Видео урок: Химична връзка

Това е трейлър с избрани моменти от урока! Регистрирай се, за да гледаш безплатно над 400 видео урока в Образователен сайт №1!
РЕГИСТРИРАЙ СЕ
За урока: 01.03.2012 2 минути 23 145 гледания 119 коментара

РАЗДЕЛ: Обща и неорганична химия. Строеж на веществото

Харесай видео урока във Фейсбук.
Описание на темата:

Разберете повече за това какво представлява химичната връзка и как се свързват атомите по между си. Вижте какви видове химични връзки познаваме и защо при свързването на атомите в молекула се отделя енергия под формата на топлина. Научете повече за основните прилики и разлики между ковалентна, йонна и метална химична връзка с нашия видео урок по химия за 9 клас.

Ключови думи:
химична връзка ковалентна йонна метална
Коментирай

За да коментираш това видео, стани част от образователен сайт №1 на България!

Профилна снимка

Друг

13:38 - 14.05.2012

kratko i qstnno :)
+30
Профилна снимка

Ученик

17:31 - 24.11.2013

zashtone moga da vidq kogato natisna vurhu klipp
+3
Профилна снимка

Ученик

15:48 - 04.01.2014

благодаря за урока
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:41 - 21.04.2012

moje li da ka4ite i ne6y za 8 mi klas ?
+12
Профилна снимка

Администратор

11:12 - 23.04.2012

Да разбира се:) Скоро ще започна химия за 8ми клас от самото начало
+8
Профилна снимка

Ученик

11:09 - 17.10.2012

da
-3
Профилна снимка

Студент

17:25 - 26.03.2013

Г-жа Мария Николова ми е преподавала химия в НАГ, гр. Габрово :) Поздрави и адмирации за участието в подобни инициативи, г-жо Николова! :)
+7
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:45 - 26.03.2013

Благодаря, Светле! Ако още помниш с какво да си переш вълнените пуловери и кога да сипваш солта във водата - преди завиране или след завиране на водата - значи съм си свършила работата. А сега отворих вратата на класната стая за много повече деца.
+3
Профилна снимка

Ученик

16:22 - 30.09.2013

Добре значи като е едно единствено атомче има много повече енергия отколкото атом свързан с друг атом ( което би трябвало да прави молекула ) и понеже имат по малко енергия затова се свързват ?
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:16 - 30.09.2013

Да. Само атомите на инертните газове (VІІІ А гр. в ПС), които имат изграден (2 или 8 електрона) външен електронен слой ( в І период - 2 електрона, във всички останали - по 8 електрона) са стабилни самостоятелно. Всички останали атоми се свързват с различни видове химични връзки, за да са по-стабилни и с по-ниска енергия.
+1
Профилна снимка

Ученик

22:25 - 06.02.2014

аз съм само 5 клас и горе-долу разбрах а дали ще ми стане по-ясно като учителката разкаже урока в клас ???
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:55 - 07.02.2014

Здравей Руми:)П, Прекрасно е, че още в 5 клас проявяваш интерес към химията. Това е прекрасна, любопитна и актрактивна наука. Но за да разбираш повече неща от нашите уроци е хубаво да започнеш да гледаш видеата поред - първо с разделите Химия в предмета Човекът и природата за 5 и 6 клас, след това с Химия за 7 клас и така....докато стигнеш до 9 клас .Пожелавам ти приятни минути с магията на химията:)
+1
Профилна снимка

Ученик

16:04 - 21.10.2014

В някой от уроците има ли нещо за електронни формули или за електроотрицателност? :)
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

19:54 - 21.10.2014

Здравей криси, За сега нямаме урок от профилирана подготовка върху строеж на атома и химична връзка. След като приключим с основните уроци от задължителна подготовка ще направим и тези от профилираната подготовка. Ако имаш конкретни въпроси питай, ще ти обясня :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

01:17 - 23.10.2012

Страхотен сайт! И изключително много съжалявам, че не съм попаднала на него и по - рано :( Иначе бих искала да попитам дали някъде в сайта има урок за хибридизация, защото не можах да открия такъв. :( Благодаря предварително! :)))
+11
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:02 - 23.10.2012

Здравей, Уроците в сайта са върху учебен материал от задължителна подготовка, където хибридизация не се учи. Урок за хибридизация ще има в секцията за кандидат-студенти по химия. Като начало може да се види в същата секция решението на задача 11 от Неорганична химия - там има доста подробна теория на химична връзка.
+5
Профилна снимка

Друг

13:05 - 23.10.2012

Благодаря г-жо Николова! ;)
+8
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:59 - 23.09.2012

Може ли да бъдат качени повече уроци по биология,история,английски и т.н. за 6-ти клас?
+10
Профилна снимка

Учител на Уча.се

09:28 - 11.01.2013

Моля, поставяй въпроса под видео по съответия предмет :)
+1
Профилна снимка

Ученик

22:20 - 06.02.2014

Може ли да ми отговорите защо на някои предмети няма опция пети клас ???
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:52 - 21.09.2012

Тези уроци ми харесват,защото Дани обяснява много интересно и малко ми прилича на учител.
+10
Профилна снимка

Ученик

07:32 - 24.09.2012

Хубаво .Но.ако искаш да е още интересно и харесеаш химия, пиши и на мен, Момиче 8-ми клас съм ,но може да питаш каквото да е., може да оставя и скайп:)
+7
Профилна снимка

Ученик

09:57 - 24.09.2012

Браво давайте все така.
+5
Профилна снимка

Ученик

11:08 - 17.10.2012

da
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

00:39 - 21.08.2012

Здравейте,Много се радвам на вашите уроци. За мен специално са много полезни.Имам следната молба. От урока по химия за химична връзка казвате, честе изучили строежа на атома и т.н. Не ги виждам тези уроци. Ако иматенещо по химия преди 9 и 10 клас ще ви бъда много благодарен ако ми гиизпратите на ел.пощата.
+10
Профилна снимка

Администратор

01:42 - 21.08.2012

Здрасти Георги! Химия 8ми и 7ми клас започваме до дни буквално, така че ще се радваме, ако успеем да ти помогнем! :)
+6
Профилна снимка

Ученик

02:06 - 21.08.2012

Аз не ти виждам пощата. Ако не ти се чака може да ми пишеш на лс за каквото трябва може да пишем:)
+6
Профилна снимка

Ученик

11:08 - 17.10.2012

da
-2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

01:43 - 08.09.2013

Като вляза в ucha.se, имам чувството че не се намирам в България. Това видео някак си ме накара да се чувствам горд - хора живеещи в различни страни са обединили усилия за да дадат възможност на всеки българин да учи и да знае повече. Благодаря Ви!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+9
Профилна снимка

Ученик

18:51 - 23.09.2012

Може ли да ми помогнете за една задачка - трябват ми формулите на водородните съединения на азот, селен и бром . .
+9
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:52 - 23.09.2012

NH3, H2Se,HBr
+5
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:03 - 23.09.2012

Препоръчвам ти да изгледаш видео урока Периодична система в раздела Химия за 8. клас. В него се обяснява как се определя с помощта на периодичната система валентността на елементите спрямо водорода и кислорода. Така ще разбереш защо са такива формулите на водородните съединения.
+5
Профилна снимка

Ученик

11:07 - 17.10.2012

da
-1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:40 - 17.07.2012

a! takmo az shtqh da pitam za urozite po himiq za 8 klas! :)
+9
Профилна снимка

Ученик

22:24 - 06.02.2014

пиши с бълг. букви бе затова само ти свалих от оценката !!!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:05 - 29.10.2012

Pri zlopoluka v edna laboratoria radioaktiven izotop s period na razpad ot 6 dni se razsipva. Kogato radioaktivnosta v staiata se zamerva se okazva , 4e e 16 pati po-goliama ot dopustimata. Kolko dni sa neobhodimi za rabotnitsite da 4akat dokato mogat da se varnat v laboratoriata. Izpolzvai tablitsa.
+7
Профилна снимка

Администратор

18:07 - 29.10.2012

Нина, моля те пиши на кирилица. Ако нямаш, активирай си я, става за 1 минута :)
+13
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:45 - 29.10.2012

Всеки радиоактивен елемент има период на полуразпад. Това е времето, за което активността му намалява наполовина, най-грубо казано. Затова, щом измерената радиация е 16 пъти над допустимата и периодътна полуразпад е 6 дни, то сметката е следната: След 6 дни радиацията спада наполовина, т.е. става 8 пъти по-голяма от допустимата. И т.н. 6 дни - 8 пъти 12 дни - 4 пъти 18 дни - 2 пъти 24 дни - 1 път 30 дни - 0,5 пъти 36 дни - 0,25 пъти 42 дни - 0,125 пъти 48 дни - 0, 0625 пъти 54 дни - 0,03125 пъти 60 дни- 0,015625 пъти 66 дни - 0,0078125 пъти 72 дни - 0,00390625 пъти 78 дни - 0,001953125 пъти 84 дни - 0,0009765пъти 90 дни - 0,000488 пъти 96 дни - 0,000244пъти 102 дни - 0,000122 пъти 108 дни - 0,000061 пъти 114 дни - 0,0000305 пъти 120 дни - 0,00001525 пъти Мисля, че това е достатъчно, но ще трябва да провериш, вероятно някъде го учите, колко може да се надвиши допустимата радиация, за да се възобнови нормално работа.
+5
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Друг

15:02 - 13.01.2013

Извинявам се за вероятно тъпия ми въпрос, но в коя тема са разгледани екзотермичните и ендотермичните реакции /аз май изгледах всички предходни видеа по химия, но това нещо ми се губи/? Благодаря!
+5
Профилна снимка

Учител на Уча.се

15:06 - 13.01.2013

Термохимия, 10 клас :)
+2
Профилна снимка

Друг

10:33 - 21.01.2013

благодаря :)
+2
Профилна снимка

Ученик

12:07 - 24.11.2013

Един невероятен урок благодаря ви много :)
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:00 - 12.02.2013

Един невероятен урок благодаря ви много :)
+4
Профилна снимка

Ученик

19:01 - 12.02.2013

Помогнаха ми много за материала, понеже отсъствах в часа.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

13:45 - 21.05.2014

На мен не ми е ясна разликата между орбитала и електронен облак. Можете ли да ми я обясните?Благодаря предварително.
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:57 - 21.05.2014

Здравей fee123, Атомна орбитала се нарича вълнова функция, която се явява решение на уравнението на Шрьодингер и тази вълнова функция дава информация за вероятността за намиране на електрона в пространството около ядрото. Електронен облак е област от пространството, в която електронната плътност (вероятността за откриване на електрона) е над 90%. Електронният облак е квадрата на вълновата функция, която наричаме атомна орбитала. Затова по форма различните видове електронни облаци приличат на съответните атомни орбитали.
+2
Профилна снимка

Ученик

16:20 - 21.05.2014

Благодаря ВИ! Незнам дали информацията,оято намерих в интернет е вярна? атомната орбитала е математическото записване на областта от пространството, в която електрона съществува и се открива винаги (на 100%). А електронният облак е областта от АО в която има 90% вероятност да се открие електрона и има визуално изражение.и Физичният смисъл на вълновата функция (F)се състои в това, че нейният квадрат(F2), дава вероятността електрон с координати x, y и z да се намери около атомното ядро. Нагледно тази вероятност се изобразява с електронен облак.
+3
Профилна снимка

Ученик

16:20 - 21.05.2014

Вярно ли е ?
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:33 - 21.05.2014

Без да съм специалист по квантова физика, за мен вярно е следното: Физичният смисъл на вълновата функция (F)се състои в това, че нейният квадрат(F2), дава вероятността електрон с координати x, y и z да се намери около атомното ядро. Нагледно тази вероятност се изобразява с електронен облак. Такова нещо като вероятност 100% в квантовата физика няма. Казано с прости думи - физичният смисъл на електронния облак е пространството около ядрото, в което вероятността да се намери електрона е 90-95%. А атомната орбитала е математична функция.
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

01:40 - 22.05.2014

Това го бях гледал наскоро някъде и доста ме впечатли и за това споделям: В 95% от времето електрона се намира някъде в електронния облак, обаче има много малък шанс, но не е невъзможно, в един момент електрона да се намира в другия край на вселената и в следващия момент да се намира в центъра на ядрото на дадения атом :o . Това е малко "Знаете ли че" ама е интересно и до колкото знам математически и физически възможно :)
+3
Профилна снимка

Ученик

11:30 - 22.05.2014

Благодаря ВИ!
+3
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

11:59 - 04.01.2014

Много хубав урок евала
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+3
Профилна снимка

Ученик

10:36 - 18.10.2013

Какво се има предвид, казвайки, че "природата си обича състояния на по-бедна енергия"? Правилно ли разбирам, че заради това атомите се свързват - просто защото в природата енергията трябва да е ниска, или...?
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

16:40 - 28.10.2013

Да, съвсем правилно. В природата всичко се стреми да притежава минимална енергия. :) Свързаните атоми или йони са с по-ниска енергия от свободните и това е причината за образуването на химичните връзки.
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

16:01 - 26.09.2013

г-жа николова от кой град е
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+3
Профилна снимка

Студент

19:11 - 11.06.2013

пишете български език
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+3
Профилна снимка

Ученик

18:59 - 12.02.2013

Един невероятен урок благодаря ви много :)
+3
Профилна снимка

Ученик

19:01 - 12.02.2013

Идеална тема!
+1
Профилна снимка

Ученик

19:02 - 12.02.2013

Съжалявам, че пак пиша тук, но забравих да спомена, че урокът е много сполучлив, учителят обяснява идеално!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:59 - 12.02.2013

Един невероятен урок благодаря ви много :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+3
Профилна снимка

Ученик

23:06 - 22.10.2015

мисля че преди да започне урокът вие разсеивате прекалено много можеби се опитвате да бъдете забавни но това лично мен ме разсеива много : (
+2
Профилна снимка

Ученик

23:07 - 22.10.2015

със излишни приказки
-1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

14:47 - 23.10.2015

Здравей Пепа, Важното е дали си успяла да си научиш урока... Ако това е така малко разтоварване със сигурност не е излишно в урока...
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

13:20 - 22.09.2015

Нещо извън урока.. Имаш прекрасен и увлекателен глас, който просто кара хората да слушат с интерес и възхищение :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

17:16 - 12.10.2014

Много ми харесва този урок и ми помогна да разбера нещата Благодаря!
+2
Профилна снимка

Администратор

13:53 - 04.11.2014

Това е прекрасно, Ани! :) Химичните връзки са лесни, нали така? :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

14:17 - 26.01.2014

dobra rabota
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

14:16 - 26.01.2014

bravo
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

16:36 - 25.01.2014

Страхотно е , браво на вас !
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

20:42 - 23.01.2014

В този сайт има ли видео, обясняващо какво е донорно-акцепторна връзка?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+2
Профилна снимка

Ученик

19:00 - 12.02.2013

Един невероятен урок благодаря ви много :)
+2
Профилна снимка

Ученик

19:01 - 12.02.2013

Невероятни са да!
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:08 - 27.10.2016

Моля Ви много спешно се нуждая от помощта Ви! Трябва и искам да го знам за днес!!! Каква е химичната връзка, т.е. вида на химичната връзка в серния диоксид? Мисля, че е ковалента полярна и сложна (кратна).
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:32 - 28.10.2016

Здравей, вече отговорих.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:08 - 27.10.2016

Моля Ви много спешно се нуждая от помощта Ви! Трябва и искам да го знам за днес!!! Каква е химичната връзка, т.е. вида на химичната връзка в серния диоксид? Мисля, че е ковалента полярна и сложна (кратна).
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:33 - 28.10.2016

Здравей, за да е още по-точно - връзката е двойна.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

21:08 - 27.10.2016

Моля Ви много спешно се нуждая от помощта Ви! Трябва и искам да го знам за днес!!! Каква е химичната връзка, т.е. вида на химичната връзка в серния диоксид? Мисля, че е ковалента полярна и сложна (кратна).
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:31 - 28.10.2016

Здравей essii23, правилен отговор, браво.
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:12 - 25.11.2015

Здравейте. В никой от уроците не споменавате водородна връзка, а ние в момента нея учим? Ако е от профилираната подготовка може ли да ми разясните само най-важното?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:35 - 26.11.2015

Здравей Мирела, Материалът за водородна връзка е в урок №15 Междумолекулни взаимодействия, след минута 11:00. Успех :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

08:13 - 02.11.2015

Благодарим!
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
+1
Профилна снимка

Ученик

12:14 - 25.02.2015

Кой ще ми обясни хибридизацията на по-прост език защпто не я схващам :(
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:25 - 25.02.2015

Здравей Константин, Хибридизацията е един математичен модел, който прилагаме в метода на валентните връзки, за да обясним опитно определените ъгли, които валентните връзки сключват в молекулата. Например, опитно е установено, че в молекулата на метана четирите химични връзки са еднакви по енергия и дължина и сключват ъгъл от 109,5 градуса. Според метода на валентните връзки ковалентна връзка се образува чрез частично припокриване на атомни орбитали. В молекулата на метана въглеродният атом е във възбудено състояние, т.е. той разполага с 4 единични електрона, разположение единия на s-AO, а другите три - на р-АО. Следователно за образуване на връзките С-Н в метана един път ще имаме частично припокриване на s-AO на въглерода с s-AO на водорода, а останалите три връзки ще се образуват чрез припокриване на р-АО на въглерода с s-AO на водорода. От тук следва, че четирите химични връзки С-Н ще са различни по енергия, а следователно и по дължина. Но опита показва обратното.
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

17:36 - 25.02.2015

Затова в метода на валентните връзки се възприема един математичен модел, наречен модел на хибридизацията. Според него изходните атомни орбитали, които са различни по енергия и по форма могат да се смесят и преобразуват в еднакви хибридни атомни орбитали. Последните имат еднаква форма, еднаква енергия и са симетрично разположени в пространството. Ако приложим този модел за орбиталите на въглерода смесваме и преобразяваме сферичната s-AO с трите р-АО, които са с форма на пространствена осморка. В резултат на това смесване се получават 4 броя хибридни атомни орбитали, които имат нова форма, но и четирите имат еднаква форма и еднаква енергия и са насочени към върховете на правилен тетраедър, сключвайки помежду си ъгъл от 109,5 градуса. Така вече въглеродния атом има 4 еднакви орбитали, наречени хибридни.Тези орбитали могат да се припокрият частично с s-AO на водорода и да се образуват връзките С-Н. Тези връзки вече ще са еднакви по дължина и енергия и сключват ъгъл от 109,5 градуса.Това е
+2
Профилна снимка

Ученик

17:48 - 25.02.2015

А хибридизацията се създава в самото ядро на отделния елемент?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:10 - 25.02.2015

Константин, За какво ядро говориш? Химичните връзки се образуват от атомни орбитали, на които има електрони. И поне два пъти в обяснението си обръщам внимание, че хибридизацията е МОДЕЛ, който обяснява добре опитните данни. Никой не може да каже дали това всъщност се случва с орбиталите. Но ако се случва то не засяга ядрото, а само орбиталите.
+1
Профилна снимка

Ученик

18:26 - 25.02.2015

Ох глупости говоря ясно че не е ядрото.......А винаги ли има хибридизациия при химични реакции?
+1
Профилна снимка

Ученик

18:33 - 25.02.2015

И да питам нехибридизираните орбитали учатват в пи връзки а хибридизираните орбитали участват в сигма връзки? Това ми го каза един приятел но нне съм сихурен че е така...
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

18:43 - 25.02.2015

Не винаги атомните орбитали хибридизират. Дали има хибридизация или не зависи от валентните ъгли в молекулата. Ако са близки до 109 градуса 28 минути, то тогава обявяваме атома, че е в sp3 хибридизация. Ако валентният ъгъл е 120 градуса или близък до него обявяваме централния атом, че е в sp2 хибридизация. И тогава, когато молекулата е линейна, ъгълът 180 градуса, обявяваме централния атом, че е в sp-хибридизация. Хибридните орбитали участват в образуването само на сигма връзки. Нехибридизирани р- орбитали, ако има такива, образуват пи-връзки.
+2
Профилна снимка

Ученик

18:59 - 25.02.2015

и последно: защо хибридизират орбитали кудето вече има готова ел.двойка, като например при кислорода във водата?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

20:24 - 25.02.2015

Орбиталите хибридизират независимо дали са заети с електронни двойки или с единични електрони. Дали хибридизират или не показва ъгъла, който сключват химичните връзки. Тъй като ъгълът във водата е 104,5 градуса, близък до 109 градуса, следва, че за О ще приложим sp3 хибридизация.
+1
Профилна снимка

Ученик

21:07 - 25.02.2015

може лида се каже че в молекулата на кислорода кислородните атоми са в sp^2 състояние?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:34 - 25.02.2015

Не, Константин, за хибридизация може да става въпрос, когато в молекулата има поне 3 или повече от 3 атома :) Защото два атома са винаги линейно свързани...
Профилна снимка

Ученик

21:42 - 25.02.2015

ясно разбрах
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:59 - 25.02.2015

Радвам се, че успяхме да изчистим този въпрос :)
+1
Профилна снимка

Ученик

09:36 - 26.02.2015

нали ел.конфигурация на сярата в SO2 е (Ne)3s2 3p3 4d1. тука не би трябвало да има sp хибридизация нали, защото имаме d-орбитала и оттук защо пише че е в sp2
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

10:27 - 26.02.2015

Константин, Казахме, че вида на хибридизацията се определя от големината на валентния ъгъл в молекулата. Тъй като в серния диоксид валентния ъгъл е 119 градуса и е близък до 120 градуса, колкото е валентния ъгъл при sp2 хибридизацията определяме сярата да е в sp2 хибридно състояние. Останалите орбитали, независимо, че са заети от електрони просто не участват в хибридизацията.
Профилна снимка

Ученик

20:40 - 26.02.2015

мислех че от хибридизацията разбираме какъв е валентният ъгъл? Въпрпсър ми беше породен от това че остава една p-нехибридизирана орбитала и една d-нехибридизирана от коео следва че ще има две различни п-връзки...А как да определим валентният ъгъл?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

21:01 - 26.02.2015

Константин, Валентните ъгли се определят опитно с метод, наречен рентгеноструктурен анализ. Няма да ти навреди сега, след като изяснихме основните неща от хибридизация да си прочетеш няколко пъти уроците от учебника, за да улегнат нещата, а и за да зададеш нови въпроси, ако възникнат при четенето :)
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:04 - 14.11.2014

Кои са характерните особеностти на ковалентната химична връзка?
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

13:23 - 15.11.2014

Здравей fee123, Предполагам питаш за характеристика на ковалентната връзка. Величините, които я характеризират са: енергия, дължина, насищаемост, полярност (и поляризуемост) и насоченост в пространството. Ако не съм отгатнала въпроса питай пак по-конкретно...
+2
Профилна снимка

Ученик

21:04 - 16.11.2014

Страхотен урок!!!
Профилна снимка

Учител на Уча.се

07:38 - 17.11.2014

Здравей Pavel, Радваме се, че урокът ти харесва. Харесва ли ти химията или друга точна наука? А опита ли да направиш упражнението след урока?
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

18:27 - 05.11.2013

tt
+1
Профилна снимка

Ученик

21:55 - 13.11.2013

кк
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

19:01 - 11.04.2013

не мога ли да сваля :/
+1
Профилна снимка

Учител на Уча.се

08:56 - 12.04.2013

А не ти ли е достатъчно да го изгледаш, ако е необходимо и повече от веднъж ?
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

22:59 - 27.10.2014

А къде се споменават квантовите числа l, m, n, s .....и атомните орбитали и правилата за запълването им?
Профилна снимка

Учител на Уча.се

05:08 - 28.10.2014

Здравей Merley, принципно този материал с квантовите числа, атомните орбитали, електронни облаци, за добро или за лошо, не влиза в задължителната подготовка по химия. Но според мен и госпожа Николова той е доста важен, пък и не може вечно да разправяме на хората остарялото твърдение, че електроните се въртят около ядрото, след като в реалния строеж на атома глаголът "движение" въобще не присъства :D . Точно за това, противно на образователните изисквания, в момента разработваме два урока, които можем да ги счетем за уроци по профилирана подготовка по химия. Единият ще е за енергетични диаграми, а другият за атомни орбитали, електронни облаци и квантови числа. Но да знаеш тези уроци стават по-бавно, като плановете са тази седмица да свършим с първия и да започнем втория. Ако имаш някакви въпроси или някаква част от материала те затруднява аз и госпожа Николова сме насреща. За съжаление точно този материал (макар и доста интересен според мен) доста се претупва в учебниците. Поздрави :)
+2
Профилна снимка

Ученик

22:06 - 29.10.2014

Мерси... Мисля че Вие сте сте едни от малкото, които наистина се интересуват от проблемите на учениците... Повечето учителки си "изпяват" урока и си тръгват, така че наистина оценявам труда Ви... Това, което ме затрудни са квантовите числа, защото изобщо не можах да ги разбера.. :D ... Аз ще изчакам за двата урока, които подготвяте само ако можете най- главното да ми обясните. :)
+2
Профилна снимка

Учител на Уча.се

00:00 - 30.10.2014

Здравей Marley, Състоянието на електрона в електронната обвивка може да се опише и с 4 квантови числа: 1. Главно квантово число n. Може да заема стойности 1,2,3....до безкрайност. Дава данни за енергията на електрона и по-специално за електронния слой, на който се намира електрона. При n=1 -първи електронен слой, n=2- втори и т.н. 2. Орбитално квантово число l. Може да заема стойности l=0,1,2,...n-1. Дава информация за електронния подслой(и вида на атомните орбитали на него), на който се намира електрона и за енергията на тези орбитали. За l=0 подслоят е s, за l=1 подслоят е р, за l=2 подслоят е d и за l=3 подслоят е f. 3. Магнитно квантово число m. Дава информация за броя на атомните орбитали в един подслой и пространствената им насоченост. Може да заема стойности от -l......0.......+l. Така за l=1, например, m=-1,0,+1- това означава, че на тези 3 стойности съответстват 3 броя р орбитали, които са насочени по трите оси на пространствена координатна система.
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

00:04 - 30.10.2014

4. Спиновото квантово число s държи сметка за спина на електрона и заема само две стойности: +1/2 и -1/2. По този начин, ако един електрон се намира на 2р атомна орбитала, то за него: n=2, l=1,m=-1,0,+1 и s=+-1/2.
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

00:21 - 30.10.2014

Ако ти се занимава (разбирай - ако си достатъчно голям нърд като мен :D) може да си дръпнеш една програмка Orbital Viewer се казва (http://www.orbitals.com/orb/ov.htm). С нея може да си поиграеш като и задаваш различни стойности на квантовите числа (n,l и m) и програмата сама ще ти изчертае орбиталата която отговаря на съответните числа.. Аз така ги схванах.. :) А те самите не са нищо сложно, просто са си параметри които се използват за изчертаване на орбиталата на съответния електрон (иначе казано - параметри които се използват за решаване на уравнението на Шрьодингер за един електрон намиращ се в определен слой, подслой и квантова клетка) :)
+3
Профилна снимка

Ученик

00:05 - 07.11.2014

Много благодаря на Мария Николава, че м обясни тези работи и най- накрая ги схванах, а на Стефан изключителни благодарности и прегръдки за дето ми каза за тази програма. Още утре я тегля :D
+3
Профилна снимка

Учител на Уча.се

06:53 - 07.11.2014

Успех Marley, Винаги съм насреща и за още въпроси :)
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

00:46 - 22.10.2013

Искам да попитам дали има или ще има ли урок посветен на неутрони,електрони,протони и т.н. ! За атома ,за неговия строеж и електронната обвивка . Благодаря предварително :)
Профилна снимка

Студент

16:27 - 28.10.2013

Има и се намира в раздела за 7 клас - урокът е този: "Градивни частици на веществата. Атоми, молекули, йони".Също така ти препоръчвам да погледнеш и този урок: "Химични елементи" от раздела за 8 клас.И в урока: "Периодична система" пак от раздела за 8 клас,има хубави обяснения за ел.обвивка.
+2
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.
Профилна снимка

Ученик

17:22 - 05.11.2013

zashto ne mi tragvat klipchetata :/
-1
Профилна снимка

Ученик

18:27 - 05.11.2013

i na men ne mi tragvat
+1
Влез или се регистрирай за да отговориш на коментара.