярна представка за -ОН група, ако изобщо това са имали предвид... Не само съвременните учебници са пълни с редакционни и коректорски грешки...
Профилна снимка
08.03.2016

Друг

+1
Благодаря ви за вниманието и честит празник! Да сте здрава, красива и много обичана!
Профилна снимка
08.03.2016

Учител на уча.се

+1
Благодаря, Ася, много си мила! Дано успехите ти са равностойни на положения труд и силата на желанието да сбъднеш мечтите си!
Профилна снимка
04.03.2016

Друг

+1
" После от 1-бутин съм хидрирала до бутан с никел" - от тук идва заблудата. В прехода 7 реакция е хидриране на 1-бутен до бутан, а в изписването на уравненията реакцията е написана от 1-бутин до бутан. Стрелкитев прехода ли да променя или изписването на 7 реакция с уравнение?
Профилна снимка
04.03.2016

Учител на уча.се

+1
Извинявай, Ася, чак сега видях несъответствието - може би е по-добре да промениш стрелката в прехода :).
Профилна снимка
04.03.2016

Друг

0
Да, сега наистина е по-добре! С искам да ви питам и за едно непонятно съединение за мен, което срещнах в един стар тест за структурна теория. Съединението е под наименование 2-етил-3 хитропентанал.
Профилна снимка
01.03.2016

Друг

+1
Може ли от1-бутин директно да хидрираме до бутан в присъствие на катализатор никел. Вие сте спряли реакцията до 1-бутен и след това изхождайки от 1-бутин отивате към бутан - това не сте го дали в прехода.
Профилна снимка
01.03.2016

Учител на уча.се

0
Здравей Ася, в задачата първо от 1-бутин съм получила първия търсен изомер - 1-бутен. После от 1-бутин съм хидрирала до бутан с никел и от там съм дехидрирала до втория търсен изомер - 2-бутен. И от бутана съответно минавайки през 2-метилпропан съм получила и третия изомер - метилпропен. В задачата има хидриране на бутин до бутан с никел.... Може би не мога да схвана въпроса?
Профилна снимка
17.11.2013

Ученик

0
трудно е ;д
Профилна снимка
03.11.2014

Ученик

+2
В един учебник прочетох, че при хидрирането се използва катализатор Pb(COO)2Pd, а тук е обратното. Кое е вярното?
Профилна снимка
04.11.2014

Учител на уча.се

+1
Здравей Зорница, Предлагам ти да изгледаш задачата още веднъж. В нея е обяснено при какви условия от алкин при хидриране реакцията спира до алкен (кат. Pd, дезактивиран с (CH3COO)2Pb) и при какви условия хидрирането на алкин завършва до алкан (кат. Ni). Успешна подготовка!
feedback
feedback