Видео урок: Органична химия. Задача 3 нова 2014

РАЗДЕЛ: Химия, кандидат-студенти в МУ Варна. Органична химия

Харесай видео урока във Фейсбук.
Ключови думи:
Алкохол С5Н10О окисление смес от карбоксилни киселини бутанова киселина въглероден диоксид изомери на алкохола
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Друг

15:44 - 27.05.2014

Здравейте! Знам, че не е по задачата, но бих искала да попитам: как можем да получим пара амино бензалдехид и какви ще бъдат химичните му свойства? Благодаря предварително!
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:41 - 27.05.2014

Здравей dilqna64, Многократно вече помолих под задачите да се слагат въпроси САМО по конкретната задача, за да могат потребителите, четейки въпросите, отговорите и коментарите да се съсредоточат върху решението на дадена задача. Останалите въпроси моля да се слагат под видео уроци в сайта, тях също ги следя и отговарям.
+2
Профилна снимка

Друг

23:10 - 27.05.2014

Извинявам се! Нова съм тук и все още не съм на ясно!
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:04 - 28.05.2014

Няма проблем, просто напиши въпроса напр. във видео Алдехиди в Химия за 9 клас и ще отговоря :)
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

17:42 - 30.03.2014

При енантиомерията има ли значение как се изобразяват заместителите? Например при 2-пентанола може ли вместо OH - C - H да се напише H7C3 - C - CH3?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:39 - 30.03.2014

Здравей Веселка, По принцип нареждането на заместителите при стереогенния център има значение как се прави - от там се определя дали енатиомерът е ляво или дясно въртящ. Но за нуждите на този изпит не е необходимо да подреждате заместителите по старшинство :) Достатъчно е двата енантиомера да са огледални образи и да "кръстите" единия дясно въртящ, а другия - ляво въртящ
+3
Профилна снимка

Друг

16:38 - 31.03.2014

Благодаря! :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:18 - 03.04.2016

Госпожо малко се заруднявам с наименованието на функционалните изомери.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:02 - 03.04.2016

Алекс, виж по-долу в коментарите съм дала наименуване на етерите по IUPAC, ако ти е по-лесно - научи него.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

15:00 - 06.07.2014

Какво е точното определение за функционална изомерия?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:20 - 06.07.2014

Съединения с еднакъв качествен и количествен състав, които се различават по вида на съдържащата се функционална група и по свойства - физични, химични и биологични.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

14:56 - 06.07.2014

Как се определя броя молек. на окислителя КMnO4- в двете последоватени окисления са по 4 молек . а в сумарното уравнение 7 ? Важно ле е да се записва с колко молек. става окислението или е по-важно да се напише дали е умерено или др.вид?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:23 - 06.07.2014

Здравей Светлана, Вероятно имаш предвид брой атоми кислород, защото от калиевия перманганат при разлагането му се отделя атомен кислород. Моля да ме извиниш, в отделните окисления атомите калиев перманганат са по 3 броя, а не по 4 - пропуснала съм да извадя при изравняването кислорода от кетона. :). В сумарното уравнение, което винаги изравнявам отделно, всичко излиза :) Уравненията трябва да се изравняват...
+1
Профилна снимка

Студент

15:43 - 06.07.2014

Благодаря Ви! Започвах да си мисля , че пак нещо не съм доразбрала...:)
+1
Профилна снимка

Ученик

21:24 - 30.07.2014

Всъщност и в сумарното уравнение броят на кислородните атоми от лявата страна е с 1 по-малък. Отляво са 8, а отдясно - 9. :)
+1
Профилна снимка

Ученик

21:26 - 30.07.2014

Ооо, не, вярно е изравнено, моя грешка. Не съм съобразил, че са 2 молекули от кетона. Извинявам се.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

16:24 - 28.06.2014

Предвиждате ли качване на нови задачи от сборниците за 2014г. на МУ София и Варна преди изпитите през юли? Има ли съществени /интересни разлики между сборниците от 2013 и 2014г/ на съответните учебни заведения?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:26 - 28.06.2014

Здравей Ася, Всички нови задачи за 2014 година в сборниците на МУ-София и на МУ-Варна са направени и качени още при издаването на актуализираните издания през зимата. Така че няма какво повече да качвам :) Задачите са означени като " ....нова 2014". Останалите задачи в сборниците съвпадат с тези от старите издания.
+1
Профилна снимка

Друг

12:17 - 29.06.2014

Благодаря! Сега вече съм спокойна, защото имам яснота по въпроса. Реших, че са издадени нови сборници и поради това се притесних.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:32 - 14.04.2014

Зравейте! Аз искам да попитам вторичния алкохол 2-пентанол има ли значение дали ще се окисли само с кислород, в присъствие на Cu или трябва да е с KMn04 ? Защото до сега навсякъде съм писала умерено окисление ( с кислород и Cu ) на първични - до алдехид, а на вторични - до кетон.
+1
Профилна снимка

Ученик

15:14 - 14.04.2014

И също може да греша, но функционалния изомер метил-2,2 диметил пропилов етер , не се ли наименова метил-2-метил-2-пропилов етер ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:18 - 14.04.2014

Здравей Маринела, Вторичните алкохоли (за разлика от първичните) могат да се окисляват както умерено (с кислород, в присъствие на нагрята медна спирала) така и енергично със силни окислители, като продукт е винаги съответния кетон :). За името на етера си напълно права (всъшност този етер бих го нарекла метил-Т-бутилов етер). :)
+1
Профилна снимка

Ученик

16:56 - 14.04.2014

Благодаря ви! А сигурно ли е че задачата е сменена по този начин - с 12 водородни атома ?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:11 - 14.04.2014

Да, Маринела, говорих по телефона лично с проф.Станчева, която е един от авторите на сборника и тя ми потвърди, че двете задачи ОХ - 3 и 73 са с пентанол.
+2
Профилна снимка

Ученик

17:28 - 05.02.2015

Здравейте! Тъй като срещам в учебници окисление и на първични алкохоли с разредени разтвори на силни окислители, искам да попитам дали е правилно, ако се уточни, че алдехидът трябва непрекъснато да се извежда от реакционната смес? Или използването на каталитично окисление е "по-безопасно" при решаването на задачите? Благодаря!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:49 - 05.02.2015

Здравей Radi, Аз лично съм безкрайно скептична към извеждането на алдехида от системата. Честно, ако сложиш първичен алкохол и силен окислител ще получиш киселина, всичко друго са измислици на хора, които не са стъпвали в лаборатория. Окислявай с кислород от въздуха или дехидрирай алкохола с платина и се радвай на алдехид!
Профилна снимка

Ученик

09:29 - 16.02.2015

Определено ме спасихте от отнемане на точки :) Благодаря отново!
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:12 - 16.02.2015

Здравей Ради, Радвам се, че помогнах. Това на олимпиада ли беше ?
+1
Профилна снимка

Ученик

17:41 - 06.03.2015

Това, че алдехиди можем да получим при окисление на първични алкохоли с разр р-ри на силни окислите, го пише в един учебник за кандидат-студенти на изд. "Регалия 6", авторски колектив от катедра "Химия и биология" при МУ- София, но е старо издание от 2004г. Попаднах на него и затова реших да попитам
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:20 - 06.03.2015

Да, Radi, знам за това писание....Щом го пише в учебника на МУ те със сигурност ще си го признават. На практика, обаче, не става така и в СУ, на олимпиада и национално състезание ще бъдеш санкциониран :(
Профилна снимка

Ученик

18:36 - 06.03.2015

Добре, че сте вие, за да хвърлите малко светлина в тунела :) Това, което правите, е чудесно! Рядко се срещат учители като вас, готови да отговорят и разяснят всички въпроси. Трудът ви е изключително ценен за нас! :)
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:57 - 06.03.2015

Благодаря, Ради, за топлите думи. С удоволствие ви помагам :)
+1
Профилна снимка

Ученик

14:32 - 11.06.2015

Здравейте госпожо Николова искам да попитам дали при окислението на пентанола с KMno4 трябва да е сярно кисела средата.?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:47 - 11.06.2015

Здравей Хриситиян, Да, това се отразява като над стрелката на реакцията се пише сярна киселина.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Студент

11:31 - 06.03.2015

Здравейте при Фишеровите проекции ще е грешно ли ако групите се запишат така:най-горе водородния атом,долу хидроксилна група ляво-пропилова дясно-метилова т.е по старшинство
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:18 - 06.03.2015

Здравей Дени, Естествено, че когато групите се запишат по старшинство по часовниковата и против часовниковата стрелка ще е прекрасния вариант за отговор. Тъй като е по-трудно определянето и поставянето на съответните правилни места, в решенията съм дала напълно произволно подреждане. Разбрах, че Пловдив иска правилно подреждане, за там се постарайте...
+1
Профилна снимка

Студент

20:10 - 06.03.2015

Благодаря :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

12:43 - 29.06.2014

Моля ви обяснете ми правилата за наименование на етерите, защото сред множеството имена в тази задача, задача 73 и коментара на г-жа Николова по-долу, съвсем се обърках. Не искам да ги уча наизуст!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:42 - 29.06.2014

Ася, Има два начина за наименуване на етерите. По IUPAC когато от есната страна на кислорода има само 1 въглерод тази група -О-СН3 се нарича метокси. Първо се слага тази маст на името и после име на алкан с толкова въглеродни атома, колкото е веригата от другата страна на въглеродния атом. Тогава етерът СН3-СН2-СН2-СН2-О-СН3 ще се казва метоксибутан. Другият начин за наименуване на този етер е като се изброят двата въглеводородни остатъка по азбучен ред : бутилметилов етер.
+1
Профилна снимка

Друг

20:16 - 29.06.2014

Когато има разклонена верига в радикала с повече на брой въглеродни атома какво се случва? В задачите давате наименования, образувани по различен начин и направо се обърках.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

22:17 - 29.06.2014

Ася, излишно се притесняваш. Предполагам, че на изпита ще бъдат свръх доволни ако видят изомери етери и едва ли биха се хващали за неправилни наименования. А неправилни няма, при положение, че има различни начини за наименуване. Все пак, щом си толкова притеснена, това, което съм написала като коментар под 73 задача е последния вариант за правила за наименуване, които свалих от номенклатурата IUPAC. Според тях когато веригата е разклонена се наименува като алкан с разклонена верига...и става например метокси-2-метилпропан за един от вариантите СН3-СН(СН3)-СН2 - О - СН3.
+1
Профилна снимка

Друг

10:48 - 30.06.2014

Чудесно!Сега стана ясно и вече съм спокойна!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.