Видео урок: Органична химия. Задача 4

РАЗДЕЛ: Химия, кандидат-студенти в МУ София. Органична химия

Харесай видео урока във Фейсбук.
Ключови думи:
задача алкени 3-4-диметилпентен присъединителни реакции електрофилен механизъм карбениев йон окисление хидриране хидратиране алкани
Допълнителни учебни материали
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Ученик

16:59 - 13.04.2016

Здравейте,г-жо Николова. Всички ли задачи трябва да са толкова подробно изписани ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:14 - 13.04.2016

Здравей Антония, ако искаш да те приемат - да. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

11:07 - 25.02.2016

Извинете, понеже 3та задача я няма разработена, а имам въпрос, си позволявам да пиша тук! Кое е това съединение, което има редукционни свойства, а също и киселинни и е с молекулна маса 46, получава се от воден газ и взаимодейства с етанол, който също е с молекулна маса 46(случаеност, не мисла) ? Както и да въртя съединенията, нищо не ми се получава, моля помогнете! :)
+1
Профилна снимка

Друг

11:08 - 25.02.2016

Единственото, което ми идва на ум е ето този етер СН3-О-СН3 :(
+1
Профилна снимка

Друг

11:20 - 25.02.2016

Измислих я - НСООН Мр-46 Оффф :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:28 - 25.02.2016

Браво, Явор, че се справи сам... Можеше да разсъждаваш така: щом има киселинни свойства, следва, че е киселина. Единствената киселина с редукционни свойства е мравчената. Проверяваш молекулната маса на мравчената киселина и готово :).
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:22 - 22.02.2016

Здравейте! Когато имаме симетричен алкен нужно ли е да изписваме целия този механизъм?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:28 - 22.02.2016

Здравей Вивиан, ако искаш висока оценка е добре да покажеш веднъж електрофилния механизъм дори за симетричен алкен, защото реакцията тече по този начин, независимо, че се получава само един карбениев йон...
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

12:30 - 06.01.2016

Здравейте! При всички алкени ли 90% се получава от по-стабилния карбениев йон, съответно 10% от по-нестабилния?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

12:46 - 06.01.2016

Да, Виктория, така е прието да се означава.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

11:14 - 08.12.2015

Благодаря Ви много!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Друг

09:11 - 08.12.2015

Здравейте, г-жо Николова! Има ли други задачи с такова подробно обяснение?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:04 - 08.12.2015

Здравей Цветелина, в целия курс пълните задачи са: НХ- 2, 3, 35, 37, 61, 71, 72, 74, 77, 83, 101, 103, 105, 114, 123, 139, 162, 181, 188, 190, 191, 210, 218 ОХ - 4, 8, 20, 185
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

15:29 - 30.08.2015

Г-жо Николова задачата е обяснена перфектно и разбрах доста неща. Има само едно нещо което ме обърка - при алкени има ли функционална изомерия или е просто техническа грешка?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:03 - 30.08.2015

Здравей Виктория, Да, има функционална изомерия - циклоалканите са функционални изомери на алкени. За София е достатъчно само да бъде споменато.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:53 - 06.04.2015

Имам забележка : на определението за ОРП сте казали, че "реакцията на отдаване на електрони се нарича редукция" , а не е ли окисление?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:42 - 07.04.2015

Благодаря за бележката, Cvetelina, досадна техническа грешка. :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:56 - 06.04.2015

Здравейте, г-жо Николова, Имам въпрос : Не е ли конформационни изомери, а не конституционни? Благодаря предварително :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:45 - 07.04.2015

Cvetelina, Структурната изомерия е конституционна, а в пространствената изомерия има конформационна, свързана с въртенето около проста сигма връзка.
Профилна снимка

Ученик

15:29 - 07.04.2015

Благодаря за скоростния отговор :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:02 - 15.08.2014

- Здравейте, г-жо Николова, "При елиминиране на НХ от асиметрично производно на алкан винаги се получава в по-голямо количество най-заместеният алкен." - Какво означава "най-заместеният алкен" ? - Благодаря предварително! :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:57 - 15.08.2014

Здравей mehmed_98, Сега ще обясня простичко. Когато елиминираш проблем е от къде ще се вземе водорода, защото халогена е ясно от къде се взема. Та водород се откъсва по-лесно от третичен, после от вторичен и най-трудно от първичен въглероден атом. Когато имаш два въглеродни атома, съседни на халогена и единият например е вторичен, а другият първичен, то по-лесно се откъсва водород от вторичния въглероден атом и така се получава основния продукт, който се нарича най-заместения алкен. Това име носи, защото въглеродните атоми при двойната връзка са свързани с повече алкилови групи.
Профилна снимка

Ученик

17:49 - 16.08.2014

-Даа...разбрах..Благодаря Ви много.!!! :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

23:03 - 12.06.2014

Здравейте, в началото на всяка задача по органична химия ли трябва да даваме определение за въглеводороди ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:42 - 13.06.2014

Здравей Ати, Естествено такова определение не е нужно, ако задачата не е върху въглеводороди.
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:15 - 26.02.2014

Г-жо Николова. Понеже казахте да си пиша въпросите под кандидат-студентските задачи, та пиша тук, нищо, че не е по видеото. :) Имам от воден газ да получа 3,3-диметил-1-бутин. От метана от водния газ знам как чрез Вюрц да удължа въглеродната верига, знам и как с елиминиране да получа тройната връзка. Метиловите радикали обаче как да ги наглася? Мерси предварително.
+1
Профилна снимка

Ученик

14:59 - 26.02.2014

Предлагам схемата: воден газ->метан->етин->натриев етинид | хлорометан->етан->хлороетан->бутан->метилпропан->2-метил,2-йодопропан натриев етинид+2-метил,2-йодопропан->3,3-диметил - 1 -бутин
+1
Профилна снимка

Ученик

15:05 - 26.02.2014

Воден газ-метан->етин->натриев етинид-> от метан->хлорометан->етан->хлороетан->бутан->2-метилпропан->2-бромо-2-метилпропан натриев етидид+2-бромо-2-метилпропан->3,3-диметил-1-бутин
+1
Профилна снимка

Ученик

15:06 - 26.02.2014

Тези символи означават получава се,имам проблем с клавиатурата явно.
+1
Профилна снимка

Ученик

15:23 - 26.02.2014

Страхотно, от тук само не знам как от бутана да направя метилпропан. И един въпрос по принцип, при хлорирането на по-висши алкани, само при крайните въглеродни атоми ли може да се получи заместване? При бутан например, мога ли аз да определя, че ще се закачат хлорните точно при първи и втори, та да се получи 1,2-дихлоробутан + 2 KOH -> 1-бутин ?
+1
Профилна снимка

Ученик

15:26 - 26.02.2014

+ 2 H2O + 2KCl естествено.
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:36 - 26.02.2014

Здравей, AHMED ти е отговорил прекрасно. От бутан 2-метилпропан се получава чрез изомеризация при процес каталитичен крекинг. Сега за халогенирането: Когато халогенираш алкан с по-дълга верига или пък разклонена верига винаги се получава смес от монохалогенопроизводни, като това кое халогенопроизводно се получава в най-голямо количество зависи от лекотата, с която се заместват водородни атоми при третичен, вторичен и първичен въглероден атом. Най-лесно се заместват водородни атоми при третичен въглероден атом, по-трудно при вторичен и най-трудно при първичен. Когато пишеш халогениране на по-сложен алкан си длъжен да изпишеш всички изомери, които ще се получат. При твоя пример с бутана ще се получи най-вече 2-хлоробутан, смесен с 1-хлоробутан. Когато продължиш да халогенираш за получаване на дихалогенопроизводно или полихалогено производно, има правило, според което халогенирането продължава при този въглероден атом, при който е започнало.
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:39 - 26.02.2014

Пак с твоя пример за бутан след 1-хлоробутан при следващ етап на хлориране ще получиш предимно 1,1-дихлоробутан. За да получиш 1,2-дихлоробутан по-лесно е да минеш бутан----1-бутен----1,2дихлоробутан---1-бутин.
+1
Профилна снимка

Ученик

15:55 - 26.02.2014

Значи по принцип не е удачно в тази задача да мисля за елиминиране (имам разклонена верига) ? И чрез крекинг само изомери на чисти въглеводороди ли могат да се получават? (мога ли да местя халогенни радикали примерно) И последно... метан -> хлорометан -> хексан (и страничните продукти) -> хексен -> 1,2-дихлорохексан -> 1-хексен ->(крекинг) 3,3-диметил-1-бутин става ли? Досаждам вече, ама се опитвам около задачите да научавам максимално, не само да им докарвам отговорите. :)
+1
Профилна снимка

Ученик

15:57 - 26.02.2014

Поправка... метан -- хлорометан -- хексан (и страничните продукти) -- хексен -- 1,2-дихлороксан -- 1-хексин --(крекинг) -- 3,3-диметил-1-бутин
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:00 - 26.02.2014

Здравей, Максимална полза от една задача можеш да имаш само ако преди това си прочел съответната теория. От това, което питаш разбирам, че не си чел крекинг процесите, а те са много важни (засягат разкъсване на С-С връзки) и се отнасят само за алкани и нищо друго. Моля те прочети ги, както и цялата теория по алкани и после пак ще обсъдим задачата :) Предложеният от теб преход не е добър.
Профилна снимка

Ученик

20:21 - 26.02.2014

Аха, само при алкани. Добре. В такъв случай след като мина от хексан в 2,2-диметилбутан, мога ли да го дехидрогенирам до 2,2-диметилбутен (пак крекинг), и после вече ясно?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:47 - 26.02.2014

Да, алкани могат да се дехидрират в условия на крекинг, при нагряване, в присъствие на катализатор. После алкенът ще го обработиш с бромна вода до дихалогеноалкан и от там с елиминиране ще слезеш до алкин :)
Профилна снимка

Ученик

21:01 - 26.02.2014

Разбрахме се най-после. :>
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

21:35 - 24.02.2014

малиии
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

15:18 - 11.12.2013

За абсолютно всяка реакция в органичната химия ли е необходимо изписването на редуктор и окислител ?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:40 - 11.12.2013

Здравей Евелина, Не, не е. Задължителни са само ОРП за алдехиди. При наличие на време може да се напишат получаване на метан от воден газ или от въглерод, получаване на калциев карбид от калциев оксид, хидриране и бромиране на етен, някое елементарно горене. Но за задължителни - не са.
-1
Профилна снимка

Ученик

12:21 - 14.02.2014

При органичните съединения може само да се означат степените на окисление на тези атоми, които са променили степента си на окисление.
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:34 - 14.02.2014

Здравей Rosss, Браво, напълно си прав. Това е чудесен подход, за да покажеш, че реакцията е ОРП, но да не губиш време в изразяване на електронно-йонни уравнения и изравняване :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:04 - 03.12.2013

Абсолютна всичко, което сте написали в задачата трябва да се пише като решение, нали така?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:31 - 03.12.2013

Здравей, Да, може би с изключение на втория механизъм за присъединяване на водата, при който се минава през протониран алкохол :)
Профилна снимка

Ученик

21:04 - 03.12.2013

много Ви благодаря, че отделяте от времето си, за да ни помагате :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.