Видео урок: Органична химия. Задача 6

07:10
1 857
24
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Ценно! Схематично решение на задача 6 от сборник за кандидат-студентски изпит по химия на МУ-София, раздел Органична химия. В решението са показани алкените, от които чрез присъединяване на бромоводород се получава 2-бромо-2,4-диметилпентан. Написани са структурните формули наизходните алкени, от които е получен бромоалкана, наименувани са и е посомен вида на изомерията им. Изразени са с уравнения химичните свойства на един от изомерните алкени.
Допълнителни учебни материали
Раздел:
Химия, кандидат-студенти в МУ София. Органична химия
Ключови думи:
задача, въглеводороди, алкени, присъединителни реакции, окисление, хидратиране, хидриране, горене, електрофилен механизъм, алканол, диол

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (24)
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+2
Здравейте госпожо Николова, искам да питам, че нещо не ми е ясно , това енергично окисление -откъде идват 3 мола СО2 в сумарното уравнение, не са ли 2 мола? Благодаря
Профилна снимка
04.01.2014

Учител на уча.се

+2
Здравей Божидара, Моловете СО2 са три по следната причина: алкенът се окислява до мравчена киселина и кетон - от мравчената киселина идва един мол СО2. Кетонът продължава да се окислява, като дава пак един мол СО2. Но.....в сумарното уравнение, заради двата различни начина на окисление на кетона, изразяваме окислението за 2 мол алкен и от тук и 2 мол СО2 от първото окисление + 1 мол от окислението на кетона - общо 3 мол СО2. Преброй въглеродните атоми отляво и отдясно - така са равни :)
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+2
Благодаря ви!!! Вече ми е ясно!!! Аз съм още в 9 клас и тепърва навлизам в органичната химия и затова вашите задачи са ми много полезни. Засега се подготвям за олимпиада, но за в бъдеще надявам се и за кандидат-студентски изпит.Много ви благодаря още един път!!! :)
Профилна снимка
05.12.2017

Ученик

+1
Здравейте! В задачата сте описали механизма на електрофилно присъединяване с бромоводород и вода не се ли пише само при първата реакция ,която протича по електрофилен механизъм?
Профилна снимка
05.12.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Арияна, присъединяването на вода към алкени си е електрофилно присъединяване. Виж при алкини - не е. Но тук...
Профилна снимка
12.01.2017

Ученик

+1
Много глупав въпрос, но по-добре да питам, вместо наизустяване... Госпожо Николова, как да преценя кога ще се получи един продукт и кога два или повече в различно количество(съотношение по между им)?
Профилна снимка
12.01.2017

Учител на уча.се

+1
Здравей Мария, предполагам искаш да попиташ как да прецениш, ако например халогенираш пропан, дали ще получиш само 1-хлоропропан или смес от 1-хлоропропан и 2-хлоропропан? Или ако обработваш 2-хлоропентан с алкохолна калиева основа какво ще се получи. Това ли е? Ако съм разгадала въпроса ти отговорът е: като си научила теорията по дадена реакция... За първия пример (халогенирането), ако знаеш, че по-лесно се замества водород при вторичен въглероден атом и по-трудно при първичен ще определиш, че основният ти продукт ще е 2-хлоропропан, но ще има страничен от 1-хлоропропан. Във втория пример на елиминиране трябва да знаеш правилото на Зайцев, а именно, че водород се отцепва по-лесно от вторичен, отколкото от първичен въглероден атом, т.е. че основният ти продукт ще е 2-пентен, а страничен - 1-пентен. Иначе няма универсално правило....
Профилна снимка
12.01.2017

Ученик

+1
Абсолютно правилно ми разбрахте въпроса, благодаря.
Профилна снимка
03.01.2016

Ученик

+1
Госпожо Николова, при енергичното окисление как се определят броя молове на кислородните атоми при изходните вещества? Също така защо 4-метил-2 пентанон го разлагаме на два пъти, и защо при първата дисоциация на това съединение от CH3 се получава HCOOH ? Трябва ли да сравняваме броя молове ?
Профилна снимка
03.01.2016

Учител на уча.се

+1
Здравей Алекс, Кислородните атоми се броят от първо отдясно и после се изравняват отляво. Окислението на кетони става като един път се къса веригата преди кето групата и един път след кето групата, така че винаги имаме две окисления. Един въглероден атом в условия на окисление винаги дава мравчена киселина.
Профилна снимка
03.01.2016

Ученик

+1
Ахаааа, разбрах! Ами при първата дисоциация на 4-метил-2 пентанон, не трябва ли кислородните атоми да са 4 отляво, вместо 3 ?
Профилна снимка
03.01.2016

Учител на уча.се

+1
Алекс, не наричай окислението дисоциация... :) А кислородния атом в кетона броиш ли го?
Профилна снимка
03.01.2016

Ученик

+1
Да, броях го, но на второто окисление има 5 отляво и 4 отдясно, затова се чудя.
Профилна снимка
03.01.2016

Учител на уча.се

+1
Да, моя грешка, както и това, че кислорода в сумарното уравнение не съм го изравнила...
Профилна снимка
03.01.2016

Ученик

+1
В сумарното като ги броя ми излизат отдясно и отляво по 15. Мисля че там няма грешка ?
Профилна снимка
03.01.2016

Учител на уча.се

+1
Да, 15 са.
Профилна снимка
05.10.2015

Ученик

+1
Госпожо Николова, искам да ви попитам в тази задача трябва ли да опишем подробно механизма на присъединяване на Br2?
Профилна снимка
05.10.2015

Ученик

+1
И другия въпрос ми е за ОРП. Трябва ли да пишем подробно определения и окислител, редуктор под всеки ОРП процес?
Профилна снимка
05.10.2015

Учител на уча.се

+1
Здравей Валерия, Електрофилното присъединяване на бром не се изисква като механизъм. Ако имаш време и го разбираш - може да го напишеш, естествено. Колкото до ОРП в органичната химия - задължителни са само тези, които засягат алдехидна група, но не се пишат определенията. В някои учебници за простички реакции като присъединяване на водород или бром при алкени се изписват само степените на окисление и се споменава, че реакцията е ОРП, но не е задължително.
Профилна снимка
06.10.2015

Ученик

+1
Благодаря ви ! :)
Профилна снимка
02.07.2015

Ученик

+1
Искам да попитам това ли са всички свойства, които трябва да се представят. Не трябва ли да се включи присъединяването на халоген или заместителната реакция при висока температура ?
Профилна снимка
02.07.2015

Учител на уча.се

0
Здравей Пламен, Присъединяване на халоген в задачата има. колкото до заместителната реакция - да, може да се добави.
Профилна снимка
03.03.2015

Ученик

0
Г-жо Николова, преди време видях в коментарите под една от задачите написани всички елементи за които има преходи и задачите в които ги има (за му-софия).Не мога да намеря отново къде беше това.Бихте ли ми ги написала?Благодаря Ви предварително!
Профилна снимка
21.11.2014

Ученик

0
Знам че има съедининия с две двойни връзки, нар. алкадиени. Има ли съединения нар. алкадиини?И как мога да получа бутадиин?
feedback
feedback