Видео урок: Неорганична химия. Задача 8 - нова 2015 година

РАЗДЕЛ: Химия, кандидат-студенти в МУ София. Неорганична химия

Харесай видео урока във Фейсбук.
Ключови думи:
аналитична задача разпознаване на разтвори хидроксидни йони амониеви йони железни (ІІІ) йони алуминиеви йони лакмус хидролиза на сол
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

18:07 - 21.01.2015

Здравейте :) Моят въпрос е защо разтворите не могат да бъдат различени с лакмус, при положение че той се оцветява в червено?
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:00 - 21.01.2015

Здравей Севда, Явно не си влизала в лаборатория, като повечето съвременни ученици... Имаш три разтвора, в три епруветки, и трите разтвора оцветяват лакмуса в червено. Как ще познаеш коя сол е амониевата, коя желязната и коя алуминиевата, като имаш само лакмус?
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

16:30 - 18.12.2014

При прибавянето на воден разтвор на натриева основа към тези соли няма ли едновременно с ЙОР да протече и хидролизата на тези соли? Кой от процесите протича първоначално? Хидролизата на солите или получаването на амоняка и утайките?
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:59 - 19.12.2014

Здравей Ася, Когато имаш воден разтвор на сол и прибавиш към него основа протича реакцията между основата и солта. Тук изобщо за хидролиза не може да се говори. Изобщо това с хидролизата не ви е много ясно и сега ще се опитам да обясня. Някои соли, когато им приготвиш воден разтвор и те престоят достатъчно дълго под такава форма солите хидролизират. Иначе, да имаш воден разтвор на сол, да действаш с основа и да се надяваш водата, служеща като разтворител на основата да взаимодейства със солта е просто абсурд в реални условия. Не се заблуждавайте от задачите, в които много често доказването на солите е съчетано и с въпрос върху хидролизата им. Това са съвършено самостоятелни реакции, които по никакъв начин не са свързани една с друга. Това, че с лакмус можеш да разпознаеш соли, в резултат на хидролизата им не означава, че като ги разпознаваш с някакъв реактив паралелно протича и хидролиза. Дано съм била ясна.
+4
Профилна снимка

Друг

08:05 - 21.12.2014

Благодаря ви госпожо Николова! Бяхте прекалено ясна и изчерпателна. Благодарение на Вас и целия екип на Уча се много неща стават ясни и лесно достъпни. От сърце Ви желая здраве и весели празници!
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:11 - 21.12.2014

Благодаря, Ася, и на теб от всички нас весело посрещане на празниците, здраве, мнооого късмет и приемане в Университета!
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:10 - 04.10.2016

Здравейте! Бих искала да попитам,когато има ЙОП и хидробиза пише ли се определение да електролитна дисоциация?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:05 - 04.10.2016

Здравей Арияна, по-скоро бих дала определение за електролити...
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:59 - 30.10.2015

Здравейте,искам да попитам дали някой знае дали е разрешено на изпита по химия в различните университети учениците да си взимат периодични таблици с тях? Пс:Съжалявам за леко странният въпрос :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:03 - 31.10.2015

Здравей, На всеки изпит, във всеки Университет обичайно се предоставя периодична таблица, таблица за разтворимост, ред на относителна активност. За всеки случай, да не би да се разсеят и да не са ви приготвили от Университета, си носиш задължително твоята таблица. Ако имат готовност с таблици - няма да те пуснат с твоята :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

13:58 - 22.09.2015

Такова съединение- амониев хидроксид не съществува и е коректно да се запише NH3 + H2O.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:58 - 22.09.2015

Здравей Стояне, Благодаря за бележката, прав си. Коректният запис е NH3.H2O. Зa нуждите на КСК не е грешно да се изписва NH4OH.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:09 - 13.09.2015

Госпожо Николова, моля за съвета ви относно това, че много се затруднявам при изписването на текстовете и обясненията по задачите. Не мога да преценя какви точно текстове и определения, трябва да изписвам за отделните задачи.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:56 - 14.09.2015

Здравей Бари, Това наистина е най-трудната част от написването на една задача - да преценим какво да напишем в нея. Обичайно се правят характеристики на веществата, участващи в реакциите, изписват се всички определения за видове реакции, каквито има в задачата и още за всеки термин или понятие, което се споменава в задачата. Препоръчвам ти книжката " 40 решени логически задачи по химия за кандидат-студенти в медицинските университети" на Антоанета С. Атанасова - доста ще ти помогнат в това да се научиш да описваш задачи. И най-важното - една задача трябва да е разписана максимум за 55-58 минути. Много е важно да съобразяваш и времето, защото ако напишеш 2 "романа" и времето на изпита ти стигне само за 2 задачи резултатът няма да е добър.
+1
Профилна снимка

Ученик

22:07 - 14.09.2015

Аз погледнах напълно решените от вас задачи в сайта, но решаването по този начин ми отнема прекалено много време в този случай трябва ли да съкращавам задачата или не?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:46 - 15.09.2015

Здравей Бари, Няма да е добре да съкращаваш задачите. Разписването се усвоява с много написани задачи - всичко е въпрос на упражнение и не се плаши - ще успееш. В началото ще пишеш задача за 2 часа, после ще "свалиш" времето до час. Става, доказали са го хилядите приети студенти, просто трябва да имаш вяра в себе си. Успех!
+1
Профилна снимка

Ученик

14:56 - 15.09.2015

Започвам с пълна скорост да се упражнявам! Благодаря ви много!
+1
Профилна снимка

Ученик

22:57 - 27.09.2015

Госпожо Николова, извинете че пак ви притеснявам, но не успях да открия сборника " 40 решени логически задачи по химия за кандидат-студенти в медицинските университети". Имали други подобни книжки?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:40 - 27.09.2015

Бари, здравей, мисля, че тук ще я намериш: http://www.ciela.com/ciela_books/40-resheni-logicheski-zadachi-po-himija-za-kandidat-studenti-v-medicinskite-universiteti.html
+1
Профилна снимка

Ученик

22:15 - 29.09.2015

Госпожо Николов изчерпани са всички копия и в този сайт. Имали други подобни книжки?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:53 - 29.09.2015

Съжалявам, Бари, но не знам за други подобни пособия. Във Фейсбук има една група за кандидат-студенти, там има сложени сканирани учебници, виж дали там я няма. Линк към всички сканирани учебници: https://mega.co.nz/#F!B5ZT3T5D!T_fQpP5no5Lki9HtGt4kIg https://mega.nz/#F!B5ZT3T5D!T_fQpP5no5Lki9HtGt4kIg
+1
Профилна снимка

Ученик

14:11 - 30.09.2015

Няма я и тук! Не знам от къде да я намеря :(
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:58 - 30.09.2015

Здравей Бари, Единствената възможност е да ти копирам книжката и да ти я изпратя с наложен платеж по куриер на адрес, който ми посочиш в имейл до мен [email protected] Но до края на седмицата съм много ангажирана, мога едва през предстоящата седмица.
+1
Профилна снимка

Ученик

18:08 - 30.09.2015

Преди малко се свързах с едно момиче, което иска да си продаде сборника. Обеща ми,че ще ми го прати ако евентуално не го получа ще се свържа с по имейл.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:05 - 30.09.2015

Чудесно, ето, че въпросът се уреди :)
+1
Профилна снимка

Ученик

16:21 - 04.10.2015

Госпожо Николова, получих сборника. Искам да ви попитам решенията на задачите по този сборник, за кои медицински университети важат.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:47 - 04.10.2015

Здравей Бари, По принцип задачите са за МУ-София. Някои от решените задачи вече не са актуални, тъй като са отпаднали или заменени с други, но и от тях може да се учи теория.
+1
Профилна снимка

Ученик

20:45 - 04.10.2015

А модела на решаване на задачите по органична химия става ли за МУ-Пловдив?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:10 - 04.10.2015

Задачите за МУ-Пловдив са твърде специфични, искат се доста допълнителни знания по органична химия, отколкото в другите МУ и не съм убедена, че 40-те задачи биха били полезни за подготовка за Пловдив. В Пловдив задачите не се описват толкова подробно, колкото е дадено в 40-те задачи...
+1
Профилна снимка

Ученик

14:41 - 05.10.2015

Бихте ли ми предложили нещо и за МУ-Пловдив, тъй като искам да кандидатствам и там.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:57 - 05.10.2015

Съжалявам Бари, с нищо официално издадено за МУ-Пловдив не мога да те зарадвам. Влез в групата във Фейсбук на кандидат-студентите, там се въртят едни апокрифни сборници за подготовка за Пловдив, свали си от там.
+1
Профилна снимка

Ученик

18:12 - 05.10.2015

Благодаря Ви за всички изчерпателни и ясни отговори, без вашата помощ щях да се удавя в този обширен и дълбок океан на химията. :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:30 - 05.10.2015

Хахахаха, Бари, недей така, още не си започнал подготовката, за какъв океан говориш? Ще го видиш, като навлезеш в нещата. Не се плаши, като имаш проблеми - обаждай се, ще помагам.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

19:06 - 24.04.2015

Г-жо Николова, на 169 задача по неорганична химия, МУ София, трябва да се получи вещество с формула C8H8O, установих, че това трябва да е фенилацеталдехид, а кое е веществото със същата брутна формула, което не обезцветява разтовр на калиев перманганат и не проявява редукционни свойства?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:12 - 24.04.2015

Здравей vsnpnde, Съединението е метилфенилкетон (ацетофенон).
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:05 - 22.04.2015

Много лесна задача :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:03 - 22.04.2015

Здравей Стефане, Бих добавила - обидно лесна...Човек да се чуди за какво е учил 2 години...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

15:20 - 10.04.2015

Въпрос за 24-та задача, органична химия, София - така ли трябва да се реши: http://prikachi.com/images.php?images/848/8041848D.jpg http://prikachi.com/images.php?images/849/8041849e.jpg http://prikachi.com/images.php?images/850/8041850e.jpg ? Също така искам да питам и за 25 задача - трябва да пиша изомерите на кетон с осем въглеродни атома, от тези изомери само един трябва да има, при който С-атом е четвъртичен и един, при който С-атом е третичен? Общо взето не мога да загрея за какво става въпрос.. При нитрирането на бензалдехида се получава 3-нитробензалдехид и 5-нитробензалдехид? И последно - може ли НСООН да се окисли от дисребърен оксид (NH3) - това е на 23 задача.. Благодаря мнооооого...
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:37 - 11.04.2015

Здравей, Въпросите ти са по задачи, които имат решения тук, не си ли ги видял? http://ucha.se/watch/2311/Organichna-himiya-Zadacha-23 http://ucha.se/watch/1968/Organichna-himiya-Zadacha-24 и http://ucha.se/watch/2136/Organichna-himiya-Zadacha-25. Ако има нещо неясно по решенията - с удоволствие ще поясня :)
Профилна снимка

Студент

21:15 - 16.04.2015

Г-жо Николова, ще може ли поща, за да се свържа с вас, че имам малко повече въпроси, свързани със задачите по органична химия? Да вкарате малко светлина в тунела...
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:38 - 16.04.2015

[email protected]
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

22:03 - 17.02.2015

Излязъл ли е сборникът за Му София, 2015?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:05 - 18.02.2015

Здравей vsnpnde, Да доста отдавна, още преди Коледа... Ти къде изчезна? Както виждаш направила съм новите задачи и те очаквам с въпроси.
Профилна снимка

Студент

20:27 - 18.02.2015

Уча с пълна сила. Тъкмо днес учих за хидроксилни производни на въглеводородите, стигнах до доказване на едновалентни алкохоли и не ми стана ясно следното - в Регалия 6 пише, че ако искам да докажа наличие на етанол трябва към изследвания разтвор на добавя малко разтвор на йод в калиев йодид. Това чудо се нагрява до кипене, след което внимателно на копки се добавя 10 % NaOH до обезцветяване на разтвора... По-точно не можах да разбера как така ще добавям йод, а пък в калиев йодид, изобщо откъде идва този калиев йодид? Същото го пише и в Абагар. Може да ви се стори този въпрос глупав, но каква е разликата между "характерна" и "специфична" миризма? Може би има разлика, но аз не мога да я усетя? Засега се сещам за това, мога да добавя, че супер много ме мързи да си преговарям темите и да си решавам задачите, дори и да ги пререшавам..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:24 - 18.02.2015

Здравей, Думичката "мързел" ли чух? Да сме се договаряли за такова нещо? Ааа, нали помниш: само напред и нагоре?! Сега на въпросите. Йодът се разтваря слабо във вода, но се разтваря добре в разтвор на солта калиев йодид. Затова се прави разтвор на йод в калиев йодид. Но това е супер голяма подробност. Реагентът в йодоформната реакция е йода и той се изписва в уравнението, другото не те интересува. Ами не знам разликата между специфична и характерна миризма - и двата термина се употребяват когато миризмата е особена. "Специфична" реакция в аналитичната химия е онази, която е характерна само за едно съединение. По тази логика миризмата на сероводорода трябва да е специфична, защото само той мирише на развалени яйца. Но тази миризма може да се нарече и характерна. Общо взето няма някакво правило, което да спазваш. Според мен спокойно може да използваш взаимозаменяемо двата термина.
+1
Профилна снимка

Студент

11:28 - 19.02.2015

Ясно, благодаря. Сега уча за амините и един и същ въпрос изниква за пореден път. Значи, например имам CH3NH2 (метиламин), поради положителния индукционен ефект на алкиловия радикал електронната плътност около азотния атом е увеличена.. Всъщност конкретика е, че колкото повече алкилови радикали имам, те нали си дават положителния индукционен ефект, толкова повече се увеличава електронна плътност около атома, в случая азотния.. В момента си представям много алкилови радикали, дават си положителния индукционен ефект, електронната плътност на атома се увеличава, тоест той е по-силно електроотрицателен и изтгеля електронната плътност към себе си. Ох, надявам се да ме разбрахте какво искам да кажа и да внесете малко разбиране в главата ми..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:10 - 19.02.2015

Здравей, Ако знаеш колко мразя амини...миришат гадно и са отровни....ама какво да ги правим, има ги в конспекта.... Струва ми се, че те разбрах какво искаш да питаш. Азотът в амините е тривалентен - т.е. може да се свърже само с 3 въглеводородни остатъка, така че около азота не може да има много алкилови групи, а само 3 (може и 4, ама това се учи в университета :-)). Когато алкиловата група е една - аминът е първичен и аналогично вторичен и третичен амин. Основните свойства обаче намаляват в реда: вторичен> третичен> първичен> NH3, а не логично на разглеждането с отдаване на ел. плътност от повече групи. Причината - при третичния амин има пространствено пречене на разположените близо един до друг алкилови радикали - засенчват азотния атом и пречат на атакуващия водороден катион. Колкото по-обемни (по-дълги вериги) са радикалите, толкова по-зле става работата с реактивоспособността. Ако не е бил това въпроса питай пак, ама по-ясно...
+1
Профилна снимка

Студент

09:31 - 21.02.2015

В правилната посока сме.. Та, имам един алкохол..мм, нещо от типа на CH3CH2CH2CH2CH2OH (уж пентанол), и тия алкилови радикали си отдават положителния индукционен ефект, кислородният атом е силно електроотрицателен и той издърпва електронната плътност към себе си, ох, ама аз искам около тоя кислороден атом да намалява електронната плътност, като че ли сега измислих как точно да си формулирам въпроса.. Значи, не мога да разбера - колкото повече са радикалите с положителен индукционен ефект, толкова по малка ще е електронната плътност около кислородния атом? Или пък да вземем един фенол.. или идва от самото спрежение? Боже, какви въпроси мисля... Дано ме разбирате какво ми се върти из главата..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:15 - 21.02.2015

Здравей vsnpnde, Малко трудно се ориентирам... При кислорода на алкохолите е следното: положителният индукционен ефект на алкиловия радикал намалява електронната плътност около кислорода, поради което той започва да дърпа по-малко плътност от водорода и връзката О-Н става по-слабо полярна и киселинните свойства на алкохолите (които са по-характерните) намаляват. При фенола обратно - спрежението на кислорода с бензеновото ядро дърпа електронна плътност от кислорода към бензеновото ядро. Тогава електронната плътност при кислорода намалява и той с по-голяма сила ще дърпа плътност от връзката О-Н. Ето защо фенолът е слаба киселина, а мастните алкохоли не се дисоциират във воден разтвор... Ползваш ли Скайп? Ако да, прати ми, моля, акаунта си на [email protected] да се свържем в Скайп, щото тук така зададени въпросите ти ме затрудняват - не винаги си достатъчно ясен и не знам отговарям ли правилно.
+1
Профилна снимка

Студент

15:42 - 21.02.2015

Абсолютно ме разбирате, просто не мога да си формулирам въпросите. И нещо последно.. На какво се дължи OH-групата да е орто- и пара-ориентат?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:14 - 21.02.2015

Не само хидроксилната група е о-/р- ориентант, амино групата също. Тук определящо е спрежението на р-електроните от външния електронен слой на О или N атом с пи-електронната плътност в бензеновото ядро. Тогава в бензеновото ядро електронната плътност не е еднаква при всички въглеродни атоми - на о- и р- място въглеродните атоми стават частично отрицателно заредени, което означава, че свързаните с тях водородни атоми са частични положително натоварени и следователно по-подвижни и по-лесно заместващи се.
+1
Профилна снимка

Студент

16:18 - 21.02.2015

Е, това е. Благодаря много..
+1
Профилна снимка

Студент

09:16 - 22.02.2015

Г-жо Николова, това ли е сборникът за МУ София, 2015, https://www.facebook.com/groups/510800045692375/600758336696545/?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:39 - 22.02.2015

Да, това е новия сборник.
+1
Профилна снимка

Студент

11:58 - 01.03.2015

Малко се обърках.. Ако имаме заместител с -I, свързан с въглеводородния остатък на карбоксилната киселина, това означава, че въпросната киселина е по-силна, например оцетна и трихлорооцетна, по-силна е трихлорооцетната киселина. Ако имаме заместител с +I, свързан с въглеводородния остатък на карбоксилната киселина, това означава, че въпросната киселина и по-слаба, например пропанова и 2-метилпропанова киселина? Вече наистина се обърках....
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:24 - 01.03.2015

Здравей vsnpnde, Всеки заместител, който издърпва електронна плътност от карбоксилната група увеличава полярността на връзката О-Н и прави киселината по-силна (-Х, -ОН). Обратно - всеки заместител, който отдава електронна плътност към карбоксилната група намалява полярността на О-Н връзката и силата на киселината намалява. И традиционно, колкото по-голям е въглеводородния остатък, толкова повече електронна плътност подава и от там намалява в по-голяма степен полярността на връзката. Изобщо не си се объркал, разсъжденията са съвсем правилни.
+1
Профилна снимка

Студент

17:09 - 01.03.2015

Благодаря. В учебника на Регалия 6 пише, че във воден разтвор Кд на алкановите киселини варира от 10 на -5 - 10 на -4, тоест те са слаби електролити. После казват, че ако има заместител с -I, те силно повишават Кд, тоест това означава ли, че ако имам такъв заместител, киселината вече е по-силна, няма да бъде слаб електролит, а среден? Също така искам да питам за задачите, преход ,например на медните съединения, започвам с характеристика на медта и хубаво ли е например да пиша и други подробности, например в учебника за 10 клас пише, че Cu при стапяне разтваря въздух, който след втърдяването й образува шупли, ето защо медните изделия се обработват чрез коване и валцуване, а не чрез леене, под действие на влага и въглероден диоксид се покрива със зелен слой от основен меден карбонат, или това за обсолютно излишни неща? Хубаво ли е да се пишат тези неща, които ги има в учебника?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:48 - 01.03.2015

Здравей vsnpnde, Това, че пир заместител с -I киселината става по-силна, не я прави непременно средна...няма такава корелация. Еда трихлороцетната киселина става със сила като силна неорганична киселина...Това са подробности, на които никой не държи, а и едва ли ще имаш време да ги напишеш. Както и с последната част - хубаво е да покажеш обща култура по химия, но какво като кажеш, че медта се покрива с патина, ако в същото време си пропуснал уравнение или е грешно...Силите на изпита трябва да са съсредоточени към написване на най-важните неща в задачите за определено време - 55-58 минути на задача. Ако не можеш да се включиш във времето, каква е ползата, че си научил университетски учебник по химия? За това на изпита първо се пишат пълно и подробно задачите, после темата и във времето за проверка - ако от там ти остане , можеш в каря да пишеш допълнение към зад.2 и да си напишеш каквото ти душа иска, но не и преди това!
+1
Профилна снимка

Студент

13:59 - 11.03.2015

Г-жо Николова, чрез каква качествена реакция може да се докаже, че аспиринът не съдържа примеси от салицилова киселина? Като окисля 2,3-диметил-2-бутен, какво трябва да получача? Благодаря..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:12 - 11.03.2015

Здравей vsnpnde, Салициловата киселина има свободна фенолна хидроксилна група, която може да се докаже с разтвор на железен трихлорид, докато при аспирина такава липсва,т.е. ако към салицилова киселина сложиш карка железен трихлорид ще се получи виолетово оцетяване, а аспиринът не би трябвало да има такава реакция. По втория въпрос уточни за какво окисление иде реч - умерено, енергично, горене...
+1
Профилна снимка

Студент

18:52 - 11.03.2015

Това всъщност е 126 задача по органична химия, искат хората от веществото Д, което аз получих 2,3-диметил-2-бутен, с концентриран разтвор на калиев перманганат, подкиселен със сярна киселина да получа етанова и метанова киселина..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:00 - 11.03.2015

Да, 2,3-диметил-2-бутен с концентриран разтвор на калиев перманганат подкислен със сярна киселина ще търпи енергично окисление до 2 молекули ацетон. Той от своя страна ще продължи да се окислява до оцетна и мравчена киселина, а от последната ще се получи въглеродна киселина и от там въглероден диоксид и вода.
+1
Профилна снимка

Студент

22:55 - 13.03.2015

Г-жо Николова, ако искам да благоприятствам хидролизата на сол, получена от силна киселина и слаба основа, трябва да прибавя силна основа или обратно. Ако добавя силна основа, OH се свързват с Н и така се увеличава концентрацията на водата. По същия начин и със силна основа и слаба киселина - добавям силна киселина.. Оловният дихидроксид е слаб или средно силен електролит?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

23:29 - 13.03.2015

Здравей vsnpnde, Не ги учи тези неща за хидролиза наизуст... Хидролизата е химично равновесие и важат принципите на изместване на равновесието. Ако имаш сол на силна основа и слаба киселина средата ти е основна, защото имаш като продукт на реакцията повече хидроксидни йони. За да забавиш хидролизата трябва да изместиш равновесието по обратната реакция. Как ще го направиш - като увеличиш хидроксидните йони (продукта). Как става това? Като добавиш основа.... Гледай си уравнението на реакцията и от там съобразявай. Колкото до оловния дихидроксид - всички амфотерни хидроксиди са слаби основи (електролити).
+1
Профилна снимка

Студент

08:42 - 15.03.2015

Какво всъщност е серният триоксид? Безцветна течност, която при 17 С замръзва или твърдо, хигроскопично вещество, което при 17 С се превръща с безцветна, лесно летлива течност.. На кое да вярвам - на Регалия 6 или на Абагар? Писна ми от такива глупости, в единия пише едно, в другия - друго... И все пак благодаря.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:20 - 15.03.2015

Здравей vsnpnde, Много обичам да играя рефер между колегите - автори на учебници (шегувам се). Когато се кондензират пари на SO3 се образува летлива течност с т.к. около 45 градуса С, която се състои от циклични тримерни молекули (SO3)3. При охлаждане на тази течност до около 17 градуса С тя се втвърдява в безцветна, прозрачна маса, напомняща на лед. Това е т.нар. гама форма на SO3 -ледообразната. При съхранение на тази форма тя постепенно преминава в модификация, която на външен вид прилича на азбест и се нарича алфа серен триоксид. Тъй като тази форма се състои от вериги серен триоксид с различна дължина, то тя няма строго определена температура на топене. Да го кажем простичко - за КСК SO3 до 17 градуса е твърдо в-во, между 17 и 45 градуса е течност, а в Дубай през лятото е газ :)
Профилна снимка

Студент

11:39 - 15.03.2015

Значи, SO3 е твърдо вещество, силно хигроскопично, което от 17С нагоре се превръща в течност.. Другият ми въпрос е как така оловото се разтваря в концентрирана сярна киселина, защото оловният сулфат се превръща в оловен дихидрогенкарбонат, който е разтворим във вода? Това нещо малко му смущава, не мога да хвана смисъла..
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

11:45 - 15.03.2015

Здравей, Ама изобщо не е така. Оловото се пасивира от разредена сярна киселина, защото се обвива в неразтворим във вода оловен сулфат. Но....с концентрирана сярна взаимодейства, защото не се получава сулфат, а хидрогенсулфат, който е разтворим във вода и не образува защитен слой около метала. Общо взето с оловото и киселините много внимателно трябва да се пипа - има много изключения.
Профилна снимка

Студент

11:52 - 15.03.2015

Вече ми стана ясно, благодаря..
+1
Профилна снимка

Студент

19:30 - 17.03.2015

Необходимо ли е да се учи подробно за алотропните форми? Какво имам предвид - стр. 59, изд. Регалия 6? Ако нямате помагалото, мога да снимам.. Благодаря
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:41 - 17.03.2015

Здравей vsnpnde, Когато се падне характеристика на елемент и той образува повече от едно просто вещество, във физични свойства трябва да се изброят алотропните форми и да се направи сравнителна характеристика. Важни са...
+1
Профилна снимка

Студент

16:56 - 22.03.2015

Мога ли да хидролизирам меден сулфид и какво ще стане, ако към разтвор на CO2 се прибави калций? Ca + CO2 + H2O = Ca(HCO3)2.. Благодаря
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:48 - 22.03.2015

Здравей vsnpnde, Никоя утайка не се хидролизира, защото няма измеримо количество йони в разтвора, които да взаимодействат с йоните на водата. Под разтвор на въглероден диоксид се разбира въглеродна киселина. В началото ще реагира с калций до калциев карбонат и водород. После карбоната може и да се превърне в хидрогенкарбонат, само ако СО2 е в много голям излишък.
+1
Профилна снимка

Студент

21:59 - 22.03.2015

Благодаря, че внасяте светлина в тунела, хихи.. Да си го запиша това.. Като трябва да пиша взаимодействието на меден оксид с азотна киселина, пиша само, че се получава меден динитрат и се отделя вода, отбелязвам, че медта може да взаимодейства с концентрирани киселини, имаще окислително действие? Как мога да получа SO2 от H2S? Може ли желязото да взаимодейства с (NH4)2SO4? Слаба или средно силна е серистата киселина? Как от Fe да получа Fe3O4 (FeO.Fe2O3)? И въпрос към 82 задача, неорганична химия, МУ София - дисоциирах калиевия дихридрогенфосфат на един мол калиеви катиони, два мола водородни катиони и един мол фосфатни аниони, след това нищо не ми идва като идея как да подредя йоните по намаляващ ред на тяхната концентрация? БЛАГОДАРЯ
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:58 - 22.03.2015

Здравей, CuO+k.HNO3=Cu(NO3)+H2O е просто взаимодействие на основен оксид с киселина, тук изобщо няма роля окислителното действие на конц. азотна киселина. Сероводородът гори пълно до серен диоксид и вода. Желязото може и да реагира с амониев сулфат, но никъде не намирам данни за мястото на амониевия йон в РОАМ и не мога да преценя желязото ще може ли да измести Амониевия йон. И до какво той ще се редуцира...На този въпрос не мога да отговоря... Серистата киселина е средно силна. Желязото взаимодейства с вода при нагряване под 570 градуса до Fe3O4. За 82 задача има решение :), аможеш да си направиш подреждането като съобразиш, че на всяка степен фосфорната киселина става все по-слаба...и по-трудно се дисоциира :).
+1
Профилна снимка

Студент

18:33 - 23.03.2015

Като дисоциирам калиевия дихидрогенкарбонат и се пиша за всеки етап Кд, пиша, че на първия етап тя е най-голяма и със следващите намалява и така определям концентрацията на йоните в намаляващ ред? И гел означава утайка? Може ли среброто да взаимодейства с оцетната киселина? Благодаря
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:43 - 23.03.2015

Йоните в калиевияхидрогенфосфат се подреждат: K+>H2PO4->H+>HPO42->PO43-. Гел означава зол (колоидна частица), който си е загубил част от дисперсната среда. Като намериш мястото на среброто в РОАМ и го сравниш с мястото на водорода дали може да има реакция между сребро и която и да е разредена киселина?
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:42 - 10.02.2015

Г-жо Николова може ли да Ви попитам нещо? При описването на реакцията: NaH + H2O=NaOH+H2 се зачудих дали протича в хетеро- или в хомогенна система(т.е дали NaH е електролит или Кд е много малка и във воден р-ор NaH си е твърдо в-во) Благодаря Ви много предварително! :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:13 - 10.02.2015

Здравей Елена, естествено, че може да попиташ... Хидридите на алкалните и алкалоземните метали са твърди вещества с йонен строеж, но не са електролити.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

13:15 - 08.12.2014

Как мога да имам платен достъп до решенията на задачите за кандидат студенти по химия за МУ София? В какъв формат е достъпа?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:18 - 08.12.2014

Здравей Вяра, Добре дошла в кандидат-студентската секция по химия на Уча.се. Когато влезеш в сайта, скролни и ще видиш условията за достъп до тази секция и задачите - има различни пакети и различни начини за плащане. За новите задачи за 2015 година не бързайте да плащате, ще ги пуснем традиционно безплатни, но имаме някакъв технически проблем, който съвсем скоро ще бъде отстранен :)
Профилна снимка

Друг

18:21 - 08.12.2014

Благодаря ви за отговора, госпожо Николова. Бихте ли отговорили достъпът само он лайн ли е или не.
-1
Профилна снимка

Друг

18:22 - 08.12.2014

Благодаря много за информацията за новите задачи.
-1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:29 - 08.12.2014

Да. Задачите са качени на сайта и се ползват онлайн, както всичко останало в сайта :). Ако си купиш пакет от 60 лв, с него можеш да отвориш 80 задачи и да получиш бонус 1 астрономически час онлайн консултация с мен през Скайп :)
-1
Профилна снимка

Друг

14:53 - 18.12.2014

Здравейте г-жо Николова! За какъв период от време ще бъдат отключени новите задачи от 2015г.?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:00 - 18.12.2014

Здравей Ася, Както и миналата година новите задачи ще са отворени за целия настоящ кандидат-студентски сезон :)
+1
Профилна снимка

Друг

16:31 - 18.12.2014

Благодаря!
Профилна снимка

Ученик

11:45 - 07.01.2015

здравейте г-жо Николова,излязъл ли е сборника за Варна?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:24 - 07.01.2015

Здравей Симеон, Да, излезе в понеделник - от днес започвам работа по новите задачи :). Има добавени по още 10 задачи в двата раздела, сменени са падналите миналата година на изпитите и доста още задачи са допълнени или редактирани - грубо има промяна или са изцяло нови около 50 задачи.
Профилна снимка

Ученик

16:54 - 07.01.2015

Благодаря г-жо,а от къде мога да си го набавя?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:27 - 07.01.2015

Влез в сайта на Университета, там под картинката на сборника пише от къде може да си го поръчаш - аз направих това от книжарница и с куриер за по-малко от 24 часа и срещу 14 лв ми го доставиха :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

19:51 - 03.12.2014

Излязъл ли е сборникът за София, 2015?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:56 - 03.12.2014

Здравей vsnpnde, Да, сборникът излезе преди седмица :) Има сменени 8 задачи, утре ще кача и органичните - не бързайте да отваряте, ще ги пуснем свободни.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.