Видео урок: Соли

Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 30.06.2012 5 минути 5 374 гледания 40 коментара

РАЗДЕЛ: Разтвори на електролити

Харесай видео урока във Фейсбук.
Описание на темата:

Искате ли да научите какво представлява неутрализацията и какъв е процеса на получаване на солите? Узнайте дали е възможна електролитна дисоциация при солите и вижте на какво се разпадат те. А знаете ли кои соли наричаме нормални и кои са хидирогенсоли и какво интересно можете да отбележите за тях? Упражнете знанията си с нашето интересно и любопитно видео обучение по химия за 10 клас.

Ключови думи:
Соли нормални соли хидрогенсоли основни соли двойни соли
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

11:38 - 24.02.2013

Как да докажа с помощта на един реактив катионната част,а с друг реактив анионната част на солите K2S,Cu(NO3) и NH4Cl?
+4
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:51 - 24.02.2013

Катионната част ще докажеш с натриева основа - калиевите йони няма да реагират, медните ще дадат светло синя утайка от меден дихидроксид, а амониевите ще дадат газ със специфична миризма - амоняк. Анионната част ше докажеш със сребърни йони. Дисребърният оксид е черна утайка, нитратните йони няма да дадат утайка, а хлоридните йони ще дадат бял сребърен хлорид, който потъмнява на светлината.
+2
Профилна снимка

Ученик

12:44 - 25.02.2013

Имате предвид с воден разтвор на сребърен нитрат?Благодаря Ви.
+4
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:17 - 25.02.2013

Да, разнвор на сребърен нитрат. И ме извини, имах предвид дисребърен сулфид, който ще се утаи при взаимодействие с дикалиевия сулфид.
+1
Профилна снимка

Ученик

13:59 - 05.01.2014

благодаря за урока
Профилна снимка

Ученик

16:40 - 25.01.2014

Г-жо Николова, може ли да обясните защо сребърният хлорид потъмнява на светлината? И по принцип защо и как протичат такива реакции на вещества със светлина?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:31 - 25.01.2014

Здравей, В химията има цял раздел, наречен фотохимия. Там се учат реакциите, които зависят от светлината. При облъчване със светлина сребърният хлорид се разпада на сребро (метал) и простото вещество хлор по уравнението: 2 AgCl---> 2 Ag + Cl2 Полученото сребро е под формата на колоидни частици (колоидно сребро), което има свойството да отразява част от спектъра на видимата светлина, а именно тъмно синьо-виолетовата част. Поради това утайката от сребърен хлорид става бледо лилава :)
+3
Профилна снимка

Ученик

21:34 - 25.01.2014

Много благодаря.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Родител

22:23 - 02.03.2015

Може ли да помогнете с този казус През 1887 г., когато се появили първите работи на С. Арениус , свързани с електролитната дисоциация, неговите опоненти започнали да публикуват доводи против тях. Един от тези доводи бил следният: "При разтваряне на NaCl във вода се получава солена вода, която не само не причинява вреда на организма, а напротив е полезна за него. Ако приемем гледната точка на Арениус, то би следвало образуващият се при дисоциацията натрий с взрив да встъпи в реакция с водата”. Арениус бързо намерил грешката в разсъжденията на опонентите си. Може ли да я намерите вие?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:53 - 03.03.2015

Здравей Христиана, Сигурна съм, че ще се справиш и сама, аз само ще подскажа. Изрази с уравнение дисоциацията на натриевия хлорид. Какво се получава? Йони или атоми? Йоните нямат свойствата на атомите. Свойство на атомите натрий е да взаимодействат с водата с взрив...може да изгледаш урока в 7 клас за натрий, за да видиш този опит.
Профилна снимка

Родител

13:50 - 03.03.2015

Благодаря много!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

15:07 - 05.05.2014

Неутрализация не е ли взаимодействие на основа с киселина от което се получава сол и вода. Защото на 24 секунда от клипа е дадено, че киселина + основа дава сол ?
+1
Профилна снимка

Студент

15:11 - 05.05.2014

Оп, съжелявам за глупавия въпрос, нещо се обърках - солите (като химични съединения) се получават в резултат на неутрализация между киселина и основа.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

18:38 - 08.03.2014

Мога ли да попитам какво означава ''Теория за електролитната дисоциация'' (ТЕД) има го в учебника ми? Така се означава всичко обяснено до тук и в миналите видия за електролитна дисоциация..?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:05 - 09.03.2014

Здравей Иво, Вероятно ще ти е по-лесно, ако се върнеш малко назад в раздела и изгледаш видео урок №34 - Електролитна дисоциация. Ако и след това имаш въпроси с радост ще ти отговоря :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:11 - 26.02.2014

А как мога да разбера кои са киселинните аниони?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:09 - 09.03.2014

Здравей Божидара, Когато киселината е безкислородна киселинните аниони са тези от неметала в киселината. За кислородсъдържащите киселини е по-сложно - там освен елемента - неметал в киселинния анион участват и различен брой кислородни атоми. Най-лесно ще се справиш, ако винаги имаш пред себе си таблицата за разтворимост. Там, в лявата част, вертикално, са изписани най-важните киселинни аниони с техните заряди. Имаш право винаги да ползваш тази таблица и да си помагаш с нея.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:02 - 19.02.2014

Ако може да попитам, защо пясъка намиращ се около солници е черен?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:20 - 09.03.2014

Здравей Тодор, Прекрасен въпрос от любознателен човек! Пясъкът е в основната си част оксид на силиция SiO2 (безцветен), в който има много примеси от други оксиди. В зависимост от количеството на допълнителните оксиди пясъкът е различно оцветен. Черният цвят се получава от голямото съдържание на железни оксиди. Та с две думи, пясъкът на солниците е богат на железни оксиди. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:50 - 10.09.2013

Здравейте, с какъв реактив мога да разпозная NaCN, kCL, CuSO4, Pb(NO3)2 и как ще стане това? Благодаря предварително! :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

12:44 - 25.02.2013

Имате предвид с воден разтвор на сребърен нитрат?Благодаря Ви.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:17 - 25.02.2013

Да, горе ти отговорих. :)
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

02:28 - 10.03.2016

Благодаря за урока. Надявам се да се справя добре. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:54 - 11.02.2014

Защо вече няма функция "Свали планото с рисунки"?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

11:37 - 24.02.2013

Как да докажа с помощта на един реактив катионната част,а с друг реактив анионната част на солите K2S,Cu(NO3) и NH4Cl?
Профилна снимка

Ученик

11:38 - 24.02.2013

Как да докажа с помощта на един реактив катионната част,а с друг реактив анионната част на солите K2S,Cu(NO3) и NH4Cl?
Профилна снимка

Студент

13:17 - 26.01.2014

Как да докажа KAlO2, K3Al(ОН)6 , KAl(SO4)2
Профилна снимка

Ученик

16:21 - 10.08.2014

Kaк да докажа анионната част на солите NaCl, CuSO4,NH4Cl и NH4Cl?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:02 - 10.08.2014

Здравей Ircheto, Анионата част на посочените от теб соли се състои от два аниона - хлориден Cl- и сулфатен SO4 2-. Хлоридни йони се доказват със сребърни йони, а сулфатни - с бариеви. Ако си кандидатстудент/ка научи си качествените реакции за доказване на йони, тъй като има много задачи в сборниците за МУ, в които се иска разпознаване или доказване на соли.
Профилна снимка

Студент

16:57 - 25.01.2015

Здравейте, нещо ми се разминават някой понятия. Като чета за електролитна дисоциация.Ако едно съединение е неразтворимо във вода, то следва че не може да се дисоциира. Тогава сравнявам таблицата за разтворимост с помагалото което имам и виждам, че за цинковия дихидроксид в помагалото дават дисоциация спрямо киселинността на средата. Това означава, че дисоциацията не става във вода или че цинковияхидроксид е изключение. И ако не е изключение как да го различа само по отбелязаното в таблицата за неразтворимост Н. С други думи има ли правило освен природата на химичната връзка, което да ми помага в този случай и дисоциира ли се по същия начин и медният ходроксид( и ако да то във вода или др разтворител) Благодаря
+1
Профилна снимка

Студент

17:55 - 25.01.2015

Прописнала съм си въпросителните знаци, извинете
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:05 - 25.01.2015

Здравей Марина, Когато става въпрос за електролитна дисоциация, най-често се има предвид този процес във водна среда, т.е. разпада ли се веществото на йони във вода или не. И тук си ползваш таблицата за разтворимост - Mg(OH)2, Zn(OH)2 и Cu(OH)2 са си утайки и във вода не се дисоциират (всъщност не е точно така, но това се учи в по-горни курсове по химия). От тук нататък, ако промениш средата, в която е утайката, т.е. прибавиш киселина или основа, в която се опитваш да разтвориш утайката, то тогава каква ще е нейната съдба зависи от това какъв е характера на съответния хидроксид. В случая, ако към трите хидроксида сложиш киселина ще се разтворят и трите, но ако сложиш основа, Mg(OH)2 няма да се разтвори, защото е основен хидроксид и не реагира с основа ( останалите два хидроксида са амфотерни и ще се разтворят в основа). Но това няма нищо общо с електролитната дисоциация....това е разтворимост на утайки в киселини и основи и се използва за разпознаване утайки в аналитичната химия.
Профилна снимка

Студент

18:16 - 25.01.2015

Може ли да ми разясните и това, че не е точно така. Това в скобите. Ще ми помогне да си обясня защо като са неразтворими по таблица, ги намирам представени, като дисоциирани на някои места
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:28 - 25.01.2015

Марина, студентка ли си? Не, че има някакво значение, но да знам на какво ниво да обяснявам...
Профилна снимка

Студент

18:29 - 25.01.2015

да
Профилна снимка

Студент

18:47 - 25.01.2015

Знам, че става късно и сигурно искате да си почивате, но много се надявам да ми отговорите днес :)
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:49 - 25.01.2015

Няма абсолютно неразтворими вещества. Всяко вещество, макар и в много малка степен се дисоциира на йони. За всяка утайка може да се напише равновесна константа, наречена произведение на разтворимост и се бележи с Ks. За неразтворима сол Ks си има определена стойност и тя е дадена в таблици. Например за CaSO4= Cа2+ + SO4 2- Ks= c(Ca2+).c(SO4 2-), т.е. произведението на разтворимост е произведение от моларните концентрациите на йоните, на които се дисоциира солта. За CaSO4 Ks=5.10^-5 . Колкото е по-малка стойността на Ks, толкова по-малко разтворимо е дадено вещество. Всъщност реално утайка в даден разтвор се образува тогава, когато произведението от йоните в разтвора c(Ca2+).c(SO4 2-)>Ks (стане по-голямо от произведението на разтворимост). Това е. като знаеш Ks на всяка утайка можеш да изчислиш дали в разтвора ще се образува утайка или не от произведението на концентрациите на йоните в разтвора .
Профилна снимка

Студент

18:58 - 25.01.2015

Много благодаря!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:53 - 08.04.2013

Бихте ли направили видео за неелектролитите? :):):):)
-4
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:07 - 09.04.2013

Под всички видеоуроци ли е зададен този въпрос?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.