Видео урок: Химични връзки. Задачи

07:35
8 972
62
Сподели във Фейсбук и спечели XP!
Описание на урока
Полезно упражнение по химия за 8. клас по новата програма на МОН! С помощта на разнообразни задачи ще се научите да определяте вида на химичната връзка в дадено съединение и да изразявате образуването със схеми или люисови символи. Стефан ще бъде вашият водач в усвояването на всички умения, свързани с химични връзки. Последвайте го!
Раздел:
Строеж на веществото
Ключови думи:
задачи, упражнение, химични връзки, схеми, люисови символи, химия 8. клас, нова програма, МОН

За да коментираш този видео урок, стани част от Уча.се!

Коментари (62)
Профилна снимка
23.10.2012

Друг

+17
За да ти бъдат електронеутрални сборът им трябва да е равен на 0.Следователно заряд +1 за водородния атом защото от долу има индекс 2 (2х1=2).За кислорода заряд -2.Проверяваш сега дали сборът е 0 (-2+2=0). На Na +1,S -2,Ca +2,Cl -1.Готова си :).
Профилна снимка
23.10.2012

Учител на Уча.се

+7
Браво, прекрасен отговор!!! :)
Профилна снимка
04.01.2014

Ученик

+3
благодаря за урока
Профилна снимка
21.10.2014

Ученик

+2
Много Ви благодаря вече зарбрах всичко
Профилна снимка
21.10.2014

Учител на Уча.се

0
Браво lora, Химията е доста приятна, когато я разбираш, нали?
Профилна снимка
21.10.2014

Ученик

+1
Да права сте :)
Профилна снимка
21.12.2013

Ученик

+2
Този сайт е много полезен за учението.
Профилна снимка
08.11.2013

Друг

+2
Какво стана с ковалентната полярна връзка?
Профилна снимка
08.11.2013

Друг

0
Няма значение,видях,само не знам как да си изтрия коментара.
Профилна снимка
23.10.2012

Ученик

+2
Как се пресмятат електричните заряди на йоните? H2o,NA2S,CaCl2
Профилна снимка
23.10.2012

Учител на Уча.се

+5
Здравей, Електричните заряди на йоните са равни на отдадените или приети от атома електрони, за да се превърне в йон. Например, натрият е в І А група, следователно атомът му има 1 електрон във външния електронен слой. Отдавайки този електрон натрият се превръща в йон със заряд 1+ и стабилна 8 електронна структура на външния електронен слой. Сярата пък е в VІ А група и има 6 електрона във външния си електронен слой. За да го превърне в устойчива структура от осем електрона серният атом приема 2 електрона и така се превръща в сулфиден йон със заряд 2-. Аналогични са разсъжденията за калциевият дихлорид - калция, метал, ІІ А група - следователно йонът му ще е 2+, а хлоридният йон, неметал, VІІ А група - следователно йонът му ще е 1-. Водата не е йонно съединения е за нея не могат да се определят заряди на йони.
Профилна снимка
23.10.2012

Ученик

+3
Благодаря! :)
Профилна снимка
23.10.2012

Ученик

+1
Благодаря! :)
Профилна снимка
29.03.2018

Ученик

+1
защо на 6:37 е 4К, а не 2К като имаме 2 атома К, които се свързват с кислорода, а после стават 2К ?
Профилна снимка
30.03.2018

Учител на Уча.се

+1
Здравей Мариела, първоначално уравнението е изравнено и тогава калиевите атоми са 4, защото толкова са необходими, за да се свържат с 2 атома кислород. После при схемата сме показали образуването на химичните връзки в 1 mol дикалиев оксид, който се състои от 2 калиеви и 1 кислороден йон. Успях ли да обясня? Сега по-ясно ли е?
Профилна снимка
30.03.2018

Ученик

+1
да, благодаря ви :)
Профилна снимка
18.02.2018

Ученик

+1
Здравейте, имам въпрос относно люисовите символи и разпределението на електроните в последния електронен слой. Опитах с търсачката и претърсих уроците по химия и пак не откривам урок относно Люисовите символи. Бих била благодарна ако ми кажете откъде да разбера малко повече или да опитам с алтернативни истучници. Също неразбирам на къкъв принцип се разпределят електроните в последния електронен слой. Защо в сярата, кислорода и други вещества остават по два самотни електрона вместо да се групират и да образуват три двоики? Подозирам, че двете теми са свързани затова питам едновременно.
Профилна снимка
18.02.2018

Учител на Уча.се

+1
Здравей Косара, при старателното търсене ти е убягнал урока https://ucha.se/watch/3546/stroezh-na-atoma-elektronna-obvivka---chast-1, от минута 7:50 до 9:15. За отговор на остатъка от въпроса трябва да знам в кой клас си, за да съобразя обяснението...
Профилна снимка
04.01.2018

Ученик

+1
;( ;( :( днес ми е контролното
Профилна снимка
23.09.2017

Ученик

+1
Въпрос: Натриевият йон два или три електронни слоя има? Опитвам се да разбера дали, след като няма електрони в третия електронен слой, слоя също на практика го няма.
Профилна снимка
24.09.2017

Учител на Уча.се

+1
Здравей, натриевият йон след като отдаде един електрон остава с два електронни слоя, запълнени с максимално възможния брой електрони. Затова и радиуса на йона е по-малък от радиуса на атома.
Профилна снимка
18.09.2017

Ученик

+1
Само не разбрах защо Б е верният отговор за сехмата на йодоводорд, ще се радвам да ми обясните .
Профилна снимка
18.09.2017

Учител на Уча.се

0
Здравей Djan, ще помогна с насочващи въпроси. Каква е химичната връзка в HI? По колко единични електрона имат атом водород и атом йод? Колко общи електронни двойки могат да се образуват между двата атома? Очаквам те с отговорите... :)
Профилна снимка
18.09.2017

Ученик

+1
Според мен връзката е ковлентна полярна, Н има 1 е- а за I незнам как да ги разпределя тъй като той има 5 електрони слоя а неговите 53 е- се побират и във 4 слоя.. може би от там ми идва проблема :/
Профилна снимка
19.09.2017

Учител на Уча.се

0
Здравей, йодът е в VІІ А група. И при образуване на химична връзка " играят" само електроните от външния електронен слой. Отново си ти на ход...
Профилна снимка
19.09.2017

Ученик

+1
Да благодаря ви отговорих си на въпроса. Във външния си електронен слой I има 7 електрона .
Профилна снимка
19.09.2017

Учител на Уча.се

+1
Да, точно така, 7 електрона, от които само 1 е единичен (несдвоен) и електронната двойка между водорода и йода може да е само ....една! Ей така се учи по химия. Дерзай!
Профилна снимка
16.05.2017

Ученик

+1
Здравейте. Кои елементи от периодичната система образуват основни оксиди ?
Профилна снимка
17.05.2017

Учител на Уча.се

0
Здравей Антон, в кой клас си? Или си кандидат-студент? Нужно ми е да знам, за да съобразявам как да ти отговарям...
Профилна снимка
17.05.2017

Ученик

+1
кандидат-студент
Профилна снимка
17.05.2017

Учител на Уча.се

0
Чудесно, Антон. Основни оксиди образуват всички елементи от ІА и ІІ А група (без водород и берилий) - това са s-елементите. Също така основни оксиди образуват d-елементите в нисшата си степен на окисление (това са елементите от Б-групите)и също f- елементите в нисшата си степен на окисление (това са лантаноидите и актиноидите).
Профилна снимка
15.06.2017

Ученик

+1
госпожо Николова, основното състояние на сярата е 1s2 2s2 2p6 3s2 3p4 защо във възбудено състояние електрон преминава в 3d подслоя, а не в 4s ?
Профилна снимка
15.06.2017

Учител на Уча.се

+1
Здравей Антон, когато възбуждаме атома и електрони "прескачат" от един подслой на друг това може да се случи само между подслоеве с близка енергия, каквито са подслоевете в рамките на един електронен слой. При сярата се изгражда 3 електронен слой и затова логично е електроните да отидат на свободното d подниво в СЪЩИЯ електронен слой, а не в друг електронен слой, където загубата на енергия за възбуждане на атома ще е много по-голяма. Казано накратко - при възбуждане на атом електроните преминават само в рамките на един и същ електронен слой. Това е правилото.
Профилна снимка
15.06.2017

Ученик

+1
благодаря :)
Профилна снимка
15.03.2017

Ученик

+1
Това не е към урока, но бих искала да разбера по въпроса за хибридизацията...как да знам какъв вид хибридизация е като видя дадено съединение и колко сигма или пи -връзки има ....
Профилна снимка
15.03.2017

Учител на Уча.се

0
Здравей Даяна, най-лесно за хибридизацията на дадена молекула ще се ориентираш по валентните ъгли в нея. Когато валентният ъгъл е близък до 109,5 градуса - тогава хибридизацията е sp3 и формата на молекулата е правилен тетраедър. При sp2 хибридизация ъгълът е 120 градуса и молекулата е плоска. За sp хибридизация е характерен ъгъл от 180 градуса и молекулата е линейна. А по въпроса за сигма и пи връзките - съставяш структурна формула и броиш... Простите връзки са сигма, двойната се състои от една сигма и една пи, а тройната - от една сигма и две пи.
Профилна снимка
18.12.2016

Ученик

+1
Само че нас в училище ни учат да изразяваме и електроотрицателността чрез едни стрелкички. Освен това йонната връзка изразяваме чрез редокси процесите. Ако може малко разяснения по темата. Благодаря предварително.
Профилна снимка
18.12.2016

Учител на Уча.се

0
Здравей, препоръчвам ти да изгледаш уроците за окислително-редукционни процеси. Това обяснение вероятно ще е по-близо до това, което ви карат в училище.
Профилна снимка
13.11.2016

Ученик

+1
Здравейте, има ли урок в който да е описана хибридизацията?
Профилна снимка
14.11.2016

Учител на Уча.се

0
Здравей, Мария, нямаме все още уроци от профилирана подготовка по химия. В момента подменяме всички уроци от задължителна подготовка... Би могла да ми зададеш въпроси за неясни неща и каквото може в писан текст да ти обясня.
Профилна снимка
25.07.2016

Друг

+1
Здравейте, имам въпрос: каква е връзката в натиевата основа? Йонна ли? Щото казахте, че ковалентна е само между неметали?
Профилна снимка
25.07.2016

Учител на Уча.се

0
Здравей Детелина, химичната връзка между натриевите и хидроксидните йони в натриевата основа е йонна. Вътре в хидроксидния йон, между кислорода и водорода, вече като между неметали, връзката е ковалентна полярна. Но като цяло съединението натриева основа се групира като йонно съединение.
Профилна снимка
25.07.2016

Друг

+1
Много ви благодаря за бързият и добре обоснован отговор! Страхотна сте!
Профилна снимка
01.09.2015

Ученик

+1
Искам да попитам, кога една връзка става сложна? Когато е нужна само 1 джойка е порста, а когато 2 не е ли вече сложна? На следният въпрос от теста : На схемата (H2S) е изразено образуването на ковалентна полярна, сложна химична връзка. вярно/грешно ? Аз написах,че е вярно ,а то е грешно ?
Профилна снимка
02.09.2015

Учител на Уча.се

0
Здравей Теодора, Отново ще те върна към теорията на ковалентна връзка. Обърни внимание кога една връзка е сложна - колко атома са свързани и как, за да е връзката проста или сложна? Ако не се справиш - ще подскажа :). Успех! :)
Профилна снимка
02.09.2015

Ученик

+1
Нещо не мога да се оправя. Проста - ако между двата атома е образувана само една обща електронна двойка. Сложна - когато имаме две или повече общи електронни двойки. Не е ли така ?
Профилна снимка
02.09.2015

Учител на Уча.се

0
Да Теодора, точно така е. От къде идва грешката? Пропускаш момента, че химична връзка е връзката само между два атома. Например в молекулата на водорода връзката е от една електронна двойка Н-Н и е единична, докато в молекулата на кислорода О=О връзката е сложна, двойна. Сега напиши структурна формула на сероводорода. Изглежда така H-S-H, нали? Тук има 3 атома и две химични връзки, които ги свързват. Между сярата и един от водородните атоми каква е връзката - проста или сложна? Ето това е тънкостта, винаги трябва да преценяваш правилно два атома с колко връзки са свързани, а не да гледаш колко са общо връзките в молекулата.
Профилна снимка
02.09.2015

Ученик

+1
Според мен връзката е проста .....?
Профилна снимка
02.09.2015

Учител на Уча.се

0
Точно така, в молекулата има 2 прости връзки. :)
Профилна снимка
08.01.2015

Ученик

+1
Много се извинявам че ще пиша тук ,но може ли малко помощ: Има ли някакво видео(защото аз не мога да намеря) да е свързано със сигма,пи и делта връзките и по точно как се решават задачите свързани с тях. Пример Определете вида на връзките(сигма,пи или делта) в молекулите на SO2 , PH4, PCL3, SIH4. Ако някой знае как се решават подобни задачи моля да ми помогне.Благодаря ви!
Профилна снимка
09.01.2015

Учител на Уча.се

+1
Здравей Александра, Въпросът ти надхвърля знанията, които даваме за сега в Уча.се - а именно от задължителната подготовка по химия. Нямаме видео урок по вълнуващата те тема. Ето тук http://nag-school.org/page.php?id=87 можеш да разгледаш в задачите по Неорганична химия №№ 11, 17 и 19, в които има включена доста теория върху химични връзки. За да използваш задачите е необходимо първо да си свалиш на някакъв носител и после да ги отвориш, в противен случай се отваря черна страница. В SO2 връзките са сигма и пи , в PH3 връзките са сигма, PCL3 - също сигма, SIH4 - сигма.
Профилна снимка
09.01.2015

Ученик

+1
Госпожо Мария Николова много много ви благодаря :* :)
Профилна снимка
19.02.2013

Ученик

+1
Имате ли урок/видео за някои по-специални случаи като CH4 , CF4 или CO2 примерно ?
Профилна снимка
20.02.2013

Учител на Уча.се

0
Ако имаш предвид изразяване на химични връзки чрез припокриване на атомни орбитали и разглеждане модела "хибридизация" - нямаме. Ако просто трябва да определиш вида на хими.връзки в тези съединения - те са ковалентни полярни (защо? - обяснено е в клипа) и прости в CH4 , CF4, а във CO2 - сложни, двойни. Ако въпросът е за вида на молекулите - полярни или неполярни - то тези молекули са симетрични и следователно - неполярни.
Профилна снимка
23.10.2012

Ученик

+1
Благодаря!
Профилна снимка
14.10.2018

Ученик

0
суупер
Профилна снимка
22.11.2017

Ученик

0
Какъв вид е връзката в следното съединение - HI ? Йонна или полярна ?
Профилна снимка
04.01.2018

Учител на Уча.се

0
Здравей, след като Н и I са неметали каква е връзката между тях? Опитай да си помогнеш като изгледаш урока още веднъж...
Профилна снимка
02.11.2015

Ученик

0
Благодарим!
Профилна снимка
03.11.2013

Друг

0
възможно ли е съществуването на Be2 ?
Профилна снимка
03.11.2013

Учител на Уча.се

+1
Не. Според метода на молекулните орбитали Молекула Ве2 не може да се образува, защото ще има по равен брой електрони на свързваща и антисвързваща орбитала, а такива частици не могат да съществуват.
Профилна снимка
20.10.2013

Ученик

-3
kak ste stane kovalentnata vruzka na so2
feedback
feedback