Видео урок: Неорганична химия. Задача 4

РАЗДЕЛ: Химия, кандидат-студенти в МУ София. Неорганична химия

Сподели и спечели XP!
Описание на темата:

Ценно! Схематично решение на задача 4 от раздел Неорганична химия на Сборника за кандидат-студентски изпит по химия на МУ-София. В задачата е обяснена електронната конфигурация на сярата в основно и двете си възбудени състояния и на тяхна база е обяснена променливата валентност на сярата в химичните ѝ съединения. Задачата представя с 11 уравнения свойствата на сярата и нейни съединения, включени в генетичен преход.

Ключови думи:
Преход сяра съединения на сярата място на елемента в ПТ период група електронна конфигуроция елемент с неметален характер валентност
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

11:20 - 29.12.2014

извинете на третия преход може ли да се направи и по този начин h2s+Cuo=Cus+h2o
+4
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:21 - 29.12.2014

Здравей mohammed.ali, Теоретично основен оксид+ киселина - трябва да стане. На практика: сероводородната киселина е много слаба и нетрайна, медният оксид не е с особено силни основни свойства. Така че малко трудно ще разтвориш меден оксид в сероводородна киселина. Но на изпита не би трябвало да те санкционират - теоретично става... :)
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

00:53 - 07.02.2014

По време на изпита разполагаме ли с периодична таблица ?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:44 - 07.02.2014

Здравей dian, Естествено, периодична таблица и таблица за разтворимост, както и редовете за активност на металите и анионите са позволени по време на изпита. Трябва да носиш на изпита собствени такива, макар, че в последно време практика на много Университети е да раздават на кандидат-студентите подготвени от тях таблици и да не разрешават ползването на собствените. Но ако нямат такава готовност - ще си в затруднение да си направиш изпита.
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:11 - 05.12.2013

Какво трябва да се напише за 6,7,8,10?Химично съединяване?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:17 - 05.12.2013

Здравей, Реакции 6, 7, 8 и 10 са химично съединяване без промяна в степените на окисление :)
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

09:44 - 12.04.2018

Здравейте, Искам да попитам, когато изписвам хим. уравнения, след като получим продуктите на раекцията трябва ли да даваме определения за самите продукти. Например при първия химичен преход имаме взаимодействие на сяра с водород, при което се получава сероводород. Да описваме ли какво представлява той? Благодаря предварително.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:14 - 13.04.2018

Здравей caracondju, би било добре да се кажат 2-3 "добри" думи като характеристика както на изходните вещества, така и на продуктите. Нещо от рода: простото вещество неметал сяра има свойство да реагира с простото вещество водород. Взаимодействието протича при нагряване. Получава се газообразно водородно съединение сероводород, чийто воден разтвор има киселинен характер.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:01 - 28.02.2018

kandidat za drugi predmeti? osven himiq
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:09 - 28.02.2018

Здравей, ако въпросът ти е има ли други материали за кандидат-студенти, освен по химия, отговорът ми е, че в момента няма такива.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:45 - 20.09.2017

Какви определения да дадем в задачата?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:34 - 21.09.2017

Здравей Арияна, вече е време да се опитваш сама да преценяваш каква теория да пишеш в задача. Четеш внимателно условието и всички понятия, които са включени в него следва да им напишеш определения. В случая ще направиш много кратка характеристика на сяра, ще дадеш определение за електронна конфигурация, основно и възбудено състояние на атома, валентност. След което в самата задача като характеризираш веществата по реакциите ще даваш и нужните определения - за киселинен оксид, за оксокиселина и така...
+1
Профилна снимка

Ученик

16:34 - 25.09.2017

Като цяло определенията за оксиди,оксокиселини основи ...в задачата се дават,когато имаме преход ли?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:18 - 25.09.2017

Не само, Арияна. Винаги, когато имаш такива участници в задачата.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

20:20 - 04.05.2017

Какво включва кратката характеристика на химичния елементБ
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:27 - 05.05.2017

Здравей Арияна, вид на елемента(s-,p- и т.н.), електронна конфигурация с ел. формула, химичен характер на елемента, активност, прости вещества, оксиди, хидроксиди/оксокиселини (изброяване).
+1
Профилна снимка

Ученик

17:01 - 10.05.2017

Трябва ли да се дава оапределение за електронна конфигурация,възбудени състояния,ако има
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:10 - 10.05.2017

Здравей Арияна, аз изисквам винаги определение за електронна конфигурация преди да се изпише самата конфигурация, както и определения за основно и възбудено състояние.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

10:19 - 31.03.2017

На шестия преход, ако вместо да взаймодейства с основен оксид, напишем реакцията SO3 + Ca(OH)2 -> CaSO4 + H2O нея как трябва да я опиша? Като процес, който протича без промяна в степените на окисление или тъй като CaSO4 е утайка да го обясня като ЙОП с пълно и съкратено йонно уравнение?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:25 - 31.03.2017

Здравей Никол, серният триоксид НЕ е електролит, поради което реакцията не може да я опишеш като йонообменна. Такива реакции се класифицират като обменни, без промяна в степента на окисление. Пише се първо молекулно уравнение. След което се пише и уравнение, в което всички разтворими съединения се изписват дисоциирани на йони.
+1
Профилна снимка

Ученик

16:54 - 31.03.2017

Тоест ще изглежда така: SO3 + Ca(OH)2 -> CaSO4 + H2O SO3 + Ca(OH)2 -> Ca2+ + SO4 2- + H+ + OH -
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:23 - 31.03.2017

Ами...не точно така, Никол... Калциевата основа и калциевият сулфат са малко разтворими вещества и може да се изпишат както с емпирична формула, така и дисоциирани на йони. Но от химична гледна точка тъй като калциевата основа се използва под формата на разтвор и при това е силен електролит по-добре е нея да напишеш дисоциирана... Калциевият сулфат една идея го дели от утайките - така че на него повече му прилича да го оставиш с емпирична формула. Но и дисоцииран да е, пак става. Но...да дисоциираш слабия електролит вода на йони...е много груба грешка. Водата се изписва дисоциирана САМО при хидролиза на соли...Та уравнението ще е по-добре да има вида SO3 + Ca2+ + 2OH- --> CaSO4 + H2O
+1
Профилна снимка

Ученик

18:40 - 31.03.2017

Благодаря много за отделеното време!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:50 - 21.03.2017

Здравейте, въпросите са ми общи и се извинявам ако тук не им е мястото. Когато давам характеристика на химичен елемент и обяснявам каква степен на окисление проявява, ще ме санкционират ли ако пропусна да кажа, че на простото му вещество тя е 0? Може ли просто да кажа например, че сярата проявява степени на окисление 6,4,2,0,-2? Още нещо, позволено ли ми е на изпита да съкращавам думи и изрази? Електрони - е-, протони - p+, след определение за окислително-редукционни процеси и йонообменни реакции - ОРП и ЙОР. Също степен на окисление - СО. Принцип на Льо Шателие-Браун - принцип на ЛШБ. Делокализирана шестелектронна π система - делокализирана 6e-π система. Въглероден атом - C-атом, водороден атом - H-атом. Определено ако се съкращава се спестява време, макар и незначително... И последно, трябва ли при характеристика на някакъв неметал да се казва промишления метод за получаването му? "Основен промишлен метод за получаване на азот е фракционната дестилация на течен въздух." и т.н.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:26 - 21.03.2017

Здравей Стамат, започвам с отговорите по ред. Ако за просто вещество не споменеш степен на окисление 0 не мисля, че биха те санкционирали. При характеридтика на елемент се дават обичайно типичните степени на окисление. За сярата те са -2 (нисша отрицателна) +4 и +6 (висша положителна. Останалото е по желание.На изпита може да съкращаваш САМО, ако първо си въвел съкращението - примерно обясняваш степен на окисление (с.о.) и от там нататък може да използваш вече с.о. С-атом и Н-атом, връзка О-Н и др. подобни са позволени. Не се увличайте в характеристиката по уравненията - пишете най-важното, главното, за останалите подробности едва ли ще има време. По-важно е да обясниш защо азотът е неметал, а не как се получава. Виж, ако те питат за промишления метод за получаване на азотна киселина, тогава ще си разкажеш всичко за промишлените методи... :). Успях ли да внеса светлина?
+1
Профилна снимка

Ученик

19:43 - 21.03.2017

Разбира се, както винаги внесохте светлина! Благодарности.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:06 - 21.03.2017

:)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:38 - 03.09.2014

Здравейте, колко подробно трябва да се опише тази задача според Вас? На мен ми излиза 8 страници голям формат и не съм сигурна дали е достатъчно, или не е, но се страхувам, че ако пиша още неща, времето няма да ми стигне.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:38 - 03.09.2014

Здравей storm, Една задача трябва да се напише за 55-58 минути на изпита. Трябва да съдържа всички обяснения, определения и уравнения, изискващи се в условието. А дали ще е 4, 6 или 8 страници, зависи от почерка. Мисля, че се прекалява с вниманието, което се обръща на обема на задачите на изпита - когато в една задача има всичката необходима теория и уравненията са верни няма смисъл от писане на излишни неща, за да се увеличи обема - най-малкото е глупаво, поне според мен. А това, че някой на изпита казва, че написал 35 страници и имал 3 си е в рамките на кандидат-студентския фолклор. Трябва да си написал 35 страници пълни глупости, за да ти пишат 3, поне това е моето мнение. Така че пиши всичко необходимо и се притеснявай за съдържанието, а не за обема. Спорна подготовка.
+5
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:55 - 05.10.2013

А какво бих могла да пиша като заключение?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:57 - 01.11.2013

Не мисля, че е необходимо заключение. Ако все пак държиш на това, би могла да обобщиш, че преходът върху сяра доказва, че това е неметал, който реагира с водород, кислород, метали, образува газообразно водородно съединение с киселинен характер, киселинни оксиди и оксокиселини.
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:46 - 01.12.2016

Здравейте! По този ли начин ли се прави кратка характеристика на химичен елемент.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:03 - 01.12.2016

Тук не се иска точно характеристика на елемента, но да, така горе-долу изглежда...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:33 - 28.05.2016

Може ли да попитам дали тази и другите задачи са пълни ? Тоест написано ли е всичко от което имаме нужда за вярното решение на задачата/ите с изключение на определенията,които споменахте в този урокще трябва да напишем.Например на ОРП и т.н.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:26 - 28.05.2016

Здравей Жоро, задачата е със схематично решение, т.е. показан е вариант за вярно решение на задачата. Задачите с пълно решение са: НХ- 2, 3, 35, 37, 61, 71, 72, 74, 77, 83, 101, 103, 105, 114, 123, 139, 162, 181, 188, 190, 191, 210, 218 ОХ - 4, 8, 20, 185. Като ги изгледаш ще придобиеш представа какво трябва да съдържа една пълно разписана задача.
Профилна снимка

Ученик

21:26 - 28.05.2016

Ами тогава каква е целта на този урок ?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:24 - 29.05.2016

Здравей Жоро, във видео уроците са дадени решения на задачите по същество. За вас остава да добавите теорията, по която често давам обяснения в задачата, ако е нещо по-трудно или специфично. Задачите на изпита трябва освен това решение, което съм дала във видеото да имат и доста определения и класификации, както и описания на реакциите и участниците в тях. Това е доста монотонна и според мен, досадна техника, която се усвоява след разписване на 20-30 задачи. Затова съм направила примерни пълни решения на задачи от различен тип и вече ти посочих кои са те. За подготовката ти не е необходимо да разписваш 500 задачи пълно, но е нужно да имаш схематичното решение, по което след малко упражнения ще се научиш да пишеш и пълни задачи. Пожелавам успешна подготовка.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:50 - 29.05.2016

Благодаря Ви!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:53 - 23.03.2015

Има ли урок, в който да се обяснява какво е химично съединяване, обменна реакция и т.н
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:32 - 23.03.2015

Здравей Венеция, В основното съдържание по химия в Уча.се, в началото на 7 клас има урок "Видове химични реакции".
Профилна снимка

Ученик

21:38 - 24.03.2015

а например при реакция номер 4 можем ли да напишем, че освен ОРП е също химичен синтез?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:12 - 24.03.2015

Да, разбира се, химично съединяване, ОРП е прекрасно описание за тази реакция.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:56 - 12.03.2015

Г-жо Николова, може ли да ви задам един въпрос: когато описваме задача с преход и правим характеристика на химичния елемент в каква последователност трябва да го описваме. Страшно много се чудя след какво да слагам електронната диаграма за строежа на атома. Благодаря Ви предварително!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:47 - 12.03.2015

Здравей Елена, Последователността на характеристика на елемент е строга, има я описана в учебниците за кандидат-студенти и трябва да се спазва. Енергетична диаграма (квантови клетки) за описвания елемент се прави веднага, след като се посочи мястото му в Периодичната система. Ако в самата задача описваш друг елемент, който се е получил по прехода - там много кратко описваш нещата - например, Zn. d-елемент с двойствен характер, преходен метал, сравнително силно активен, намира се преди Н в РОАМ, реагира с киселини и основи, образува амфитерен оксид и амфотерен хидроксид.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:31 - 24.02.2015

Госпожо Николова, правите грешки в електронните диаграми, недопустимо е да се пише в една атомна обритала, сам електрон обърнат надолу, както и електронна двойка, в която първият електрон е записан със спин надолу.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:04 - 25.02.2015

Здравей Стефан, Благодаря за бележката. Ще Ви бъда задължена, ако ми посочите литература, в която е еднозначно определено при какъв спин (+1/2 или -1/2) стрелката накъде сочи. Да, вярно, че в повечето гимназиални учебници попълването на атомна орбитала започва със стрелка, сочеща нагоре. Не мисля, че е задължително, ако спазвайки правилото на Хунд стрелките сочат в една и съща посока. Както и дали електронната двойка е записана първо със стрелка, сочеща надолу, а после нагоре. Моля, поправете ме като ми посочите литература, от която черпите информацията. Ще Ви бъда задължена.
+2
Профилна снимка

Ученик

14:04 - 25.02.2015

Не разполагам с такава литература, но когато съм бил на състезания в критериите пише изрично, че не е позволено да се пишат по този начин. Ще се опитам да намеря книга, в която е споменато това нещо за доказателство.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:53 - 25.02.2015

Благодаря Ви, Стефан. Доста време порових сутринта в книги, вярно е, че във всички изобразени енергетични диаграми винаги се започва с електрон, насочен нагоре. Но никъде не откривам правило за това....Бихте ли споделили за състезания от какъв ранг се е коментирал този въпрос? Аз също съм ходила години наред на Национална олимпиада и на Националното състезание по химия, такъв въпрос никога не е коментиран...да не е някаква новост, която съм пропуснала?
+2
Профилна снимка

Ученик

23:06 - 26.02.2015

точно на подборен кръг за национално състезание се е падало
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:49 - 27.02.2015

Здравейте Стефан, Бихте ли могли да уточните още малко. В Областните градове се провежда подборен кръг преди Националното състезание по Химия. На такъв кръг ли се коментирал този въпрос? Или на самото Национално състезание?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:50 - 12.03.2015

Здравейте Стефан, Направих поредица от консултации с редица колеги, включително и националната комисия на националната олимпиада и Националното състезание. Отговорът отвсякъде е еднозначен - щом са спазени правилото на Хунд и принципа на Паули няма значение първия електрон в квантовата клетка накъде сочи - нагоре или надолу.
+2
Профилна снимка

Ученик

23:50 - 04.08.2016

Стойността на спиновото квантово число е -1/2 или +1/2.Поради законите на квантовата физика, ако един електрон има паралелен спин,той се сдвоява с такъв електрон с антипаралелен спин. Ако са спазени правилото на Хунд и принципът на Паули,електронът може да се намира на една квантова клетка без значение накъде сочи неговият спин. Поне така разсъждавам аз.Надявам се да съм на правилен път :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:34 - 05.08.2016

Здравей Иван, за паралелни спинове на електрони можем да говорим, когато ги разглеждаме в съвкупност поне по два. Ако двата електрона имат ms=+1/2 или съответно ms= -1/2, то тогава казваме, че са с паралелни спинове. Ако единият е с ms=+1/2, а другият с ms= -1/2, то те са с антипаралелни спинове. И няма значение кой от двата е първия инициатор на двойката, дали този с ms=+1/2 или с ms= -1/2.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:17 - 12.01.2015

Здравейте! Какво задължително трябва да се каже за всеки елемент при описване?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:47 - 13.01.2015

Здравей Веселина, Тази характеристика я има в един от учебниците за кандидат-студенти на изд. Абагар. За всеки случай ти я прикачам като файл.
+4
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:18 - 26.12.2014

Здравейте, Така разписана задачата,давайки определение за ОРП и ЙОР зачита ли се за пълна.Също така от 6 до 9 задача само това ли трябва да се напише. Благодаря
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:44 - 28.12.2014

Здравей Finn, Пълна е една задача, когато в нея има кратка характеристика на елемента, определение за химичен елемент, характеристика на веществата, участници в реакциите, тяхна характеристика и др. Виж в задачите за София има пълно разписани задачи НХ- 2, 3, 35, 37, 61, 71, 72, 74, 77, 83, 101, 103, 105, 114, 123, 139, 162, 181, 188, 190, 191, 210, 218 - от тук може да се ориентираш как се разписва пълно задача :). Успех!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

00:04 - 23.09.2014

Имам един въпрос, 6,7,8,9 и 10ти преход не са нито ЙОР, нито ОПР. Тогава как се описват?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:02 - 23.09.2014

Здравей Petq, Реакции 6, 7, 8, и 10 са химично съединяване без промяна в степените на окисление. Реакция 9 е обменна реакция без промяна в степените на окисление. Тези реакции така се класифицират :)
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

12:15 - 22.09.2014

Да давам ли определения в тази задача за ЙОР и ОРП?
Профилна снимка

Студент

13:21 - 22.09.2014

Трябва да се науча първо да изглеждам видеата и тогава да питам ;d извинявам се . Естествено, че трябва да се дава.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:04 - 22.09.2014

Здравей Десислава, Прекрасно е, че търсиш отговорите сама :). Във всяка задача, в която има поне една ЙОР или ОРП се дават задължително всички определения за двата процеса.
+2
Профилна снимка

Ученик

15:02 - 06.04.2018

Здравейте, въпросът ми не засяга тази задача, но се чудех как може от хидрид да речем CaH2 да се получи обратно металът калций?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:18 - 06.04.2018

Здравей Натали, хидридите на алкалните и алкалоземните метали се разлагат при нагряване с получаване на съответните прости вещества.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:26 - 06.04.2018

Благодаря :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.